"צוות TAS" לא מבין איך דיגיטל עובד? :(

  • פותח הנושא AK1
  • פורסם בתאריך

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
במקרה נתקלתי ב-TAS Super Download List : Classical, שלמרות שהוא חתום ע"י "TAS Staff", הוא נכתב בלשון יחיד, ושם כתובות השטויות הבאות:

analog tapes recorded at 15/30ips are virtually infinite in resolution; they are “continuous” copies of a live event, without any of the myriad tiny “gaps” (the little “bits” of missing information) of digital copies—the sound-content of which must be filled in via the educated guesswork of your DAC.

קשה לי להאמין שב-2023 אנשים, ועוד כאלה שאמורים לא רק לדעת אלא להדריך אחרים, עדיין חושבים שדיגיטל אינו רציף, ושלאנלוג יש רזולוציה אינסופית.

יש סרטון מעולה ביוטיוב שמסביר את הנושאים האלה ואחרים בצורה בהירה. שווה לצפות בו מתחילתו ועד סופו, וכנראה שנדרשת יותר מפעם אחת כדי לקלוט את הנאמר:

כבר בהתחלה הוא אומר שצורת גל דיגיטלי -- זה שבפלט של ה-DAC -- אינה "מדרגות", כפי שהרבה אנשים עדיין חושבים:
index.jpg


בהתחלה הוא מתאר מה קורה כשמחברים מחולל אותות אנלוגי לממיר לדיגיטל ב-16/44.1, ממנו לממיר לאנלוג, וממנו לאוסילוסקופ אנלוגי. רואים שלמרות שצורת הגל לפני ההמרה לאנלוג היא "מדרגתית", התוצאה לאחר ההמרה היא חלקה לחלוטין. הוא מדגים את זה על תדרים מ-1,000 עד 20,000 הרץ.

ב-6:00 הוא שואל לאן נעלמו המדרגות -- ואומר שאין טעם לנסות לענות, כי זו שאלה טריקית: הם מעולם לא היו שם.
תיאור הגל כמדרגות הוא רציף בין הדגימות, ויש לו ערך נתון בכל רגע, בעוד שהייצוג הדיגיטלי הוא דיסקרטי, ובזמן שבין הדגימות אין שום ערך.
התיאור הנכון של הדגימות לפי הזמן הוא בעזרת גרף "סוכריות על מקל", או איך שמתרגמים lollipop graph:
index.jpg


והמקביל האנלוגי לגרף הזה עובר בין כל הנקודות בצורה חלקה לחלוטין:
index.jpg

ומה שמעניין אבל לא ברור מאליו הוא שיש רק צורת גל אחת של סיגנל ברוחב הפס הנתון (חצי תדר הדגימה) שעובר בין כל הנקודות, זה פיתרון יחיד, ולכל גל קלט מוגבל תדר נתון, יש רק תוצאה אחת בפלט, שזהה לגל המקורי.

ואם מישהו חושב שאפשר לצייר קווים אחרים בין הנקודות, אז אפשר, אבל אם הם שונים אפילו במעט מהקו האמור, כדי לייצג אותם דיגיטלית יהיה צורך להגדיל את קצב הדגימה.
index.jpg

אכן גלי מדרגות אפשריים בדרך, אבל גל מדרגות אינו התוצאה הסופית של המרה לאנלוג.

אחר כך הוא מתאר את השפעת ה-bit depth והשפעת ה-sample rate על התוצאה, ושימוש ב-dithering ו-noise shaping. מאוד מעניין.

בין השאר, ב-10:25 הוא מדבר על כך שאפשר לייצג את רצפת הרעש של סרטים מגנטיים בביטים, במקום בדציבלים:
טייפ קסטות -- 9 ביטים בתנאים מושלמים, בד"כ 5-6 בהקלטות של מכשירים בייתיים.
טייפ הסלילים המקצועי שבשימוש אולפנים -- בקושי 13 ביט, עם שימוש ב-advanced noise reduction.

כך שלטייפים האנלוגיים בעליל אין רזולוציה אינסופית.

אפילו בלי כל ההסברים המלומדים זה די טריוויאלי: ברור שהאותות החלשים נבלעים ברעש הרקע, והאותות החזקים מדי גורמים ל-saturation וגם הם מוגבלים, אז גם הרזולוציה וגם הטווח הדינמי מוגבלים.

אבל הליצן הזה ב-TAS לא יודע את המינימום שצריך לדעת על דיגיטל!
 

לני

חבר משקיען
הודעות
694
מעורבות
275
נקודות
63
אבל מה לגבי הרמוניות שנוצרות מתהליך הדגימה?
 

michael123

חבר משקיען
הודעות
9,739
מעורבות
1,434
נקודות
113
TAS ועוד כמה מפיצים בורות, לא חדש
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
כשדוגמים סיגנל נוצרים הרמוניות.
אין התייחסות לכך
עדיין לא הבנתי את השאלה.

כשדוגמים סיגנל נוצרות דגימות, שמייצגות את הסיגנל בלבד, שאינן כוללות הרמוניות שאינן במקור, ואינן כוללות את ההרמוניות שכן ישנן במקור אבל הן מעל תדר נייקוויסט.

לאיזה הרמוניות אתה מתכוון? באיזה שלב בדיוק?
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור