סאבוופרים למוסיקה על-פי ונדרסטין


רפי לוהב

עוסק בתחום
הודעות
121
מעורבות
139
נקודות
43
מי שאי פעם ניסה לחבר סאבוופר למערכת אודיו (להבדיל ממערכת קולנוע), גילה שהשילוב בין הסאב לרמקולים הקדמיים אינו מובן מאליו. האתגר הוא: איך לגרום לכל המערכת להישמע קוהרנטית, כמערכת אחת משופרת ולא כשתי מערכות שונות המפריעות זו לזו.

ריצ'רד ונדרסטין פיתח שיטה יחודית ומוצר יחודי, בעזרתם מתאפשר שילוב מושלם, הלכה למעשה.

SUB THREE הוא דגם שהחליף את ה- 2WQ (הקיימים אצלי בתצוגה) – ומיועד לשילוב מוסיקלי עם רמקולים קדמיים.

Vandersteen SUB THREE front.png



איך זה עובד?

Screenshot 2022-08-13 114400.jpg


  • בין קדם המגבר למגבר ההספק נכנס high-pass filter, שתפקידו להחליש את הבס מתחת לתדר חיתוך נתון (למשל 80 הרץ).
    M5-HP small.jpg
  • כתוצאה מכך הרמקולים הקדמיים וגם מגבר ההספק מקבלים בס מוחלש.
  • את הסאב(ים) מחברים למגבר ההספק לאותה יציאה שאליה מתחברים הרמקולים הקדמיים. הסאבים והרמקולים הקדמיים מקבלים את אותו אות בדיוק.
  • גם הסאבים מקבלים את הבס המוחלש (מתחת לתדר החיתוך). הם מחזירים אותו לעוצמה המקורית שלו.
  • כמו-כן, הם מחלישים את כל מה שנמצא מעל לתדר החיתוך.

השגנו מצב של bi-amping עם חפיפה בין הרמקולים הקדמיים לבין הסאב. מכיוון שגם הסאב וגם הרמקולים הקדמיים ניזונים מאותה יציאה של המגבר, האות המגיע לשניהם נושא את אותו אופי ואותו תזמון. אופן חיבור כזה מבטיח מיזוג מושלם בין הסאב לבין הרמקולים.

איך זה נשמע?
  • הסאב לוקח על עצמו את הטיפול בבס הנמוך. במקרים רבים הבס יישמע נכון יותר, מהסיבה הפשוטה שגם ברמקולים מצוינים תיתכן פשרה כזו או אחרת המשפיעה על איכות הבס. הסאב לעומת זאת, תוכנן להפיק בס באופן ייעודי ואת זה הוא מבצע היטב.
  • המגבר והרמקולים הקדמיים זוכים כעת להקלה משמעותית בהפקת בס נמוך (שהרי הם מקבלים בס מוחלש). התוצאה היא שיפור מובחן בצלילות, שקיפות ו imaging בבס האמצעי (mid-bass) ובמיד (mid) עצמו.

האם אפשר לחבר סאב/סאבים כאלה לכל מערכת?

  • כן, בתנאים הבאים:
  • השימוש בסנן בין קדם המגבר למגבר ההספק מחייב שההגברה תהיה מופרדת לקדם מגבר ולמגבר הספק, כדי שאפשר יהיה לשלב את הסנן. במקרה של מגבר משולב, יש צורך ביציאה "pre out" ובכניסה "Mains in"(קצת נדיר), או באפשרות מובנית להגדרת תדר חיתוך לבס.
  • כתנאי משני, אם הרמקולים הקדמיים מסוגלים לרדת עד לסביבות 40Hz , זה ייתן מיזוג מושלם, אם כי יש לבחון כל מקרה לגופו.

סאב אחד או שניים?
  • כשמדובר במוסיקה, סאב אחד פירושו שהבס הנמוך הופך להיות חד ערוצי, בעוד שבמקורו הוא דו-ערוצי. אמנם אין לנו יכולת להבחין בכיווניות הצליל בתדרים נמוכים, אבל המידע הדו-ערוצי והבדלי הפאזות בבס הנמוך מספקים לנו רמזים בדבר הגודל והנפח של המקום שבו הוקלטה המוסיקה. בהפיכת מידע זה לחד-ערוצי נקבל אמנם בס, אבל ללא תחושת המרחב הזו.
  • פיזור הבס טוב יותר בעזרת שני סאבים מאשר ע"י סאב אחד.
  • שני סאבים ניתן למקם לצד שני הרמקולים העיקריים (לא רחוק מדי מהם). סאב אחד דורש פשרה במיקום.
מנגד, שני סאבים יעלו כפול וידרשו שטח כפול.

לסיום, הנה מאמר מעניין (משנת 2000) בו מתאר ריצ'רד הרדסטי המנוח, הכותב והעורך של המגזין The Audio Perfectionist את ה- 2WQ ואיך הוא מצליח לשפר כל מערכת.

" ... the Vandersteen 2WQ is the best subwoofer available for reproducing music regardless of price…"
Audio Perfectionist Journal Issue #2, 2000


לפרטים נוספים ולהדגמה צרו קשר.

_____________________
רפי לוהב, מערכות שמע.
www.rlaudio.co.il
טלפון: 054-2454702
תנועת המרי 2, קרית אונו.
דוא"ל: raphy.lohev@gmail.com
 

תמונות מצורפות

  • Vandersteen SUB THREE front.jpg
    Vandersteen SUB THREE front.jpg
    KB 58.6 · צפיות: 62
  • M5-HP without background.jpg
    M5-HP without background.jpg
    KB 29.5 · צפיות: 58
נערך לאחרונה ב:

omi

חבר משקיען
הודעות
885
מעורבות
424
נקודות
63
נראה לי שגם מגבר משולב עם tape loop מתאים? זה יותר נפוץ.
 

רפי לוהב

עוסק בתחום
הודעות
121
מעורבות
139
נקודות
43
שאלה מעניינת. על-פניו זה נראה אפשרי. אני מניח שאתה מדבר על חיבור יציאת tape-out ל high-pass filter וממנו ל tape-in. העניין הוא ש tape-out שונה מ pre-out מכיוון שהוא עוקף את הווליום. זה שקול לחיבור הפילטר בין רכיב מקור לכניסה במגבר.
הבעיה היא שלפעמים עכבת הכניסות של המגבר משתנה בהתאם לווליום (אולי לא בכל מגבר). אם זה המצב, האות שיוצא מהפילטר רואה עכבה שונה ברמות ווליום שונות. אבל פילטר כמו M5-HP מותאם לעכבת הכניסה אליה הוא מתחבר (ע"י מתגים בתוך הקופסא). שינויי עכבה יוציאו ממנו עיוותים.
ונדרסטין מדגיש במפורש שפילטר כזה צריך להתחבר בין קדם מגבר למגבר.

למרות זאת, יש יוצאים מהכלל. לחילופין, אפשר "לתפור" פילטר מובנה לתוך המגבר. כל מקרה אפשר לבחון לגופו.
 

itay123

חבר משקיען
הודעות
3,884
מעורבות
2,609
נקודות
113
שמעתי את הסט של הסאבים עם הקדמיים
אצל רפי בסלון.

הסאבים פשוט "לא קיימים".

מקבלים חוויה מרשימה של במה רחבה ועשירה מאוד.

בהצלחה.
 

omi

חבר משקיען
הודעות
885
מעורבות
424
נקודות
63
שאלה מעניינת. על-פניו זה נראה אפשרי. אני מניח שאתה מדבר על חיבור יציאת tape-out ל high-pass filter וממנו ל tape-in. העניין הוא ש tape-out שונה מ pre-out מכיוון שהוא עוקף את הווליום. זה שקול לחיבור הפילטר בין רכיב מקור לכניסה במגבר.
הבעיה היא שלפעמים עכבת הכניסות של המגבר משתנה בהתאם לווליום (אולי לא בכל מגבר). אם זה המצב, האות שיוצא מהפילטר רואה עכבה שונה ברמות ווליום שונות. אבל פילטר כמו M5-HP מותאם לעכבת הכניסה אליה הוא מתחבר (ע"י מתגים בתוך הקופסא). שינויי עכבה יוציאו ממנו עיוותים.
ונדרסטין מדגיש במפורש שפילטר כזה צריך להתחבר בין קדם מגבר למגבר.

למרות זאת, יש יוצאים מהכלל. לחילופין, אפשר "לתפור" פילטר מובנה לתוך המגבר. כל מקרה אפשר לבחון לגופו.

הי רפי אין שום בעיה עם כך שיציאת הטייפ היא בווליום קבוע, כי אתה לא לוקח משם סיגנל לאנשהו, אלא רק מבצע מניפולציה ומחזיר אותו פנימה.
מהסיבה הזו זה עדיף על התערבות בין פרה למגבר, כי בווליום נמוך, במקרה האחרון תעבוד על סיגנל חלש ויחס האות לרעש יפגע. כנ"ל גם מה שכתבת על השתנות העכבה אין צורך בפילטר.

אגב, זהו שימוש מקובל ללולאת הטייפ, הבעיה שהיא לא תמיד קיימת.
 
נערך לאחרונה ב:

רפי לוהב

עוסק בתחום
הודעות
121
מעורבות
139
נקודות
43
הי omi, אני חושב שלא הייתי ברור. אין בעיה עם האות היוצא מ tape-out – אני רואה שלא ציינתי זאת במפורש.
הבעיה היא בכניסה חזרה למגבר. אם ה high-pass filter המדובר (M5-HP) מקבל אות מ tape-out ומכניס אות ל tape-in, העכבה שהוא רואה משתנה בהתאם לרמת הווליום הנוכחית במגבר. זה הדבר שבעצם מפריע לו.

לסיכום, ה high-pass filter של ונדרסטין תוכנן לא במקרה לחיבור בין קדם למגבר, לא בשום דרך אחרת, מסיבות טובות.
אם מישהו ירצה בכל-זאת לנסות tape-loop, אפשר לנסות (נזק לא ייגרם), אבל כנראה שזה לא יעבוד כמו שצריך.
 
  • Like
Reactions: omi

omi

חבר משקיען
הודעות
885
מעורבות
424
נקודות
63
הי רפי מבין תודה (ורד).
השינוי בעכבה לפי הווליום זה משהו שמיוחד ל TAPE IN? אין את זה גם בסתם LINE IN ? וזה לא משהו שמעגל יציאה עם עכבה נמוכה (לדוג' במקור או בטייפ או ב HIGH PASS) מתגבר עליו?
כאמור מצד שני יש יתרון של אות לרעש בפיתרון עם הטייפ, ביחוד במגברי הספק עם גיין גבוה, ותמיד ניסיתי להכניס מעגלים כאלה (כדוגמת KEF KUBE וכו') לטייפ לופ.
עומר.
 

רפי לוהב

עוסק בתחום
הודעות
121
מעורבות
139
נקודות
43
הי עומר,
אכן, זה לא ייחודי ל tape-in, אלא לכל כניסה בפרה/מגבר משולב. ה high-pass filter המדובר הוא יחסית פשוט ומתוכנן מראש להיות כזה כדי שלא לפגוע באות (ולהיות הכי שקוף שאפשר). בשל פשטותו, הוא לא תוכנן להתמודד עם מצבים מורכבים מידי. אילו היה עובד ב tape-loop, היה אפשר באותה מידה גם לחבר אותו בין מקור לפרה/משולב. אבל גם זה לא יעבוד.
 
  • Like
Reactions: omi

רפי לוהב

עוסק בתחום
הודעות
121
מעורבות
139
נקודות
43
בבקשה (ורד)
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור