בטיפול בסלון אני לא חושב שיש צורך להביא יועץ אקוסטיקה אלא אם כן מישהו ממש לא איכפת לו שהסלון יראה כמו אולפן הקלטות.
צריך לזכור שיש פה הרבה עניין של טעם והעדפה אישית בתכנון האקוסטיקה. אין איזה פתרון בית ספר עם נוסחה שעובדת תמיד ולכולם.
כמו באולמות קונצרטים, לכל אחד יש את הסאונד והאקוסטיקה שלו וכולם נבנו ע״י יועצי אקוסטיקה מהמעלה הראשונה (מבלי לפגוע חלילה בשמות שהוזכרו בשרשור הזה) ולמרות זאת, לכל אולם האקוסטיקה שלו והסאונד שלו לפי הטעם וההבנה של המתכננים.
לכאורה לא היתה שום בעיה לתכנן אולם קונצרטים גנרי ולשכפל אותו בכל מקום בעולם.
מטבע הדברים יש טרייד אוף בין יובש אולפני מוחלט לבין הקצה השני של הסקאלה, עם יתרונות וחסרונות לכל כיוון וכל אחד יכול להחליט איפה הנקודה שמתאימה לו באיזון האקוסטי.
1. ברור.יש טעם, אבל לא בצורה של צד ימין ב-10db עולה על שמאל בתדר מסוים או הפוך, או שיש לך ביטול תדרים (NULL)
לא יהיה פה לדעתי אחד עם סימטריה אלא אם כן בנה חדר האזנה מ-0
צריך לזכור שיש פה הרבה עניין של טעם והעדפה אישית בתכנון האקוסטיקה. אין איזה פתרון בית ספר עם נוסחה שעובדת תמיד ולכולם.
כמו באולמות קונצרטים, לכל אחד יש את הסאונד והאקוסטיקה שלו וכולם נבנו ע״י יועצי אקוסטיקה מהמעלה הראשונה (מבלי לפגוע חלילה בשמות שהוזכרו בשרשור הזה) ולמרות זאת, לכל אולם האקוסטיקה שלו והסאונד שלו לפי הטעם וההבנה של המתכננים.
לכאורה לא היתה שום בעיה לתכנן אולם קונצרטים גנרי ולשכפל אותו בכל מקום בעולם.
מטבע הדברים יש טרייד אוף בין יובש אולפני מוחלט לבין הקצה השני של הסקאלה, עם יתרונות וחסרונות לכל כיוון וכל אחד יכול להחליט איפה הנקודה שמתאימה לו באיזון האקוסטי.
לכן תכלס אין על מה לריב. זה עניין סובייקטיבי לגמרי.
ובהרבה מקרים בדיוק להיפך, אלה שהצליחו יודעים בדיוק מה הביא להצלחה ומה הם ואחרים עשו כדי לגרום להצלחה לקרות, לעומת כאלה שנכשלים ואין להם מושג למה, ולמה מה שהם עשו לא עבד, או מה הם היו צריכים לעשות ולא עשו, ומאשימים את חוסר המזל ואת שאר העולם.הנשאלים שהצליחו בחיים או בעסקים,
איך הם עשו זאת, לא יודעים להסביר ולפרט ומשתפים את המזל שמאוד עזר,
לעומתם אלה שנכשלו יודעים להסביר מודעים לכל הטעויות וגם לחסר מזל ביניהם.
אח שלי, באת עכשיו מהבקום??לא חשבתי שעד כדי כך נושא כאוב
השאלה גנרית מידי. חדר גדול מהממוצע עם שטיח גדול וילונות ומרוהט, נשמע כמו תנאי....חדר גדול גבוה מחדר ממוצע אך עדיין מלא בריהוט ושטיח, האם ההשקעה באקוסטיקה עדיפה על שדרוג הרמקולים?
יש לפחות שלושה סוגים של אנשים שיגידו לך שאין ספק שההשקעה באקוסטיקה עדיפה על שדרוג הרמקולים:שאלה עקרונית - אם מדובר בחדר גדול גבוה מחדר ממוצע אך עדיין מלא בריהוט ושטיח, עדיין אפקט הטיפול האקוסטי יהיה קריטי? כפי שצויין מעלה לא ארצה להפוך את הסלון לאולפן הקלטות רווי ספוגים וציוד מפוזר בו לטובת השמע.
כן רוצה לשדרג רמקולים וחשבתי שנכון לבחון את נושא האקוסטיקה ראשית.
אז מערכת טובה עם אקוסטיקה סבירה יכולה להיות נסבלת או אפילו טובה? או שאקוסטיקה מצויינת עם מערכת בסיסית תיתן פתרון יותר טוב?
האם ההשקעה באקוסטיקה עדיפה על שדרוג הרמקולים?
יש לפחות שלושה סוגים של אנשים שיגידו לך שאין ספק שההשקעה באקוסטיקה עדיפה על שדרוג הרמקולים:
אני לא חושב שיש אמת אחת כללית בנושא שמתאימה לכל המקרים.
- העוסקים ביעוץ ו/או מכירה ו/או התקנה של ציוד אקוסטי
- אלה שמוכרים ציוד אלקטרוני לטיפול בהשפעת החדר ובאקוסטיקה באמצעות מניפולציות על הסיגנל (מה שנקרא Room Correction, ובקיצור RC)
- בעלי אידיאולוגיות בנושא
אני מאמין בכלל ש-If it ain't broken, don't fix it.
אם יש בעיות, כדאי לפתור אותן, אחרת אין צורך, וכל המוסיף על מה שאכן צריך, גורע.
מצד אחד, יש הטוענים (אלה שהוזכרו לעיל) שבכל חדר באשר הוא תמיד יש בעיות אקוסטיות.
מצד שני, כ-90% מהאודיופילים לא מטפלים באקוסטיקה -- לא בגלל שכולם מטומטמים -- ונהנים מסאונד מצויין, שאולי היה אפשר לשפר אותו, אבל לא בהכרח, ולא תמיד השיפור באקוסטיקה עדיף על שיפור באלקטרוניקה, כפי שטוענים בעלי האידיאולוגיות ובעלי האינטרסים.
אבל בכל זאת יש טעם לנסות את הכיוון של טיפול באקוסטיקה, כי יש בו פוטנציאל ניכר לשיפור.
מידת השיפור היא פונקציה של עד כמה המצב ההתחלתי בעייתי.
כדאי להתחיל בשאלה -- האם אתה מבחין בבעיות אקוסטיות בחלל שלך? דברים כמו הדהוד, חוסר, עודף או מריחה בבאס? צליל חד ויבש? יתכן שאלה נגרמים על ידי המערכת, אבל יש סיכוי שהאקוסטיקה משפיעה על מה שהמערכת עושה, ושינויים באלקטרוניקה (למעט RC) יושפעו באותה צורה. במקרים כאלה יש לטפל באקוסטיקה.
אתה יכול להזמין מישהו שמבין בזה -- אולי מישהו מהפורום יתנדב, אם תגיד באיזה איזור אתה גר -- שיוכל לעזור להבחין בבעיות אקוסטיות ללא תשלום, ואולי גם לתת הצעות לפיתרונות.
אחרי שמזהים שאכן יש בעיות אקוסטיות, אפשר לטפל בהן בשתי צורות בסיסיות, או בשילוב ביניהן:
היתרון בחומרים אקוסטיים הוא שהם לא מאוד יקרים, והחסרון העיקרי מבחינתך הוא שהם מאוד נראים לעיין, אם כי יש אלמנטים מעוצבים, שהנזק החזותי שלהם מופחת במידה כלשהי. הם גם לא פותרים בעיות ספציפיות בצורה מדוייקת. למשל אם החדר גורם להדגשה ב-220 הרץ, קשה לדעת באיזה חומר אקוסטי להשתמש כדי שיאזן את מה שקורה ב-220 הרץ ולא בכל התדרים בין 100 ל-500, למשל (מספרים מומצאים).
- שימוש בחומרים אקוסטיים, כמו משטחים סופגים, מפזרים (דיפיוזרים), מלכודות באס וכד'
- RC
RC, לעומת זאת, מטפל בבעיות אקוסטיות בצורה מדוייקת ונקודתית, אבל הוא יקר, דורש התעסקות -- לא קל לכוונן אותו -- ויש "פיוריסטים" שטוענים שאסור לגעת בסיגנל (אם כי גם טיפול אקוסטי סטנדרטי מאוד נוגע בסיגנל). מבחינתך, היתרון בזה הוא שזה פשוט עוד מכשיר במערכת, ואין שום השפעה ויזואלית. מכשיר RC טוב, כמו Trinnov למשל, עושה את הפעולות הבאות, שטיפול קלאסי יכול לעשות רק את הראשונה ביניהן:
אז, כאמור, אין תשובה פשוטה של כן/לא לשאלות שלך, והרבה תלוי במצב ההתחלתי.
- מחליש את הצלילים שהחדר מדגיש, ובמידה קטנה בהרבה, אם בכלל, מדגיש את הצלילים שהחדר מחליש (זה משהו שקשה לעשות)
- יש דרייברים ברמקולים שמגיבים מהר (טוויטרים ומיד) וכאלה שמגיבים לאט (וופרים). ה-RC יכול לעכב את התדרים שמגיבים מהר במידה הדרושה כך שכל התדרים יגיאו לאוזן פחות או יותר יחד.
- מעביר את הטיפול בתדרים נמוכים לסאב (שכדאי שיהיה), ודואג שהם לא יגיעו לרמקולים הרגילים. זה משפר את איכות הבאס, ומוריד מהמגבר והרמקולים הרגילים את החלק הקשה לטיפול (הטיפול בבאס הוא זה שדורש את מירב ההספק מהמגבר).
מקווה זה נותן לך overview של המצב בכללותו, שמאפשר לך להתמקד על כיוון.
בכל מקרה, ההתחלה היא בזיהוי הבעיות, אם קיימות, וכנראה שכן, ומידת הצורך לפתור אותן הוא פונקציה של מידת חומרתן. אם הן ממש חמורות ולא קלות לפיתרון, יתכן שיהיה צורך בייעוץ מקצועי ו/או ב-RC.
מה זאת אידיאולוגיה? יש מפלגה כזאת?יש לפחות שלושה סוגים של אנשים שיגידו לך שאין ספק שההשקעה באקוסטיקה עדיפה על שדרוג הרמקולים:
אני לא חושב שיש אמת אחת כללית בנושא שמתאימה לכל המקרים.
- העוסקים ביעוץ ו/או מכירה ו/או התקנה של ציוד אקוסטי
- אלה שמוכרים ציוד אלקטרוני לטיפול בהשפעת החדר ובאקוסטיקה באמצעות מניפולציות על הסיגנל (מה שנקרא Room Correction, ובקיצור RC)
- בעלי אידיאולוגיות בנושא
אני מאמין בכלל ש-If it ain't broken, don't fix it.
אם יש בעיות, כדאי לפתור אותן, אחרת אין צורך, וכל המוסיף על מה שאכן צריך, גורע.
מצד אחד, יש הטוענים (אלה שהוזכרו לעיל) שבכל חדר באשר הוא תמיד יש בעיות אקוסטיות.
מצד שני, כ-90% מהאודיופילים לא מטפלים באקוסטיקה -- לא בגלל שכולם מטומטמים -- ונהנים מסאונד מצויין, שאולי היה אפשר לשפר אותו, אבל לא בהכרח, ולא תמיד השיפור באקוסטיקה עדיף על שיפור באלקטרוניקה, כפי שטוענים בעלי האידיאולוגיות ובעלי האינטרסים.
אבל בכל זאת יש טעם לנסות את הכיוון של טיפול באקוסטיקה, כי יש בו פוטנציאל ניכר לשיפור.
מידת השיפור היא פונקציה של עד כמה המצב ההתחלתי בעייתי.
כדאי להתחיל בשאלה -- האם אתה מבחין בבעיות אקוסטיות בחלל שלך? דברים כמו הדהוד, חוסר, עודף או מריחה בבאס? צליל חד ויבש? יתכן שאלה נגרמים על ידי המערכת, אבל יש סיכוי שהאקוסטיקה משפיעה על מה שהמערכת עושה, ושינויים באלקטרוניקה (למעט RC) יושפעו באותה צורה. במקרים כאלה יש לטפל באקוסטיקה.
אתה יכול להזמין מישהו שמבין בזה -- אולי מישהו מהפורום יתנדב, אם תגיד באיזה איזור אתה גר -- שיוכל לעזור להבחין בבעיות אקוסטיות ללא תשלום, ואולי גם לתת הצעות לפיתרונות.
אחרי שמזהים שאכן יש בעיות אקוסטיות, אפשר לטפל בהן בשתי צורות בסיסיות, או בשילוב ביניהן:
היתרון בחומרים אקוסטיים הוא שהם לא מאוד יקרים, והחסרון העיקרי מבחינתך הוא שהם מאוד נראים לעיין, אם כי יש אלמנטים מעוצבים, שהנזק החזותי שלהם מופחת במידה כלשהי. הם גם לא פותרים בעיות ספציפיות בצורה מדוייקת. למשל אם החדר גורם להדגשה ב-220 הרץ, קשה לדעת באיזה חומר אקוסטי להשתמש כדי שיאזן את מה שקורה ב-220 הרץ ולא בכל התדרים בין 100 ל-500, למשל (מספרים מומצאים).
- שימוש בחומרים אקוסטיים, כמו משטחים סופגים, מפזרים (דיפיוזרים), מלכודות באס וכד'
- RC
RC, לעומת זאת, מטפל בבעיות אקוסטיות בצורה מדוייקת ונקודתית, אבל הוא יקר, דורש התעסקות -- לא קל לכוונן אותו -- ויש "פיוריסטים" שטוענים שאסור לגעת בסיגנל (אם כי גם טיפול אקוסטי סטנדרטי מאוד נוגע בסיגנל). מבחינתך, היתרון בזה הוא שזה פשוט עוד מכשיר במערכת, ואין שום השפעה ויזואלית. מכשיר RC טוב, כמו Trinnov למשל, עושה את הפעולות הבאות, שטיפול קלאסי יכול לעשות רק את הראשונה ביניהן:
אז, כאמור, אין תשובה פשוטה של כן/לא לשאלות שלך, והרבה תלוי במצב ההתחלתי.
- מחליש את הצלילים שהחדר מדגיש, ובמידה קטנה בהרבה, אם בכלל, מדגיש את הצלילים שהחדר מחליש (זה משהו שקשה לעשות)
- יש דרייברים ברמקולים שמגיבים מהר (טוויטרים ומיד) וכאלה שמגיבים לאט (וופרים). ה-RC יכול לעכב את התדרים שמגיבים מהר במידה הדרושה כך שכל התדרים יגיאו לאוזן פחות או יותר יחד.
- מעביר את הטיפול בתדרים נמוכים לסאב (שכדאי שיהיה), ודואג שהם לא יגיעו לרמקולים הרגילים. זה משפר את איכות הבאס, ומוריד מהמגבר והרמקולים הרגילים את החלק הקשה לטיפול (הטיפול בבאס הוא זה שדורש את מירב ההספק מהמגבר).
מקווה זה נותן לך overview של המצב בכללותו, שמאפשר לך להתמקד על כיוון.
בכל מקרה, ההתחלה היא בזיהוי הבעיות, אם קיימות, וכנראה שכן, ומידת הצורך לפתור אותן הוא פונקציה של מידת חומרתן. אם הן ממש חמורות ולא קלות לפיתרון, יתכן שיהיה צורך בייעוץ מקצועי ו/או ב-RC.
העלית בדעתך שהעליתי בדעתי את האפשרות, רק שלא פירטתי איך מגיעים לאידיאולוגיה?מה זאת אידיאולוגיה? יש מפלגה כזאת?
העלית בדעתך, שאולי יש כאילו שמצדדים בטיפול אקוסטי מתוך התנסות וניסיון?
צודק, טריוויאלי, חוסר תשומת לב מצידי, אתקן.טיפול אקוסטי אינו מתערב בסיגנל של המערכת אלא בתוצאה של הסיגנל כפי שנשמעת בחדר בו נמצאת המערכת.
אתה בעליל מבלבל בין אקוסטיקה לבין טיפול אקוסטי.יש תשובה אחת מאוד פשוטה - אקוסטיקה היא הדבר החשוב ביותר המשפיע על הסאונד בחלל נתון. מי שלא מאמין, שיבטל אותה ויקשיב לאוזניות לצורך השוואה למערכת שלו.