רפי לוהב
עוסק בתחום
- הודעות
- 129
- מעורבות
- 142
- נקודות
- 43
אני שמח ונרגש להכריז על ההגעה של דניאל הרץ (Daniel Hertz) לארץ. חברת דניאל הרץ הוקמה ב 2007 על-ידי מארק לווינסון (Mark Levinson), מחלוצי תחום האודיו High-end ששמו הולך לפניו ושנחשב בעיני רבים לאגדת אודיו.
השם דניאל הרץ הוא שילוב שמו הפרטי של אביו של מארק לווינסון, דניאל לווינסון ושם הנעורים של אימו, מריה הרץ, שלה קרבה משפחתית להיינריך הרץ, הפיסיקאי שחקר אלקטרומגנטיות ושעל שמו נקראת יחידת המידה הרץ (Hz) המוכרת לנו היטב.
תקציר
מארק לווינסון הקים את דניאל הרץ כדי ליצור טכנולוגיית אודיו חדשה שלא תדמה למקובל ושתקרב אותנו לרגש של מוסיקה חיה. מערכת של דניאל הרץ מסתכמת בקופסה אחת וזוג רמקולים, להם ניתן לחבר כל מקור שרוצים. במקום המצב המקובל של שדרוגים והתאמות (Mix & Match) שאינם נגמרים, ומביאים לא אחת לתסכול, מציעה החברה מערכות המאופינות במינימליזם, בטכנולוגיה המתקדמת ביותר, ובביצועים שאין שני להם.
גולת הכותרת של דניאל הרץ היא ה C Wave. זהו אלגוריתם ייחודי ומקורי, פטנט רשום, שמצליח לשחזר אודיו דיגיטלי כך שהוא נשמע ומרגיש כמו אנאלוגי. השאיפה לצמצם את הפער בין דיגיטלי לאנאלוגי היתה היעד המרכזי של לווינסון מהיום הראשון. הדבר הוביל למחקר מעמיק וממושך, שבסופו נולד C Wave. האלגוריתם מוטמע היום ברכיב מתוחכם בשם Mighty Cat המהווה את מרכז העצבים של מגברי החברה. רמקולים פול-ריינג' נצילים המתאימים למגברים כמו כפפה ליד מייצרים חוויה מוסיקלית מושלמת.
הסיפור בהרחבה
רקע
כשהקים את DH ב 2007, רצה מארק לווינסון ליצור משהו שונה מעוד חברת אודיו שעושה פחות או יותר את אותם הדברים שעושים בתעשית האודיו מאז שנות ה 60 ועד היום. המטרה הייתה לייצר מערכות שבמקום להישמע כמו מערכות הי-פי, הן תשמענה כמו שמוסיקה נשמעת בחיים האמיתיים. נשמע כמו הצהרה שחוקה? אולי, אבל כאן מתחיל ההבדל: נקודת המוצא היתה האבחנה שרוב רובה של המוסיקה הנגישה היום היא דיגיטלית, בצורה זו או אחרת. לא מדובר רק בסטרימינג, בקבצי אודיו, או בדיסקים (CD) בהם האודיו הוא דיגיטלי בהגדרה. אלא גם במקרים בהם מעורבים תהליכים דיגיטליים פחות בולטים לעין. לא אחת, מהדורה חדשה של תקליט ויניל מתגלה כפחות טובה מגרסה ישנה יותר, ולעיתים הסיבה היא רימאסטר דיגיטלי. הקלטות חדשות היום הן ברובן הגדול דיגיטליות וגם הדפסה על-גבי תקליטים לא משנה את העובדה הזו. כך או כך, רובנו (אם לא כולנו) מאזינים למקורות דיגיטליים, החל מדיסקים ועד סטרימינג.
וכך, עולם האודיו ממשיך בכיוון ברור של הפיכתו ליותר ויותר דיגיטלי. אמנם מקורות דיגיטליים עשו כברת דרך ארוכה ויפה מאז הופעת ה CD הראשון (שסוני הכריזה עליו "מושלם"), ואודיו דיגיטלי נשמע היום הרבה יותר טוב מאשר לפני שניים או שלושה עשורים. ואף על פי כן, ישנו קונצנזוס רחב בקרב חובבי אודיו שלמרות כל ההתקדמות, אנאלוגי בכל-זאת נשמע טוב יותר.
