exupgh12
חבר משקיען
- הודעות
- 5,103
- מעורבות
- 3,110
- נקודות
- 113
התנך נחתם כמה מאות שנים לפני.
(אנשי כנסת גדולה. עזרא הסופר היה אחד מהם. שהקים את בית שני באישור כורש).
חנוכה באמצע בית שני, בערך 160 לפנהס.
(סוקרטס למשל חי הרבה לפני והכיר את ירמיהו הנביא. סוף בית ראשון).
חכמים תיקנו (מהמלה להתקין), את החג מכח התורה,
(דברים יז' : "על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה")
לפירסום הנס.
(מלחמת המכבים ואביהם מתתיהו, מול היוונים).
8 ימים החזיק פך השמן.
אגב ....לאחר מכן, המכבים לקחו את השלטון, ונענשו על כך.
(לא יסור שבט מיהודה, והם היו משפחת כהנים). לא פה המקום להרחיב.
לא ככ בטוח למה אתה מתכוון דתי ...
אבל שים לב שרק לחגי התורה, שלושת הרגלים וראש השנה/כיפור
יש להם דיני הלכה 'המוכרים'.
בחנוכה,פורים, טו באב וכו (חגים שחכמים תיקנו), מותר לנסוע, להדליק אש וכו.
(בתפילה יש להם תוספת מיוחדת, בניגוד לחגי התורה - 'יעלה ויבוא' וכו).
מקווה שעברתי את המבחן.
: -)
הכל טוב ויפה, אבל נס פח השמן מוזכר בפעם הראשונה רק בתלמוד הבבלי (אחרי המשנה ומאות שנים לאחר שהחלו לחגוג את חנוכה) ולא בשום מקור אחר.
הסיבה מאחורי ימי החג (8 ימים) נזכרת דווקא בספרים החיצוניים, מקבים א' ומקבים ב' (לא טעות כתיב).
ע"פ ספר מקבים א' מטרת החג - להיות עם חופשי בארצנו, חג החנוכה הוא חג של בית המקדש משום שהמכבים חנכו את בית המקדש (כלומר, חג דתי אל אף שהמורשת היא חילונית).
ספר מקבים ב' נותן סיבה נוספת לשם החג, השם חנוכה הוא מחנוכת שלמה, ומשם גם אורכו של החג – 8 ימים (בימי שלמה חגגו 8 ימים את חניכת המקדש), כלומר המכבים חוזרים על מעשי שלמה.