נדמה שלא פעם יש בלבול וכאשר מישהו אומר "טבעי" הוא בעצם מתכוון ל-"מדוייק" או "נאמן למקור" - שזה דברים לא קשורים בכלל.
נדמה לי שאפשר לדבר על טבעיות רק במוזיקה אקוסטית (קלאסי, ג'אז וכד'). ברוק ופופ זה בהגדרה מעובד, אלקטרוני ומוגבר.
גם כלי אקוסטי נשמע אחר ככל שאתה מתקרב/מתרחק ממנו, משנה את סביבתו האקוסטית וכו'. גם הופעות אקוסטיות הן לעיתים מוגברות...
ההתרכזות בפרמטרים הטכניים גרידא באודיופיליה (גרידא, כלומר אך ורק) מקורה בשגיאה תפיסתית שאנחנו, בני האדם, חשים במדוייק דרך החושים.
אנחנו לא.
אנחנו מורכבים מאיברי חישה, אבל חשוב מכך, אנחנו מבצעים עיבוד במוח. העיבוד הזה הוא גםתודעתי, ולכן סובייקטיבי. הוא משתנה עם המון פרמטרים שלא קשורים לקלט מהאוזניים נטו. הוא משלב זיכרון, מצב פיסי ונפשי אחר ועוד ועוד ועוד.
לדוגמא, הייתי פעם אצל אורי יפה בירושלים. דבר ראשון שהוא בודק לפני האזנה זה אם אתה רעב... כי גם זה משפיע...
דרך אגב, גם הראייה שלנו, כביכול כלי חישה אובייקטיבי ומדוייק מהאוזניים, היא יותר סובייקטיבית מהנדמה לנו. יש דברים שאנחנו רואים, אבל לא מבחינים בהם. היום גם חושבים שהמוח נוטה לעיתים להשלים לנו את התמונה שאנו קולטים מזיכרון (לכן אם אנחנו לפעמים לא רואים את בקבוק הקטשופ במקרר, זה בגלל שאנחנו באמת לא "רואים" אותו, כי את המקום בו הוא נמצא המוח השלים מהזכרון, היכן שהוא לא היה בפעם שעברה).
מכיוון שהאודיופיליה שורשיה באלקטרוניקה ופיסיקה, היא נעצרת במקום הכי חשוב, איך המוח האנושי מעבד את הצליל. הרי מוסיקה משפיעה על האזורים הקדומים ביותר בהכרה שלנו, האיזורים הרגשיים, ואף אחד לא לומד איך צליל יוצר רגש ולמה, ומיישם את זה באודיו.
כאן טמון גם כשלונה של הטכנופיליה ליצור קורלציה בין מצויינות נמדדת מבחינה פיסיקלית ליצירת סאונד שהמאזין ייתפוס כרצוי (ע"ע הריאיון עם מנכ"ל B&W שציטטתי קודם).
כאן גם טמון כישלון המאזין הביקורתי, העסוק בניתוח הסאונד. ניתוח הוא עניין אנליטי, שמתבצע באיזורים אחרים במוח מאיזורי הרגש. כשהם פעילים, אזורי הרגש מתנתקים חלקית. למעשה, בשעה שאנחנו מנתחים סאונד, הכרתית אנחנו מפסיקים להאזין למוזיקה.
זה כמו ההבדל בין לנתח משפט תחבירית (נושא, נשוא וכו'), לבין להבין את המשמעות שלו ולהרגיש את המסר שלו. אנחנו למעשה לא יכולים לעשות זאת לגמרי בו"ז.
אבל זה כבר סיפור אחר....