שני הסנט שלי לדיון,
מצטער, אבל אין דבר כזה רפרנס. הרפרנס מושתת על כל כך הרבה משתנים (ניסיון , זכרון חוויתי , גיל, חשיפה לסוגים שונים באיכות שונה של מערכות עם השנים, הניסיון להבין מה שומעים ואיך), ומה לעשות זה בעיקר סובייקטיבי, ניסיון נרכש ומידת החשיפה לציוד כזה או אחר עם השנים.
הרפרנס היחידי שרלוונטי לדיון, זה אותה מערכת שעכשיו אתה חי איתה ומכיר אותה (יחסית טוב), ומכאן אתה משליך האם מערכת חדשה ששמעת היא טובה , איכותית יותר או מאכזבת , מפורטת דינאמית וwhat ever. והכל בהשוואה למה שאתה מכיר טוב מהבית.
אותו רפרנס ארטילאי (שאתה לא חי איתו) ומושתת על ניסיון חוויתי רגעי (בתערוכה , אצל חבר, אצל יבואן וכו׳) בעבר , לא רלוונטי . רפרנס שלך הוא תוצר של חוויה , שבאה לידי ביטוי במוסיקה שריגשה אותך, באווירה , בחברים שהיו איתך , במצב רוח הרגעי וכו׳.
כמו כן, עם השנים חלקנו צברנו ניסיון באיך ומה לשמוע. ומה שלדעתנו היה רפרנס לפני X שנים , היום לא בהכרח שיהווה רפרנס עדכני. מה שהתלהבנו והיה ״רפרנס״ עבורנו לפני שנים, לא בהכרח רלוונטי להיום. מה לעשות צברנו נסיון באיך ומה לשמוע (או לפחות חלקינו)
מה לעשות התפתחנו, למדנו לשמוע , וזה תהליך שלוקח זמן וניסיון .
מה עוד, שהגדרת רפרנס מושתתת על מידת החשיפה למערכות ברמות שונות ולא לכולנו הייתה הזדמנות להיחשף למערכות רפרנס כאילה ואחרות עם השנים.
אז על איזה רפרנס החברים הנחמדים מדברים…?
רפרנס יכול להיות בבואינו להשוות מערכת עדכנית אחת עכשיו למערכת שניה באותו חלל ורצוי באותו זמן (ולא שנים אחרי או במקום אחר).
אחרת אנחנו משווים חוויות (איפה לטעמנו נהנינו יותר),.
נוסיף את הנאמר , שיש הרבה טעם אישי סובייקטיבי בבואינו לשפוט/להעריך/להשוות אז קבלנו סלט שלם ומגוון דיעות תחושות והערכות שונות.
לפיכך :
1) רפרנס זה סובייקטיבי, מה שטוב ומשתקף לאחד לא בהכרח זהה לשני.
2) היכולת להשוות בין מערכות שונות בחלל ובזמן שונה זו השוואה בין חוויות שונות ולא בהכרח משקפות מה נכון וטוב יותר
3) השוואה באותו חלל ובזמן נתון , בין אנשים שונים מושתתת על מידת הנסיון הנצבר (איך ומה לשמוע) , והבנה מה בדיוק שומעים (הפרדה, עומק, טונאליות , תלת מימד וכו׳) טעמים שונים, ואף שונות פיזיולוגית (איכות השמיעה והשונות בין אנשים שונים).