רגע של עברית


מאסטרו צפון

עוסק בתחום
הודעות
105
מעורבות
53
נקודות
28
רגע קצר של עברית בעקבות שתי כותרות של שני פוסטים:
"שציוד לא אולטרה שמנגן כמוהו" ו"מה קורה שמושיבים אודיופילים".
זו כמובן טעות, וצריך להיות "כשציוד" ו"כשמושיבים".
הטעות המשונה הזאת די התמיהה אותי בפעמים הראשונות ששמעתי אותה, לפני כמה שנים. מישהו אמר "שנלך לשם", אבל בלי ניגון של שאלה " שנלך לשם?" ופשוט לא הבנתי מה הוא רוצה.
במידה מסוימת, הטעות הזאת מתמיהה אותי גם עכשיו, אחרי שנוכחתי שהיא דבקה בלא מעט צעירים. נדמה לי שהיא מתמיהה אותי לא רק כי בכל פעם מחדש אני מתקשה להבין מה אומר הדובר, אלא גם שלא כמו כמה טעויות ועילגויות נפוצות, אין בה לא חן ולא הומור. היא פשוט... סתם.

הנה הסבר מתוך אתר האקדמיה ללשון העברית:

כְּשֶׁ־ ולא שֶׁ־
בפתיחה של תיאור זמן נכון לומר 'כְּשֶׁ־' – בלי להשמיט את הכ"ף:

  • כשנגיע לגשר – נעבור אותו (ולא "שנגיע").
  • חשבתי עלייך כששמעתי את השיר שלנו (ולא "ששמעתי").
  • כשאומרים לי שמש, אני יכול לחשוב על אהבה (ולא "שאומרים").
הרצף כְּשֶׁ־, בדיוק כמו כַּאֲשֶׁר, פותח פסוקית זמן ועונה על השאלה 'מתי'.
לעומת זאת המילית שֶׁ־ פותחת פסוקיות העשויות לענות על השאלה 'איזה' או 'מה'.
למשל: ‍‍‍‍‍‍ ‍‍

  • הסרט שראינו היה מצוין. (עונה על השאלה: איזה סרט?)
  • הבטחתי לו שאבוא לבקר. (עונה על השאלה: מה הבטחתי?)
 

נערך לאחרונה ב:

clip99

חבר משקיען
הודעות
958
מעורבות
129
נקודות
43
הפוסט של אריה נותן השראה !
 

clip99

חבר משקיען
הודעות
958
מעורבות
129
נקודות
43
 

ronensud

חבר משקיען
הודעות
1,201
מעורבות
737
נקודות
113
גם לי זה מפריע אבל למדתי להתעלם.
 

למה

חבר משקיען
הודעות
1,367
מעורבות
837
נקודות
113
אף אחד מאיתנו לא חף מטעויות בעברית ברמות שונות.;) אני לא הייתי ממהר לשפוט,כי אי אפשר לראות מעבר למסך מאיזה רקע הגיע בן אדם. אתן לך דוגמה אישית: אני עליתי לישראל ב 1991 ולא למדתי בארץ בשום מוסד להשכלה ובכל זאת עם הרבה למידה עצמית הגעתי לרמה סבירה פלוס ועדיין עושה טעויות כתיבה,כי עברית לא שפת האם שלי.כנ"ל אנשים,שהגיעו מרקע סוציו אקונומי נמוך ונשרו ממסגרת לימוד בגלל קשיים כלכליים ועוד הרבה מקרים וסיבות מוצדקות,כי לצערי לא כל אחד יכול להיות דן כנר וצריך לדעת להכיל ולכבד את כולם.;)
 

מאסטרו צפון

עוסק בתחום
הודעות
105
מעורבות
53
נקודות
28
אף אחד מאיתנו לא חף מטעויות בעברית ברמות שונות.;) אני לא הייתי ממהר לשפוט,כי אי אפשר לראות מעבר למסך מאיזה רקע הגיע בן אדם. אתן לך דוגמה אישית: אני עליתי לישראל ב 1991 ולא למדתי בארץ בשום מוסד להשכלה ובכל זאת עם הרבה למידה עצמית הגעתי לרמה סבירה פלוס ועדיין עושה טעויות כתיבה,כי עברית לא שפת האם שלי.כנ"ל אנשים,שהגיעו מרקע סוציו אקונומי נמוך ונשרו ממסגרת לימוד בגלל קשיים כלכליים ועוד הרבה מקרים וסיבות מוצדקות,כי לצערי לא כל אחד יכול להיות דן כנר וצריך לדעת להכיל ולכבד את כולם.;)

צודק, אם כי אין כאן שום שיפוט. שפה נועדה, בין השאר, שנוכל לתקשר זה עם זה. אבל ברגע שאחד מנסה לתקשר והשני לא מבין מה הוא רוצה ממנו, כדאי להתעכב על זה, לא?
בנוסף, השפה התקנית, מעבר לעושר הביטוי והמחשבה שהיא מספקת, היא יופי של כלי לחבוט בו ולשבור אותו - אז איזה כיף יישאר לנו אם כל כולה תהיה שבורה וחבוטה?
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,112
מעורבות
3,117
נקודות
113
צודק, אם כי אין כאן שום שיפוט. שפה נועדה, בין השאר, שנוכל לתקשר זה עם זה.

יפה רשמת, לא מכיר ולו אדם אחד עם מינימום הבנה בעברית שלא יבין את הדוגמה שהעלית )כש.. או ש..(, בין נכתב עם שגיאות ובין אם לא.
בדומה, בין אם אכתוב ארבע אימהות, ארבעה אימהות או 4 אימהות לא תמצא אדם דובר עברית שלא יבין את הכוונה. רוצה לומר תקשורת עבודת בכלל לא רע גם כשיש שגיאות.
 

למה

חבר משקיען
הודעות
1,367
מעורבות
837
נקודות
113
תאמין לי שמעון,שעם או בלי שגיאות כתיב,כל אחד יבין את התוכן וזה מה שחשוב בעיניי. להעביר שיעוריי עברית לאנשים בוגרים חסר טעם וקצת פוגע באנשים,שעברית לא שפת האם שלהם והם בכל זאת רוצים להתדיין עם החברים לתחביב.;)
 

מאסטרו צפון

עוסק בתחום
הודעות
105
מעורבות
53
נקודות
28
תאמין לי שמעון,שעם או בלי שגיאות כתיב,כל אחד יבין את התוכן וזה מה שחשוב בעיניי. להעביר שיעוריי עברית לאנשים בוגרים חסר טעם וקצת פוגע באנשים,שעברית לא שפת האם שלהם והם בכל זאת רוצים להתדיין עם החברים לתחביב.;)

אנגלית איננה שפת האם שלי, ואם מישהו מעיר לי על טעות בה, אני מודה לו וממשיך הלאה.
יום טוב.
 
נערך לאחרונה ב:

למה

חבר משקיען
הודעות
1,367
מעורבות
837
נקודות
113
הכל טוב ידידי ואני בטוח,שהכוונה הייתה טובה.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,163
מעורבות
1,626
נקודות
113
יפה רשמת, לא מכיר ולו אדם אחד עם מינימום הבנה בעברית שלא יבין את הדוגמה שהעלית )כש.. או ש..(, בין נכתב עם שגיאות ובין אם לא.
בדומה, בין אם אכתוב ארבע אימהות, ארבעה אימהות או 4 אימהות לא תמצא אדם דובר עברית שלא יבין את הכוונה. רוצה לומר תקשורת עבודת בכלל לא רע גם כשיש שגיאות.
התכוונת "גם שיש שגיאות", כפרה :)
 

TakeOne

חבר משקיען
הודעות
2,917
מעורבות
865
נקודות
113
עצוב לקרוא את התגובות האלה.
אכן שפה היא כלי שמשמש אותנו לתקשר זה עם זה.
אבל שפה היא הרבה - הרבה יותר מזה: שפה היא גם תרבות ומורשת. במסגרת השפה יש משמעות למילים ולצורת הביטוי שלנו.

שפה עשירה ונכונה מעידה על היותנו בני תרבות - כל אחד בשפת אמו כמובן, בין אם זו עברית, ערבית, רוסית או אמהרית. שפה נכונה מעידה שהאדם מכבד את משפחתו, את עמו, את מורשתו ואת עצמו.

במשך אלפי שנים העם היהודי גלה מארצו, שפתו נשכחה וכמעט שאבדה. הציונות שהחזירה אותנו לכאן גם חידשה את השפה והחזירה אותה לחיים. נכס כזה צריך לשמר ולהשביח. צריך לשפר את השפה, להקפיד בה ולהעריך אותה, כגשר בין עבר לעתיד.

אני בהחלט מבין ומכבד מאוד את מי שלא נולדו כאן ונאלצו לסגל שפה חדשה בגיל מבוגר - אתגר קשה ולעיתים בלתי אפשרי. חוויתי במשפחה עולים שעלו בגיל מבוגר והתקשו ללמוד את השפה. ליבי עליהם, זו משימה מתסכלת. אבל אלה הולכים ומתמעטים והצברים שגדלים כאן הולכים ומתרבים. האסון התרבותי שלנו הוא שאותם צברים גדלים בתוך מערכת חינוך שעושה שימוש בשפה נמוכה וקלוקלת, עם מורות ומורים שמתבטאים בעל-פה ובכתב בעברית נמוכה, לעיתים מביכה. הילדים של היום הם כבר דור שני ושלישי להורים שעושים שימוש בשפה נמוכה. התקשורת כמעט מקדשת את הסלנג, את המילים באנגלית ואת השפה הנמוכה.

כך יוצא שהמכנה המשותף הנמוך ביותר, זה שגורס שלא נורא לטעות, כי במילא מבינים את מי שכתב בצורה לא נכונה, הוא הסטנדרט הקובע.

אני דווקא חושב שטוב להעיר וחשוב לתקן, מתוך רצון לשפר ובוודאי שלא מתוך ביקורתיות ושיפוטיות חלילה. כשמתקנים אותי אני מודה עך כך בנפש חפצה ובמלא הכנות ומקפיד לסגל את מה שלמדתי באותו רגע.

לכן טוב עשה שמעון שטרח ותיקן וחבל שהעירו לו במקום לחזק את דבריו. תיקוני שפה יגרמו לכולנו לשפר את השיח ולשמר את התרבות שלנו.

אני גם חושב שלא יזיק לפורום החשוב הזה שיקח לעצמו מגיהה או שניים, שיעברו לפחות על הכתבות והסקירות "הרשמיות" שמתפרסמות כאן, כדי לתקן טעויות תחביר וכתיב בסיסיות, הן מופיעות כמעט בכל כתבה או סקירה שמתפרסמת כאן, והרי הפורום הוא כלי פומבי שמעביר מידע לרבים.

זכרו, שפה היא גם תרבות, כמו מוזיקה, כמו אומנות, כמו כל יצירה אנושית. ובניגוד לתרבות קוסמופוליטית, לשפה יש היבטיים לאומיים, דתיים, הסטוריים, גאוגרפיים. היא מורשת. את התרבות הזו חשוב לפתח ולשפר. אל תתפשרו על פחות מזה אל תתביישו לתקן אחרים ולקבל בעצמכם תיקונים זה רק ייטיב איתנו ועם הדורות הבאים.
 
נערך לאחרונה ב:

מאסטרו צפון

עוסק בתחום
הודעות
105
מעורבות
53
נקודות
28
אני מסכים עם takeone, אבל האמת שהסיבה להערה שלי הייתה שהש- הזה, במקום כש-, מציק לאוזניי כמו סימפוניה שנגמרת בט-טם במקום בט-ט-טם..., זה הכל.
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,112
מעורבות
3,117
נקודות
113
עצוב לקרוא את התגובות האלה.
אכן שפה היא כלי שמשמש אותנו לתקשר זה עם זה.
אבל שפה היא הרבה - הרבה יותר מזה: שפה היא גם תרבות ומורשת. במסגרת השפה יש משמעות למילים ולצורת הביטוי שלנו.

שפה עשירה ונכונה מעידה על היותנו בני תרבות - כל אחד בשפת אמו כמובן, בין אם זו עברית, ערבית, רוסית או אמהרית. שפה נכונה מעידה שהאדם מכבד את משפחתו, את עמו, את מורשתו ואת עצמו.

במשך אלפי שנים העם היהודי גלה מארצו, שפתו נשכחה וכמעט שאבדה. הציונות שהחזירה אותנו לכאן גם חידשה את השפה והחזירה אותה לחיים. נכס כזה צריך לשמר ולהשביח. צריך לשפר את השפה, להקפיד בה ולהעריך אותה, כגשר בין עבר לעתיד.

אני בהחלט מבין ומכבד מאוד את מי שלא נולדו כאן ונאלצו לסגל שפה חדשה בגיל מבוגר - אתגר קשה ולעיתים בלתי אפשרי. חוויתי במשפחה עולים שעלו בגיל מבוגר והתקשו ללמוד את השפה. ליבי עליהם, זו משימה מתסכלת. אבל אלה הולכים ומתמעטים והצברים שגדלים כאן הולכים ומתרבים. האסון התרבותי שלנו הוא שאותם צברים גדלים בתוך מערכת חינוך שעושה שימוש בשפה נמוכה וקלוקלת, עם מורות ומורים שמתבטאים בעל-פה ובכתב בעברית נמוכה, לעיתים מביכה. הילדים של היום הם כבר דור שני ושלישי להורים שעושים שימוש בשפה נמוכה. התקשורת כמעט מקדשת את הסלנג, את המילים באנגלית ואת השפה הנמוכה.

כך יוצא שהמכנה המשותף הנמוך ביותר, זה שגורס שלא נורא לטעות, כי במילא מבינים את מי שכתב בצורה לא נכונה, הוא הסטנדרט הקובע.

אני דווקא חושב שטוב להעיר וחשוב לתקן, מתוך רצון לשפר ובוודאי שלא מתוך ביקורתיות ושיפוטיות חלילה. כשמתקנים אותי אני מודה עך כך בנפש חפצה ובמלא הכנות ומקפיד לסגל את מה שלמדתי באותו רגע.

לכן טוב עשה שמעון שטרח ותיקן וחבל שהעירו לו במקום לחזק את דבריו. תיקוני שפה יגרמו לכולנו לשפר את השיח ולשמר את התרבות שלנו.

אני גם חושב שלא יזיק לפורום החשוב הזה שיקח לעצמו מגיהה או שניים, שיעברו לפחות על הכתבות והסקירות "הרשמיות" שמתפרסמות כאן, כדי לתקן טעויות תחביר וכתיב בסיסיות, הן מופיעות כמעט בכל כתבה או סקירה שמתפרסמת כאן, והרי הפורום הוא כלי פומבי שמעביר מידע לרבים.

זכרו, שפה היא גם תרבות, כמו מוזיקה, כמו אומנות, כמו כל יצירה אנושית. ובניגוד לתרבות קוסמופוליטית, לשפה יש היבטיים לאומיים, דתיים, הסטוריים, גאוגרפיים. היא מורשת. את התרבות הזו חשוב לפתח ולשפר. אל תתפשרו על פחות מזה אל תתביישו לתקן אחרים ולקבל בעצמכם תיקונים זה רק ייטיב איתנו ועם הדורות הבאים.

אתה יודע מה אומרים על שפה שלא מתפתחת, שפה מתה, קרי תרבות מתה.
במהלך השנים שפות כמו אנגלית, צרפתית וגרמנית התפתחו, רובנו לא נבין אנגלית מדוברת מלפני 200 שנים, ואילו אלה מלפני 200 שנים יהיו בטוחים שהאנגלית של ימינו מלאה בשגיאות כתיב, משמעות ותחביר.

https://ideas.ted.com/20-words-that-once-meant-something-very-different/

https://theculturetrip.com/europe/articles/10-english-words-that-have-completely-changed-meaning/
 

TakeOne

חבר משקיען
הודעות
2,917
מעורבות
865
נקודות
113
אתה יודע מה אומרים על שפה שלא מתפתחת, שפה מתה, קרי תרבות מתה.
במהלך השנים שפות כמו אנגלית, צרפתית וגרמנית התפתחו, רובנו לא נבין אנגלית מדוברת מלפני 200 שנים, ואילו אלה מלפני 200 שנים יהיו בטוחים שהאנגלית של ימינו מלאה בשגיאות כתיב, משמעות ותחביר.


https://ideas.ted.com/20-words-that-once-meant-something-very-different/

https://theculturetrip.com/europe/articles/10-english-words-that-have-completely-changed-meaning/

אל תתבלבל.
שפה מתפתחת, שמוצאת מתוך התרבות הקשרים חדשים ומילים חדשות, בוודאי. העברית דוגמא קלאסית לשפה שהתפתחה לאחר שכמעט גוועה. זה הרי חלק ממה שעשה אליעזר בן יהודה ומי שהמשיכו את עבודתו ( בינהם הסבא רבא שלי). בן יהודה פיתח מילים חדשות והיגדים חדשים מתוך תרבות חדשה שהתפתחה בארץ, ובחלקה על בסיס המקורות. גם האקדמיה ללשון פועלת כך.

אבל זה לא דומה לשיבושי לשון, טעויות כתיב, או תחביר, והזניית השפה, שנובעים על פי רוב סתם מחוסר ידע, מיעוט קריאה, בורות, צריכת תרבות נמוכה ( טלוויזיה ואינטרנט) ונטייה של מי שכן יודעים לא לתקן את מי שטועים. סוג של הנמכת השפה והנמכת התרבות בשם "ערך" של "אי פגיעה בכבודו של מי שטועה" לכאורה.
 

למה

חבר משקיען
הודעות
1,367
מעורבות
837
נקודות
113
קשה לא להסכים עם גיא ,שעברית הייתה שפה מתה במשך אלפיים שנות גלות וכמעט בלתי אפשרי לשקם במאה שנות היסטוריה חדשה את הבור,שנוצר ביחס לשפות מודרניות עם סיפרות מפוארת כמו אנגלית,צרפתית,רוסית,איטלקית,ספרדית.דור צעיר של "עם הספר" כבר מזמן הפסיק לקרוא ספרים ורוב הזמן עסוק ברשתות חברתיות. ליבי עם שומריי השפה הגבוה,אבל כאן פורום אודיו ולא חוג לספרות ועדיף להתרכז במהות של התחביב ולא בתיקון טעויות כתיב,אפילו אם זה מנקר למישהו את העיניים וגורם לנדודיי שינה וזאת דעתי.
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,112
מעורבות
3,117
נקודות
113
אל תתבלבל.
שפה מתפתחת, שמוצאת מתוך התרבות הקשרים חדשים ומילים חדשות, בוודאי. העברית דוגמא קלאסית לשפה שהתפתחה לאחר שכמעט גוועה. זה הרי חלק ממה שעשה אליעזר בן יהודה ומי שהמשיכו את עבודתו ( בינהם הסבא רבא שלי). בן יהודה פיתח מילים חדשות והיגדים חדשים מתוך תרבות חדשה שהתפתחה בארץ, ובחלקה על בסיס המקורות. גם האקדמיה ללשון פועלת כך.

אבל זה לא דומה לשיבושי לשון, טעויות כתיב, או תחביר, והזניית השפה, שנובעים על פי רוב סתם מחוסר ידע, מיעוט קריאה, בורות, צריכת תרבות נמוכה ( טלוויזיה ואינטרנט) ונטייה של מי שכן יודעים לא לתקן את מי שטועים. סוג של הנמכת השפה והנמכת התרבות בשם "ערך" של "אי פגיעה בכבודו של מי שטועה" לכאורה.


קורא הרבה מאוד מגיל צעיר ועד היום, לא צורך כמעט טמבלוויזיה למעט אקטואליה או תוכניות מעשירות, 4 תארים אקדמיים מאוניברסיטה מובילה (3 מהם מתקדמים), ועדיין לצערי כותב, מקליד ומדבר עם שגיאות, זאת על אף שנולדתי בארץ....

עם כל הכבוד לאליעזר בן יהודה, אבשלום קור ודומיהם החיים לימדו אותי להסתדר מצוין עם הלקויות שלי.
במילים אחרות, עברית מדוקדקת אינה ערובה לכלום מלבד ידיעת השפה.
 

TakeOne

חבר משקיען
הודעות
2,917
מעורבות
865
נקודות
113
קורא הרבה מאוד מגיל צעיר ועד היום, לא צורך כמעט טמבלוויזיה למעט אקטואליה או תוכניות מעשירות, 4 תארים אקדמיים מאוניברסיטה מובילה (3 מהם מתקדמים), ועדיין לצערי כותב, מקליד ומדבר עם שגיאות, זאת על אף שנולדתי בארץ....

עם כל הכבוד לאליעזר בן יהודה, אבשלום קור ודומיהם החיים לימדו אותי להסתדר מצוין עם הלקויות שלי.
במילים אחרות, עברית מדוקדקת אינה ערובה לכלום מלבד ידיעת השפה.

אתה לוקח את זה לכיוון האישי ולחוויה האישית שלך כתוצאה מלקות כלשהי, ואני בכלל מתייחס לבעיה חברתית, לאומית.
לקויות כאלה ואחרות הן לא הנושא מאחר והן יוצאות מהכלל ואינן תלויות ברצונו של אדם שמתמודד איתן.
אני לעומת זאת מתייחס לתופעה חברתית שבה אנשים מתייחסים לשפה כאל דבר זניח, לא חשוב - לא נורא אם לא לומדים אותו ואם לא משכללים את המיומנויות הנדרשות. יש הבדל עצום. מי שסובל מלקויות (כמו למשל הפרעות למידה שמקורן בהפרעות נוירולוגיות התפתחותיות) לא בוחר בכך כמובן. אין לו שליטה, הוא יכול לסגל טכניקות, כלים אולי תרופות כדי להתמודד עם הלקות, רבים מהלוקים מגיעים להישגים שחסרי לקות לא מצליחים להגיע אליהם, אתה דווקא דוגמה טובה למי שרכש תארים יוקרתיים למרות הלקות . זה בכלל לא בר השוואה למי שמבחירה או סתם עצלות מזלזל בחשיבות השפה ואפילו מצדיק את חוסר השליטה שלו ("בטח שתי ילדים, אני ספרתי, לא אתה").
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור