אודיו זיפ
עוסק בתחום
- הודעות
- 1,459
- מעורבות
- 626
- נקודות
- 113
אז על מה מדובר?
בשתי מילים: תקליט נחושת. ובקצת יותר מילים...
רקע:
השלב הראשון של ייצור תקליט מתחיל בחריטה של גלופת מאסטר פיזית - Lacquer, על גבי מכונת חיתוך - Cutter. הקאטר, הוא בעצם מעין פטיפון הכולל ראש חיתוך ייעודי, עליו מסתובבת דסקת הלאקר. המידע המוקלט משודר אל ראש החיתוך, שמתמיר את המידע החשמלי לתנודות פיסיות, וכך "מתורגם" הסיגנאל המוסיקלי והופך לחריץ ספיראלי - Groove
הלאקר, שהוא כלי הייצור הראשוני, עשוי מדסקת אלומיניום כבסיס הנושא עליו ציפוי לכה ייחודי. לאחר סיום חריטת הגרוב בשכבת הלכה, עובר הלאקר תהליך ציפוי מתכת אלקטרוכימי. הציפוי, שמהווה תבנית נגאטיב, מקולף מהלאקר ונקרא תבנית אב – Father. לאחר ייצור תבנית האב, הלאקר אינו בר שימוש נוסף בתהליך.
גם תבנית האב עוברת ציפוי אשר מקולף ממנה ונקרא תבנית אם – Mother. מתבנית האב ניתן לייצר 10 תבניות אם. תבנית האם היא למעשה העתק פוזיטיב של הלאקר, ולכן היא ברת נגינה.
בשלב השלישי עוברת גם תבנית האם ציפוי אלקטרוכימי, אשר מקולף ממנה ונקרא Stamper. מכל תבנית אם, ניתן לייצר 10 סטמפרים. הסטמפר בהיותו תבנית נגאטיב, מהווה את הגלופה הסופית אשר מוכנסת למכבש התקליטים – Press במפעל הייצור. בכך מסתכם תהליך הפקה הנקרא באופן טבעי three step.
למכבש מוכנסות תוויות התקליט, שתי גלופות סטמפר (צד A וצד B) וביניהן "עוגיית" PVC, או בשמו הגנרי המקובל – ויניל. בעזרת תהליך חימום, המכבש משטח בלחץ גדול את הויניל לצורת תקליט אופיינית. מיד עם סיום הכבישה, מקורר התקליט במים, על מנת לייצב את שטח פני התקליט, ולהביאו לדרגת הקושי המרבית. שאריות שולי הויניל נחתכות ע"י סכין ייעודי, והתקליט מועבר להמשך צינון על תושבת מתאימה, עד להתייצבותו הסופית.
טכנולוגיית DMM :
במהלך שנות ה80, בתזמון אירוני לקראת שקיעת עידן התקליטים הגדול, ובמקביל לעליית פורמט הCD, הציגו חברת טלדק וחברת נוימן מגרמניה שיתוף פעולה בטכנולוגיית ייצור חדשנית לייצור מאסטרים בשם Direct Metal Mastering. בשיטה זאת, עוברת דסקת האלומיניום ציפוי אלקטרוכימי בנחושת, במקום הציפוי המקובל בלכה. ראשי חיתוך בעלי יכולת לעיבוד נחושת, פותחו במיוחד למטרה זאת.
ציפוי הנחושת מאפשר חריטת גרוב מדויק ויציב יותר, הענות תדר משופרת ונאמנות גבוהה יותר למקור. גרוב הנחושת העלים את תופעות הPost Echo וה Pre Echo האופייניות ללאקר, בהן ניתן לשמוע במעברים שקטים זליגת מידע מהחריצים הצמודים לזה המתנגן.
אך בשורה התחתונה, היתרון הגדול ביותר נובע מכך שמאסטר הנחושת מתפקד כתבנית אם Mother לכל דבר, וכתוצאה מכך, הציפוי הראשון משמש כסטמפר, וחוסך את הצורך בשני שלבים מתוך השלושה בתהליך ה three step. מכיוון שכל מעבר מציפוי, לציפוי נוסף, משקף אובדן דור באיכות השחזור, קל להבחין ביתרון תהליך ה one step בטכנולוגיית ה DMM. כאשר עולה הצורך להפיק כמות גדולה של תקליטים, ניתן לעבוד בשיטת ה three step המקובלת, אך עם יתרון התחלתי מובנה באיכות המאסטר לעומת הלאקר המסורתי.
היום:
עקב צמצום הדרישה לתקליטים לאורך השנים, נוצר מצב שעד תחילת שנת 2020 נותרו בעולם שני יצרני לאקרים בלבד, אחד ביפן ואחד בארה"ב, בעלי יכולת ייצור ואספקה לכלל תעשיית התקליטים. במהלך חודש פברואר, עלה המפעל האמריקאי Apollo באש ולא נראה לבינתיים שיחזור לפעילות, הפך את היצרן היפני למונופול, והוחרף המצב הבעייתי מלכתחילה באספקת לאקרים לכלל התעשייה. היצרן היפני עובד בתפוקה מלאה, אין באפשרותו להאיץ את תהליך הייצור ולעמוד בביקוש, והתעשייה דואגת לשלומו...
אז מדוע בעצם לא עוברים כולם לDMM?
באופן מסורתי טכנולוגיית וכלי הייצור DMM התקבעו במהלך השנים בתחומי השוק האירופאי. מנגד, רוב הפעילות בשנים האחרונות בתחום המצומצם של הפקת תקליטים מסלילי ההקלטה המקוריים (בניגוד לנורמה המוחצת של שימוש בקבצים דיגיטליים כמקור) מרוכזת ברובה בשוק האמריקאי. סרטי ההקלטה המקוריים הם הנכס הפיזי עליו יש לשמור מכל משמר, וככאלה, בעלי הסרטים המקוריים אינם ששים בלשון המעטה, לנייד אותם יותר מן הנדרש. בנוסף, אין אפשרות טכנית לשדרג ראש חיתוך לאקר, לראש חיתוך DMM, אלא לבנותו מחדש, וטכנולוגיית הייצור כבר לא ממש קיימת. בשני המקרים, ראשי החיתוך שעדיין קיימים, מתוחזקים לפעילות שוטפת ע"י מעט המומחים הוותיקים שנותרו בתחום.
באופן טבעי, לאור המצב הנוכחי ולאור העלייה בביקוש לפורמט התקליטים בעשור האחרון, טכנולוגיית DMM מהווה ערוץ משמעותי להמשכיות ייצור התקליטים בעולם.
"אז על מה כל הטקסט הזה?!" אתם בוודאי שואלים... או! על זה רציתי לדבר!
כל אודיופיל עם פטיפון מכיר את איכות ההקלטות והתקליטים של Stockfisch Records . כי הרי ידוע שכמו שאין, אין, אין כמו במבה, גם אין, אין, אין הדגמה או תערוכה בלי סטוקפיש
גונתר פאולר שייסד את החברה בשנת 1974 והרוח החיה של Stockfisch עד היום, הינו אחד ממהנדסי הסאונד הטובים ביותר על פני הכדור. מעבר לטכנולוגיית ההקלטה המשובחת, ייצור המאסטרים in house בטכנולוגיית DMM הוא המפתח לאיכות הבלתי מתפשרת של תקליטיו. לאחרונה הציגה החברה פורמט השמעה חדש לשוק האנלוג: DMM Dubplate. זוכרים את מה שכתבתי למעלה?:
"היתרון הגדול ביותר נובע מכך שמאסטר הנחושת מתפקד כתבנית אם Mother לכל דבר"... ומכיוון שתבנית האם היא פוזיטיבית, היא ברת נגינה! המוצר הוא "פשוט" המאסטר...
אוסף של 5 שירים מקטלוג החברה בביצוע כריס ג'ונס, שרה קיי, ואחרים, על גבי פלטת מאסטר נחושת DMM שנחרטה ע"י גונתר פאולר. דהיינו, ההקלטה מוזנת לקאטר, שמייצר מאסטר פיזי בודד, ללא שלבי ביניים, ללא איבוד דורות. זאת הפעם הראשונה בה ניתן להאזין במוצר צריכה ישירות על הסט-אפ בבית, לדרגת איכות צליל השמורה לcutting engineers בלבד.
ייצור ה DMM Dubplate הוא לפי הזמנה, כל עותק כולל את שם הלקוח.
המחיר אינו זול בלשון המעטה, (678 יורו לפני משלוח באתר החברה, 2,750 ש"ח באודיו זיפ) ומנגד זהו פורמט שמשמיע לכם סאונד אולטימטיבי: איזון, שקיפות, רזולוציה, אימפאקט, סדר, טבעיות, הומוגניות, ומעל הכל אורגניות בלתי נתפשת.
ו...אתם לא חייבים להאמין לי, פשוט שאלו את מי שכבר ביקר ושמע, או שתקפצו לביקור.
הקפה והגאפה (להחזיר את הלסת למקום), עלי!
זיו
נ.ב.
"רגע, אבל בטח השחיקה הרבה יותר גבוהה בתקליט נחושת, לא?!"
אז זהו שלא... מצד אחד, נחושת היא מתכת רכה יחסית, ומצד שני PVC כבוש הוא חומר קשה יחסית, ולכן קצב שחיקת הטיפ שקול בשני המקרים, ואינו דורש שום שינוי בכיול הסט-אפ.
תמונות מצורפות
נערך לאחרונה ב: