יש רבים שמתייחסים להקלטות כניסיון לשמר את מה שהמאזין היה שומע בהופעה חיה אילו היה נוכח במרחב ההקלטה, ואת ההשמעה במערכת בבית כאל ניסיון לשחזר זאת. המסקנה המקובלת היא שניסיונות אלה נידונו לכישלון, וששום שילוב של הקלטה ומערכת לא ישחזר בצורה טבעית ומדויקת את חוויית ההופעה החיה.
כפי שכבר כתבתי איזה 73,971,538 פעמים, בלי להגזים, רוב ההקלטות כלל אינן מנסות לשמר את מה שמאזין היה שומע, לפחות לא באולמות למיניהם. אם זו הייתה המטרה, היו מקליטים בעזרת שני מיקרופונים מנקודת האזנה באולם. בפועל, ברוב ההקלטות יש יותר משני מיקרופונים, הממוקמים בקרבת הנגנים והזמרים, לרוב מולם ו/או מעליהם, ולעיתים ממש בתוך הכלים עצמם. כך שמלכתחילה מה שמשתמר בהקלטה אינו מה שמאזין היה שומע, ושום מערכת לא תוכל לשחזר את מה שמאזין היה שומע כשהקלט שלה אינו כזה.
בעיניי, הקלטות והשמעות הן סוגי אמנות בפני עצמן, בדיוק כפי שסרטים אינם מנסים לשמר את מה שצופה היה רואה ושומע במציאות, והקרנת סרטים אינה ניסיון לשחזר את מה שצופה היה רואה ושומע במציאות. רק שבסרטים אף אחד לא מצפה שזה יהיה כמו במציאות, ואילו באודיו ללא הווידאו כן מצפים. למה? ככה!
למעשה, אפילו אם היו מצליחים לשחזר את גלי הקול שהגיעו לאוזני מאזין בהופעה חיה שיגיעו לאוזני מאזין בבית בצורה מושלמת, חוויית ההופעה החיה לא הייתה משתחזרת, שכן היא כוללת גם את מה שרואים וחווים כשנמצאים שם – עם הקהל והחוויה המשותפת, את ראיית האמנים מייצרים את המוזיקה מול העיניים, וגם כל ה‑mindset השונה אחרי שמתכוננים לקונצרט, מתלבשים במיוחד, מוצאים חניה ומפנים זמן ותשומת לב רק לחוויה הזו.
ברגע שמקבלים את זה שלא מדובר בשחזור של משהו, אלא ביצירת חוויה אחרת, התוצאה אינה כישלון בשחזור אלא יכולה להיות הצלחה מהדהדת, תרתי משמע. עם מערכת טובה אפשר לשמוע יותר פרטים ממה ששומעים בהופעה חיה, לא רק נשימות וחריקות כסא, אלא גם קווים מוזיקליים שב‑live מכוסים, אפשר לשלוט בעוצמות השמיעה, להתאים את הצליל לטעמו של המאזין, לבטל שגיאות וזיופים, וגם לשמוע את גדולי האומנים בכל הרפרטואר שהקליטו במיטבם, ולא להיות מוגבלים לאומנים חיים ולרפרטואר הזמין שלהם, אולי אחרי שיאם.
מעולם לא שמעתי בהופעה חיה צליל כמו שיש לי במערכת שלי, גם לא באולמות הטובים ביותר, לא כי המערכת שלי "טובה" יותר מהופעה חיה, אלא כי היא מפיקה את מה שאני אוהב בהקלטות בצורה שמתאימה לי יותר ממה שאני יכול לקבל בהופעה חיה.
הופעה חיה אינה קנה המידה שלי ל"טוב", אלא איך שאני אוהב לשמוע, וזה לא חייב להיות "אותנטי" או ריאליסטי – רק להיות מהנה.