לגבי איכות השמע, לפעמים זה יכול להפתיע איך ייתכן שחלק מהמלחינים/יצירות מקבלים הקלטות מ-ד-ה-י-מ-ו-ת מבחינה זו, וחלק ממש לא, בלי קשר של ממש לאיכות המוסיקאלית.
אפשר בקלות למצוא הקלטות מפילות-לסת ליצירות כמו "שחרזאדה" ו"כוכבי הלכת" ויצירות של רספיגי וכל מיני כאלה, אבל לסימפוניות של בראהמס? או אפילו מוצארט ובטהובן -- לא כל כך.
אלה מלחינים שלא כיוונו לברק תזמורתי, ואצל בראהמס המצב בעייתי יותר -- התזמור הרבה פעמים גובל באפרוריות, עם קולות חשובים מבחינה מוסיקאלית מכוסים על ידי כלים אחרים, וייש לא מעט ברדק וחוסר פוקוס עד כדי עכירות בכל מיני נקודות.
למשל ההתחלה של הפרק הראשון של הסימפוניה הראשונה -- שומעים שם (ובקולי קולות) את המכות בטימפאני, ואת הכינורות צורחים למעלה, אבל הקווים של שאר המיתרים ושל כלי הנשיפה מעץ ושל הקרנות די הולכים לאיבוד.
אז כנראה שזה לא סוג היצירות שייש לחפש להן הקלטות ברמת demo...
דווקא מפתיעה לטובה, מהבחינה הטכנית, הקלטה של Naxos -- לפחות כפי שהיא נשמעת ב-multichannel SACD -- אני לא יודע איך היא נשמעת ב-CD רגיל -- עם
Marin Alsop -- מנצחת שהייתה תלמידה של ברנשטיין. גם הביצוע לא רע, אבל לא המומלץ ביותר מבחינתי:
אבל, אם מוותרים לא מעט על איכות טכנית, כנראה שהביצוע שאני עדיין מעדיף -- לא רק בזכות הדראמאטיות אלא לא מעט בזכות קטעי הסולו הנהדרים, במיוחד לאבוב, אבל גם לכינור וקלארינט -- הוא של
קאראיאן עם ברלין מ-1963:
הסולו לאבוב די בתחילת הפרק הראשון, ועוד יותר בתחילת הפרק השני, הם בין הקטעים הנוגעים ללב ביותר ששמעתי אי פעם בנגינה תזמורתית.
ובשלישית -- שוב עם פשרה ניכרת באיכות הסאונד --
ברנשטיין עם ניו-יורק מ-1964:
אבל זה ממש שווה בגלל כמה דברים, החל בדראמה שבתחילת הפרק הראשון, והניגוד בכניסת הנושא השני,
ואחר כך, בפרק השלישי המפורסם קורה משהו מיוחד: אחרי שהנושא נוגן בצ'לי ועובר לכינורות, הצ'לי ממשיכים לנגן קו מאוד מאוד מאוד יפה, שבכל הביצועים האחרים ששמעתי הוא פשוט נבלע, וחבל!! והפרק האחרון באנרגייה מתפרצת שאין כמוה.
ואם אתה רוצה ביצועים ממש טובים בהקלטה טובה ככל שאפשר להשיג ביצירות האלה, יש את
Andrew Manze, שבעקרון בכלל מוכר ככנר של מוסיקת בארוק, אבל כאן הצליח לו לא רע בכל הארבע (בשלושה SACDs):
מדובר כאן ביצירות מן המפורסמות והמוקלטות ביותר, ואין בעייה להפציץ כאן באינספור הקלטות וביצועים מעולים בהחלט, ואפשר גם להתווכח על כל ביצוע ומה יתרונותיו וחסרונותיו.
אני בחרתי להתמקד ממש בטופ, למעט Alsop כקוריוז.
עמיר