סאב וופר Perlisten D215s במבחן

תמיר עיואן
09-02-2023 17:35

בואו נשים את זה על השולחן: לעתים קרובות אנשים שוכחים את הערך המוסף של הסאב וופרים בעת בניית מערכת קולנוע ביתית חדשה. אמנם ניתן להצניע את חלקם מחוץ לטווח הראייה של היושבים בחלל, אבל התוספת שלהם יכולה להוות את ההבדל בין חוויית קולנוע ביתית לקולנוע אמיתי. בשונה מרמקולים אחרים, את הסאב וופר לא רק שומעים, אלא גם מרגישים בכל הגוף. במוזיקה ניתן לחוש את העומק שמתקבל, ובסרטים ניתן ממש להרגיש את הרגעים הדרמתיים כגון פיצוצים ויריות.

אטום (sealed) או פתוח (ported)?

אז מה עדיף, תיבה אטומה או פתוחה? את השאלה הפופולרית הזו ניתן לסכם בתשובה "זה תלוי".

בהכללה, סאב וופר אטום שתוכנן כראוי עשוי להשמיע תדרי LFE באופן מדויק יותר, בהשוואה לסאב עם תיבה פתוחה. לפיכך הוא עשוי להיות הבחירה למי שאוהב להקשיב למוסיקה. סאב עם תיבה פתוחה, לעומת זאת, יהיה לרוב בעל תיבה גדולה ממקבילו בעל התיבה הסגורה. השילוב של התיבה הפתוחה ש"דוחפת את האויר" עם מימדיה הגדולים יותר, יספקו תוצאה דרמטית יותר בתדרים הנמוכים, ולכן תתאים בחללי קולנוע ביתי בהם רוצים לחוש את הבאסים. לעומת זאת, בסאב וופר עם תיבה סגורה, אפקט תדרי ה- LFE יהיה לרוב מרוסן יותר ולכן יתאים להשמעת מוזיקה.

גדול וחזק יותר?

ככל שהדרייבר של סאב-וופר יהיה מאסיבי יותר, כך יש לו פוטנציאל להזיז את האוויר באופן משמעותי יותר ובשל כך גם להפיק ובאסים עמוקים יותר בהשוואה לדרייבר קטן יותר. היכולת שלו להלום לנו בבטן ולגרום לתחושה שהטנק בסרט Fury עובר ממש לצידינו, תתקבל ככל שהדרייבר של הסאב וופר יהיה גדול ומהונדס כנדרש.

למרות האמור, הירידה לתדרים נמוכים במיוחד אינה מהווה המדד היחיד שחשוב כדי לספק ביצועים מיטביים. היכולת לדייק ולהתמזג באופן מושלם עם יתרת הרמקולים במערך מהווה מרכיב קריטי כשנתרשם מיכולתו של סאב וופר.

חשוב לזכור שמבחינה אקוסטית, ככל שהדרייבר גדול יותר, תנועת הבוכנה שלו גם קשה יותר לריסון, ומשכך חשוב שדווקא סאב וופרים בעלי דרייברים גדולים יתוכננו באופן קפדני כך שיספקו צליל מדויק שאינו נוטה להיות בומי או נפוח וכמובן שלא לפגוע בחווית האודיו.

מכיוון שמגוון היצרניות של סאב וופרים הולך וגדל עם השנים, כדאי לדעת במה להתמקד.

Perlisten

"Perlisten" הוא קיצור של המונח "Perceptual Listening", כלומר האזנה נתפסת. מדובר ביצרן צעיר שהחל לשווק מוצריו ברחבי העולם בשנת 2021. מנכ"ל החברה, Daniel Roemer החל את הקריירה כמהנדס אקוסטי בשלוש חברות אקוסטיקה, ולאחריהם הקים את Perlisten. שותפו, Lars Johansen, הגיע מעולם המכירות. הוא החל את הקריירה בחברת Harman, משם עבר ל- Peerless ולאחר מכן בקליפש.

מכיוון שהיצרן מציין שהרמקולים שלו מצליחים "להסיר את הקירות ולוקחים אותנו למקום שבו נמצאים רק אני והמוזיקה", ולאור הסקירה של הרמקולים הרצפתיים S7t בסקירה כאן, התחזקה הסקרנות שלי להתרשם מהסאב וופרים של היצרן. לכן מצאתי לנכון לבקש מהיבואן לסקירה את הסאב הגדול ביותר שלהם, ה-D215s.

D215s

אז כן, מדובר בסאב וופר גדול באמת. הוא הוסמך על ידי THX לשימוש בבתי קולנוע ביתיים גדולים, אולם כדאי לדעת שהיצרן מציע גם סאבים קטנים יותר.

השם D215s מרמז על כך שמדובר בסאב הכולל שני דרייברים אקטיביים, בקוטר 15 אינטש (38 מ"מ), שמחוזק לתיבה באמצעות מסגרת אלומיניום יצוק, מה שגם תורם לגודלו הפיזי המשמעותי וליציבות הדרייבר בתיבה. שני הדרייברים העשוים קרבון, פועלים בתצורת push-pull בקופסה אטומה. הם מוצבים האחד עם הגב לשני כשלכל אחד גם פאזה הפוכה מהאחר: דרייבר אחד פונה לחזית והשני "יורה" לתוך התיבה של הסאב, והם נעים באותו כיוון כלפי התיבה אך בכיוון שונה אחד כלפי השני. במגבלות לחץ האויר שיוצר כל אחד מהם כך שתנועתו של אחד מהם החוצה, מווסתת על ידי השני שנע פנימה. ההגיון שמאחורי גישה זו הוא שכל דרייבר יבטל את העיוותים הרמוניים שמייצר האחר. בהקשר זה נזכיר שבשונה מ-passive radiator הכולל דרייבר אחד אקטיבי ושני פאסיבי, ה- push-pull עובד כך ששני הדרייברים אקטיביים ומונעים על ידי הגברה ישירה. זה גם המקום לציין ש- Perlisten מתכננת ומייצרת את הדרייברים שלה ואינה רוכשת דרייברים מיצרנים חיצוניים. הצצה לחלקו התחתון של הסאב מגלה גם פתחי איוורור (לא פורטים) לא שיגרתיים, לדרייבר שפונה כלפי פנים. תשומת הלב שמדובר בסאב וופר ללא גריל כיסוי לדרייבר החשוף.

פתחי אוורור בחזיתו ובצידיו

פתחי אוורור בחזיתו ובצידיו

גודל הסאב מבהיר מדוע היבואן הביע חשש ראשוני לספק אותו: מדובר בסאב ענק במימדים של מכונת כביסה גדולה, שמגיעה בגימור Piano Black. השילוב של המימדים עם צבע שחור מבהיר שקרוב לודאי שיתאים במיוחד לחללים ייעודיים. גובהו 80 ס"מ, עומקו 65 ורוחבו 50 ס"מ. מכיוון שהוא שוקל 92 קילו, היצרן מספק עימו רגליות החלקה כדי להקל על בחירת המיקום האופטימלי. המגבר של ה-D215s מסוג Class D בעל הספק של 3,000 וואט RMS בפיקים, או כפי שהוא כותב 'short term RMS'.

ה-D215s באריזתו עובר בקושי את רוחב הדלת

ה-D215s באריזתו עובר בקושי את רוחב הדלת

הגימור שלו נראה ללא דופי. התיבה עשויה מעץ HDF (High Density Fibreboard/Hardboard) מחוזק. כמו MDF, גם ה- HDF הוא לוח שנוצר בידי האדם. מדובר בסיבי עץ דחוסים חזק שיוצרים מבנה קשיח יותר מ-MDF, עם צפיפות ממוצעת של עד 900 ק"ג/מ"ק. בחירת המיקום האופטימלי לסאב עשויה לעיתים להיות מטלה לא פשוטה, מכיוון שהוא כל כך כבד ונפחי.

כיצרן מוטה טכנולוגיה, ה- D215s כולל מעבד DSP של Texas Instruments, ומעבד ARM. המעבד מנטר פעולות רבות שאיננו רגילים לראות בסאב וופרים של יצרניות אחרות, כגון טמפרטורת המגבר, תצרוכת החשמל, מתח הכניסה ובמידה ומוצא שאספקת החשמל אינה מספקת, הוא מסוגל לרסן את הביצועים כדי להקטין עיוותים ולמנוע תקלות. היצרן מציין ששליטה זו אמורה לאפשר ל-D215s לפעול בצורה מדויקת ואמינה ולצמצם בעיות מהן הוא עלול לסבול.

היענות התדרים שלו משתנה בהתאם לתכנות שתבחרו בתפריט:

  • THX: EQ 20-200Hz (-6dB) / 16-210Hz (-10dB)

  • Boost (Large Room): EQ 15-200Hz (-6dB) / 13-210Hz (-10dB)

  • Cut (Small Room): EQ 24-200Hz (-6dB) / 18-210Hz (-10dB)

הצצה לגבו של הסאב מבהירה שהוא כלל לא שיגרתי. יש לו 2 כניסות ושתי יציאות של RCA ו-XLR, כך שניתן גם לחבר אותו ליותר ממקור אחד וגם לשרשר בין מספר סאבים. בשונה מסאב וופרים אחרים, לא תמצאו כאן חוגה שמתאימה את הקרוס אובר. במקום זאת, קיים פאנל תצוגה קדמי שנשלט כצג מגע LCD, עימו ניתן לבצע שינוים בהגדרות.

החיבורים בגבו של הסאב

החיבורים בגבו של הסאב

בנוסף, כדאי להוריד את אפליקציית Perlisten המתאימה לאנדרואיד ול-iOS, המספקת פירוט רב יותר עם שליטה מלאה על קרוסאובר, פאזה, דיליי, התאמת רגישות כניסה לרסיבר/פרה על מנת למקסם את התוצאה ועוד. בנוסף, כוללת האפליקציה אפשרות הגדרה של שלוש הגדרות מובנות של אקולייזר:

  • THX

  • Large Room

  • Small Room

חובבי ריבוי סאבים בחלל אחד ישמחו לגלות שניתן לשלוט במספר סאב וופרים של Perlisten כל אחד בנפרד, או בכולם יחדיו, כך שניתן לשנות בהם הגדרות גם במקובץ. בנוסף, ניתן למדוד את החלל באמצעות אפליקציית REW ולהזרים הנתונים ישירות לסאב. על כך בהמשך.

כיול וחווית האזנה

ממש כפי שמבוצע ללקוח שרוכש את ה- D215s, ביקשתי מדן נגר, יבואן Perlisten, להגיע ולכייל את הסאב, לאחר כשלושה שבועות בהן הוא פעיל. הכיול בוצע על ידו באמצעות תוכנת REW ובשילוב מיקרופון UMIK.

בעת הגדרת סאב וופר, בוצע איזון בין התדרים המופקים מהסאב, לבין אלה המופקים משאר הרמקולים, כך שהתיזמון בו יצאו יהיה זהה.

בשלב הראשון נמדדו הרמקולים הקידמיים ללא הסאב וופר, כדי לבדוק את היענותם לתדרים, בטרם מבוצע להם חיתוך תדרים כלשהו. עיניכם הרואות את היעדר ההיענות בתדרים 39 ו- 78 הרץ.

מדידת רמקול Paradigm Studio 100 v5 בטרם חיתוך התדרים

מדידת רמקול Paradigm Studio 100 v5 בטרם חיתוך התדרים

בשלב השני נמדד הסאב וופר בנפרד, ובוצע לו מיטוב ביצועים באמצעות האקולייזר הפרמטרי הפנימי שלו. תוכנת REW תומכת בסאב וופר של Perlisten, כך שכדי ליבא את הגרף ל-D215s, יש להקליד לאפליקציית Perlisten שבסמארטפון, פרמטרים המופקים על ידי תוכנת REW, וכך בעצם ליבא לסאב וופר את נתוני האקולייזר המיטביים שהתקבלו עם REW.

בחירה ביצרן Perlisten כדי לייבא את הפרמטרים לסאב וופר

בחירה ביצרן Perlisten כדי ליבא את הפרמטרים לסאב וופר

לאחר שהקלדנו את הנתונים מ-REW לאפליקציית Perlisten בסמארטפון, הנתונים מסתנכרנים עם הסאב וופר. באופן זה, ניתן להוסיף כיולים נוספים באפליקציה, להשוות ביניהם במעבר מיידי מאחד לאחר, ולהשוות ביצועים ללא שהות.

נתונים המוקלדים מתוכנת REW לאפליקציית הסאב

נתונים המוקלדים מתוכנת REW לאפליקציית הסאב

בשלב השלישי, נמדד השילוב של הרמקול הקדמי כשהוא חתוך ב- 80 הרץ, בשילוב ה-D215s, לאחר שהוטמע בו האקולייזר הפרמטרי הפנימי. המדידה המשולבת סיפקה התוצאה מאוזנת יותר, עם היענות דומה בטווח התדרים הנמדד.

תוצאה משולבת של הרמקול הקידמי עם הסאב וופר

תוצאה משולבת של הרמקול הקידמי עם הסאב וופר

הגרף הבא מציג את השיפור שהושג באמצעות השילוב של סאב וופר לרמקול הקידמי. ההענות לטווח התדרים של עד 80 הרץ תיקנה בעיקר באיזור ה- 39 הרץ, 'בור' רחב של 11 דציבל, אולם גם בתדר ה- 78 הרץ.

הצגת הערך המוסף של הסאב וופר

הצגת הערך המוסף של הסאב וופר

הסאב וופר לאחר הכיול הוסיף מימד חדש למערכת הקולנוע הביתי, באמצעות הגשת התדרים הנמוכים בפסקול סרטים ובהקלטות מוזיקה באופן מדויק. רעשי מנוע, פיצוצים והתנגשויות כגון אלו הקיימים בסצינת המירוץ בסרט Ready Player One, הוצגו באופן ריאליסטי ביותר ובאופן מתוזמן עם הוידאו. בנוסף, בניגוד למצב טרם הכיול, בו ה- D215s סיפק את האפקט כך שהתארך יתר על מידה, לאחר הכיול, האפקט היה מהיר ביותר, ומיד לאחר מכן נעלם.

קטע נוסף שהדגים את הדיוק אליו הגענו עם ה- D215s, היה סצינת הפתיחה של הסרט Sceptre. התופים ההולמים בפסטיבל המתים במקסיקו סיטי, הידהדו טרם הכיול, ולעומת זאת לאחריו היו יותר מרוסנים. השינוים אמנם קלים, אבל כשעוברים ביניהם באמצעות האפליקציה של Perlisten, מזהים אותם מיידית.

הקטע האחרון בו התמקדנו כדי לחוש את ההבדלים בין כיול ה- D215s לבין היעדרותו, היה סצינת הפתיחה בסרט Mission Impossible Fallout. תדרי הסאב וופר נכנסו לפעולה עם התנעת מנועי המטוס, ולהבדיל מהמצב טרם הכיול, לאחריו הויברציות ממנועי המטוס היו מתוזמנים, ממש כאילו הגיעו ממטוס אמיתי.

מנסיוני עד כה חשתי שסאב וופר מכויל כהלכה מדויק בתדרים שהוא מנגן, והצלילים שהוא מפיק משתלבים בהתאמה לאלו המופקים מרמקולים אחרים במערך, כך שזה נשמע כאילו הבאסים מגיעים משלל הרמקולים בחלל, ולא מנקודה ספציפית בה ממוקם הסאב וופר. להרגשתי, הסאב וופר לא צריך למשוך תשומת לב כשלעצמו, אלא לאפשר לנו לשמוע ולחוש את הצלילים באופן טבעי ולהפוך את חווית ההאזנה למרגשת וסוחפת יותר.

לקינוח דגמתי הופעה חיה כדי להתרשם מהערך המוסף המוסיקלי, וכאן ה- D215s נצנץ במיוחד. לשם כך בחרתי בהופעה Inner Sanctum של Pet Shop Boys ב- Royal Opera House בקובנט גארדן שבלונדון. הבניין משמש כמשכן לאופרה המלכותית, הבלט המלכותי ותזמורת בית האופרה המלכותית, אבל הפעם הוא אירח את ה- Pet Shop Boys. הסולן Neil Tennant מצליח לעשות שם את הלא יאמן, וגם בגיל 58 לקפץ על הבמה ולהרקיד את הקהל המבוגר. ה- D215s עושה עבודה מעולה, בעודו מצליח להתמזג עם הרמקולים הקדמיים לכדי עומק אליו רק דרייבר כפול של 15 אינטש מצליח לייצר.

סיכום

לאורך ההתנסות עם ה- D215s לפני המדידות ובמיוחד אחריהם, חשתי שמדובר בסאב וופר מדויק ביותר. את התחושה הזו ביססתי גם באמצעות המדידות שהבהירו את ההיענות המאוזנת של ה- D215s לטווח התדרים שנבחר. הביצועים שלו יוצאי דופן מבחינת החוויה הכוללת, דבר שמתבקש לאור המיצוב שלו. אמנם קיימים יצרני סאב וופרים נוספים המספקים אפליקציות ותוכנת כיול, אבל ניכר ש- Perlisten לקחו את השליטה צעד אחד קדימה וסיפקו את כל השליטה באפליקציה ייעודית אחת, תוך שהם מאפשרים אינטגרציה לתוכנת REW. בנוסף להיבטי הסאונד והשליטה יוצאי הדופן, הסאב הזה פשוט יפיפה. הוא אמנם אינו מתאים לכל חלל או כיס, ולכן במידה ואתם מחפשים סאב וופר עם מקסימום ביצועים, כזה שתוכלו לכייל במיקצועיות ולבחון את הערך המוסף שלו בכל רגע, ואין לכם מגבלת מחיר, כדאי מאד שתקחו בחשבון את ה- D215s של Perlisten.

יבואן: Cinemart

מחיר: 39,000 ש"ח

חלל האזנה

חלל האזנה ייעודי, במימדים של בחלל של 4 על 6 מטרים, עם תקרה בגובה 2.2 מטרים.

רסיבר: Pioneer LX505

רמקולים:

קידמיים: Paradigm Studio 100 v5

סנטר: Paradigm cc590

אחוריים: Jamo Studio 100

ארבעה אטמוס תקרתיים: Klipsch CDT-5650-C II

מקור: NVIDIA Shield TV pro

מקרן: Epson LS12000

מסך מתיחה: Grandview בגודל 120 אינטש 16:9

 

מעבר לתגובות בפורום