רפי לוהב
עוסק בתחום
- הודעות
- 121
- מעורבות
- 139
- נקודות
- 43
מי שאי פעם ניסה לחבר סאבוופר למערכת אודיו (להבדיל ממערכת קולנוע), גילה שהשילוב בין הסאב לרמקולים הקדמיים אינו מובן מאליו. האתגר הוא: איך לגרום לכל המערכת להישמע קוהרנטית, כמערכת אחת משופרת ולא כשתי מערכות שונות המפריעות זו לזו.
ריצ'רד ונדרסטין פיתח שיטה יחודית ומוצר יחודי, בעזרתם מתאפשר שילוב מושלם, הלכה למעשה.
SUB THREE הוא דגם שהחליף את ה- 2WQ (הקיימים אצלי בתצוגה) – ומיועד לשילוב מוסיקלי עם רמקולים קדמיים.
איך זה עובד?
השגנו מצב של bi-amping עם חפיפה בין הרמקולים הקדמיים לבין הסאב. מכיוון שגם הסאב וגם הרמקולים הקדמיים ניזונים מאותה יציאה של המגבר, האות המגיע לשניהם נושא את אותו אופי ואותו תזמון. אופן חיבור כזה מבטיח מיזוג מושלם בין הסאב לבין הרמקולים.
איך זה נשמע?
האם אפשר לחבר סאב/סאבים כאלה לכל מערכת?
סאב אחד או שניים?
לסיום, הנה מאמר מעניין (משנת 2000) בו מתאר ריצ'רד הרדסטי המנוח, הכותב והעורך של המגזין The Audio Perfectionist את ה- 2WQ ואיך הוא מצליח לשפר כל מערכת.
לפרטים נוספים ולהדגמה צרו קשר.
_____________________
רפי לוהב, מערכות שמע.
www.rlaudio.co.il
טלפון: 054-2454702
תנועת המרי 2, קרית אונו.
דוא"ל: raphy.lohev@gmail.com
ריצ'רד ונדרסטין פיתח שיטה יחודית ומוצר יחודי, בעזרתם מתאפשר שילוב מושלם, הלכה למעשה.
SUB THREE הוא דגם שהחליף את ה- 2WQ (הקיימים אצלי בתצוגה) – ומיועד לשילוב מוסיקלי עם רמקולים קדמיים.
איך זה עובד?
- בין קדם המגבר למגבר ההספק נכנס high-pass filter, שתפקידו להחליש את הבס מתחת לתדר חיתוך נתון (למשל 80 הרץ).
- כתוצאה מכך הרמקולים הקדמיים וגם מגבר ההספק מקבלים בס מוחלש.
- את הסאב(ים) מחברים למגבר ההספק לאותה יציאה שאליה מתחברים הרמקולים הקדמיים. הסאבים והרמקולים הקדמיים מקבלים את אותו אות בדיוק.
- גם הסאבים מקבלים את הבס המוחלש (מתחת לתדר החיתוך). הם מחזירים אותו לעוצמה המקורית שלו.
- כמו-כן, הם מחלישים את כל מה שנמצא מעל לתדר החיתוך.
השגנו מצב של bi-amping עם חפיפה בין הרמקולים הקדמיים לבין הסאב. מכיוון שגם הסאב וגם הרמקולים הקדמיים ניזונים מאותה יציאה של המגבר, האות המגיע לשניהם נושא את אותו אופי ואותו תזמון. אופן חיבור כזה מבטיח מיזוג מושלם בין הסאב לבין הרמקולים.
איך זה נשמע?
- הסאב לוקח על עצמו את הטיפול בבס הנמוך. במקרים רבים הבס יישמע נכון יותר, מהסיבה הפשוטה שגם ברמקולים מצוינים תיתכן פשרה כזו או אחרת המשפיעה על איכות הבס. הסאב לעומת זאת, תוכנן להפיק בס באופן ייעודי ואת זה הוא מבצע היטב.
- המגבר והרמקולים הקדמיים זוכים כעת להקלה משמעותית בהפקת בס נמוך (שהרי הם מקבלים בס מוחלש). התוצאה היא שיפור מובחן בצלילות, שקיפות ו imaging בבס האמצעי (mid-bass) ובמיד (mid) עצמו.
האם אפשר לחבר סאב/סאבים כאלה לכל מערכת?
- כן, בתנאים הבאים:
- השימוש בסנן בין קדם המגבר למגבר ההספק מחייב שההגברה תהיה מופרדת לקדם מגבר ולמגבר הספק, כדי שאפשר יהיה לשלב את הסנן. במקרה של מגבר משולב, יש צורך ביציאה "pre out" ובכניסה "Mains in"(קצת נדיר), או באפשרות מובנית להגדרת תדר חיתוך לבס.
- כתנאי משני, אם הרמקולים הקדמיים מסוגלים לרדת עד לסביבות 40Hz , זה ייתן מיזוג מושלם, אם כי יש לבחון כל מקרה לגופו.
סאב אחד או שניים?
- כשמדובר במוסיקה, סאב אחד פירושו שהבס הנמוך הופך להיות חד ערוצי, בעוד שבמקורו הוא דו-ערוצי. אמנם אין לנו יכולת להבחין בכיווניות הצליל בתדרים נמוכים, אבל המידע הדו-ערוצי והבדלי הפאזות בבס הנמוך מספקים לנו רמזים בדבר הגודל והנפח של המקום שבו הוקלטה המוסיקה. בהפיכת מידע זה לחד-ערוצי נקבל אמנם בס, אבל ללא תחושת המרחב הזו.
- פיזור הבס טוב יותר בעזרת שני סאבים מאשר ע"י סאב אחד.
- שני סאבים ניתן למקם לצד שני הרמקולים העיקריים (לא רחוק מדי מהם). סאב אחד דורש פשרה במיקום.
לסיום, הנה מאמר מעניין (משנת 2000) בו מתאר ריצ'רד הרדסטי המנוח, הכותב והעורך של המגזין The Audio Perfectionist את ה- 2WQ ואיך הוא מצליח לשפר כל מערכת.
" ... the Vandersteen 2WQ is the best subwoofer available for reproducing music regardless of price…"
Audio Perfectionist Journal Issue #2, 2000
Audio Perfectionist Journal Issue #2, 2000
לפרטים נוספים ולהדגמה צרו קשר.
_____________________
רפי לוהב, מערכות שמע.
www.rlaudio.co.il
טלפון: 054-2454702
תנועת המרי 2, קרית אונו.
דוא"ל: raphy.lohev@gmail.com
תמונות מצורפות
נערך לאחרונה ב: