התשובה שלי היא ממש לא "נחמדה" ובטח שלא תדון בשאלה האם מצלמה א טובה מ ב. ומכאן: אם אתה מתכוון לקנות מצלמה,כלשהי,והכפתור היחיד שיפגוש את האצבעות שלך הוא כפתור ה on/off ואת השאר תשאיר למצלמה להחליט אז,קנה פלאפון עם מצלמה טובה ובא לציון גועל (הטעות לא טעות).
לצילום יש ארבע מרכיבים,ואציין אותם מהחשוב ביותר להכי פחות חשוב,והם: הצלם,ידע,העדשה וגוף המצלמה (כולל הטיפולוגיה שלה).
הצלם: אם אין לצלם את היכולת להבחין מתי תמונה היא סתם הנצחה של מה ש"נכנס" בעינית ומתי התמונה באמת מענינת ומספרת סיפור,כלשהו,אם אין את זה אז הפלאפון הוא שדה הרעייה.
ידע: ידע מתחיל ביכולת לדעת ולהבין איך מפעילים את המצלמה,ותהה זו אשר תהה,איך לבחור את הפרמטרים לצילום בצורה מיטבית,איך לצלם תמונה עם סיפר ולא הנצחת רגע ש"נכנס" לעינית,איך לקמפז תמונה,מאיזו זווית לקחת אותה ואיך להעביר את ה"אני" הפרטי של הצלם לתמונה עם הסיפור.
עדשה: תמונה היא לכידת אור והנצחתו באופן סיפרתי בגוף המצלמה ובאמצעי האחסון שבה. כדי ללכוד אור צריך עדשה. בין העדשות השונות יש הבדלים עצומים,החל מכמות ואיכות הזכוכית שבה,דרך מנועי ייצוב התמונה ועד ליכולת של העדשה להעביר את האור בצורה שתיצר תמונה....עם סיפור ברור שמופק מלכידת אור.ועוד הרבה מאוד פרמטרים שנעזוב אותם מפיאת קוצר היריעה.
גוף המצלמה (ובאותה נשימה הטיפולוגיה שלה): בסופו של יום המצלמה מכיילת את לכידת האור של העדשה,ולא יעזור אם השמיים ירדו לארץ ולהיפך - עדשה זולה וגרועה לא תעשה את לכידת האור האיכותית שתעשה אחותה היקרה והמעולה. בכל מצלמה מהעשרים שנים האחרונות יש כמה פעולות שהמצלמה עושה בטרם היא הופכת את לכידת האור שמוקרת על החיישן לתמונה סיפרתית. חלק עושות את זה טוב יותר מהאחרות וחלק....לא.
כסף. צילום עולה כסף ודי הרבה. התקציב,בברירת המחדל,נקשר בצמד מצלמה ועדשה אבל יש עוד עלויות:צריך אי אילו אקסוריז כמו כרטיס לשמירת התמונות,בטריות חצובה ועוד ועוד. גם רכישת ידע עולה כסף אם על דרך של קורס צילום ואם על דרך של ללמוד דרך הרגליים העיניים והניסיון בלמידה עצמית, ועוד משהו שעולה כסף:זה שכדי לצלם משהו צריך להגיע אלי וזמן פנאי,כמו גם דלק לאוטו עולים....כסף.
אז למטיבי הלכת שהגיעו עד הלום: חלקו את התקציב כך ש 60% הולך לעדשה 40% לגוף וקחו בחשבון שהתחביב הזה עולה כסף שצריך להוציא אותו אד הוק או בשוטף - ואם לא:אז שומר נפשו ירחק.
קרופ: מה לעשות אבל מצלמות הקרופ (ואני מתייחס פה לאלה בטיפולוגיה של חסרות מראה - אבל זה נכון ל DSLR באותה המידה) זולות יותר מאלה עם חיישן מלא. ומאחר ואמרנו,כבר,שעדיף (למי שמתחיל בעולם הצילום) לחסוך בהוצאה על הגוף ולהעביר את החיסכון לטובת זכוכית איכותית...יותר, אז יתרונן רב על חסרונן.
במקרה של פוג'י השאלה לא נשאלת,למה? לפוג'י יש רק מצלמות קרופ ואחריהם מדיום פורמט (מעולות) יקרות להחריד וממש לא בסקופ של הדיון פה. לשאר היצרנים יש מצלמות קרופ וגם חיישן מלא שכאמור לא ממש שוות את העלות למי שרק מתחיל את דרכו בעולם הצילום.
בואו נבהיר משהו: מי שמעולם לא חיבר את אותה העדשה בדיוק פעם למלמת קרופ ופעם למלמת חיישן מלא (אותה העדשה בדיוק לשתי מצלמות של אותו יצרן) לא ממש יודע מה ההבדל ומה החוזקות והחולשות של זכוכית לחישן מלא על חיישן קרופ.
כל המידות שניתנות על ערכי הזום של העדשות ניתן במ"מ ביחס לחיישן מלא,כולל כאלה התבריג שלהן לא מאפשר לחבר אותן למלמה עם חיישן מלא - למעט אלה של סוני כפי שכבר ציינתי באיזה פוסט או שניים פה,בעבר שבו כל המצלמות חובקות את אותו התבריג.
אז באו ונעשה חיים קלים: מאחר,ואמרנו,שלסוני תבריג אחיד לכל המצלמות שלהם,בואו ונראה מה קורה כשמחברים עדשה,נניח 50 מ"מ קבועה, למצלמת הקרופ של סוני,נניח ל A6400.:
עכשיו,נסתכל על העדשה:האם היא לכדה פחות אור? האם היא העבירה פחות אור לחיישן? האם משהו השתנה בה ובאופן שהיא מתפקדת אל מול האופן בה תתפקד אם לחובר לסוני עם חיישן מלא.
והתשובה היא: לא. לא קרה לעדשה שום דבר ושום דבר לא משתנה בה והיא עצמה תתפקד בדיוק כמו שתתפקד,פיזית,מול חיישן מלא. העדשה היא "טמבל" מושלם היא לא יודעת איזה גודל של חיישן נמצא אי שם בקצה בגוף המצלמה.
מה כן קורה פה? מאחר והחיישן קטן יותר הוא ילכוד את האור השווה ערך לגודלו במרכז העדשה ואותו ינציח. זה בא לידי בטוי בכך שהתמונה תיראה לנו "גדולה יותר" - היא לא.
איך "נחשב" את מה יתפוס חיישן הקרופ מול החיישן המלא? במקרה של סוני מקדם הקרופ הוא 1.5 כלומר זוית הראייה של התמונה שתפס החיישן מהעדשה הזו שוות ערך
לזוית הראייה שתתפוס עדשה 75 מ"מ אם תחובר לחיישן מלא.
ומה זה משנה? זה משנה לצלם משופשף שיודע מה הוא רוצה להכניס לסיפור של התמונה,ולא פעם (בסוגות כאלה ואחרות של צילום) לחיישן מלא יש יתרון. למי שמתחיל וטרם צילם תמונה אחת שמקומפזת כמו שצריך ומספרת סיפור כמו שצריך,ומציגה את האוביקט המצולם במיטבו ומלא בנופך אומנותי לכל אלה חיישן הקרופ הוא ממש לא משנה דבר.
למיטיבי הלכת שהגיעו עד כה -
סיכום: מצלמה טובה יותר מהאחרת לא קיימת כי תלוי מי דוחף את עינו של מי מהמצלמות ומה רמת הידע שלו ברזי עולם הצילום,ועד כמה הוא יכול להעביר את הידע הזה מהאישיות שלו לסיפור של התמונה ולכן לא באמת חשוב אם זה גוף של יצרן זה ולא האחר ולהיפך.
מי שלוכד את האור ומאפשר את יצירת התמונה זו העדשה - ולכן מיטב הכסף צריך להיות מושקע בה על חשבון "מצלמה פחות טובה"
.
למי שמתחיל צעדיו בעום הצילום אין שום דבר רע או חיסרון המצלמה עם חיישן קורפ ועדשה שתתאים גם לתבריג חישן מלא של יצרן הגוף אלא אם הזכוכית הנרכשת היא לחישני קרופ בלבד - וכן,יש דבר כזה. אם לא עדשה למתאימה לשני החישנים תישאר והגוף או שלא ויוחלף באחר עם חיישן מלא או שייתוסף גוף עם חיישן המלא או שהתחביב יבוא על סיפוקו עם הגוף והעדשה שכבר ....יש.
מנחם