שיו איזה חמוד אתה, יא אללה. איזה כיף זה דם חדש. אותן דילמות. אותה הרגשה שיודעים הכל למרות שלא יודעים כלום. אותו מיקסר דו ערוצי ב- 400 שקל שמתחבר ב- USB ללפטופ...
(זאת הסתלבטות ברוח טובה, כפרה. המשך כך. אתה משב רוח רענן, וחסרת לנו בפורום)
ראשית סיפור, ואחר כך תשובה לגופו של ענין.
הסיפור:
אני לא איש של מנורות. עקרונית, לא סובל את הצליל הצבוע הזה, ואיפה שאפשר בלעדיו, מעדיף בלעדיו. אבל האמת הרבה יותר מסובכת. לא כל מנורות נשמעת מעוותות, ולא כל טרנזיסטורי מדויק. למשל, פרה-אמפ של חברת איינשטיין עם 22 פאקינג מנורות שנשמע קר, נייטרלי, ומהיר בטירוף. מגברי קלאס A מסויימים נשמעים איטיים, נפוחים ומרוחים, למרות שזה סיליקון טהור.
במילים אחרות, להגיד ש"מנורות = צליל חם" זה בערך כמו להגיד שלכל האתיופים יש ריח של עמבה. זה פשוט לא נכון. או שלכל האשכנזים יש גן דפוק כזה או אחר. למרות שזה בעצם כן נכון......
באותו ענין, לפני 3 חודשים בערך קניתי איזה מגבר מנורות אוזניות היסטרי שמכרו כאן. מדובר במגבר שהוא יותר גדול, פיזית, מהרבה מגברים משולבים שראיתי בחיי. היי-אנד אוזנייתי אמיתי, עם ארבע מנורות, שתיים גדולות (2A3) ושתיים קטנות. כשבאתי לשמוע אותו, הייתי מאד סקפטי *כי* זה מנורות. אבל לדבר הזה יש צליל מהיר מאד, דינמי מאד, מפורט פצצות, ומזיז בלי שום בעיה כל דבר שתתן לו. הכל מושלם. בס עמוק והדוק, כוח אינסופי. זה כבר מעבר לשאלות של "האם הוא נשמע מנורתי או טרנזיסטורי", "נייטרלי" או "חם" וכו'. זה פשוט מוסיקה נכונה, בלי סירופ איטי ודביק של מנורות, בלי מתכתיות של טרנזיסטורים גרועים.
כל התיאוריות המפגרות האלה שאתה (ולא אתה המצאת אותן!) מעלה פה על נאמנות למקור בטלות ומבוטלות לנוכח ביצועים כאלה. זה פשוט הופך ללא רלוונטי.
לגופו של ענין, לשאלות שלך על מדידות:
מניסיוני, חלק גדול אם לא רוב הפרמטרים שאנחנו מגדירים בחוויית השמיעה, לא ניתנים להגדרה על ידי מאפיינים חשמליים או מכאניים בודדים. רובם הם שילוב של כמה, במקרה טוב, וחמקמקים הרבה יותר במקרה הרע.
כדוגמא להתאמה, אפשר להסתכל על דינמיות של מערכת, למשל - אפשר בהחלט לכמת בנתונים חשמליים של מגבר.
מהירות? אולי SLEW RATE מתקרב
. אבל איך לעזאזל תגדיר פירוט? איך תגדיר "עומק בס"? מה? עקום היענות? זה קשקוש. אם הספקת למקסס חצי שיר בחייך אתה ככל הנראה יודע יותר טוב ממני שבס עמוק בכלל לא נמצא בתדרים הכי נמוכים. ובאס פאנצ'י? זה בכלל באזור ה- 3000 הרץ למיטב זכרוני מהקורס.
אין כאן שיח בין שני מחנות, האחד מעדיף "רק ליהנות" והשני מעדיף "לשמוע נכון". זה לא כך. פשוט אלה שאומרים לך שהם מעדיפים להינות, ברוב המקרים (אלא אם כן קנו אתמול משולב מנורות ראשון מסין והם משתאים לנוח הצליל החם והמלטף) פשוט יודעים שמדידות אוסילוסקופ, ספציפיקציות טכניות, וכיו"ב, לא תורמים במאומה לחוויית ההאזנה.
וזה ממשיך גם לפורמטים של מדיה.
חוויית פטיפון טובה לא רואה ממטר חוויה דיגיטלית, בפרמטרים החוויתיים הבאים:
- דיוק הבמה הסטראופונית (רוחב, הגדרת אמצע, בדר"כ גם עומק, תלוי בשאר המערכת והאינטראקציה עם החדר);
- תחושה של רציפות בצליל, אורגניות. הוא לא "סינטטי" ועם ברק ונשמע מסונתז. זה לא עיוותים, חמוד. זה נכונות. זה לא שנעים לנו בפיפי לשמוע משהו מעוות. תן לנו יותר קרדיט.
- מהירות! לך שמע תקליט מעפן של שלמה ארצי כשהוא אומר ח' ו- ר' וחזור על זה בדיגיטל. אלא אם כן הדיגיטל שלך *מאד* יקר, אני מבטיח לך שהעיצורים האלה יהיו מרוחים בדיגיטל לעומת האנלוג.
האם התחום הדינמי של אנלוג נחות? בהחלט. האם זה משנה? לא מאד. למה? גם ככה ב- 90% מהמקרים לא מנצלים את מלוא הטווח הדינמי.
האם יש עוד מליון פרמטרים שבהם הוא לכאורה נחות? יכול להיות. אבל הוא נשמע בהרבה מקרים נכון יותר. לא מעוות יותר. נכון יותר!
בוא נתקדם.
לנמר יש מערכת על. היא לא נעימה. היא לא עושה נעים בפיפי. היא מדוייקת, חדה,
מאוזנת, לפעמים צועקת. אבל דינמית ירחם השם. מפורטת. EFFORTLESS. הכל נשפך ממנה ויוצא עליך. נושך אותך באף. האם הרבה מעקמים את האף כשהם שומעים אותה? "היא לא מרגשת" אותם? בהחלט. אבל אובייקטיבית, אם מנסים לכמת את האיכות שלה בפרמטרים של
חווית האזנה: פירוט, תחום דינמי, מהירות, גודל במה, בלה בלה, היא מעולה. ואתה יודע באיזה מקור נמר משתמש?
זה: