תחושת היקף במוזיקה – ומה משפיע עליה?


exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,246
מעורבות
3,177
נקודות
113
כשמאזינים למוזיקה, יש רגעים שבהם הצליל לא רק מגיע מהקדימה, אלא מקיף אותך מכל כיוון.

מאמר מעניין שהתפרסם ב-Stereophile עוסק בדיוק בזה. לפי מחקר שמוצג שם, יש קשר בין האופן שבו תדרים נמוכים מתנהגים בשני הערוצים לבין התחושה שהצליל ממלא את החדר. בעוד שחדר עם פחות הדהוד יכול דווקא לשפר את האפקט הזה, כל עוד ההקלטה עצמה תומכת בכך. מצד שני, עיבוד דיגיטלי מסוים של המוזיקה עלול לפגוע בו.

האם יצא לכם לשים לב להשפעה של החדר על התחושה שהמוזיקה “עוטפת” אתכם?
מוזמנים לקרוא.

Envelop Me – Stereophile
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
12,070
מעורבות
2,970
נקודות
113
נראה לי שמדובר כאן בכמה ניסויים, ומעליהם יש רבדים של [אי?]הבנות/מסקנות של החוקרים, של כותב המאמר בסטריאופייל (ג'ים אוסטין), ושל @exupgh12 עצמו. כמובן שייתכן שגם אני טועה בהבנת הדברים.

הניסויים מתוארים בכללי כאן ובפירוט כאן, ועוסקים בעיקר ברעש ורוד חתוך מלמעלה בתדרים נתונים, עם/בלי קורלציה בין הערוצים.

ניסוי 1':
31 נבדקים מפוזרים על פני גילאים מגיל 6 עד 96, גברים ונשים, שלא עבדו באופן מקצועי במוזיקה או בסאונד, שיכלו לשמוע בשתי האוזניים, אפילו עם מכשיר שמיעה (כבוי). השמיעו להם באזניות רעש ורוד חתוך מלמעלה ב-150 הרץ, כשהערוצים L/R מתואמים (correlated), לעומת כשהם לא מתואמים (uncorrelated) -- להבנתי זה אותו סיגנל באותה פזה לעומת בהפרש פאזה -- וכולם הצליחו להבחין בהבדל בין שני המצבים.

ניסוי 2':
ביקשו מהם לתאר במילים שלהם את ההבדלים בין המצבים. כולם השתמשו במילים דומות, כמו קטן, סגור, מפחיד, חשוך וכד' עבור המתואמים וגדול, פתוח, נעים, בהיר וכד' עבור הלא-מתואמים.

ניסוי 3:
בוצע בשטח פתוח עם רעש סביבתי חלש, שוב רעש ורוד, אבל חיתוך ב-72 הרץ, עם 5 ממשתתפי הניסויים הקודמים וחמישה מנוסים, שישבו באמצע בין שני סאבוופרים (לא אוזניות) בארבעה מצבים: כשראשם וגופם מופנה קדימה (כל אוזן מול סאבוופר), כשגופם פונה קדימה אבל הראש מופנה ב-90 מעלות לצד (האף והעורף כ"א מול סאבוופר), כשהגוף פונה ב-90 מעלות, כשהגוף פונה וגם הרא פונה (ומסתכל קדימה).

כולם יכלו להבחין מתואמים ללא מתואמים כשכל אוזן מול סאבוופר, ואף אחד לא הבחין כשהסאבים היו מול האף והעורף.

ניסוי 4:
כמו הניסוי הקודם, עם אותם משתתפים, אבל הפעם רק כשהראש והגוף פונים קדימה, והמשתנה היה תדר החיתוך:
  1. רק 7 מתוך העשרה הבחינו בהבדל עבור חיתוך ב-54 הרץ
  2. רק 3 ב-41 הרץ
  3. אף אחד ב-30 הרץ.

כשמאזינים למוזיקה, יש רגעים שבהם הצליל לא רק מגיע מהקדימה, אלא מקיף אותך מכל כיוון.

מאמר מעניין שהתפרסם ב-Stereophile עוסק בדיוק בזה. לפי מחקר שמוצג שם, יש קשר בין האופן שבו תדרים נמוכים מתנהגים בשני הערוצים לבין התחושה שהצליל ממלא את החדר. בעוד שחדר עם פחות הדהוד יכול דווקא לשפר את האפקט הזה, כל עוד ההקלטה עצמה תומכת בכך. מצד שני, עיבוד דיגיטלי מסוים של המוזיקה עלול לפגוע בו.
להבנתי המוגבלת:
  1. לא מדובר במוזיקה, ויש גבול לכמה אפשר להסיק מזה לגבי מוזיקה

  2. לא מדובר על זיהוי הכיוון של מקור קול נקודתי, אלא קיר של סאונד משמאל וקיר מימין, כך שזה לא באמת מעמיד בשאלה את ההנחה המקובלת שאי אפשר לזהות את כיוון מקור הצליל בתדר נמוך.

  3. הנבחנים לא השתמשו במילים שמדברות על קדימה ואחורה, או על להיות מוקפים, ומילוי החלל לא היה כל כך רלוונטי בתשובה בשלב שבו הם נתבקשו לתאר את החווייה, כי זה היה באוזניות.

  4. לא ברור לי מהניסוי הזה מה צריך לעשות או להימנע מלעשות עם מוזיקה, בהקלטה, באולפן ו/או בהשמעה, כדי לשפר את חוויית ההאזנה ולייצר/לשחזר תחושה של להיות מוקפים ע"י המוזיקה ולקבל תחושה של פתיחות, מרחב, וכי"ב.

  5. לא ראיתי בניסוי התייחסות לחדרים, עם או בלי הדהוד, או לעיבודים דיגיטליים או אחרים

  6. כותב המאמר בסטריאופייל הפליג בכל מיני כיוונים, כולל הזה שכל התפיסה שלא מבחינים מהיכן מגיע צליל נמוך אינה נכונה, שכל הגישה של sat/sub שגויה מהיסוד, שקימפרוס הורס את התחושה שעליה מדברים, וכו' וכו'
כלומר גם @exupgh12 וגם כותב המאמר קופצים לכל מיני מסקנות שאינן מסתמכות על הניסוי הזה.


האם יצא לכם לשים לב להשפעה של החדר על התחושה שהמוזיקה “עוטפת” אתכם?
בלתי אפשרי לשים לב להשפעת החדר, כי אי אפשר לבודד אותה.

זה לא שאפשר -- בתנאי האזנה ביתית -- להאזין בחדר אחד, ותוך שניות לעבור לחדר אחר עם אותה מערכת, אותה מוזיקה, ובאותה עוצמה שמגיעה לאוזן (יכול להיות הבדל במצב הווליום במערכת).
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,246
מעורבות
3,177
נקודות
113
נראה לי שיש מי שפספס הפואנטה. אמנם האוזן האנושית מתקשה לזהות את מקור הבאס, אך האינטראקציה בין גלי הקול לחלל החדר יוצרת אתגר משמעותי. לכן כשמציבים שני סאבוופרים (או יותר) במיקומים שונים הצליל מתפזר בצורה אחידה יותר בחדר. התוצאה היא חוויית האזנה משופרת ללא "נקודות מתות" בהן הבאס נעלם או מקומות בהם הוא מרעיש מדי.

בהתייחסות לשאלת השפעת החדר והאם ניתן לבודד אותה.
ראשית, בעוד שקשה לבצע השוואה מיידית בין חדרים שונים, רבים מאיתנו חוו את אותה מערכת שמע בסביבות שונות לאורך זמן. למשל, כשמזיזים רהיטים, מוסיפים שטיח, או משנים את מיקום הרמקולים - השינוי בהתנהגות האקוסטית מורגש מיד.
שנית, באמצעות ציוד מדידה ניתן לבודד ולמדוד במדויק את השפעת החדר.
שלישית, ניתן לבצע בדיקות A/B עם חומרים סופגי קול המשנים את אקוסטיקת החדר בזמן אמת - די פשוט
רביעית, יש המשתמשים במערכות עיבוד דיגיטלי המתקנות את השפעות החדר, מה שמוכיח שההשפעה ניתנת לבידוד ולטיפול.
לבסוף, אופציה לעשירים, שתי מערכות (כמעט) זהות בחדרים זהים, האחת עם שני ויותר סאבים והשניה ללא.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
12,070
מעורבות
2,970
נקודות
113
נראה לי שיש מי שפספס הפואנטה. אמנם האוזן האנושית מתקשה לזהות את מקור הבאס, אך האינטראקציה בין גלי הקול לחלל החדר יוצרת אתגר משמעותי. לכן כשמציבים שני סאבוופרים (או יותר) במיקומים שונים הצליל מתפזר בצורה אחידה יותר בחדר. התוצאה היא חוויית האזנה משופרת ללא "נקודות מתות" בהן הבאס נעלם או מקומות בהם הוא מרעיש מדי.
טריוויאלי שיש אינטראקציה עם החדר, אבל זה לא קשור לניסוי הנתון.

ויש מי שפספס הפואנטה של עצמו: וזה לא ש"הצליל מתפזר בצורה אחידה יותר בחדר" -- זה ברמה של נפנופי ידיים -- אלא:
  1. את הרמקולים העיקריים ממקמים לפי אוסף שיקולים שאינו כולל תגובת באס, בעוד שסאבים ממקמים לפי אופטימום הבאס.
  2. מיקום שונה של הסאבים בחדר גורם להם לכך שהם יוצרים פיקים ודיפים בנקודות שונות, ואז אפשר למקם ולכוון אותם כך שיפצו על הדיפים של הרמקולים העיקריים כשיש יותר מאחד. זה חשוב כי על דיפים אי אפשר לפצות ע"י RC לרמקולים העיקריים בלבד.

בהתייחסות לשאלת השפעת החדר והאם ניתן לבודד אותה.
ראשית, בעוד שקשה לבצע השוואה מיידית בין חדרים שונים, רבים מאיתנו חוו את אותה מערכת שמע בסביבות שונות לאורך זמן. למשל, כשמזיזים רהיטים, מוסיפים שטיח, או משנים את מיקום הרמקולים - השינוי בהתנהגות האקוסטית מורגש מיד.
שוב טריוויאלי, אבל אתה בודק את השפעת הרהיטים, השטיח, ומיקום הרמקולים, לא את השפעת החדר...


שנית, באמצעות ציוד מדידה ניתן לבודד ולמדוד במדויק את השפעת החדר.
אבל לא מדובר על ההשפעה הכללית של החדר, אלא רק על האספקט הספציפי על התחושה שהצליל מקיף אותך, ואני לא בטוח שאת זה ניתן לבודד.


שלישית, ניתן לבצע בדיקות A/B עם חומרים סופגי קול המשנים את אקוסטיקת החדר בזמן אמת - די פשוט
שוב טריוויאלי, אבל אתה בודק את השפעת החומרים סופגי הקול , לא את השפעת החדר...


רביעית, יש המשתמשים במערכות עיבוד דיגיטלי המתקנות את השפעות החדר, מה שמוכיח שההשפעה ניתנת לבידוד ולטיפול.
אף אחד לא אמר שזה לא ניתן לטיפול, אתה מתווכח עם טעות שלא נטענו בכלל.


לבסוף, אופציה לעשירים, שתי מערכות (כמעט) זהות בחדרים זהים, האחת עם שני ויותר סאבים והשניה ללא.
הפוך, חבר, הפוך. מה שאתה מציע בודק את השפעת הסאבים ולא את השפעת החדר. ו*כמעט* זהות לא מספיק טוב, כבר הבדלי ווליום בין מערכות זהות הורסות את הניסוי.

כבר כתבתי איך עושים את זה בעיקרון, כנראה לא קראת/הבנת:
להאזין בחדר אחד, ותוך שניות לעבור לחדר אחר עם אותה מערכת, אותה מוזיקה, ובאותה עוצמה שמגיעה לאוזן (יכול להיות הבדל במצב הווליום במערכת).
אבל אפילו זה לא בודק את השפעת החדר אלא את ההבדל בהשפעות של שני החדרים.

וכבל מקרה, כל מה שכתבת אלה דברים שאינם קשורים ישירות לניסוי שהפוסט שלך מדבר עליו.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
12,070
מעורבות
2,970
נקודות
113
ניסיתי לחשוב לרגע איזו תועלת יש בידע שכשמשמיעים את אותו סיגנל -- וספציפית רעש ורוד מוגבל תדר -- בשתי האוזניים מקבלים צליל קטן, סגור, מפחיד, חשוך, וכד', וכמכניסים הפרש פאזה, מקבלים צליל גדול, פתוח, נעים, בהיר וכד.

אז ראשית, זה מסביר את החוויה שלי מצליל מונו (בשני רמקולים), שנשמע לי סגור, קופסתי, ולפעמים גורם לי להרגשה קלאוסטרופובית.

ושנית, משתמשים בזה כבר מלפני עשרות שנים כדי ליצור סטריאו מלאכותי מהקלטות מונו: מחלקים תדרים בצורה שונה לשני הערוצים, מכניסים הפרש פאזה כלשהו ביניהם, והופ -- יש תחושת מרחב ופתיחות יותר מהמונו, גם אם בדרך כלל זה לא נשמע טוב ועדיף כבר המונו המקורי. זו גם אחת הטכניקות שמשתמשים בהן ליצירת אינפורמציית סראונד מהקלטות סטריאו, לפעמים בצורה מוצלחת יותר, כמו Auro‑3D.

כך שזה לא חידוש גדול, והתעשייה מכירה את זה ומשתמשת בזה כבר הרבה עשרות שנים.
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור