אין דבר כזה צליל מנורתי. יש דבר כזה צליל של מנורה ספציפית או מגבר ספציפי. אבל בואו רגע נדבר על צליל מנורתי. כי זה מעניין, אתם יודעים, מנורות זה ״הכי הכי״.
אז יצא לי לשמוע כמה מגברי מנורות, כמה טרנזיסטורים וכמה דיגיטלים. כמה? הרבה! כמה הרבה? מלא כאלה. אם היו נישארים אצלי כנראה שהיתה לי את חנות האודיו הגדולה והמושקעת בישראל. ומה המסקנות שלי? הנה...
צליל מנורתי: המנורה היא לא היחידה האחראית על איכות הצליל והמרקם שלו. המנורה היא רכיב מתוך מעגל חשמלי שלם כאשר היא, המנורה, מושפעת ממנו יותר מאשר הוא מושפע ממנה. ולכן, למנורה תפקיד חשוב אך לא עיקרי. ועל מה אני מתבסס? על הנסיון כמובן. למשל מגבר מנורתי של קונראד ג׳ונסון נשמע שונה לחלוטין ממגבר של אודיו ריסרצ׳ על אותה מנורה בדיוק. כמה שונה? שונה במידה שאין בניהם אפילו חוט מקשר אחד. זה הקונראד חם יותר, צבוע יותר, דינמי פחות לעומת האודיו ריסרצ׳ שהוא נטרלי יותר, מהיר יותר, מדויק הרבה יותר. ושניהם אגב, שניהם מנורות טהורים.
ואם נלך עוד צעד קדימה נשווה ear ל-leben audio. והם, כמו האודיו ריסרצ׳ והקונראד, שונים זה מזה לחלוטין ללא שום קשר בין הצליל של זה לעומת זה. ושניהם, כמו קודם, שניהם מנורות.
אז מה מהם מנורות הוא צליל מנורתי? אין לי מושג. אבל שניהם בטוח מפיקים צליל.
ובטרנזיסטור, כמו במנורות, הטרנזיסטור הוא לא היחיד שאחראי על המרקם של הצליל. האמת היא שכמו במנורות, הוא מושפע יותר מהיתר מאשר היתר מושפע ממנו. ובטרנזיטור כמו במנורות, השוני בין מגבר למגבר בולט לא פחות. קרל לא דומה לנלסון פס כאשר שניהם פועלים בטופולוגיה זהה לחלוטין. גם avm לא דומה ל-mbl ששניהם שונים לחלוטין מנלסון פס. אחד נשמע ככה והשני נשמע אחרת לגמרי.
והדיגיטלים? פה זה בכלל הזוי. הניופורס שנשמע קר ו״עני״ באופיו לעומת בל קנטו שנשמע יותר קרוב לקונראד ג׳ונסון מאשר לאודיו ריסרצ׳ (שהוא מנורות - כן?) והוא, בל קנטו, דיגיטלי בכלל.
ויש דוגמאות לרוב שהופכים את הצליל המנורתי למשהו שלא באמת קיים. יש מגבר טוב, מגבר לא טוב ויש כאלה שהם באמצע. יש מגברים מדהימים ומגברים נוראיים ומה שבניהם. ויש את כל המנעד הזה בכל טופולוגיה שרק תבחרו. אבל המדהים הוא שיש מגברים דומים מאוד בצליל שלהם כאשר שניהם בטופולוגיות שונות לחלוטין. בקיצור, הקטע הזה של ״צליל מנורתי״ הוא פשוט לא קיים.