רונן ש
חבר משקיען
- הודעות
- 814
- מעורבות
- 270
- נקודות
- 63
מרשה לעצמי להוסיף קצת מידע:
הדיבור על "רמקולים קשים" ו"יכולת שליטה על רמקולים" מקורו בתופעה קצת יותר מורכבת.
מבלי להיכנס להסברים הנדסיים מתישים:
סלילי האלמנטים ברמקול (במיוחד הבס), יחד עם הסלילים ב-cross over, כשהם במצב שהממברנות נעות קדימה ואחורה - יוצרים זרמים משל עצמם, כמו מנוע חשמלי שאם מסובבים אותו ביד הוא נעשה גנרטור ומייצר זרמים חשמליים.
הזרמים האלה "משודרים" חזרה על גבי כבלי הרמקול, ישר אל תוך מעגלי היציאה של המגבר.
עכשיו המשחק הוא: עד כמה המגבר מסוגל "להתנגד" לתופעה הזו, ולעצור את השתוללות הרמקול.
היכולת הזו קשורה ישירות להתנגדות היציאה של המגבר, שצריכה להיות נמוכה ככל האפשר (חלקי אומים), והיא נגזרת מתיכנון דרגת היציאה.
המושג Damping Factor מתייחס ליכולת הזו, ומכאן שמו: מקדם ריסון, יכולת המגבר "לרסן" השתוללות של רמקולים 'לא ממושמעים' (שבהרבה מקרים הם דווקא איכותיים יותר). אם כי היום מתכנני מגברים מכלילים את גורם ה-DF בתוך מערכת רחבה יותר של שיקולים, כמו התנגדות היציאה הפנימית של ספק הכוח.
אבל זה עדיין מדד לא רע ל"שליטה".
בכל מקרה, ערך ה-DF של מגבר מחושב תמיד עבור רמקול בעל אימפדנס מסויים, נניח 8 אום. זה לא מספר באויר.
מבלי להיכנס לנוסחאות איך מחשבים אותו, מגבר שמבטיח DF גדול מ-50, לעומס של 8 אום, הוא "בסדר גמור", מגבר ששולט בלי בעיה ברמקולים 'פראיים'.
ערך גדול מ-60 (ל-8 אום) לא כל כך רצוי, כי זה גורם לתופעה של בס חנוק. צריך לתת לנמוכים של הרמקול קצת מרחב פעולה.
ל-Marantz שבמקרה שלנו DF=46 לעומס 8 אום. ואני משוכנע שלא תהיה לו בעיה.
כמו שמציע ניב - כדאי לחבר ולהתחיל להאזין.
הדיבור על "רמקולים קשים" ו"יכולת שליטה על רמקולים" מקורו בתופעה קצת יותר מורכבת.
מבלי להיכנס להסברים הנדסיים מתישים:
סלילי האלמנטים ברמקול (במיוחד הבס), יחד עם הסלילים ב-cross over, כשהם במצב שהממברנות נעות קדימה ואחורה - יוצרים זרמים משל עצמם, כמו מנוע חשמלי שאם מסובבים אותו ביד הוא נעשה גנרטור ומייצר זרמים חשמליים.
הזרמים האלה "משודרים" חזרה על גבי כבלי הרמקול, ישר אל תוך מעגלי היציאה של המגבר.
עכשיו המשחק הוא: עד כמה המגבר מסוגל "להתנגד" לתופעה הזו, ולעצור את השתוללות הרמקול.
היכולת הזו קשורה ישירות להתנגדות היציאה של המגבר, שצריכה להיות נמוכה ככל האפשר (חלקי אומים), והיא נגזרת מתיכנון דרגת היציאה.
המושג Damping Factor מתייחס ליכולת הזו, ומכאן שמו: מקדם ריסון, יכולת המגבר "לרסן" השתוללות של רמקולים 'לא ממושמעים' (שבהרבה מקרים הם דווקא איכותיים יותר). אם כי היום מתכנני מגברים מכלילים את גורם ה-DF בתוך מערכת רחבה יותר של שיקולים, כמו התנגדות היציאה הפנימית של ספק הכוח.
אבל זה עדיין מדד לא רע ל"שליטה".
בכל מקרה, ערך ה-DF של מגבר מחושב תמיד עבור רמקול בעל אימפדנס מסויים, נניח 8 אום. זה לא מספר באויר.
מבלי להיכנס לנוסחאות איך מחשבים אותו, מגבר שמבטיח DF גדול מ-50, לעומס של 8 אום, הוא "בסדר גמור", מגבר ששולט בלי בעיה ברמקולים 'פראיים'.
ערך גדול מ-60 (ל-8 אום) לא כל כך רצוי, כי זה גורם לתופעה של בס חנוק. צריך לתת לנמוכים של הרמקול קצת מרחב פעולה.
ל-Marantz שבמקרה שלנו DF=46 לעומס 8 אום. ואני משוכנע שלא תהיה לו בעיה.
כמו שמציע ניב - כדאי לחבר ולהתחיל להאזין.
נערך לאחרונה ב: