רמקולים שאלה\ האם רמקולים של 4 אום מצריכים הגברה יותר חזקה


farkashshai

חבר אתר
הודעות
28
מעורבות
1
נקודות
3
שלום לכולם,
הדיון שנפתח כאן מרתק!!
אם אני מבין נכון (אני לא מתחום האלקטרוניקה בכלל), מגבר עם DF > 100 אמור לשקף בצורה אמיתית את מה שהוקלט כפי שהוקלט?
ושאלה נוספת: למה מתכוון היצרן כשהוא מציין DF 120 1kHz 8 ohm ? מדוע מציינים תדר ומה זה מלמד על היכולות של המגבר בהקשר למה שדובר כאן?
תודה,
שי
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
שלום שי
ההסכמה הכללית היא שערך DF גבוה, הנגזר מעכבת יציאה נמוכה, משליך ישירות על יכולת המגבר ״לשלוט״ במכאניקת הממברנות של אלמנטי הרמקול.

על פי ההגדרה ערך ה-DF הינו היחס בין עכבת הרמקול ועכבת מוצא המגבר.
לכן אם למשל עכבת מוצא המגבר היא 0.1 אום ועכבת הרמקול היא 8 אום, הרי ש- DF=80.

אבל:
תכונה זו של מוצא המגבר הינה תלויית תדר. זה קשור אך ורק לתיכנון האלקטרוני של דרגת המוצא.
מבלי להיכנס להתפלפלות אלקטרוניקה, ערך DF מכסימלי אפשר להשיג בתחום התדרים האמצעי - 1000 עד 4000 הרץ. בתדרים גבוהים מתחום זה, ובדרך כלל גם בתדרים נמוכים ממנו, עכבת היציאה עולה וערך ה-DF יורד.
מן הסתם יצרן יבחר לציין DF בתדר בו הוא מכסימלי, אך עם זאת ראוי לציין שיצרן שטורח לציין את התדר משדר גישה מקצועית יותר.
 

ח_ג_י

חבר משקיען
הודעות
1,502
מעורבות
490
נקודות
83
שלום לכולם,
הדיון שנפתח כאן מרתק!!
בלשון המעטה.
זו בדיוק הסיבה, שאני מתכוון לתפוס את רונן פנים מול פנים...
לקבלת הסברים.
על גבי הפורום אני לא מצליח להבין.
וזה בהחלט נושא מסקרן.

 

farkashshai

חבר אתר
הודעות
28
מעורבות
1
נקודות
3
תכונה זו של מוצא המגבר הינה תלויית תדר. זה קשור אך ורק לתיכנון האלקטרוני של דרגת המוצא.
מבלי להיכנס להתפלפלות אלקטרוניקה, ערך DF מכסימלי אפשר להשיג בתחום התדרים האמצעי - 1000 עד 4000 הרץ. בתדרים גבוהים מתחום זה, ובדרך כלל גם בתדרים נמוכים ממנו, עכבת היציאה עולה וערך ה-DF יורד.
מן הסתם יצרן יבחר לציין DF בתדר בו הוא מכסימלי, אך עם זאת ראוי לציין שיצרן שטורח לציין את התדר משדר גישה מקצועית יותר.
תודה רונן, ההסברים שלך מעולים!
יכול להיות מגבר שמערך גבוה מאד של DF מגבר ירד לערך נמוך מאד ? מה זה אומר על המגבר? וזה מביא אותי לשאלה אחרת בכלל: אם היית צריך לבחור מגבר על בסיס מפרט יצרן בלבד איזה נתונים היו חשובים ומתארים את המגבר בצורה טובה ? לפי מה שאני מבין העניין הזה נזיל במיוחד כי היצרנים מציגים תמונה חלקית של המציאות
 

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
אני שמח על השאלה.
בימים האחרונים נתפסנו פה לדיון הנדסי שקשור לפרמטר אחד, אחד מיני רבים.
שמחתי לשתף במה שיכולתי לתרום.
אבל אני חייב להדגיש שזה היה לא פרופורציונאלי לחשיבות האמיתית של הפרמטר האחד הזה.

יש הרבה נוספים.
יצרנים, ומעבדות עצמאיות שבודקות ציוד, ישמחו למלא דפים צפופים של נתונים מספריים וגרפים.

בסופו של דבר אנחנו מדברים על חווית מוזיקה, ומערכת ביתית שתשחזר עבורך את המוזיקה מהמקורות, בלי לקלקל.

הניסיון שלי מראה שמערכת כזו, כמו בהמון תחומים אחרים בחיים, יכולה להיות טובה כמו החוליה החלשה ביותר שלה. לא יותר. תשקיע כספים ומאמצים במקומות לא נכונים - ולא תרגיש (כמעט) שיפור.
החוכמה היא להבין איפה החוליה החלשה, להעזר במביני דבר (יש רבים פה בפורום), ושם לתקוף קודם.

אתה יכול ״להתפרע״ על מגבר, ״להשתולל״ על רמקולים, לרכוש יקרים בטירוף, ולצאת מדעתך מה לא עובד כאן. ואז יבוא מישהו ויבחין מיידית שלחלל שלך יש אקוסטיקה של תחנת מטרו בפריז כשמגיעה הרכבת, הוא יצפה את התיקרה במשהו פלאי ב-2000 שקל, ואתה תגלה פתאום את גן העדן.
סתם דוגמה.

או: אתה יכול לקנות מגבר עם DF=500, אבל הרמקול הרי לא מרגיש את המגבר - הוא ״מרגיש בהדקיו״ ישות משולבת של מגבר + כבלים + crossover, וחישוב פשוט אולי יראה שה-DF השקול הוא 57. ולא יעזור מה שתעשה במגבר, המתימטיקה הפשוטה לא נותנת שיעקפו אותה.
סתם עוד דוגמה.

אני יכול להגיד לך שציוד איכותי שפותח בשנים האחרונות הוא מצויין. אנחנו נהנים מהתפתחות רבה של השנים האחרונות, ומנגד השוק הזה הוא שוק מצומצם ובעייתי, ויצרן לא יכול להרשות לעצמו (כמו פעם) לשקוע בבינוניות. אז כולם מתאמצים.
לכן עזוב את הספציפיקציות שבעמוד האחרון. יצרן אחד מתאמץ ומשיג מספר גבוה באחד (נניח DF), יצרן אחר מזלזל בזה בחיוך סלחני ומנפנף בנתון אחר בו הוא מצטיין (עיוותים הרמוניים למשל), והשלישי יתפאר בביצועי יחס אות לרעש.
ואצלך כל זה יכול להיות בטל בשישים מול רמקולים מחורבנים שצריך להפרד מהם.

אני אישית לא ממש דוגמה - אני ״חולה וינטאג׳״, מענינים אותי דברים שפותחו במחצית השניה של שנות השבעים (אלקטרוניקה ופטיפונים). למצוא את האיכותיים, לתקן ולהחזיר ימיהם כקדם, ולהתענג.
למה לעשות את זה? כי אני נהנה מהתהליך.

לשאלתך (וזו דעתי האישית) - אילו נתוני מפרט יצרן חשובים לי?
וזה מעבר לעובדה שממש, אבל ממש, כדאי ללכת ולהאזין ולהתרשם?
אז (ולא לפי סדר עדיפויות דווקא):
1. הספק המגבר ״ממקם״ את כל המערכת. אם יש לך 40 מטר מרובע ורמקולים גדולים, לא תלך על מגבר נמוך הספק.
2. אם שומעים פטיפון - אז דרגת הפונו (נפרדת או משולבת) צריכה להיות בעלת יחס אות לרעש מעולה. דרגות פונו נלחמות ברעש, בגלל הצורך בטיפול בסיגנלים חלשים.
3. אחוז עיוותים הרמוניים (THD) חשוב לי מאד מאד. לי. מכיון שאני מעדיף מגברים טרנזיסטורים, הפרמטר הזה מצביע עד כמה הצליח המהנדס לתכנן מעגל מתקדם שעוקף את ה״מוקשים״ הטרנזיסטוריים הטיפוסיים.
4. נתוני כניסות: מאילו סוגים, כמה יש, האם זה מספק את הצורך.
5. תחום היענות התדר. כמה נמוך זה עדיין ״ישר״, ותתפלא - גם כמה גבוה ! הרבה מעבר ל-20 קילוהרץ...
6. האם המגבר בנוי בתצורת dual mono, עם שני ספקים נפרדים? זה כמעט תמיד מצביע על מוצרים hi end יותר.
7. משהו שבדרך כלל יצרנים לא מציינים - האם התיכנון הוא DC coupled, non-inverting? מצביע על תיכנון מתקדם יותר של המעגלים.

אבל אני כאמור לא מדגם מייצג, וחברים נוספים פה יכולים כמובן לחוות את דעתם.
 
נערך לאחרונה ב:

רונן ש

חבר משקיען
הודעות
814
מעורבות
270
נקודות
63
אה, שכחתי לענות על השאלה הראשונה שלך...

לא, זה לא יורד נמוך מאד.
זה גרף, שאם נניח באמצעיתו ה-DF הוא 400, זה יורד ל-150 או 200 בקצוות.
זה כדי להמחיש מה קורה.

אף פעם לא ראיתי יצרן שמפרסם גרף כזה - אבל ראיתי דוחות של מעבדות עצמאיות שבחנו ציוד.
דברים כאלה מסתובבים באינטרנט. יחי גוגל ...
 

farkashshai

חבר אתר
הודעות
28
מעורבות
1
נקודות
3
ואוו.. תודה!!
כמובן שהשאלה שלי היתה מנותקת מהמציאות. מתוך עניין אקדמי רציתי לנסות להתרשם מה יש במגברים שעושה אותם מוצלחים אם כל שאר הפרמטרים מסביב (אוזניים, כבלים, רמקולים, אקוסטיקה וכו') הם מושלמים. ודרך אגב, גם אצלי רוב הציוד הוא וינטאג' ואני מאד אוהב אותו :)
 

ayal30

חבר משקיען
הודעות
3,105
מעורבות
921
נקודות
113
טוב חברים ,
היום קבלתי את מרנץ 4270 ואכן הוא פתח את הרמקולים בצורה יפה מאוד
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור