שקט במערכת הוא דבר שצריך לשאוף אליו, ואין שום קשר בין מוזיקליות לרמת השקט ברמה התיאורטית.
סט אוזניות משובח למשל יכול להיות סופר שקט ומוסיקלי בו זמנית.
הבעיה מתחילה במציאות הרועשת שלנו, ובמוצרים נלווים שמורידים את רמת הרעש - ובדרך גונבים כמה גרמים של מוזיקליות, שחלק ממנה כנראה זה גם רעש קל ונחמד. חלק מהם יכולים לקמפרס מעט דינמיות ולהישמע עוד יותר מוזיקליים ( שנאים בכללי טובים בזה) וכו...
אני מסכים עם מה שכתבת חוץ מהמשפט הראשון..
אם אנחנו מבינים מוסיקליות ראשית כסוג של flow במוסיקה, כזרימה רציפה, שלא נשברת ולו לרגע ולכן נותנת למאזין תחושה שהוא באופן רציף בתוך החוויה המוסיקלית ושנית, איכות ה flow הזה (לא מבחינת איכות הצליל) אלא האופן שבו הוא יוצר תנועה קוהרנטית ומשכנעת של הצלילים, הן ביחס לאיך שאנחנו תופסים את המקור המדומיין והן ביחס לחוויה המוסיקלית ללא כל קשר למקור.
אז,
כאשר מנקים את רעשי הרקע לחלוטין ובייחוד אלו הרציפים (עדינים ככל שיהיו), והרקע הופך שחור משחור-שקט לחלוטין, נפגעת תחושת הרציפות במידה כזו או אחרת בהתאם למוסיקה המנוגנת.
מן הסתם, בהאזנה לתזמורת מלאה, נוצרת חפיפה בין הרבה כלים, כמעט בכל רגע נתון, אלא אם כן יש התכוונות לקטוע את המוזיקה ולכן בסוג מוסיקה כזה המוסיקליות נפגעת פחות, גם כאשר הסט-אפ שקט כמו קבר.
לעומת זאת, בהרכבים קטנים, במוסיקה הנובעת ממעט כלים, שמנגנים לא באינטנסיביות, יכולות להיווצר תחושות של קיטוע, גם אם אנחנו לא באמת מספיקים ללכוד את תחושות הקיטוע האלו, אנחנו חווים את ההפסקות באופן תת סיפי.
לא שאני חושב שהפתרון הוא לחפש מגברים עם היס.
אבל אפשר למשל דרך זה להבין עוד סיבה שגורמת לתקליט יוצר חוויה יותר מוסיקלית , כי הוא מייצר סיגנל כל הזמן גם כשאין מוסיקה, בניגוד לקובץ דיגיטלי שתאורטית יכול להעביר שקט מוחלט ברווחים ביו הצלילים ולייצר קיטועים שאנחנו מסוגלים לשמוע גם אם אנחנו לא מודעים אליהם, החוויה היא כבר לא רציפה. כמו גם מגברי מנורות, כולל בעיית המיקרופוניות של המנורות וחוסר היכולת להשתיק את המגברים לחלוטין שגם הם מייצרים בזכות זה רציפות .
(בשני המקרים גם מתבצעת בנוסף לניגון פעולת ייצור עצמי של צליל והגברה שלו, אבל נניח לזה כרגע)
(וכן, יש מגברי מנורות מאוד מאוד מאוד שקטים, אבל הם אפילו לא 2% להערכתי ממגברי המנורות הקיימים)
אחד הגורמים שהכי משקיטים יתר על המידה סט-אפים הוא טיפול אקוסטי. אוזניות, הן דוגמא מצויינת למקרה שבו אין טיפול כזה (מעבר לתכנון המבני שלהן על ידי היצרן) וגם לא צריך, המוסיקה כולה כמעט ב 100% פוגשת את האוזן שלנו, ללא בליעה של גלים ללא החזרים בלתי רצויים וללא התאבכות הורסת שמעלימים פרטים.
מוסכם גם, שיש לא מעט מוצרים משלימים (אבל גם המוצרים עצמם) שבולעים פרטים לטובת שקט ואני מסכים עם מי שכתב, שגוברת הדרישה לרכיבים מאוד מאוד מאוד שקטים, גם אם זה קצת בא על חשבון המוסיקליות.
שקטטטטטטטטטטטטטטטטטטטטטטטט