אני שמח על השאלה.
בימים האחרונים נתפסנו פה לדיון הנדסי שקשור לפרמטר אחד, אחד מיני רבים.
שמחתי לשתף במה שיכולתי לתרום.
אבל אני חייב להדגיש שזה היה לא פרופורציונאלי לחשיבות האמיתית של הפרמטר האחד הזה.
יש הרבה נוספים.
יצרנים, ומעבדות עצמאיות שבודקות ציוד, ישמחו למלא דפים צפופים של נתונים מספריים וגרפים.
בסופו של דבר אנחנו מדברים על חווית מוזיקה, ומערכת ביתית שתשחזר עבורך את המוזיקה מהמקורות, בלי לקלקל.
הניסיון שלי מראה שמערכת כזו, כמו בהמון תחומים אחרים בחיים, יכולה להיות טובה כמו החוליה החלשה ביותר שלה. לא יותר. תשקיע כספים ומאמצים במקומות לא נכונים - ולא תרגיש (כמעט) שיפור.
החוכמה היא להבין איפה החוליה החלשה, להעזר במביני דבר (יש רבים פה בפורום), ושם לתקוף קודם.
אתה יכול ״להתפרע״ על מגבר, ״להשתולל״ על רמקולים, לרכוש יקרים בטירוף, ולצאת מדעתך מה לא עובד כאן. ואז יבוא מישהו ויבחין מיידית שלחלל שלך יש אקוסטיקה של תחנת מטרו בפריז כשמגיעה הרכבת, הוא יצפה את התיקרה במשהו פלאי ב-2000 שקל, ואתה תגלה פתאום את גן העדן.
סתם דוגמה.
או: אתה יכול לקנות מגבר עם DF=500, אבל הרמקול הרי לא מרגיש את המגבר - הוא ״מרגיש בהדקיו״ ישות משולבת של מגבר + כבלים + crossover, וחישוב פשוט אולי יראה שה-DF השקול הוא 57. ולא יעזור מה שתעשה במגבר, המתימטיקה הפשוטה לא נותנת שיעקפו אותה.
סתם עוד דוגמה.
אני יכול להגיד לך שציוד איכותי שפותח בשנים האחרונות הוא מצויין. אנחנו נהנים מהתפתחות רבה של השנים האחרונות, ומנגד השוק הזה הוא שוק מצומצם ובעייתי, ויצרן לא יכול להרשות לעצמו (כמו פעם) לשקוע בבינוניות. אז כולם מתאמצים.
לכן עזוב את הספציפיקציות שבעמוד האחרון. יצרן אחד מתאמץ ומשיג מספר גבוה באחד (נניח DF), יצרן אחר מזלזל בזה בחיוך סלחני ומנפנף בנתון אחר בו הוא מצטיין (עיוותים הרמוניים למשל), והשלישי יתפאר בביצועי יחס אות לרעש.
ואצלך כל זה יכול להיות בטל בשישים מול רמקולים מחורבנים שצריך להפרד מהם.
אני אישית לא ממש דוגמה - אני ״חולה וינטאג׳״, מענינים אותי דברים שפותחו במחצית השניה של שנות השבעים (אלקטרוניקה ופטיפונים). למצוא את האיכותיים, לתקן ולהחזיר ימיהם כקדם, ולהתענג.
למה לעשות את זה? כי אני נהנה מהתהליך.
לשאלתך (וזו דעתי האישית) - אילו נתוני מפרט יצרן חשובים לי?
וזה מעבר לעובדה שממש, אבל ממש, כדאי ללכת ולהאזין ולהתרשם?
אז (ולא לפי סדר עדיפויות דווקא):
1. הספק המגבר ״ממקם״ את כל המערכת. אם יש לך 40 מטר מרובע ורמקולים גדולים, לא תלך על מגבר נמוך הספק.
2. אם שומעים פטיפון - אז דרגת הפונו (נפרדת או משולבת) צריכה להיות בעלת יחס אות לרעש מעולה. דרגות פונו נלחמות ברעש, בגלל הצורך בטיפול בסיגנלים חלשים.
3. אחוז עיוותים הרמוניים (THD) חשוב לי מאד מאד. לי. מכיון שאני מעדיף מגברים טרנזיסטורים, הפרמטר הזה מצביע עד כמה הצליח המהנדס לתכנן מעגל מתקדם שעוקף את ה״מוקשים״ הטרנזיסטוריים הטיפוסיים.
4. נתוני כניסות: מאילו סוגים, כמה יש, האם זה מספק את הצורך.
5. תחום היענות התדר. כמה נמוך זה עדיין ״ישר״, ותתפלא - גם כמה גבוה ! הרבה מעבר ל-20 קילוהרץ...
6. האם המגבר בנוי בתצורת dual mono, עם שני ספקים נפרדים? זה כמעט תמיד מצביע על מוצרים hi end יותר.
7. משהו שבדרך כלל יצרנים לא מציינים - האם התיכנון הוא DC coupled, non-inverting? מצביע על תיכנון מתקדם יותר של המעגלים.
אבל אני כאמור לא מדגם מייצג, וחברים נוספים פה יכולים כמובן לחוות את דעתם.