לא הייתי פוסח/מוותר על שום ערוץ סטודיו מוקלט אשר מועבר דרך רמקול שיועד לכך(לאותה מטרה ), כל זאת בתנאי שהתנאים להשמעתם באופן ראוי אידיאליים ככל הניתן ומועברים דרך רמקולים בריאים וטובים.
כל ערוץ מוקלט (פרט לזוג הקדמיים שמהווים בסיס) יכולים להיות phantom ולהשמע דרך זוג הקדמיים (אם זה סנטר / lfe / סראוונד ).
לכל ערוץ במערכת רב ערוצית יש תפקיד מאוד ברור אליו הוא משתייך, לעיתים הסביבה בה עובדת המערכת הספציפית מכתיבה שינויים בתצורת העבודה ו/או עבודה במצב phantom (מזכיר שבמצב פאנטום, אותו ערוץ נשמע וקיים בהחלט, רק מועבר דרך זוג קדמיים ולא דרך הרמקול הייעודי להעברת אותו ערוץ ).
בניגוד לדו ערוצי.
קולנוע/מוזיקה רב ערוץ מוקלט בריבוי ערוצים דיסקרטיים המוקלטים בפס קול דיגיטלי, 5-7 ערוצים full range זהים לחלוטין אשר כל ערוץ מעביר את האינפורמציה המוקלטת מראש בפס הקול וערוץ נוסף עבור LFE שמיועד והוקלט מראש רק לתחום התחתון עבור אפקטים מאוד ספציפיים ונקרא LowFreqwencyEffect, אשר מועברים, תלוי בניטוב בניהול הבאס או לזוג הקדמיים או לסאב וופר ייעודי.
יש לא מעט רמקולים שיורדים לתווך מאוד (מאוד) נמוך באזורים בהם ערוץ ה LFE מוקלט ומועבר, אותם רמקולים - הינם full range אמיתי (20hz) שבפוטנציאל בחלל מותאם ומטופל עבור תחום נמוך זה יכולים אף להשמיע LFE אמיתי (אך מוגבל יחסית) ואף לייתר סאב וופר ייעודי בצורה כזו או אחרת.
אך ערוץ LFE כאשר הוא מופרד לחלוטין ומותאם אקוסטית לעבוד הרמונית יחד עם הקדמיים בכיול מותאם מראש, התוצאה בדרכ תהיה עדיפה עבור שחזור נכון של פס הקול הרב ערוצי המוקלט.
יחד עם זאת קיימים סאבים (בדרכ "boom boom box" סאבים זולים, חלשים דינמית) יכולים לקלקל כל הרמוניה קיימת בדו שיח ועבודה משותפת עם זוג הקדמיים ורצוי לבטלו, אותו דין גם עם רמקול מרכז ואף סראוונדים זולים ואנמיים, הכל מאוד תלוי במערכת הספציפית.
בהופעות למינהן, לא תמיד מוקלט ערוץ lfe (נתקלתי למשל בהופעה של scorpiones) ופס הקול מוקלט ב 5.0 או אפילו ב 4.0, יש אמנם הופעות אשר קיים ערוץ lfe מוקלט (בעיקר בהופעות אנרגטיות בשביל להמחיש את התוף הבאס שמוקלט אף מתחת ל20hz בהופעות של להקות רוק כבד למשל ולא רק), הנחיצות בסאב איכותי ייעודי שיודע להפיק תחום כה נמוך ושמיע, סביר שיעשה עבודה טובה יותר מרב רובם של רמקולי full range אמתיים.
מוזיקה זה לא קולנוע
LFE אם קיים בהופעות מוזיקליים למיניהם, לא באים לידי ביטוי כה גדול באופן יחסי בפס קול כמו בסרטי קולנוע תובעניים.
סט של במה פרונטלית בריאה ואיכותית שיודעת להפיק תחום מלא full range עשיר מלא ומדויק, לא מצריכה "חיזוק" נוסף סביב 20hz ומטה.
עבור מוזיקה בהופעות למינהם.
עבור קולנוע זה כבר סיפור אחר שם ערוץ ה LFE מאוד אפקטיבי בעיקר בסרטים תובעניים שמצריכים המחשה פיזית של רעידות למינהן.
וזה רק סאב איכותי, בעל תיבה בריאה ואלמנט מספיק גדול ביחס לחלל ומרחק מהמאזין, המכיל הגברה איכותית וכיול נכון וקריטי - ללא תחליף והכי נכון אמיתי וריאליסטי שאפשר.