רמקולים מוניטורים מוגברים JBL 308P MkII במבחן
במידה ואתם יוצרים מוסיקה או תוכן, עם הזמן בודאי הבנתם שרמקול מוניטור מהווה מוצר חיוני. במילים פשוטות, מוניטורים עוזרים ליצור תוכן מלווה מוזיקה באופן מיטבי והופכים את חוויית ההפקה למהנה יותר.
מוניטורים אולפנים הם רמקולים שתוכננו במפורש להפקה. הם צריכים להפגין תגובת תדר שמאפשרת לחשוף כל פרט בהפקה ולאפשר לכם להתמקד ולנתח כל מרכיב במוזיקה.
הרוב המכריע של רמקולים מוניטורים לאולפן, משולבים מגברים מובנים ברמקולים עצמם. לכן כל מה שנדרש מכם הוא להתחבר ל- output מהמיקסר או מקור האודיו שלכם. גבוה הסיכוי שתבחרו מוניטורים שמתאימים לשימוש בחדרים קטנים, בהם ההאזנה תהיה כמטר אחד מהרמקולים.
היתרונות של רמקולים מוניטורים כוללים:
-
מספקים את השקיפות הנדרשת כדי לשמוע את הצליל המופק בהקלטה שלך
-
מוניטורים מייתרים את הצורך להשתמש באוזניות, מה שמונע נזק אפשרי לאוזניים לאורך זמן
-
לא פחות חשוב: מוניטורים ישלימו את המראה ואווירת היצירה באולפן שלכם - המוניטור הראשון מבהיר שאתם שומעים את היצרה בדיוק כפי שאחרים יקשיבו לה
JBL
JBL היא חברה אמריקאית, יצרנית רמקולים ואוזניות, שהוקמה על ידי מהנדס אודיו בשם James Bullough Lansing בשנת 1902. הבחור הצעיר, שהספיק לחיות רק עד גיל 47, הקים שתי חברות שהטביעו את חותמן בעולם האודיו: Altec Lansing ו- JBL. בשנת 1946, JBL יצרה את הרמקולים הראשונים שלה, D101, שכלל דרייבר בגודל 15 אינטש, ובהמשך גם דגם נוסף שכלל גם דרייבר לתדרים גבוהים. בשנת 1969 נרכשה על ידי קבוצת Jervis, שבהמשך הפכה לקבוצת Harman, וכיום היא בבעלות Harman Group. בשנות ה- 70 השיקה החברה את הרמקול האלמותי שלהם L-100, שזכה לחידוש בימים אלה, לסקירה - לחצו כאן.
בעשורים שלאחר מכן, התפצלה JBL בפנייתה ל- 2 לקוחות שונים לחלוטין:
-
הקהל הביתי עם מוצרי ה- mass market
-
ציוד לסיבובי הופעות, פסטיבלים, בתי קולנוע
JBL 308P Mkii
ה-3 Series MkII של JBL מהווה הדור החדש של קו המוניטורים האולפניים של היצרן. היצרן טוען שהרמקולים החדשים מציעים סאונד איכותי תוך שימוש בטכנולוגיה העדכנית ביותר של החברה, שמוטמעת גם בסדרות הרמקולים JBL 7 ו-M2 Master Reference בעיצוב אלגנטי ומודרני, כך שיוכלו לספק ביצועים יוצאי דופן במחיר נגיש.
הסדרה המעודכנת כוללת את ה- 305P MKII שכוללת וופר של 5 אינטש, את ה- 306P MKII עם הוופר של ה-6 אינטש, ואת ה- 308P MKII עם הוופר של ה- 8 אינטש.
הפעם JBL שלחה את הדגם הבכיר שבסדרה, ה-308P MKII. מלבד ההבדלים בגודל, שני הדגמים הקטנים יותר זהים, ומשכך מה שמתואר בסקירה זו רלוונטי גם אליהם.
ה-JBL 308P MKII הם רמקולי מוניטור הכוללים וופר בקוטר 8 אינטש וטוויטר עם כיפה רכה בגודל 1 אינטש. הדרייברים מונעים על ידי מגברי Class D כפולים שמבטיחים שכל מגבר יפעל עצמאית עבור כל דרייבר. בהספק של 56 וואט למגבר, כלומר סה"כ 112 וואט לרמקול, אמור להיות מספיק כח לכל דרייבר. לרמקול יש יציאת פורט אחורית שעלולה להגביל את הקירבה לקיר אחורי.
נתוני היצרן מעידים על רמקול עוצמתי שמגיע לשיא של 112 דציבלים, די והותר למלא חלל חדר עבודה.
מכיוון שמדובר ברמקול מוגבר, חשוב עוד יותר לזכור של-JBL בקרת איכות קפדנית לכל רמקול שיוצא מהמפעל, הכוללת 100 שעות הרצה פעילה, בדיקות לעמידות חומרי הגלם ומבחני עומס, כדי לודא שרמקול מוגבר לא יתקלקל אחרי זמן קצר.
עיצוב
הרמקול בגרסת MKII זוכה למראה מעודכן מבריק, בשל פלטת ה- PVC הקדמית, השחורה והמבריקה, שמקיפה את הדרייברים. בזכותה קדמת הרמקול אינה כוללת ברגים נראים להידוק , הדרייברים, אלא מייצרת גל תנועה בדומה לרמקולים יוקרתיים יותר של היצרן.
היצרן טוען שטכנולוגיית ה- Image Control Waveguide משפרת את הסאונד ומרחיבה את ה- sweet spot לכדי טווח רחב יותר של נקודות האזנה מיטביות.
הרמקול מערב גימור PVC עם תיבת עץ. בעוד חזיתו והשופר הטויטרי עשוים PVC מבריק, התיבה עשויה עץ. מהצד הוא נראה כמו מוניטור משובח, מעוצב באופן אטרקטיבי. מימדיו גדולים יחסית לרמקול מוניטור ברמת מחיר זו: בגובה של 42 ס"מ, בעומק 31 ס"מ ורוחב 26 ס"מ, מדובר ברמקול גדול ובעל נוכחות. למרות זאת, משקלו רק כ- 8 קילו, נמוך יותר ממה שניתן היה לצפות מרמקול בקנה מידה כזה.
עיצוב עדכני נוסף במראה הוא מיקום הלוגו שלה מתחת לדרייבר, שכולל תאורת לד עם הפעלת הרמקול. הדרך היחידה לכבות תאורת לד זו, היא כיבויו של הרמקול.
חיבורים ושליטה
הפאנל האחורי כולל שתי כניסות XLR ו-TRS ( Tip, Ring, and Sleeve) מאוזנות לחיבור למקור. החסר בחיבור RCA מורגש אולם אינו משמעותי במיוחד מכיוון שהשימוש ב- חיבורים מאוזנים מומלץ מאד במוניטורים. מתג כיוונון הרגישות מאפשר מעבר בין מינוס 10 לפלוס 4db. אני מצאתי את המינוס 10 כמתאים ביותר. בנוסף, קיים בורר לעוצמת הקול.
בכל הנוגע לכיוונון, הרמקול מאפשר שתי דרכי כיוונון עיקריות באמצעות מתגים:
-
HF Trim שמציע אפשרויות של מינוס 2db, אפס db, או +2db. זה מהווה פיתרון נהדר במידה ותרצו לקצץ את הקצה העליון, במידה ומצאתם שהסאונד בהיר מדי, או במידה ותעדיפו יותר חדות.
-
Boundary EQ בורר ל- 0dB, -1.5dB ,-3dB שנועד למנוע תופעות של צליל "בומי" במידה ומקרבים את הרמקול יתר על המידה לקיר אחורי.
לצד המתגים הללו יש גרף ש-JBL צירפה, אשר מציין בדיוק איך המתגים משפיעים על הרמקול. בשימוש בהם חשתי שינויים עדינים.
סאונד
בחנתי את הרמקול בחלל ההאזנה הייעודי שלי לאורך זמן, הן על מעמדים ייעודיים, והן על שולחן עבודה, עם שכבת בידוד בין הרמקול למעמד. החלל שלי מבודד משאר הבית ואינו מטופל אקוסטית. מימדיו 6 מטר אורך על 4 רוחב, והתקרה בגובה 2.2 מטרים. לצורך ההדגמה השתמשתי במחשב מחובר בכבלי XLR לרמקולים.
אחד הדברים הבולטים ביותר ברמקול הזה הוא רמת הדיוק והחדות בהם הוא מציג את הסאונד. הם נשמעים מאוזנים בצורה יוצאת דופן, במיוחד בעוצמת קול מתונה יחסית. מכיוון שיש להם פורט אחורי, שווה להקדיש תשומת לב למיקום נכון בחלל שלכם.
פתחתי בשיר Loosing my religion של REM. השיר הפך ללהיט הגדול ביותר של הלהקה בארצות הברית ונחשב לאחר השירים הבולטים של שנות ה-90. הוא זכה בשתי מועמדויות לפרס גראמי, בקטגוריות "השיר הטוב ביותר" ו"הקליפ הקצר הטוב ביותר". בניגוד להנחה הרווחת, המונח "Lost My Religion" (איבדתי את דתי) הוא ביטוי שיגרתי בדרום ארצות הברית שמשמעו 'התרגזתי עד אובדן שליטה", ולא איבוד הדת, כפי שרבים חושבים.
לאורך השיר, הסאונד היה מאוזן, הבאסים היו משמעותיים ומלאים, לא בומיים או מפוזרים, ללא פגיעה באיזון עם יתרת התדרים. גם בעוצמת שמע גבוהה, הרמקול לא עיוות את הבאסים, אלא הציג אותם בצורה מאוזנת ומדויקת, למרות הפורט האחורי שעלול היה להוות אתגר. בשום שלב לא נדרשתי לשנות את ה- Boundary EQ כאשר הרמקול שמר על מרחק סביר מהקיר האחורי. על מנת לבחון את השפעת ה- Boundary EQ, הצמדתי אותו לקיר האחורי, והפילטר הצליח להקטין את ההשלכות שנגרמו כתוצאה מהמיקום הקרוב לקיר.
עברתי לבלדה Crazy של Aerosmith, שנכתב על ידי סטיבן טיילר והיה הסינגל האחרון מאלבומם המצליח Get a Grip. הקליפ רווי המיניות פותח עם השחקנית הצעירה אלישיה סילברסטון תוך שהיא מופיעה בבגדי בית ספר, ומצולמת בגובה נמוך מהחצאית. בהמשך מצטרפת בתו בת ה-16 של סטיבן, ליב טיילר, ושתיהן זורקות את החולצות בעודן נוהגות במוסטנג קבריולט. בהמשך, הקליפ מתדרדר לסצינות סטייל הסרט "תלמה ולואיז". אמריקה אמרנו?
תדרי המיד היו מרשימים וממוקמים כנדרש, אולם חשתי שלעיתים הם נטמעים בגבוהים. קולות כלי הנגינה הוצגו באופן משכנע, ללא אובדן פרטים. הגבוהים הוצגו באופן מדויק וברור עד כדי שחשתי שהם משחזרים את המקור באופן משכנע ונקי.
למרות שכיוונתי את הרמקולים כך שה- sweet spot תהיה במרכז, נדמה היה שה-Image Control Waveguide עוזר לצליל להישאר עקבי גם כאשר אתה יוצאים מה- sweet spot. מכיוון שהייתי קצת סקפטי, בחנתי זאת במגוון נקודות האזנה בחלל, והוא נותר עקבי.
סיימתי ב- Color to the moon של Allan Taylor
האלבום שיצא בשנת 2000, הופק על ידי חברת stockfish records באיכות יוצאת דופן. אלן טיילור מנגן בגיטרה ושר. הביצוע החמיא במיוחד לרמקול. Allan נשמע צלול גם בעוצמה גבוהה, והבאסים שכל כך אופיינים לשיר הזה, היו הדוקים וללא הידהודים.
למי הוא מתאים?
ה- 308P עשוי כמובן להתאים לאולפני הקלטה ביתיים, אולם גם לכל מי שמעוניין לחבר מקור ישירות לרמקולים מוגברים בלי צורך בכיוונים מיותרים ופשוט ליהנות ממוסיקה ברמה של אולפן.
מהפקה מוזיקלית ופודקאסט ועד וולוגים יומיים, ניתן ליהנות מהתוצאה. כל שיש לעשות הוא לחבר, להדליק ולהתחיל ליצור.
סיכום
JBL עושים כאן את הלא יאומן: מינוף של למעלה מ-70 שנות מומחיות אקוסטית כדי ליצור מוניטור אולפן מעוצב, תוך שימוש בחומרים מוזלים. כך הנגישה את ה- 308P במחיר יוצא דופן, ובו בעת שמרה על איכות הסאונד והטכנולוגיה שהיא מטמיעה במוצריה. בעוד יצרנים אחרים משתמשים ברכיבי מדף על מנת לבנות מוצריהם, JBL בונה רמקולים מהיסוד כדי לספק שחזור קול יעיל ומדויק. למרות האמור, אלו מבינינו שאינם אוהבים שילוב של PVC ברמקול, הוא עלול שלא להתאים, אולם בהתחשב במחיר, זוהי פשרה שניתן לספוג.
מדובר ברמקולי מוניטור מרשימים במיוחד שמספקים תמורה מקסימלית למחיר. הם אמנם לא ניטרליים לחלוטין, ולעיתים נדמה היה שהתדרים הנמוכים והגבוהים מעט משמעותיים מידי ביחס למיד, ועם זאת חשתי שעם מעט יותר השקעה בכיוונונים וטיפול אקוסטי, ניתן לגרום לרמקול הזה להישמע באופן מיטבי.
יבואן: רשת כלי זמר וחטיבת הסאונד המקצועית KZPRO
מחיר: 1,390 ₪ לרמקול אחד