לצערי יש צורך בעוד איך במדידות ,בעיקר כאשר הרמקול מוצב
בחדר , הרי כשאנו שומעים רמקול מסוים בחדרנו ההשפעה של החדר על הצליל גדולה יותר או לא פחותה מצליל הרמקול , מעבר לזה רוב החברות הסבירות לא מוכרות רמקולים עם אנומליות מטורפות בכיול ,בנוסף צריך למדוד לא רק בנקודת הישיבה ,אפשר למדוד גם את הרמקול עצמו בחדר!!!!!!
כלומר ,מדידות אינם מיותרות בכלל , הם עוזרות מאוד למקם את הרמקול במקום האופטימלי (בתנאי שאין לך אישה גרזן ) ,
כמובן שנעזרים גם באזניים בכדי לתת פיין טיונינג בהתאם לטעמך ,
איך מתחילים
שמים בתחילה
בנקודת הישיבה איזה רמקול ,לא חשוב מוניטור ,רצפתי ,ומסתובבים בלי מדידה בחות או יותר בו צריך להיות אחד הרמקולים ,קדימה אחורה ולצדדים שהרמקול שנמצא בנקודת הישיבה מנגן ולפי האוזניים ברגע ששומעים צליל סביר בלי קפדנות יתרה מסמנים על הריצפה את המיקום לאחר מכן אותו דבר ברמקול השני ,
גוררים הרמקולים הרמקולים הראשיים למקומות הללו בערך (יש לטרוח לפני לסלק כל אקוסטיקה למעט ריהוט לא נייד ) ,מחברים אותם ומסלקים המוניטור מנקודת הישיבה ויושבים שם ככה בחדר ריק לראות באם העסק סביר !
לאחר מכן מכן קובעים את ה TOE IN ,יש לדעת שככל שהרמקול מוטה אליכם יהיו יותר גבוהים יחסית לבס ולהפך , אחרי שאיזנתם חפיף את העסק
מתחיל שלב המדידות ,
מחברים מקרופון יעודי מכויל (שעולה 100 דולר בערך ),בעזרת תוכנה יעודית חינמית (לא זוכר השם ) משדרם צליל לבן כשהמיקרופון נמצא בנקודת הישיבה בערך בגובה 95 סמ בדיוק באמצע ,
התוכנה תתן לכם גרף של כל רמקול בנפרד וגם איך העסק ביחד ,בודקים דיפים והגברים ואז ניתן להזיז הרמקולים טיפה מפה לשם באם משפר המצב ?
בהמשך מתחילים להחזיר האקוסטיקה במידה ויש לאט לאט בהתאם למדידה , בשלב זה יש לשים לב לפינות הקיר שאחרי הרמקולים שלא יוצרים איזה התאבכות בבס ומודדים שוב , ככה הרבה פעמים עד שרוב הדיפים וההגברים נעלמים , רציתי להוסיף פה שאחת הבעיות העיקריות היא נקודת ישיבה קרוב מדי עם הראש לקיר האחורי שזה משכנו הטיבעי של בס מחורבן ונפוח (גם על זה צריך לדבר עם האישה ) ולמשוך הספה קדימה לפחות 40 סמ אם לא יותר ,
בשלב זה יש להסתובב טיפה בין הרמקולים בכדי לשמוע איפה יש בעיות בס או אחרות ,בעיקר בפינות החדר ,והיכן שיש בעיה יש להניח משהו שיקלוט אותה ויבטל אותה ,או סופג אקוסטי או אפילו כורסת טלויזיה , משהו !!
ואז כמובן למדוד שוב בפעם המאה
,מתוך תקווה שנוצר שיפור קטן בגרף ,
מותר בשלב הזה לדאוג להטיה של הרמקולים או אפילו להזיז אותם כזה מגובה במדידה לראות את השינוי ,
זה השלב להכניס לאט לאט עוד אקוסטיקה כזה מגובה ממדידות תוך לקיחה בחשבון שיכול לקלקל בקלות ואז צריך לסלק (למשל יש קולטי בסים שקולטים בעיקר מיד בס ) זה כדאי לזרוק !
בקיצור מדובר בהמון מדידות בהתאם לרמקול ולחדר ולוקח ימים עד שמצליחים להתקרב למשהו סביר ,והתיקון
לעולם לא נגמר ,
אפשר כמובן להרחיב בקשר לציוד ,לגיין הנכון ,להטייה הנכונה בהתאם לפיזור הרמקול ,סוג השטיח אפילו , (שטיח פרסי דקיק בגודל 2מטר על מטר עשרים לא יעשה כלום אפילו הוא לטעמה של הגסטפו )
ועדיין לא דיברנו על תיקון אקטיבי, כמו RC ,או כל מיני קולטים עם ממברנות אקטיביות או מכשירים שמשדרים גל הפוך לבעיה כמו בלק בוקס ודומים ,
כמו כן יש כמובן את זמן הדעיכה שאותה רואים בגרף של הWATER FALL למי שיודע מה זה ,
לסיכום מדובר בעשרות אם לא מאה מדידות בכדי לחבר הרמקולים המחורבנים שלנ לחדרים המעופשים שבו אנחנו ממקמים אותם ,
לכן לא ברור לי בכלל מה אתם מתנפלים על הבחור שלנו שמדבר על מדידות ,או סתם מרגיזה אותכם עקשנותו ,או פשוט חוסר מודעות לצורך במדידות בכדי לאזן חדר רמקול אפילו באם הרמקול לא מושלם ,
זה כתבתי על קצה המזלג ומדובר בבעיה שהינה קצה הקרחון בקבלת צליל נכון והתאמה לטעם האישי ,
תרשו לי להוסיף שבמידה והעסק גדול עליכם (רובנו ) אפשר לפנות לאקוסטיקאי מקצועי שעולה כמה גרושים ,שיוכל גם לספק לכם את אשר צריכים בחדר וכמובן למדוד בצורה מקצועית (דן נגר, שדמה ,קרני ועוד ) ,
וזו הסיבה בדיוק שינני רואה צורך בביטויים הגסים שלכם כלפי פותח השרשור , קצת הבנה לא תזיק פה !