התנצלות בכתב ב-4 עותקים ידניים, ללא שימוש בנייר קופיאגב, אני יודע שהרכישה הנ"ל לא הכי אדיאלית (מארז שלם) מבחינת
איכות מבצעים/תזמורות וכד' -אבל כל כך התגעגעתי ל 1/2/5 שממש לא היה לי סבלנות
להמתין ולרכוש כל סימפוניה בנפרד. (גם בהיבט הכלכלי כמובן)
תמיד אפשר לרכוש יצירה ספציפית עם מבצעים/מנצחים שנחשבים לעדיפים/טובים יותר
לאחר היכרות ונבירה עמוקה יותר בשלל היצירות של מאהלר.
אני לא יודע למה הכוונה ב"הקלטה אודיופילית" בהקשר זה. האם הכוונה להקלטה בסיגנון "רעש וצילצולים", או הקלטה "ריאליסטית" או מאוזנת ונקייה, או כזו שהעיקר בה הוא הסאונד ולא התוכן....?המלצות להקלטות "אודיופיליות"
2.
Solti / London
5.
Chailly / Concertgebouw
אגב מהטה, הביצוע האחרון שלו לחמישים עם הפילהרמונית היה נפלא. האדאג'טו
היה בטמפו המקורי - כשבע דקות - וזה עבד יוצא מן הכלל.
משהו טוב קורה לו בזמן האחרון.
אני בדר"כ מעדיף מבצעים 'אובייקטיבים' כאלו שמגישים את המוסיקה כפי שהיא ,
לדעתי גם שולטי וגם ברנשטיין נוטים להגזים ולא רק במהלר (למשל ב'מחזור הטבעת'
יש לשולטי לא מעט רגעים יפים אבל כמכלול מדובר בהחלט בהחמצה)
ה. פ. קאראין בגישתו המאופקת 'מאזן' את נויירוטיות היתר של המלחין ויחד עם זאת
לא נפקד מקומו של היסוד הדרמתי ( שימו לב לפתיחה של השישית למשל או לשיא
המתגעש לקראת סוף הפרק הראשון בתשיעית , אין דברים כאלו! )
לא מכיר. יש לי את התשיעית איתו ,הופעה חיה מברלין 2002 .קניתי בשעתו בעקבות המלצההאמת היא שאני עדיין מחפש את הביצוע האולטימטיבי לכל סימפוניה ובגלל זה אני חושד שאם ההקלטות של אבאדו עם לוצרן יעלו על CD יהיה לנו מועמד רציני מאוד
לסט אולטימטיבי.
עופר.
והרי המלצותי למבחר ביצועים גדולים:
Chailly / Concertgebouw
אין חייה כזו, "המוסיקה כפי שהיא".כאלו שמגישים את המוסיקה כפי שהיא
אולי בפועל אין גם חייה כזו "הביצוע האולטימאטיבי"?מבין אותך.
האמת היא שאני עדיין מחפש את הביצוע האולטימטיבי לכל סימפוניה ובגלל זה האוסף הולך
וגדל... המוסיקה של מאהלר ממש גוררת אותך לרצות לנסות ביצוע ועוד ביצוע.
אני חושד שאם ההקלטות של אבאדו עם לוצרן יעלו על CD יהיה לנו מועמד רציני מאוד
לסט אולטימטיבי.
עופר.
מעניין עד מפתיע שלמרות הגישות והטעמים השונים מאוד וחילוקי הדיעות שלנו אפילו כאן, עדיין יש לנו גם הרבה במשותף כאן, שאצביע רק עליו:לטעמי שולטי בשניה עם השיקגו עולה על הלונדון. התפישה יותר שלמה ונכונה לי. מאוד אוהב את הסולניות שם.
בפרק הסיום הוא פשוט מושלם, התפוצצות אמיתית, מרוכזת ומדוייקת.
הסאונד בויניל (וגם על דיסק) עם הלונדון אכן נהדר אבל בהמלצות התייחסתי רק לדיסקים.
אני לא מתכוון להקלטות אודיופיליות ממש, בגלל זה שמתי מרכאות. התכוונתי לאיכותיות במיוחד.
לגבי התשיעית, יש לי עם את השתיים עם קארייאן - אולפן וחיה. אני יודע שהאחרונה מאוד נחשבת אבל
איכשהו לא מסתדר איתה. ההקלטה של ברנשטיין עם הברלין היא פשוט אדירה! ההקלטה עם
הקונצרטחבאו יותר ידועה וזמינה על חשבון ברלין.
קארייאן עם מאהלר עבורי מהווה בעיה. את החמישית עם הברלין אני מאוד אוהב. זה
הביצוע הראשון שהכרתי (בעצם המאהלר הראשון שלי!). הנגינה יוצאת מן הכלל.
אבל די מהר אחרי שלמדתי להכיר מנצחים וגישות אחרות קאריאן לא עשה לי את זה
יותר. משהו חסר שם. כך אני מרגיש בשישית ובתשיעית. הנגינה מצוינת אבל כאילו
מאהלר אינו נוכח שם. לדעתי קאריאן לא נוגע ל essence של מאהלר. הוא לא מה שנקרא
מאהלריסט. ברנשטיין ממש הוציא את זה החוצה, לפעמים בקיצוניות, והראה את הדרך לכולם.
ברנשטיין אפשר לאמר מנגן על קצות העצבים החשופים. למרות כל זה אני עדיין ממליץ על
החמישית.
אני גם "נגד" כמה ביצועים אחרים נחשבים כמו החמישית עם ברבירולי או השניה
עם קלמפרר.
אכזבה קשה היתה לי עם הסט המלא עם טנדשטט. קניתי אותו לפני אלף שנה אחרי
המלצות חמות של חבר והעפתי אותה מהבית אחרי זמן קצר. הזהרו מהמלצות!!!
אגב מהטה, הביצוע האחרון שלו לחמישים עם הפילהרמונית היה נפלא. האדאג'טו
היה בטמפו המקורי - כשבע דקות - וזה עבד יוצא מן הכלל.
משהו טוב קורה לו בזמן האחרון.
#3. גם אני לא אוהב (אם כי לא ברמת "נגד") כמה ביצועים אחרים נחשבים כמו החמישית עם ברבירולי או השניה עם קלמפרר
עמיר
אולי בפועל אין גם חייה כזו "הביצוע האולטימאטיבי"?
עמיר
למה בעצם?התכוונתי בעצם להמלצה ראשונה וגורפת לסט שלם