הבדלים בין פסנתרים


ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,201
מעורבות
737
נקודות
113
מנוגנים במקומות שונים אבל עדיין ניתן לקבל מושג על ההבדלים האדירים בין הפסנתרים השונים (אין על פסנתר בעולם!).

 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
הפסנתרן הזה נראה קצת weirdo, ובכל מקרה לא הייתי מסתמך על הווידאו הזה כדי לדעת איזה פסנתרים כדאי לבדוק, אפילו ללא תלות במחיר :)

בכל מקרה, מדובר בנוקטורנו של שופן, בדו-דיאז מינור, .op. posth (כלומר יצא לאור לאחר מותו), וכך הוא נשמע עם פסנתרן אמיתי (כאן Lang Lang, לאו דווקא "הטוב ביותר", אבל בהחלט מצוין):

יש לי את הדיסק, כולל DVD עם כל מיני דברים על לאנג לאנג, אבל בשום מקום לא מצאתי כתוב באיזה פסנתר הוא מנגן. באחד הקטעים ב-DVD ראיתי שמדובר ב-Steinway, כנראה מודל D, שמחיר המחירון שלו מצוין באתר מסוים כ-$181,600. אין לי דוגמה לתת של מה למשל אפשר לקנות באותו סכום :)
 

ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,201
מעורבות
737
נקודות
113
לא נראה לי שמישהו חשב לבדוק פסנתרים על סמך הסרטון הזה :)
תודה על הקישור,
מת על שופן.
 

Vivaldi Audio

עוסק בתחום
הודעות
380
מעורבות
340
נקודות
63
מעניין מאוד!
הצליל שהכי מצא חן בעיני, מפני שאני מוצא תואם בינו לבין המוזיקה, הוא של שני הפסנתרים
ב-600 וב-1200 דולר. יש להם את הצליל הקרוב ביותר לאוזניי לפיאנופורטה השונים ששופן הכיר.
למען האמת, כבר המון זמן אני מעדיף בבירור ביצועים (טובים כמובן) בכלי התקופה -
במקרה של שופן במיוחד זה ממש מחלץ את המוזיקה שלו מהשמאלציות הדודתית שדבקה בה במאה העשרים.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
מעניין מאוד!
הצליל שהכי מצא חן בעיני, מפני שאני מוצא תואם בינו לבין המוזיקה, הוא של שני הפסנתרים
ב-600 וב-1200 דולר. יש להם את הצליל הקרוב ביותר לאוזניי לפיאנופורטה השונים ששופן הכיר.
למען האמת, כבר המון זמן אני מעדיף בבירור ביצועים (טובים כמובן) בכלי התקופה -
במקרה של שופן במיוחד זה ממש מחלץ את המוזיקה שלו מהשמאלציות הדודתית שדבקה בה במאה העשרים.
אולי זה הצליל הקרוב ביותר לפורטפיאני (==פסנתרי תקופה, פיאנופורטה זה פסנתר מודרני) ששופן הכיר, אבל זה ממש לא דומה.
בכלים ששופן הכיר, הצליל היה דק בהרבה, ועם דעיכה מהירה בהרבה.

אני ממש מעדיף כלי תקופה -- למרות מגבלותיהם, הצליל שלהם עדיף לאזני, ביחוד השילובים בתזמורת -- למעט פורטפיאנו, שצלילו ממש עלוב לאוזני יחסית לסטיינווי או פאציולי מודרני. גם העוצמות והברק חסרים, גם כל מיליוני הגוונים שניתן להפיק, גווני הצליל עקביים, ולא משתנים במעבר מרגיסטר לרגיסטר, וכו'. הייתי מאוד שמח לשמוע קונצ'רטי מהמאות ה-18 וה-19 בכלי תקופה, אבל עם פסנתר מודרני.
 
נערך לאחרונה ב:

Vivaldi Audio

עוסק בתחום
הודעות
380
מעורבות
340
נקודות
63
גם העוצמות והברק חסרים, גם כל מיליוני הגוונים שניתן להפיק, גווני הצליל עקביים, ולא משתנים במעבר מרגיסטר לרגיסטר, וכו'.

לא הייתי אומר שחסרים, אלא שאלה לא התכונות של הפורטהפיאנו (כלי אהוב עלי מאוד). כשם שלא תצפה מקרן יער להיות טרומבון, כך אל תצפה שפורטפיאנו יהיה פסנתר, ולו רק מפני שלשניהם יש קלידים והשם שלהם דומה. מדובר בכלים שונים, לא בכלי מפותח לעומת כלי מפגר.
וכמובן, השאיפה שלך לשמוע פסנתר מודרני בנגינה משותפת עם כלי תקופה איננה ריאלית, מפני שהוא פשוט יבלע אותם, שלא לדבר על צבעים טונליים לא חופפים, וככל הנראה גם על PITCH לא חופף.
בכל מקרה, שנים ארוכות לא יכולתי לסבול את המוזיקה ממוצרט עד מהלר, ותליתי את האשם במלחינים עצמם. MEA CULPA. הביצועים בכלי התקופה גילו לי את טעותי הקשה.
 
נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
לא הייתי אומר שחסרים, אלא שאלה לא התכונות של הפורטהפיאנו (כלי אהוב עלי מאוד). כשם שלא תצפה מקרן יער להיות טרומבון, כך אל תצפה שפורטפיאנו יהיה פסנתר, ולו רק מפני שלשניהם יש קלידים והשם שלהם דומה. מדובר בכלים שונים, לא בכלי מפותח לעומת כלי מפגר.
וכמובן, השאיפה שלך לשמוע פסנתר מודרני בנגינה משותפת עם כלי תקופה איננה ריאלית, מפני שהוא פשוט יבלע אותם, שלא לדבר על צבעים טונליים לא חופפים, וככל הנראה גם על PITCH לא חופף.
בכל מקרה, שנים ארוכות לא יכולתי לסבול את המוזיקה ממוצרט עד מהלר, ותליתי את האשם במלחינים עצמם. MEA CULPA. הביצועים בכלי התקופה גילו לי את טעותי הקשה.
ברור שאתה לא היית אומר חסרים, כי הם לא חסרים לך. אני כתבתי חסרים כי הם חסרים לי.

אין שום מקום להשוואה בין קרן לטרומבון, שהם כלים שונים לחלוטין, וכאן מדובר על דורות שונים של אותו כלי. וכן, אחד מפותח והשני "מפגר", אם כי לא הייתי משתמש במילה כזו, אלא רק "עדין לא מפותח". אפשר לומר גם ש-קרן טבעית היא כלי "מפגר" יחסית לקרן שסתומים, ואכן היא מאוד מוגבלת, וצלילים שקרן שסתומים מפיקה בקלות, בקרן שסתומים יכולים לצאת סתומים וחלשים. זה לא אומר שאני לא אוהב ואפילו מעדיף קרן טבעית, במוזיקה שנכתבה עבורה ואינה חורגת ממגבלותיה, כך שכל הכותרות מסוג זה טפשיות ממילא.

ופסנתר מודרני לאו דווקא "יבלע" תזמורת תקופתית, בטח לא בהקלטה. אם לא שמת לב, כיום גם שכמנגנים קונצ'רטי קלאסיים ובארוקיים בפסנתר, עושים זאת עם תזמורות מוקטנות מאוד, שאינן בהכרח חזקות יותר מתזמורות תקופתיות בגודל דומה, כך שעניין ה"בליעה" לא רלוונטי.

אין משמעות ל"צבעים טונליים לא חופפים", ופסנתר אפשר לכוננן איך שרוצים, כך שאין בעיית pitch מובנית. חוצמזה, לא כל ביצועי התקופה הם בכיוונון לה שונה מ-440.
 

Vivaldi Audio

עוסק בתחום
הודעות
380
מעורבות
340
נקודות
63
פורטפיאנו ופסנתר הם אכן דורות שונים של אותו שם, בערך, אם כי לאו דווקא של אותו כלי. מה הקשר בין חליל הברוק העשיר והמעודן לבין התותח המודרני הנקרא חליל צד? לטעמי, השם בלבד.
לשמחתי הרבה, על נקודת המבט שלך, של "מפותח-מפגר", אבד הכלח כבר בשנות השבעים, לפחות בחוגים מסוימים.
אמיר, יהיה טעמך מה שיהיה, שופן כתב למה שהוא הכיר, לא למה שעשוי להיות. והואיל ואני חושב שהאיש היה מלחין לא רע, אין לי שום בעיה שהוא יוביל אותי בנתיב שהוא הכיר, ולא בנתיב שזמן כזה או אחר מנחית על ראשנו.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
פורטפיאנו ופסנתר הם אכן דורות שונים של אותו שם, בערך, אם כי לאו דווקא של אותו כלי. מה הקשר בין חליל הברוק העשיר והמעודן לבין התותח המודרני הנקרא חליל צד? לטעמי, השם בלבד.
לשמחתי הרבה, על נקודת המבט שלך, של "מפותח-מפגר", אבד הכלח כבר בשנות השבעים, לפחות בחוגים מסוימים.
אמיר, יהיה טעמך מה שיהיה, שופן כתב למה שהוא הכיר, לא למה שעשוי להיות. והואיל ואני חושב שהאיש היה מלחין לא רע, אין לי שום בעיה שהוא יוביל אותי בנתיב שהוא הכיר, ולא בנתיב שזמן כזה או אחר מנחית על ראשנו.
תסתכל בכל אינציקלופדיה בערך "פסנתר" או Piano ותראה את ההיסטוריה של הכלי, שעוברת דרך פורטפיאנו. זה אלמנטארי. לדוגמא כאן.

וזה שאתה לא מוצא קשר ולא מבין איך כלים מתפתחים -- בעייה שלך.

ההשקפה שלי אינה במונחים שבכלל מזכירים מפותח/מפגר -- אתה הכנסת אותם לדיון, ואני אמרתי שזה טיפשי, אז מה אתה מיחס את זה אלי??

עמיר ב-ע'.

וברור ששופן כתב למה שהוא כתב, ולי אין שום השגות על האזנה ליצירותיו בפורטפיאנו. אני רק לא חושב שצריכים להיות מוגבלים להאזנה בפורטפיאנו, אלא שמי שרוצה, יאזין לכלי שהוא מעדיף.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
מה הקשר בין חליל הברוק העשיר והמעודן לבין התותח המודרני הנקרא חליל צד?
אולי אתה לא רואה את הקשר כי אולי ב"חליל ברוק" אתה מתכוון לחלילית=recorder=Flauto dolce=Blockflöte, אבל גם בתקופת הבארוק וגם לפניה היה חליל צד=transverse flute=flauto traverso=Querflöte.

לפני שתתפתח החליל הקונצרטי המודרני, עם שסתומים בשיטה שפיתח Theobald Boehm, חלילי הצד למיניהם היו שונים יותר זה מזה מאשר בימינו (כמו שפסנתרים מוקדמים היו שונים יותר זה מזה מאשר פסנתרים מודרניים שונים זה מזה).

הנה דוגמה לחליל צד ספציפי שמנגן בו חלילן הבארוק המעולה Barthold Kuijken, מהמשפחה הסופר-מוזיקלית Kuijken
index.jpg


האם אתה מאוד מתקשה למצוא את הקשר לחליל צד מודרני?
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור