כאשר השמע עבור קולנוע היה דו ערוצי 2.0 ופותח ע"י dolby עבור בתי הקולנוע ל stereo Expended או stereo Surround שלאחר זמן ניקרא dolby stereo ואז dolby surround ולאחר מכן עבור הבית dolby pro-logic היו מאז ומתמיד 2.0 כאשר חברת dolby פיתחו מצב dsp ומטריצות והוצאת "תת ערוצים" מזוג ערוצי הstereo משמע 2.0.
לא רלוונטי.
סאונד קולנועי עבור בתי הקולנוע המסחרי ואח"כ משם הועבר לבית הקולנוע הביתי הפרטי - קבל תפנית מאוד חזקה אי שם בתחילת שנות ה 90 כאשר הקליטו בסטודיו מראש 5-6-7 ערוצים full range דיסקרטיים לחלוטין (ימין קדמי, מרכז קדמי, שמאל קדמי, ימין סראוונד, שמאל סראוונד, מרכז אחורי, אחורי ימיני,אחורי שמאלי) וערוץ אפקט בלבד שמוגבל עד 120hz עבור הסאב וופר (שעיקר האפקטים שלו זה הרעדות והמחשה סביב 20-30hz ומטה.
ומאז ומתמיד על אותם 5-6-7 ערוצי full range שהיו הבסיס לפסקול רב ערוצי דיסקרטי אולפני, ולכל מה שמוכר לנו כיום, מוסיפים תוספות והלבשות למיניהם.
תגיד לי. אתה צוחק עלי? אתה מספר לי על ההיסטוריה של המערכת הרב ערוצית ועל התפתחות של הערוצים המתווספים (שים לב - מתווספים).
ומזה ״הלבשות?״.
היום יש בסיס מינימלי ליצירת קולנוע ביתי. זוג רמקולים שעושים רעש מקדימה. הלבישו רמקול אמצע וייחדו אותו לדיאלוגים ומילוי במת האמצע במוסיקה. אחר כך הוסיפו שני רמקולים מאחור על פי הסטנדרט החדש 5.1 דאז. השנים עברו, מלחמות, סוריה נפלה, הפמניסטיות התחילו לעשות צרות והנה, התקן התחדש ויש לנו 7.1 שהוא תקן מוגבל לסידור הסלון להבדיל מ-5.1 שהוא קל יותר ליישום. ה-7.1, במידה ויש לך קיר צמוד לאחורי הראש, זה בזבוז כסף. למה? משום הסידור בתקן. זוג קדימה, אמצע, צד ואחורה. אחורי זה מאחור - אם אין מאחור - אין אחורה - אין אחורה - אין טעם שיהיה רמקול שאמור להיות שם אם אין שם.
ואז ה״תקן״ החדש 7.1, למרות שהיה אמור להיות הבטחה, הפך למוגבל בקולנוע הביתי והפך לסטנדרט בבתי הקולנוע (כי יש אחורה).
המגברים לעומת זאת, היו צריכים לעמוד בתקן המינימלי (5.1) ולאט לאט התקן החדש (7.1) ירד לדגמים היותר בסיסיים עד שהיה ניתן למצוא אותו גם במגברים זולים יחסית.
אבל עד האטמוס הכל היה more of the same. אז הוסיפו עוד רמקול בצד והקליע יעשה דרך יותר מובחנת. אם אין מקום מאחורי הספה לעוד זוג רמקולים אז הקליע יעשה בערך את אותה הדרך כמו 5.1.
ואז באו מהנדסי קול והפכו את הקערה על פיה. אנחנו לא נקליט דו מימד - ניתן תפקידים כאלה שיהפכו את הצליל לתלת מימדי - וזו חביבי, בסטנדרט של אודיו, מהפכה. וכל כך למה? משום שעד היום התרגלנו לקבל צליל מסביבנו. עכשיו יש גם מעלינו. וזה חביבי, משנה משחק - לא קישוט. 7.1 אם כבר, טכנית, זה 5.1 מקושט. לעומת זאת, אטמוס זה חיה אחרת מרמת ההקלטה ועד החוויה עצמה.
ואם כבר תהליכים חשובים בקולנוע אז היו לנו שניים כאלה. ה-5.1 והאטמוס. מה שבניהם, הוא אינו ״תקן״ חדש אם כי מתיחת פנים לקיים.