קלאס D או לא קלאס D...


YB-7

חבר משקיען
הודעות
1,837
מעורבות
397
נקודות
83
PWM הוא דווקא אנלוגי - הוא יודע לייצג מספר אינסופי של ערכים.. זו שיטת איפנון (ולמה זו בעיה לקרוא לה פורמט - בכל אופן זה לא תקן). אולי התכוונת ל-PCM? במקרים בהם מגבר class-d יודע לקחת מקור דיגיטלי ולתרגם את קידוד ה-PCM ל-PWM, ניתן אולי לקרוא למגבר "חצי דיגיטאלי", קצת כמו DAC על סטרואידים..
רועי

התוצאה של הקידוד היא אכן אנלוגית לאחר הסינון.
אך האות האנלוגי בכניסה עובר תהליך של עיבוד כלשהוא על מנת לתרגם את האות הזה למודולציה של הגל המרובע.
גם אם משתמשים בממיר אנאלוגי ליצירת המודולציה, עדיין לא ניתן לקרוא ל-CLASS D מגבר אנאלוגי במובן המקובל של המילה.
 

נערך לאחרונה ב:

arb

אוהב את התחום
הודעות
361
מעורבות
131
נקודות
43
אין כאן צודק או חכם, וזה כבר נאמר בשרשור הנ'ל ובאותיות קידוש לבנה! לכאורה הכל מתחיל ונגמר ברמת הצרכים של הדיוט כל שהוא חובב מוזיקה, או אודיופיל מקצועי, בנוגע לשחזור סאונד במערכת היי פיי דו ערוצית. עד כמה באמת קיימת אצלנו מודעות לדרך שבא בחרנו ללכת ובעיקר למה שאנחנו שומעים במערכת זו שאלה מרתקת. זה לא סוד שקיימים בינינו אודיופילים שמתנגדים לחבר למערכת ההיי אנד שלהם ציוד אנלוגי, שפורפרתי ועוד מיני אלטיזכן פר אקסלאנס שמצריכים תחזוקה שוטפת ובעיקר הרבה סבלנות . מכאן שהבחירה בקידמה טכנולוגית על פני ציוד ארכאי יחודי על חוסר הנוחות היחסי שמגולמת בהחזקתו (כמובן שלא רק מהבחינה הזו) היא בהחלט אופציה מתקבלת על הדעת. אם זאת, הלגטימיות של מהלך שכזה באה תמיד על חשבון המרת אייכות הסאונד, שלרוב אינה גורמת לרעידת אדמה סונית אצל אלה שבחרו מראש לעבור לצד השני. כלומר השינוי בסאונד כתוצאה מהמעבר לסט אפ מבוסס ציוד דיגיטלי, מתקבל בעיקר בלב שלם ע"י מי שהכיוון הזה נראה לא יותר נכון ובעיקר יותר מעניין. מנגד כמובן קיימים אותם אודיופילים אדוקים שמודעים הייטב לאותה ירידה באיכות הסאונד שעלולה להיווצר כתוצאה מהמהלך הנדון ואין סיכוי אחד למיליון שיתפשרו על פחות מהכי טוב שהם יכולים להוציא גם במחיר הכביכול "טרחנות" וזר כמובן לא יבין זאת. למותר לציין שאנחנו לא פעם עדים לכך שיישום טכנולוגיה דיגיטלית במערכת, והסתמכות על נתונים אנלטיים, מוביל לשימוש בגלגלי הצלה, או במילים אחרות בשדרוג בלתי נמנע של ציוד נלווה (ולא בלשון סגי נהור) שמאפשר לבצע תיקונים בתוצאת הסאונד ה- "חדש" בלא מעט זוויות והייבטים. האמת שאין בכך שום פסול ואני אישית לא מתנגד להתאמת הסאונד לטעם כל שהוא ובעיקר לאותם צרכים יחודיים של אודיופיל פלוני, ולא רק מהסיבה שגם אני נוקט בגישה הזו. אם אודיופיל מסויים חפץ לשחק במקור שהוקלט עוד קצת, (אחרי שכבר עבר טלטלה לא קטנה בזמן העריכה שלו ועד שנחת אצלנו במדיה) ולשפץ אותו תוך התאמה לחדר האזנה שלו ב-rc או מיני אקולייזרים חצי אוטומטיים מתוחכמים ובכך להגיע לנרוונה אזי אני זורם איתו. מנגד אסור לשכוח שלקום להחליף צד של תקליט הרי זו שגעת מולדת ומיותרת בעיקר מהסיבה שזה מחייב לקנות תקליטים לאכסן ולשמר אותם במצב סביר, להשקיע בקניית ראש חדש, אחרי שהלשעבר שלך נמצא מחובר לזרוע במצב טוטאל לוס וזה כמובן רק חלק מחצי הכוס הריקה. בקיצור יש כאלה שעבורם מדובר בעסק לא זול, מסורבל ובעיקר מיותר, שנובע מאותו רצון בלתי נשלט לקבל עוד שיפור וקירבה למקור המושמע דרך ציוד טכנולוגי לכאורה מיושן. אף על פי כן, מבחינתם להאזין בסופו של יום למקור מוסיקלי שעובר מניפולציות מיותרות וטיפול קוסמטי עמוק זה סבבה.

אם עסקינן בעניין הנוחות אזי רוב הנהגים קיום שצריכים להגיע ממקום למקום (כמו שהוזכר לפני) משוועים לאותו הרגע שיוכלו לזנוח לא רק את ידית ההילוכים, אלה בכלל לוותר על השליטה בהגה (אולי בכלל זאת על טסט מי יודע) ומבחינתם שהאוטו הבא יהיה כבר אוטונומי מלא, ועזבו מחווית נהיגה וההתרגשות ממנה. מה רע, ככה ניתן יהיה לסמס ולסיים מטלות שאין בנמצא זמן לטפל בהן ובתוך כך להסיט המבט מהמראות, ובעיקר לפטור עצמך מהריכוז במה שנעשה סביבך על הכביש, ושלום על ישראל מדוחות, קורס נהיגה מונעת, עצבים מיותרים ולהמנע לא עלינו מתאונות. האם אפשר להשוות את האנלוגיה הזו לבחירה בדרך סאונד מסויימת בהחלט יש מצב, אם זאת שכל אחד יחליט לעצמו וכטוב בעיניו יעשה. לעניין הדגיטל אנלוג מבחינתי זה כמו לנסות לשכנע מפטם מקטרת לעבור לסגריה אלקטרונית, אבל נעזוב את זה ונחזור לענינינו. ישנם אודיופילים שמה לעשות פחות רגישים ומודעים למורכבות הסאונד, כך שמצלול חי ללא הגברה לא מעיף אותם מהכסא, ומכאן גם שאין מצב שהוא ישמש להם כרפרנס. במילים אחרות מה שאני רוצה לומר שלמשחק הזה יש כללים ברורים שמשפיעים על בניית הסנרגיה של כל אחד מאתנו. ראשית הצרכים שלנו כאודיופילים מונעים מרמת המודעות העצמית שלנו לסהכ המשתנים והנתונים המגולמים בתוצאה הסופית. שנית, לעניות דעתי מה שאחראי לעיצוב המצלול וטביעת האצבע היחודית לכל אחד מאתנו, נקבע בעיקר עי אותה עוצמת הרגישות שלנו ל-DNA של הצליל הטבעי. מה לעשות שבניגוד לעניין הנוחות יש גם ובעיקר את העניין שכל אחד מאתנו התברך ברגישות יחודית לו בכל הנוגע לשמע מוסיקלי. הרגישות הזו שעוברת גם דרך העדפות המוסיקליות שלנו לז'אנרים מסויימים, מאפשרת לנו גם ובעיקר לפתח טעם אודיופילי אישי, כל זאת במסגרת התקציב שעומד לרשותנו. אבל רגע לפני שאני מסיים יש לי שאלה; האם עמידה מול יצירת אמנות דו מיימדית מקורית ולא משנה מי האומן שייצר אותה, במבט זך ראשוני, נטול מחיצות המגלם חוויה מדוייקת, יתרחש באותה עוצמה כאשר נחזה בשיעתוק מעובד של אותה היצירה שנערך במייטב הציוד הטכנולוגי שקיים היום!? ולא חסרות דוגמאות כאלה שגם הועלו כאן לפני, בדבר החוויה החושית. כמובן שאין זה המקום המתאים לעסוק במשמעות הזרות או הריחוק של החוויה החושית ממקור כל שהוא, או מנגד לעמוד על היכולת הבחנה של פלוני, לעמוד על הבדלים לא רק מהותיים אלה גם בכאלה מזעריים המגולמים בתחומי נישה מסויימים. כל זה ועוד אינו קשור לקירבה וחום אנושיים (כפי שנאמר בשרשור), או ליחלופין ברומנטיקה או נוסטלגיה וכו, זה קשור בראש ובראשונה לאותה יכולת מולדת או כשרון לחוש לזהות ולמפות את הגורמים שהפכו דבר מסויים לאייכותי מזולתו! בסופו של יום אם אני אקבל ממרכיב אחד במערכת כמו ממגבר קלאס D פרומיל אחד יותר מקלאס ארכאי כל שהוא ללא קשר לטיפולוגיה שלו, אני אישית בעיניים עצומות הולך על זה. אבל כמו שאין סיכוי או מצב שאני אעדיף שעתוק טכנולוגי על פני המקור, כך בשלב זה לפחות אצלי המעבר לקלאס D ידחה ולא יתרחש בקרוב!
 
נערך לאחרונה ב:

ארמה אודיו

עוסק בתחום
הודעות
1,350
מעורבות
963
נקודות
113
יפה כתבת אמיר , כל אחד ונסיונו , אז אתה אומר לנו פטפון ושפופרות , שזה נכון , מצד שני אנחנו ב 2020 , ומי בא לו להתקע עם איזה מערכת ספוגית מידית ולנקות תקליטים של לדבר על להפוך צד , זה כמו שמעשן כבד יתחיל לעשן נרגילה , למי יש עצבים לזה ?
במקום זה קונים רמקול מטורף מסדרים החדר וסוגרים איך שהוא הפער עם מגברים הכי חלקים שניתן , אתה יודע ,לא רק הטונליות חשובה , גם הגודל והדינמיקה יוצרים הרגשה של הופעה ,ולא רק איזה זמרת עבה שקמה משינה בגובה מטר !
איך הטלפונקן ?

אז מה אם אנחנו ב 2020 ?
מה נמכר היום ב 2020 , דיסקים או תקליטים ?
אז כל אחד ומה שמתאים לו כמובן, אולם בשורה התחתונה אם בסאונד נטו עסקינן , אין לא היה ולא יהיה כמו אנלוג עם מנורות.
קונים רמקול מטורף אתה צודק , אבל תסכים איתי שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו לקנות רמקול במחיר של BMW סדרה 5 .
וזמרת בגובה מטר אפשר להשיג עם רמקול נורמאלי ( 30-50K ) נציל , ובתנאי ששמת מגבר מנורות טוב עם איזה מנורה בסגנון 845 . וזה כמובן עדיין לא יהיה הרמקול שלך...
והמנורות פצצה - ותודה חבר.
 

ariekarp

אוהב את התחום
הודעות
387
מעורבות
119
נקודות
43
התוצאה של הקידוד היא אכן אנלוגית לאחר הסינון.
אך האות האנלוגי בכניסה עובר תהליך של עיבוד כלשהוא על מנת לתרגם את האות הזה למודולציה של הגל המרובע.
גם אם משתמשים בממיר אנאלוגי ליצירת המודולציה, עדיין לא ניתן לקרוא ל-CLASS D מגבר אנאלוגי במובן המקובל של המילה.

גם התהליך שהאות עובר לפני הסינון הוא אנאלוגי ולא דיגיטלי (על אף השם CLASS D)
האות עובר סוג של איפנון - MODULATION אנאלוגי טהור.
תהליכי איפנון עוברים גם שידורי רדיו כגון AM ו FM ואנחנו יודעים כולנו שאלה תהליכים אנאלוגיים.
מגבר קלאס D מבצע איפנון רוחב פולס PWM - זה לא עיבוד דיגיטלי.
 

zs

חבר משקיען
הודעות
4,926
מעורבות
1,604
נקודות
113
יפה..
ומי הכי שקופים?...

הפלנאריים.
לא יודע...יש הרבה.ז"א מכיר כמה אבל ברור לך שלא אכתוב את דעתי כאן ,מפאת כבודם של כולם.
 

YB-7

חבר משקיען
הודעות
1,837
מעורבות
397
נקודות
83
גם אם משתמשים בממיר אנאלוגי ליצירת המודולציה, עדיין לא ניתן לקרוא ל-CLASS D מגבר אנאלוגי במובן המקובל של המילה.
תהליכי איפנון עוברים גם שידורי רדיו כגון AM ו FM ואנחנו יודעים כולנו שאלה תהליכים אנאלוגיים.
מגבר קלאס D מבצע איפנון רוחב פולס PWM - זה לא עיבוד דיגיטלי.

בעבר היו גם מחשבים אנלוגיים.
למרות שזה תהליך עיבוד אנלוגי, עדיין, המגבר אינו יכול להיקרא "אנלוגי".

באותה המידה, המאפנן במגבר יכול להיות דיגיטלי, ומוזן ישירות ממקור דיגיטלי בפורמט שניתן להמרה בתהליך פשוט ללא אובדן DATA POINTS לפורמט המדויק של המאפנן.
זה מה שאני צופה שיקרה בעתיד.
אם כמובן יוכלו להסכים על פורמט דיגיטלי אוניברסלי, שיהיה תואם משלב ההקלטה.
 
נערך לאחרונה ב:

ariekarp

אוהב את התחום
הודעות
387
מעורבות
119
נקודות
43
למרות שזה תהליך עיבוד אנלוגי, עדיין, המגבר אינו יכול להיקרא "אנלוגי".
.

גם אם זה תהליך אנאלוגי, אתה לא רוצה לקרוא לו ככה - בסבבה אחי, אני איתך אחי: לא נקרא לו ככה
 

dor_s

חבר משקיען
הודעות
514
מעורבות
151
נקודות
43
In a nutshell, PWM is a way of digitally encoding analog signal levels. Through the use of high-resolution counters, the duty cycle of a square wave is modulated to encode a specific analog signal level.
 

שניצל

חבר משקיען
הודעות
8,391
מעורבות
1,784
נקודות
113
מחליפים מודול חדש, זה הכל.
אלו מכשירים זולים לייצור.. החלקים שם פשוטים. עקרונית, יש קונטרולר ויש רכיבי מוצא בתצורה של POWER MOSFET שלקוחים מעולם ספקי הכוח הממותגים.. רכיב תעשייתי לחלוטין.
איזה פשוט , פתחתי שלי , חללית.
אז מה אם אנחנו ב 2020 ?

והמנורות פצצה - ותודה חבר.

שמח לשמוע !
 

RB68

חבר משקיען
הודעות
722
מעורבות
591
נקודות
93
PWM היא אכן שיטת איפנון אבל היא מימוש דיגיטלי.
יש תדר "נידנוד" קבוע שנכבה ונדלק SWITCHING והוא מרכיב את האות
אכן אין לנו שום ויכוח מהו PWM או class d.
רק מהמקום של ה-OCD הקטן שלי :) - ה"דיגטיליות" או "אנלוגיות" של העברת מידע היא ביצוג שלו - ע"י מספר סופי של ערכים (דיגיטלי) או אין סופי (אנלוגי). העובדה שיש נדנוד בין שני מצבים לא עושה את זה דיגיטלי.
רועי
 

YB-7

חבר משקיען
הודעות
1,837
מעורבות
397
נקודות
83
ה"דיגטיליות" או "אנלוגיות" של העברת מידע היא ביצוג שלו - ע"י מספר סופי של ערכים (דיגיטלי) או אין סופי (אנלוגי). העובדה שיש נדנוד בין שני מצבים לא עושה את זה דיגיטלי.
רועי

לדעתי, תדר המיתוג שפועם בתדירות גבוהה (שגם זה סוג של דגימה עם ערך סופי) מוציא את סוג המגברים האלה מקבוצת האנלוגיים.
יש הרבה מגברי CLASS D שהאיפנון בהם הוא דיגיטלי.
כנראה שבטובים יותר כיום האיפנון הוא אנלוגי עם מעגל CLASS A.
לא חקרתי את זה עדיין, וכנראה שהגיע הזמן.
 
נערך לאחרונה ב:

zs

חבר משקיען
הודעות
4,926
מעורבות
1,604
נקודות
113
יש לי חבר טוב שהוא בהשכלתו ד"ר או פרופסור למתמתיקה...אדיופיל הרבה מאוד שנים.הוא גם בנה בחייו מגבר אחד או שניים...אך שומע עם מגבר מסחרי,מרטין לוגן,וכל השאר.
בזמן האחרון הוא ערך מחקר לגבי classe d.
היה לו רעיון לבנות אחד כזה.הוא ירד מהעניין.שאלתי למה וזו התשובה שקיבלתי.
להשכלה כללית...
"בכל מגבר דיגיטלי צריך לשים ביציאה מסנן המסנן הזה עושה המון צרות. קשה לכוון שיעבוד טוב גם בגבוהים, גם בנמוכים. הוא מושפע מאוד מהעכבה של הרמקול ולכן כל ההתנהגות של המגבר בעייתית ולא אחידה כתלות בתדר. למעשה, בתדרים נמוכים הכל עובד דיי טוב והמסנן מתפקד הייטב (לכן הם טובים בבאסים). היו חברות כמו Tact (אני חושב) שהיו מפצים על חוסר האחידות באמצעות תוכנה אבל מדובר במניפולציות דיי כבדות שפוגעות בעצמן בסאונד. בלי קשר לכל זה, כדי לקבל מגבר דיגיטלי ממש טוב, צריך להגיע לתדרי מיתוג שגורמות גם למוספט הכי טוב לא להיות אמין. אם לא עושים את זה, נשארים עם שאריות ספקטראליות שקשה להעלים אותן עם סינון שמראש אמרנו שהוא בעייתי. בקיצור, בנתיים חסר תקווה, וגם עם כן, לרמקולים עם עכבה קבועה ושלא יורדת מתחת ל 4 אוהם"
 

ariekarp

אוהב את התחום
הודעות
387
מעורבות
119
נקודות
43
יש לי חבר טוב שהוא בהשכלתו ד"ר או פרופסור למתמתיקה...אדיופיל הרבה מאוד שנים.הוא גם בנה בחייו מגבר אחד או שניים...אך שומע עם מגבר מסחרי,מרטין לוגן,וכל השאר.
בזמן האחרון הוא ערך מחקר לגבי classe d.
היה לו רעיון לבנות אחד כזה.הוא ירד מהעניין.שאלתי למה וזו התשובה שקיבלתי.
להשכלה כללית...
"בכל מגבר דיגיטלי צריך לשים ביציאה מסנן המסנן הזה עושה המון צרות. קשה לכוון שיעבוד טוב גם בגבוהים, גם בנמוכים. הוא מושפע מאוד מהעכבה של הרמקול ולכן כל ההתנהגות של המגבר בעייתית ולא אחידה כתלות בתדר. למעשה, בתדרים נמוכים הכל עובד דיי טוב והמסנן מתפקד הייטב (לכן הם טובים בבאסים). היו חברות כמו Tact (אני חושב) שהיו מפצים על חוסר האחידות באמצעות תוכנה אבל מדובר במניפולציות דיי כבדות שפוגעות בעצמן בסאונד. בלי קשר לכל זה, כדי לקבל מגבר דיגיטלי ממש טוב, צריך להגיע לתדרי מיתוג שגורמות גם למוספט הכי טוב לא להיות אמין. אם לא עושים את זה, נשארים עם שאריות ספקטראליות שקשה להעלים אותן עם סינון שמראש אמרנו שהוא בעייתי. בקיצור, בנתיים חסר תקווה, וגם עם כן, לרמקולים עם עכבה קבועה ושלא יורדת מתחת ל 4 אוהם"

אוף, עכשיו הוציא לי את הרוח מהמפרשים הד"ר/פרופסור למתמתיקה. לא עובר למגבר דיגיטלי.
 

אד ליב

חבר משקיען
הודעות
531
מעורבות
323
נקודות
63
יש לי חבר טוב שהוא בהשכלתו ד"ר או פרופסור למתמתיקה...אדיופיל הרבה מאוד שנים.הוא גם בנה בחייו מגבר אחד או שניים...אך שומע עם מגבר מסחרי,מרטין לוגן,וכל השאר.
בזמן האחרון הוא ערך מחקר לגבי classe d.
היה לו רעיון לבנות אחד כזה.הוא ירד מהעניין.שאלתי למה וזו התשובה שקיבלתי.
להשכלה כללית...
"בכל מגבר דיגיטלי צריך לשים ביציאה מסנן המסנן הזה עושה המון צרות. קשה לכוון שיעבוד טוב גם בגבוהים, גם בנמוכים. הוא מושפע מאוד מהעכבה של הרמקול ולכן כל ההתנהגות של המגבר בעייתית ולא אחידה כתלות בתדר. למעשה, בתדרים נמוכים הכל עובד דיי טוב והמסנן מתפקד הייטב (לכן הם טובים בבאסים). היו חברות כמו Tact (אני חושב) שהיו מפצים על חוסר האחידות באמצעות תוכנה אבל מדובר במניפולציות דיי כבדות שפוגעות בעצמן בסאונד. בלי קשר לכל זה, כדי לקבל מגבר דיגיטלי ממש טוב, צריך להגיע לתדרי מיתוג שגורמות גם למוספט הכי טוב לא להיות אמין. אם לא עושים את זה, נשארים עם שאריות ספקטראליות שקשה להעלים אותן עם סינון שמראש אמרנו שהוא בעייתי. בקיצור, בנתיים חסר תקווה, וגם עם כן, לרמקולים עם עכבה קבועה ושלא יורדת מתחת ל 4 אוהם"
הסבר יפה ומסתדר לי עם מה שאני שומע מהרבה דיגיטלים, גם יקרים (אבל לא כולם, לא כולם, בסדר)
 

zs

חבר משקיען
הודעות
4,926
מעורבות
1,604
נקודות
113
אוף, עכשיו הוציא לי את הרוח מהמפרשים הד"ר/פרופסור למתמתיקה. לא עובר למגבר דיגיטלי.
ד"א הוא טכנוקרט מהמעלה הראשונה.
לא רק שהוא טכני אלא הכל מגובה במיספרים.
אז באמת שקשה לדעת מה מצב הרוח אצלך:)
הוא "משלכם" לא " משלנו"
 

roberts

מושעה
הודעות
2,825
מעורבות
647
נקודות
113
@zs , ומה הבחור ה"משלכם" אומר על אינטרקונקטים? ......אינפורמציה, בלי עוד פולמוס בנושא.
 

zs

חבר משקיען
הודעות
4,926
מעורבות
1,604
נקודות
113
@zs , ומה הבחור ה"משלכם" אומר על אינטרקונקטים? ......אינפורמציה, בלי עוד פולמוס בנושא.
נראה לך שאני הולך להכנס למלכודת דבש שלך?
אני סוכרתי...ציטטתי מה הוא אומר...אף אחד לא חייב לקבל את זה.
 

dor_s

חבר משקיען
הודעות
514
מעורבות
151
נקודות
43
t
@zs , ומה הבחור ה"משלכם" אומר על אינטרקונקטים? ......אינפורמציה, בלי עוד פולמוס בנושא.
אינטרקונקטים עובדים רק אצל מי שגם מאמין וגם משלם, כל קוראת בקפה תגיד לך את זה:)
 

YB-7

חבר משקיען
הודעות
1,837
מעורבות
397
נקודות
83
t

אינטרקונקטים עובדים רק אצל מי שגם מאמין וגם משלם, כל קוראת בקפה תגיד לך את זה:)

ואתה, מאמין או לא???
 

dor_s

חבר משקיען
הודעות
514
מעורבות
151
נקודות
43
גם מאמין וגם שילמתי. עבור כבלים כמובן,
לקוראת בקפה אני לא נכנס
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור