יש כאן לטעמי סלט שלם בהגדרות.
מערכת "טבעית" זה מושג אמורפי שלא אומר הרבה.
לעומת זאת, מערכת "מוסיקלית" קל יותר להבין מה זה, גם אם כל אודיופילים שונים מגדירים את זה אחרת.
לעומת לעומת לעומת זאת, מערכת "נייטרלית", קרי - FLAT , זה משהו אחר לגמרי ובכלל לא קשור לעולם האודיופילה. יתירה מזאת, אין כאן אודיופיל אחד שיודע להגדיר אם מערכת היא נייטרלית או לא, כי בשביל לדעת להגדיר את זה צריך לעבוד הרבה מאד שעות באולפן. ומעטים האנשים כאן שיש להם את זה.
כל שם תואר או תכונה שאני מייחס למערכת, בא ביחס לנקודת ייחוס שמוכרת לי. למשל, צליל המערכת *שלי*. היות ולכל אחד מערכת אחרת, הייחוס שלו הוא אחר. לפיכך, אותה מערכת נייטרלית שטובה למיקס באולפן, תישמע לאחד בהירה וצועקת (ברוב המקרים, אגב) ולשני אטומה ועמומה (וארחם על אותו אודיופיל קשות, אם זה יהיה המצב).
אם אני מנסה להתייחס לשאלתך באופן צר יותר, "טבעיות" קל מאד להבין ברגע שאתה שומע הבדל בין שני רכיבים. כשאתה שומע, למשל, פליניוס מול DARTZEEL, הראשון נשמע מנוזל ועם אף סתום. ה- DARTZEEL נשמע הרבה יותר נכון טונאלית. אבל האם זה אומר שהוא נייטרלי? ממש לא.
שמעתי מגברים גרמניים שנתנו הרגשה של צליל מאד נייטרלי, קר, לא צבוע ושקוף. אבל להגיד לך שהם נשמעים "טבעיים"? לא ממש. אותו הכנ"ל למגברי מנורות קטיפתיים שגורמים לרצות לדחוף אצבע לגרון ולעורר את רפלקס ההקאה.
לדעתי ה- DARTZEEL והלקסמנים הגבוהים ביותר (כמו הפרה שלי) ניחנים בטונאליות - קרי, טבעיות - נכונה ומהפנטת. אבל לא שמעתי הרבה מוצרים ברמות האלה; אני בטוח שיש עוד.
אם כבר.. סוגיה יותר מעניינת, לדעתי, היא לנסות לעמוד על ההבדלים (או נקודות הדימיון) בין מערכת ששואפת להיות נייטרלית (עקום היענות שטוח), לזו השואפת להיות מאוזנת טונאלית (כלים אנושיים נשמעים טבעיים). וזה לא תמיד אותו דבר.