רמקולים JBL L100 Classic במבחן
לאחר כ-50 שנה, החליטה JBL לחדש את ייצורו של הרמקול המקורי, תוך הטמעת שינוים ברוח הקידמה. האמנם התוצאה מצדיקה את היצור המחודש?
מי מאיתנו לא אוהב להתרפק מידי פעם על הנוסטלגיה של ימים בהם היינו יפים וצעירים? זה מתחיל באופן שבו אנו מתלבשים, מתקדם לדרך בה אנו מעצבים את הבית, ואפילו זולג לאופן בו אנו מאזינים למוזיקה. על אף שהצעירים שביננו לא חוו בעבר את החוויה של אירגון מסיבת כיתה עם פטיפון ותקליטי ויניל, הם בהחלט מפצים על כך כעת ברכישה של תקליטים יד שניה וניגונם בפטיפון משופץ. בחברה הסובבת סביב מגמות המשתנות ללא הרף, אנו חשים נחת ברכישה של חפצים שאנו מאמינים שיעמדו במבחן הזמן.
בין אם זו הנוסטלגיה לעבר, הרצון למחזר ציוד ותיק, פוטנציאל החיסכון הכלכלי, או האסתטיקה הנצחית של מוצר ישן, תרבות רטרו כאן כדי להישאר.
העובדה הזו לא נעלמה מעיני חברת JBL, אחת מחברות האודיו הותיקות, שיצרה לאורך השנים מספר רב של דגמי רמקולים והחליטה ליצר מחדש את הרמקול המדפי L100 Classic. מדפי אמרנו? נחזור להגדרה הזו בהמשך.
בנימה אישית אציין שהרמקולים הללו העלו בי זכרונות למערכת הסטריאו הראשונה שרכש אבא שלי בהיותי ילד. המערכת כללה רסיבר ופטיפון של ימאהה, עם רמקולים בבניה עצמית שמזכירים מאד את הדגם שבסקירה זו.
JBL
את JBL אין צורך להציג. אזכיר רק שמדובר בחברה אמריקאית, יצרנית רמקולים ואוזניות, שהוקמה על ידי מהנדס אודיו בשםJames Bullough Lansing בשנת 1902. את ההמשך תוכלו לקרוא בסקירת הרמקולים HDI 3600 שפורסמה לאחרונה כאן.
מבוא
בטרם נספר על ה- L100, שווה להתמקד בשלבים שהובילו להופעתו. בשנת 1968 השיקה JBL את הרמקול המדפי 4310, אשר הוחלף מאוחר יותר בדגם 4311. היצרן מציין שה- 4310 היווה את ההשראה לרמקול האודיו הביתי L100 שהוצג בשנת 1970, והפך לרמקול הנמכר ביותר של החברה בכל הזמנים. אגב, ההבדל בין ה- 4310 וה-L100 היה הטויטר. כמו ה- 4310, גם ה- L100 כולל את התצורה 3 way עם הדרייבר בקוטר 30 ס"מ (12 אינטש).
JBL L100 Classic
כעבור כ- 50 שנה, החליטה JBL לחדש את ייצורו של הרמקול המקורי, תוך הטמעת שינוים ברוח הקידמה. בשונה מהדגם שיוצר בשנת 1970, הגרסה המחודשת כוללת את הגריל הספוגי בעל המראה הייחודי, אולם הדרייברים, הקרוס אובר ושלד העץ שופרו ועודכנו, כך שיאפשרו למאזין להינות מהחידושים הטכנולוגים שנוספו ב- 50 השנה שחלפו ולהצדיק את תימחורו העדכני.
האמנם התוצאה מצדיקה את היצור המחודש? הישארו עימנו...
הדרייברים החדשים כוללים:
- W300PW-8 Pure Pulp cone woofer
- 105H-1 Polymer-coated Pure Pulp cone midrange
- JT025TI1-4 Titanium tweeter
מבנה
כדאי שנתעכב על מבנה הוופר הזה, כי הוא ללא ספק ייחודי. המדובר בדרייבר בקוטר 12 אינטש, במשקל של כ- 10 קילו, ושתי פלטות מגנט עבות מאחורי.
המגנט של הרמקול
למעשה, הדרייבר הזה מהווה את רוב משקלו של הרמקול.
וופר במשקל 10 קילו
גוף הרמקול מחוזק במבנה בתצורת משולש שנועד להקטין את הרעידות והעיוותים בתיבה. בתמונה רואים גם את המיד בתוך תיבה משלו.
משולש חיזוק במרכז התיבה
הקרוס אובר מעוגן לגב התיבה
היצרן מציין שה- L100 המחודש שומר על הביצועים של הדגם המקורי, שכל כך התחבב על המאזנים, כגון טווח דינאמי, ניגון בעוצמה אדירה ללא מאמץ, ובאסים מדויקים.
