ואם אתה בוחר בניסוח היהיר של "הסברתי לך למה לא קראת אותו נכון", אז בוא אני אסביר לך איפה טעית
במאמר שהוזכר בפוסט הפותח, ב-Table 4, רואים את העוצמה שכל נגן נחשף אליה כשהוא מתאמן לבד.
למשל כינור שני אוזן שמאל 121.3 וימין 112.4, ויולה שמאל 116.9 וימין 108.9 וכו'.
הסבר אפשרי להבדל בין האוזניים הוא גם (בעיקר?) ההבדל במרחק, וגם זה שהצלילים מגיעים לאוזן שמאל ישירות, בעוד שהואזן הימנית מוסתרת על ידי ראשו של הנגן, והצלילים אינם מגיעים אליה ישירות.
לעומת זאת, העוצמות שמגיעות לאוזני אותם נגנים בתזמורת, כפי שרואים ב-Table 2, גבוהות ב-6dB עד 10dB יותר:
למשל כינור שני אוזן שמאל 127.5 וימין 123.4, ויולה שמאל 126.7 וימין 116.7 וכו'.
זה אומר שהצליל שהנגן שומע מהכלי שלו עצמו הוא חלש במידה ניכרת יחסית למה שמגיע מהצליל של שאר התזמורת, ואפשר להזניח אותו בהקשר שלנו. דוגמה נוספת היא הצ'לסטה -- אחד הכלים הענוגים ביותר בתזמורת, שחוטפת עוצמות שיא של 132.9 מהיותה על הכוונת של קבוצת הקרנות. ראה מיפוי של התיזמורות ב-Fig. 2 אחרי הטבלאות.
ההבדל בעוצמות בין האוזניים אינו מוסבר כאן על ידי ההבדל במרחק, כי לא מדובר על המרחק מהכלי שלו, שכאמור נבלע בצליל התזמורת, אלא רק על ידי זה שהראש מסתיר את החלק הרועש יותר של התזמורת. לראייה -- אצל הצ'לי, שיושבים בצד ימין של הבמה, המצב הפוך, ושומעים באוזן שמאל 121.1 --
חלש יותר מבאוזן ימין, 124.1, למרות שהצ'לו מושען על הכתף השמאלית של הנגן והוא קרוב במעט יותר לאוזן השמאלית.
אם נגביה את המיקרופון של קבוצת הכינורות בשני מטרים, למשל, ההשפעה של ההתרחקות מהכלי הבודד אינה משמעותית, כאמור, אולי להתרחקות מהכינורות שעל ידו יש כבר קצת יותר משמעות, אבל מה שכן, המיקרופון כבר לא יוסתר ע"י ראשו של הנגן ולא על ידי שאר הנגנים בתזמורת, אלא יימצא בקו האש הישיר של המפציצים העיקריים -- הטרומבונים, החצוצרות, הקרנות (אם כי הן מופנות הצידה, אל הצ'לסטה), הטימפאני, תוף הבאס אם נמצא, מקהלה אם ישנה... והגבהת המיקרופונים לא משנה מהותית את המרחק
מהם.
כלומר שהגבהת המיקרופון עשוייה בכלל דווקא
להגדיל את עוצמת הצלילים שנקלטים על ידי המיקרופון המוגבה.