החלטה
לאור זה, גמלה בליבו של לווינסון ההחלטה שצריך לתקן את המצב, זאת-אומרת: לעשות משהו שיגרום למדיה דיגיטלית באשר היא להישמע אנאלוגית. ולא רק זאת, אלא שגם נרגיש את אותו הריגוש ואת אותה הנאה כמו שמרגישים בעת האזנה למוסיקה חיה, מכיוון שמוסיקה היא לא אודיו, אלא שפה של רגש.
מחקר
יופי של כוונות ושאיפות, אבל איך עושים את זה? הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להבין את שורש הבעיה: מדוע אנחנו נהנים פחות ממקורות דיגיטליים? הציוד לא מספיק טוב? הרזולוציה לא מספיק גבוהה? במקום לנחש ולשער בעלמא, נכנסה חברת DH למחקר מעמיק שבחן את התגובה האנושית בעת האזנה למוסיקה, ובפרט את ההבדל בין התגובה האנושית למוסיקה חיה לעומת אודיו דיגיטלי, דבר שאיש לא טרח לעשות לפני-כן. המחקר כלל גם מומחים מתחומים רפואיים ועשה שימוש בכלים מתקדמים עם מגוון מתנדבים. בסופו של דבר, הגיעו החוקרים למסקנה שמקור הבעיה הוא באופן השונה שבו המוח שלנו מגיב למוסיקה אנאלוגית לעומת מוסיקה דיגיטלית. במוסיקה חיה או אנאלוגית קיימת רציפות ועם זה המוח מסתדר היטב, הוא רגוע ואנחנו יכולים להנות ולהתרגש מהמוסיקה. במוסיקה שעברה דיגיטציה, הרציפות לקויה, מכיוון שהמידע הוא אוסף לא רציף של דגימות. במצב כזה, נוצר מתח נפשי שמפריע לנו ליהנות.
זהו הסבר על קצה המזלג. המעוניינים להתעמק ימצאו מאמר מפורט באתר של DH כאן.
השינוי
עם הבנה ברורה של המצב, הצעד הבא היה פיתוח של אלגוריתם ייחודי שיודע להפוך זרם דיגיטלי בפורמט PCM למשהו שנשמע ומרגיש אנאלוגי. הדיבור הוא שהאלגוריתם "ממלא את החסר" בזרם הדיגיטלי ובכך מייצר רציפות מספיק טובה כך שלנו יש את אותן התחושות ואת אותה ההנאה כמו שיש לנו ממוסיקה חיה או ממקור אנאלוגי משובח. במהלך הפיתוח, נבדקה השפעתו של האלגוריתם על מתנדבים, הן ברמה הסובייקטית (ממה אנשים נהנים יותר) והן (וזה הדבר המשמעותי) ברמה האובייקטיבית על-ידי בחינה של מדדים רפואיים ורמת מתח. זאת-אומרת שאין כאן רק ענין של אמירה סובייקטיבית כמו "זה נשמע יותר טוב", אלא יש כאן בדיקה של מדדים אובייקטיבים שלא קשורים לדיעה או לטעם אישי.
האלגוריתם האמור זכה לשם: C Wave, קיצור של Continuous Wave (גל רציף) ונרשם כפטנט במשרד הפטנטים האמריקאי. בתחילה, האלגוריתם מומש במוצר תוכנה בשם Master Class, שמאפשר להמיר קבצי אודיו למשהו שנשמע הרבה יותר טוב. היום, C Wave מוטמע ברכיב בשם Mighty Cat חדשני ומתוחכם המשמש מרכז עצבים במגברים של DH ועליו עיקר גאוותו של לווינסון.
תכל'ס
הסנוניות הראשונות שהגיעו לתצוגה הן Maria 350 ו Amber Midnight.
Maria 350 הוא מגבר סטיריאופוני המפיק 350 וואט לערוץ, כולל DAC מובנה ויציאה ¼ אינטש לאוזניות. בלב ליבו נמצא ה Mighty Cat שבו ממומש אלגוריתם ה C Wave שמתגלה כגיים צ'יינג'ר. ל Maria כניסת USB, כניסת SPDI/F ושלוש כניסות אנאלוגיות. זהו all-in-one ללא פשרות. ולראיה, הוא נוהג בכל הרמקולים של DH, מהקטן ביותר ועד לרמקול ספינת הדגל הענקי בעוצמה ובעידון גם יחד. אותו רכיב Mighty Cat מאפשר טיונינג מיוחד של המגבר לדגם הרמקול שאליו הוא משודך על-ידי טעינה של רכיב תוכנה אליו. הטיונינג המדובר מאפשר לרמקול להגיע ללינאריות מושלמת וזה בין היתר מאפשר למגבר להיות השידוך האידיאלי לרמקולים של DH. המגבר הזה הוא התגלמות של תחכום, מינימליזם, טכנולוגיה במיטבה, גמישות וביצועים עיליים.
כאמור, Maria הוא המגבר היחידי של DH; ליתר דיוק, מדובר בשתי גרסאות: Maria 350 עם שני ערוצים, ו Maria 800 עם ארבעה ערוצים + קרוסאובר אלקטרוני המתאים לרמקולים ה bi-amplified של DH. חוץ מההבדל הזה, זהו בדיוק אותו המגבר, עם אותו הספק לערוץ, אותו דאק, אותן פונקציות ואותן היכולות ואפילו עם אותו מראה חיצוני.
Amber Midnight הוא רמקול פול-ריינג' עם יחידה קואקסיאלית המשלבת טוויטר ו וופר בקוטר 10 אינטש, בתכנון מיוחד ל DH. המבנה הקואקסיאלי מבטיח קוהרנטיות ותמונה מוזיקלית ברורה ומדויקת. לאמבר נצילות של 97db ויכולת לקבל עד 350 וואט! התיבה עשויה מפרספקס שחור (או לבן) מהסיבה הפשוטה שזה נמצא משמעותית טוב יותר מ MDF. הדגמים הראשונים של אמבר נעשו מ MDF, אבל מכיוון שפרספקס הינו פי 2.5 דחוס יותר ופחות רזוננטי (אם כי יקר יותר), החליטו ב DH לנסות. ההבדלים לא השאירו מקום לספק וכעת אמבר מיוצר מפרספקס בלבד.
חשוב לציין ש DH בעצם מציעה מערכות, יותר מאשר רכיבים בודדים. זה נכון ש Maria 350 יכולה לעבוד עם כל רמקול ושאמבר יכול לעבוד עם כל מגבר, בעקרון. אז אם רוצים, אפשר להתייחס לכל אחד בנפרד.
יחד עם זאת, כשמתייחסים לשילוב כאל מערכת (למעט מקור), היתרונות הם רבים:
ראשית, Maria מגיעה עם כבל USB וכבל חשמל (תקע ישראלי!) והרמקולים מגיעים עם כבל רמקולים. המשמעות היא שיחד מתקבל סט שאפשר להתחיל לנגן איתו. חברו מחשב, סטרימר, נגן, דאק חיצוני, פטיפון, או כל מקור שיש לכם וזהו, Plug&Play פשוט וקל.
שנית, המגבר והרמקולים תוכננו מראש לעבוד יחד בצורה אופטימלית. יתרה מזאת, בשל הטיונינג המיוחד ב Maria לטובת אמבר, ל Maria יש יתרון על-פני מגברים אחרים והיא באמת תמצה את כל יכולותיו של אמבר.
שלישית, השילוב החכם של מגבר, דאק ומגבר אוזניות בקופסא אחת משחרר אותנו מהצורך באינטרקונקטים, כבלי חשמל נוספים ומקום על המדף. המגבר המופלא והחדשני הזה דורש אפס תחזוקה ומעניק מקסימום הנאה.
דברים המביאים כה רבים מאיתנו לתסכול ולפעמים לסחרור של שדרוגים והוצאות כספיות הולכות וגדלות – כל אלה נמנעים.
איך זה נשמע? במקום לדמיין, בואו ותשמעו בעצמכם.
כתבות
על Maria 350 (עם רמקולים של Harbeth):
High Fidelity, July 2024
בחירת העורך של The Ear:
Daniel Hertz Maria 350 integrated amplifier
על אמבר:
Daniel Hertz Amber System
כתבות נוספות, חלקם כסרטוני וידיאו:
Maria 350
Amber Midnight
מחירים (בש"ח):
Maria 350: 49,600
Amber Midnight 49,600
_____________________
רפי לוהב, מערכות שמע.
www.rlaudio.co.il
טלפון: 054-2454702
תנועת המרי 2, קרית אונו.
דוא"ל: raphy.lohev@gmail.com
השם דניאל הרץ הוא שילוב שמו הפרטי של אביו של מארק לווינסון, דניאל לווינסון ושם הנעורים של אימו, מריה הרץ, שלה קרבה משפחתית להיינריך הרץ, הפיסיקאי שחקר אלקטרומגנטיות ושעל שמו נקראת יחידת המידה הרץ (Hz) המוכרת לנו היטב.
תקציר
מארק לווינסון הקים את דניאל הרץ כדי ליצור טכנולוגיית אודיו חדשה שלא תדמה למקובל ושתקרב אותנו לרגש של מוסיקה חיה. מערכת של דניאל הרץ מסתכמת בקופסה אחת וזוג רמקולים, להם ניתן לחבר כל מקור שרוצים. במקום המצב המקובל של שדרוגים והתאמות (Mix & Match) שאינם נגמרים, ומביאים לא אחת לתסכול, מציעה החברה מערכות המאופינות במינימליזם, בטכנולוגיה המתקדמת ביותר, ובביצועים שאין שני להם.
גולת הכותרת של דניאל הרץ היא ה C Wave. זהו אלגוריתם ייחודי ומקורי, פטנט רשום, שמצליח לשחזר אודיו דיגיטלי כך שהוא נשמע ומרגיש כמו אנאלוגי. השאיפה לצמצם את הפער בין דיגיטלי לאנאלוגי היתה היעד המרכזי של לווינסון מהיום הראשון. הדבר הוביל למחקר מעמיק וממושך, שבסופו נולד C Wave. האלגוריתם מוטמע היום ברכיב מתוחכם בשם Mighty Cat המהווה את מרכז העצבים של מגברי החברה. רמקולים פול-ריינג' נצילים המתאימים למגברים כמו כפפה ליד מייצרים חוויה מוסיקלית מושלמת.
הסיפור בהרחבה
רקע
כשהקים את DH ב 2007, רצה מארק לווינסון ליצור משהו שונה מעוד חברת אודיו שעושה פחות או יותר את אותם הדברים שעושים בתעשית האודיו מאז שנות ה 60 ועד היום. המטרה הייתה לייצר מערכות שבמקום להישמע כמו מערכות הי-פי, הן תשמענה כמו שמוסיקה נשמעת בחיים האמיתיים. נשמע כמו הצהרה שחוקה? אולי, אבל כאן מתחיל ההבדל: נקודת המוצא היתה האבחנה שרוב רובה של המוסיקה הנגישה היום היא דיגיטלית, בצורה זו או אחרת. לא מדובר רק בסטרימינג, בקבצי אודיו, או בדיסקים (CD) בהם האודיו הוא דיגיטלי בהגדרה. אלא גם במקרים בהם מעורבים תהליכים דיגיטליים פחות בולטים לעין. לא אחת, מהדורה חדשה של תקליט ויניל מתגלה כפחות טובה מגרסה ישנה יותר, ולעיתים הסיבה היא רימאסטר דיגיטלי. הקלטות חדשות היום הן ברובן הגדול דיגיטליות וגם הדפסה על-גבי תקליטים לא משנה את העובדה הזו. כך או כך, רובנו (אם לא כולנו) מאזינים למקורות דיגיטליים, החל מדיסקים ועד סטרימינג.
וכך, עולם האודיו ממשיך בכיוון ברור של הפיכתו ליותר ויותר דיגיטלי. אמנם מקורות דיגיטליים עשו כברת דרך ארוכה ויפה מאז הופעת ה CD הראשון (שסוני הכריזה עליו "מושלם"), ואודיו דיגיטלי נשמע היום הרבה יותר טוב מאשר לפני שניים או שלושה עשורים. ואף על פי כן, ישנו קונצנזוס רחב בקרב חובבי אודיו שלמרות כל ההתקדמות, אנאלוגי בכל-זאת נשמע טוב יותר.
החלטה
לאור זה, גמלה בליבו של לווינסון ההחלטה שצריך לתקן את המצב, זאת-אומרת: לעשות משהו שיגרום למדיה דיגיטלית באשר היא להישמע אנאלוגית. ולא רק זאת, אלא שגם נרגיש את אותו הריגוש ואת אותה הנאה כמו שמרגישים בעת האזנה למוסיקה חיה, מכיוון שמוסיקה היא לא אודיו, אלא שפה של רגש.
מחקר
יופי של כוונות ושאיפות, אבל איך עושים את זה? הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להבין את שורש הבעיה: מדוע אנחנו נהנים פחות ממקורות דיגיטליים? הציוד לא מספיק טוב? הרזולוציה לא מספיק גבוהה? במקום לנחש ולשער בעלמא, נכנסה חברת DH למחקר מעמיק שבחן את התגובה האנושית בעת האזנה למוסיקה, ובפרט את ההבדל בין התגובה האנושית למוסיקה חיה לעומת אודיו דיגיטלי, דבר שאיש לא טרח לעשות לפני-כן. המחקר כלל גם מומחים מתחומים רפואיים ועשה שימוש בכלים מתקדמים עם מגוון מתנדבים. בסופו של דבר, הגיעו החוקרים למסקנה שמקור הבעיה הוא באופן השונה שבו המוח שלנו מגיב למוסיקה אנאלוגית לעומת מוסיקה דיגיטלית. במוסיקה חיה או אנאלוגית קיימת רציפות ועם זה המוח מסתדר היטב, הוא רגוע ואנחנו יכולים להנות ולהתרגש מהמוסיקה. במוסיקה שעברה דיגיטציה, הרציפות לקויה, מכיוון שהמידע הוא אוסף לא רציף של דגימות. במצב כזה, נוצר מתח נפשי שמפריע לנו ליהנות.
זהו הסבר על קצה המזלג. המעוניינים להתעמק ימצאו מאמר מפורט באתר של DH כאן.
השינוי
עם הבנה ברורה של המצב, הצעד הבא היה פיתוח של אלגוריתם ייחודי שיודע להפוך זרם דיגיטלי בפורמט PCM למשהו שנשמע ומרגיש אנאלוגי. הדיבור הוא שהאלגוריתם "ממלא את החסר" בזרם הדיגיטלי ובכך מייצר רציפות מספיק טובה כך שלנו יש את אותן התחושות ואת אותה ההנאה כמו שיש לנו ממוסיקה חיה או ממקור אנאלוגי משובח. במהלך הפיתוח, נבדקה השפעתו של האלגוריתם על מתנדבים, הן ברמה הסובייקטית (ממה אנשים נהנים יותר) והן (וזה הדבר המשמעותי) ברמה האובייקטיבית על-ידי בחינה של מדדים רפואיים ורמת מתח. זאת-אומרת שאין כאן רק ענין של אמירה סובייקטיבית כמו "זה נשמע יותר טוב", אלא יש כאן בדיקה של מדדים אובייקטיבים שלא קשורים לדיעה או לטעם אישי.
האלגוריתם האמור זכה לשם: C Wave, קיצור של Continuous Wave (גל רציף) ונרשם כפטנט במשרד הפטנטים האמריקאי. בתחילה, האלגוריתם מומש במוצר תוכנה בשם Master Class, שמאפשר להמיר קבצי אודיו למשהו שנשמע הרבה יותר טוב. היום, C Wave מוטמע ברכיב בשם Mighty Cat חדשני ומתוחכם המשמש מרכז עצבים במגברים של DH ועליו עיקר גאוותו של לווינסון.
תכל'ס
הסנוניות הראשונות שהגיעו לתצוגה הן Maria 350 ו Amber Midnight.
Maria 350 הוא מגבר סטיריאופוני המפיק 350 וואט לערוץ, כולל DAC מובנה ויציאה ¼ אינטש לאוזניות. בלב ליבו נמצא ה Mighty Cat שבו ממומש אלגוריתם ה C Wave שמתגלה כגיים צ'יינג'ר. ל Maria כניסת USB, כניסת SPDI/F ושלוש כניסות אנאלוגיות. זהו all-in-one ללא פשרות. ולראיה, הוא נוהג בכל הרמקולים של DH, מהקטן ביותר ועד לרמקול ספינת הדגל הענקי בעוצמה ובעידון גם יחד. אותו רכיב Mighty Cat מאפשר טיונינג מיוחד של המגבר לדגם הרמקול שאליו הוא משודך על-ידי טעינה של רכיב תוכנה אליו. הטיונינג המדובר מאפשר לרמקול להגיע ללינאריות מושלמת וזה בין היתר מאפשר למגבר להיות השידוך האידיאלי לרמקולים של DH. המגבר הזה הוא התגלמות של תחכום, מינימליזם, טכנולוגיה במיטבה, גמישות וביצועים עיליים.
כאמור, Maria הוא המגבר היחידי של DH; ליתר דיוק, מדובר בשתי גרסאות: Maria 350 עם שני ערוצים, ו Maria 800 עם ארבעה ערוצים + קרוסאובר אלקטרוני המתאים לרמקולים ה bi-amplified של DH. חוץ מההבדל הזה, זהו בדיוק אותו המגבר, עם אותו הספק לערוץ, אותו דאק, אותן פונקציות ואותן היכולות ואפילו עם אותו מראה חיצוני.
Amber Midnight הוא רמקול פול-ריינג' עם יחידה קואקסיאלית המשלבת טוויטר ו וופר בקוטר 10 אינטש, בתכנון מיוחד ל DH. המבנה הקואקסיאלי מבטיח קוהרנטיות ותמונה מוזיקלית ברורה ומדויקת. לאמבר נצילות של 97db ויכולת לקבל עד 350 וואט! התיבה עשויה מפרספקס שחור (או לבן) מהסיבה הפשוטה שזה נמצא משמעותית טוב יותר מ MDF. הדגמים הראשונים של אמבר נעשו מ MDF, אבל מכיוון שפרספקס הינו פי 2.5 דחוס יותר ופחות רזוננטי (אם כי יקר יותר), החליטו ב DH לנסות. ההבדלים לא השאירו מקום לספק וכעת אמבר מיוצר מפרספקס בלבד.
חשוב לציין ש DH בעצם מציעה מערכות, יותר מאשר רכיבים בודדים. זה נכון ש Maria 350 יכולה לעבוד עם כל רמקול ושאמבר יכול לעבוד עם כל מגבר, בעקרון. אז אם רוצים, אפשר להתייחס לכל אחד בנפרד.
יחד עם זאת, כשמתייחסים לשילוב כאל מערכת (למעט מקור), היתרונות הם רבים:
ראשית, Maria מגיעה עם כבל USB וכבל חשמל (תקע ישראלי!) והרמקולים מגיעים עם כבל רמקולים. המשמעות היא שיחד מתקבל סט שאפשר להתחיל לנגן איתו. חברו מחשב, סטרימר, נגן, דאק חיצוני, פטיפון, או כל מקור שיש לכם וזהו, Plug&Play פשוט וקל.
שנית, המגבר והרמקולים תוכננו מראש לעבוד יחד בצורה אופטימלית. יתרה מזאת, בשל הטיונינג המיוחד ב Maria לטובת אמבר, ל Maria יש יתרון על-פני מגברים אחרים והיא באמת תמצה את כל יכולותיו של אמבר.
שלישית, השילוב החכם של מגבר, דאק ומגבר אוזניות בקופסא אחת משחרר אותנו מהצורך באינטרקונקטים, כבלי חשמל נוספים ומקום על המדף. המגבר המופלא והחדשני הזה דורש אפס תחזוקה ומעניק מקסימום הנאה.
דברים המביאים כה רבים מאיתנו לתסכול ולפעמים לסחרור של שדרוגים והוצאות כספיות הולכות וגדלות – כל אלה נמנעים.
איך זה נשמע? במקום לדמיין, בואו ותשמעו בעצמכם.
כתבות
על Maria 350 (עם רמקולים של Harbeth):
High Fidelity, July 2024
בחירת העורך של The Ear:
Daniel Hertz Maria 350 integrated amplifier
על אמבר:
Daniel Hertz Amber System
כתבות נוספות, חלקם כסרטוני וידיאו:
Maria 350
Amber Midnight
מחירים (בש"ח):
Maria 350: 49,600
Amber Midnight 49,600
_____________________
רפי לוהב, מערכות שמע.
www.rlaudio.co.il
טלפון: 054-2454702
תנועת המרי 2, קרית אונו.
דוא"ל: raphy.lohev@gmail.com