גב הרמקול כולל חיבור רגיל למגבר, ללא אפשרות ל- bi-amp/bi-wire.
מדפי?
משקל ה-L100 הוא 26.7 ק"ג כל אחד. מכיוון שמידות הרמקולים כוללות עומק של 37, רוחב של 40 וגובה של 64 ס"מ, לא תמצאו הרבה מדפים שמסוגלים להציב אותו, וגם אם יוצב על מדף, לא יהיה לו את המרחב הנדרש מאחוריו. משכך אני מרגיש שזה מעט מגוחך לציין שהמדובר ברמקולים מדפיים, אולם כאמור - זוהי הגדרתם. לכן, לפני שתשקלו להניח אותו על מדף או משטח אחר, חשוב שתוודאו שהם חזקים מספיק כדי לתמוך בו. מאידך, גובהו גם לא מצדיק את השם רצפתי, אלא אם כן נשב מאד נמוך, כמו בפרסומת לקלטות של מקסוול, בה נעשה שימוש ברמקול זה, גם ללא שהוזכר שמו.
כדי לפתור את דילמת המיקום, וגובה ההאזנה, מציע היצרן גם סטנדים ייעודיים לרמקולים אלו. הסטנדים מדגם JS 120, מרופדים למניעת תזוזתם ומציבים את הרמקולים בהטיה נוחה למאזין. הסטנדים פשוטים למראה, ובנוים ממתכת כבדה.
מעמד לרמקול - JS 120
ההובלה של הרמקולים הללו היתה משימה בפני עצמה. הקרטונים שלהם בגודל אדיר יחסית למצופה מרמקולים מדפיים, ולכן נדרשה הובלה ברכב ייעודי.
עיצוב
הרמקול תפור בול על מי שמחפש מראה וינטאג' בשילוב טכנולוגיה עדכנית. המראה הקופסתי הגדול מזכיר עד מאד את הרמקולים הפופולרים של שנות השבעים והשמונים. תוסיפו את הגריל וקיבלתם רהיט אותנטי מהמאה הקודמת.
הרמקול מגיע בגימור פורניר אגוז (walnut veneer). לדברי היבואן, למרות שהגריל מיוצר בצבעים כתום עז, כחול או שחור, בשל הביקוש הרב בעולם, בישראל הגריל קיים כעת במלאי רק בצבעים כתום או שחור. במיוחד בשילוב הגריל, זה לא מסוג הרמקולים שנטמעים בחלל. במיוחד הדגם הכתום שקיבלתי לסקירה. יש להם נוכחות שקשה לפספס, ולכן או שאתם מתחברים אליהם, או שלא. אני העדפתי את נוכחותו בחלל ללא הגרילים. אשתי ביקשה שאעדכן היצרן שחסר ריבוע אחד בגריל הכתום..
כיוונונים
בקידמת כל רמקול תמצאו פנל כיוונון שמאפשר לכם לאזן את עוצמת המיד (MF) והטויטר (HF) ביחס לוופר. בהתאם לאקוסטיקה שבחלל שלכם ולטעם שלכם, תוכלו להתאים את צליל הרמקול. כדאי להתחיל מ- "0dB" ומשם להתקדם. אני לא הרגשתי צורך להזיז אותם לאורך ההאזנה.
פאנל כיוונון
הצבה בחלל
לאחר האזנה להם, מצאתי שהסאונד המיטבי מתקבל מיקום הרמקולים המומלץ במרחק של 50 ס"מ לפחות מהקיר האחורי. כמו כן, במידה ותבחרו שלא להציבם עם הסטנדים, תציבו אותם כך שהטויטרים יהיו בגובה האוזן שלכם.
חלל האזנה
האזנתי לרמקולים בחלל האזנה יעודי. ממדי החלל שלי הם 4x6 מטרים, וגובה התקרה2.2 . החדר אינו מטופל אקוסטית. הרמקולים חוברו למגבר המשולב של ארקאם SA-30 שסקרתי כאן, ולאחר מהכן הרצתי כיול עם Dirac. כל השירים נוגנו בקבצי FLAC מהתקן USB המחובר לארקאם.
תוצאות כיול הרמקולים
האזנה
למראה הרמקולים בחדר, מאד מפתה להשמיע להיטי שנות ה- 70 ולהיבלע לעולם שכולו נוסטלגיה.
אם נוסטלגי, אז עד הסוף.
Bee Gee, Stayin Alive
ואם כבר נוסטלגיה, אז השיר הזה הופיע בתקליט הראשון שאבי רכש למערכת שקנינו בסוף שנות השבעים – Saturday Night Fever. השיר יצא כסינגל בשנת 1977 ומאז עבר ציוני דרך רבים, ביניהם ברשימת 500 השירים הגדולים בכל הזמנים של הרולינג סטון וברשימת השירים האהובים על האומה האנגלית. משכך הוא הפך לאחד השירים המוכרים ביותר של הלהקה. לא לחינם מספר הצפיות שלו ביו-טיוב עומד על כ- 600 מליון.
מבחינת ביצועים, השיר נשמע מאוזן. אני חייב לציין שציפיתי לבאסים מודגשים בעקבות וופר ה- 12 אינטש האימתני, אולם בפועל היו אלה באסים הדוקים ומדויקים. הבמה היתה רחבה, ובהתחשב בכך שהמדובר בהקלטה משנות השיבעים, קולות הזמרים, הגם שטיפסו לטונים גבוהים במיוחד - נשמעו בפירוט רב ובאופן שאינו צורם לאוזן.
The Knack, My Sharona
נוסטלגיה וקצב הולכים יחדיו נפלא, אז בחרתי בשיר שיקפיץ לוופר את הפוני. לא בטוח שכולם יודעים, אולם לשיר יש קשר ישראלי – איך לא? סולן הלהקה ביקר בחנות בגדים ב- LA, שם פגש ישראלית בת 17 בשם שרונה הלפרין. האהבה פרחה והוא כתב עליה שיר. שרונה לקחה את השיר הזה צעד אחד קדימה ומינפה עימו את קריירת התיווך בנדל"ן שלה. היא פתחה אתר אינטרנט בשם mysharona.com שם היא מזכירה לכולם על שם מי נכתב השיר, ומאידך מוכרת נכסים.
שרונה הלפרין אז והיום
בחזרה אל השיר, תופים הם חלק עיקרי בו, וכיאה הרמקולים סיפקו את הסחורה. חשתי שאני חוזר לפרסומת לקלטות מקסוול, בה המאזין נדבק לכסא מעוצמת הבמה שמתפרצת אליו. אמנם ההקלטה היתה יכולה להיות טובה יותר, אולם הסולן והכלים נשמעו ריאליסטים וטבעיים.
עד כאן נוסטלגיה.
Allan Taylor – Color to the moon
האלבום שיצא בשנת 2000, הופק על ידי חברת stockfish records באיכות יוצאת דופן. אלן טיילור מנגן בגיטרה ושר. הביצוע ב- L100 היה נפלא. קול הזמר היה צלול וברור, הבאסים הדוקים וללא הידהודים, והבמה מספקת ביותר.
חזרתי לקרקע עם הקטע המרגש של האופרה כרמן מאת המלחין הצרפתי Georges Bizet ובכיכובה של זמרת הסופרן Anna Caterina Antonacci. זה הקטע בו הטויטר והמיד נמתחים עד קצה, עם הביצוע המבריק של הזמרת. בדומה לדגם ה- HDI 3600 שסקרתי כאן, במהלך ההאזנה חשתי לעיתים שקולה יוצא הדופן של הכוכבת הביא את הרמקול לכדי מיצוי ולהבנה שיתכן וגם על רמקול זה מועדפים סגנונות אחרים.
לסיכום
ה-JBL L100 Classic מדגימים כיצד נוסטלגיה ואודיופיליה יכולים להתמזג יחדיו. למרות שבשוק ניתן למצוא חלפים לחידוש הדרייברים ושדרוג הקרוס אובר של ה- L100 שיוצר לפני 50 שנה, היצרן מציע כעת מוצר שאמור לכלול את כל החבילה: חידושים טכנולוגים עם מראה רטרו.
בעוד המראה שלהם עשוי להעיד על התאמה בעיקר לסאונד של רוק, רוק כבד ומטאל, בפועל מצאתי אותם מתאימים למגוון רחב של ז'אנרים. אם התחברתם למראה החיצוני שלהם, שווה שתקשיבו. אתם עשוים להישבות בקסמי העבר.
ספציפיקציות:
Type: 3-way, reflex loaded standmount loudspeaker
Sensitivity: 90dB (1W/1m)
Impedance nominal: 4 Ohms
Frequency Response (-6 dB): 40Hz – 40kHz
Box Principle: Bass reflex
Crossover: 3-way
Bass driver: 300mm pulp cone
Midrange: 130mm polymer coated pulp cone
Tweeter: 25mm titanium dome
Dimensions (HxWxD): 645 x 390 x 372mm
Weight: 26.7kg
Finish: walnut veneer
Grille: Quadrex foam grilles available in black, orange & blue
יבואן: כהנא
מחיר הרמקולים: 17,490 ₪ לזוג
מחיר הסטנדים: 2,190 ₪ לזוג