מיקום רמקולים ביחס לקיר אחורי - לא מה שחשבתם... - מאמר


stereophile

חבר משקיען
הודעות
997
מעורבות
63
נקודות
28
בניגוד להנחה הרווחת, שבה למקם רמקולים קרוב לקיר אחורי זה רע, יש כאן הסבר (שנראה מלומד) ליתרונות בכך.

http://arqen.com/acoustics-101/speaker-placement-boundary-interference/

בניפנוף ידיים, טוענים כאן בעצם שמיקום רמקולים קרוב 0-20 ס"מ מקיר אחורי טוב על מנת להתגבר על SBIR
Speaker-Boundary Interference Response מה שבעצם צובע את הצליל ומייצר בעיות באס.

בעצם טוענים שהמיקום הקרוב, מיטיב עם הבאס ומעביר בעצם את ה"בעיה" מהבאס לתחום תדר שניתן לטפל בו טוב יותר.

אני ניסיתי, התוצאות מעניינות...

השתמשתי בעקרונות נוספים כמו חלוקה למספרים אי-זוגיים (כלומר מיקום הרמקולים במרחב כאשר אני מחלק את הצירים לחלקים אי זוגיים שווים).

לפיאגה שלי פורט קדמי אז כך שמיקום קרוב לקיר אחורי לא מהווה בעיה... יש רק עניין של פיינ-טיונינג של מרחק ממזנון וכו'

האמת הייתי שמח למדוד אצלי עם ציוד מדידה (לא מזיק) ולראות את השיפור בנק' האזנה.
מבחינת האזנה, זה עדיין טרי, נשמע שונה זה בטוח... יש תחושה של יותר ניקיון לאורך כל הספקטרום והבאס.

(אנסה לארגן איכשהו מיקרופון, או שאם מישהו מוכן לבוא אליי מתישהו למדוד אשמח (F) )
 

נערך לאחרונה ב:

michael123

חבר משקיען
הודעות
9,753
מעורבות
1,439
נקודות
113
תראה מדידות לפני/אחרי אצלך..
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,123
מעורבות
3,126
נקודות
113
את עניין החלוקה למספר לא זוגי אני מכיר שנים, זה בגלל הצורה בה הצליל (גל נע).
לגבי המרחק מהקיר, תלוי מאוד ברמקול, למשל רמקולים "שיורים" או שיש להם פורט באס אחורי מתנהגים שונה מרמקולים ללא פורט או פורט קידמי.

בכל מקרה שווה לכל אחד לנסות ולראות אם קירוב או הרחקה של הרמקול מהקיר משפרת או גורעת מהתוצאה אצלו.
 

gds

מושעה
הודעות
2,098
מעורבות
756
נקודות
113
רוב הרמקולים הם אומניים דיפולים ולכן זורקים אחורה גם בלי פורט אחורי, זה חלק מהסאונד שלהם ויש להביא זאת בחשבון.
 

Adifigen

אוהב את התחום
הודעות
270
מעורבות
12
נקודות
18
אני למדתי באקוסטיקה שאם אי אפשר להרחיק מספיק - תצמיד
לגבי עיניין הפורט, זה פחות קשור לאן ניזרק האויר. עיניין המרחק פחות רלוונטי לעומת העובדה שתדרים נמוכים (יותר נמוך - יותר ספרי (360 מעלות) בפיזור) מוחזרים מהקיר האחורי בפאזה נכונה ומבטלים/מגבירים את עצמם כאשר הגל הראשוני והגל המוחזר נפגשים.
 

bu13

אוהב את התחום
הודעות
183
מעורבות
38
נקודות
28
מה זה מספיק?
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,101
מעורבות
4,266
נקודות
113
הקטע הוא שאתם מתייחסים רק לבס. והבס, מה לעשות, הוא חלק מהשלם.

הרחקת הרמקול מהקיר האחורי משפיע על ההולוגרפיה, על הפוקוס, על התמונה בכלל.
זה לא משנה אם הפורט מקדימה או מאחורה בתחומים הללו (לא בס).

הרחקת הרמקול מקיר אחורי צריכה להיות לפחות 60 ס״מ. פחות מזה, אין במה.
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,123
מעורבות
3,126
נקודות
113
הקטע הוא שאתם מתייחסים רק לבס. והבס, מה לעשות, הוא חלק מהשלם.

הרחקת הרמקול מהקיר האחורי משפיע על ההולוגרפיה, על הפוקוס, על התמונה בכלל.
זה לא משנה אם הפורט מקדימה או מאחורה בתחומים הללו (לא בס).

הרחקת הרמקול מקיר אחורי צריכה להיות לפחות 60 ס״מ. פחות מזה, אין במה.


נמר, האם גם במוניטורים הדברים שרשמת לגבי המרחק תופסים ?
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,101
מעורבות
4,266
נקודות
113
כמובן גיא. רמקול לא צריך מחסומים. ככל שמרחיקים אותו מהם כך הוא מתנהג טוב יותר.
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,123
מעורבות
3,126
נקודות
113
@נמר

האמרה שלך גרמה לי לסקרנות ולהרחיק את הרמקול עוד יותר מהקיר האחורי....(מזל שחזרתי להתאמן :p )
 

itay123

חבר משקיען
הודעות
3,931
מעורבות
2,678
נקודות
113
לא רק מרחק פיזי מכל דופן/מחיצה (לא רק קיר אחורי גם צידי)
רצוי גם שלא יהיה דבר בין הרמקולים (שידות למינהם )

אם אין התייחסות לפרמטרים אילו, בוודאות אין שום תחושת במה, פוקוס ואיזון.
 

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,123
מעורבות
3,126
נקודות
113
לא רק מרחק פיזי מכל דופן/מחיצה (לא רק קיר אחורי גם צידי)
רצוי גם שלא יהיה דבר בין הרמקולים (שידות למינהם )

אם אין התייחסות לפרמטרים אילו, בוודאות אין שום תחושת במה, פוקוס ואיזון.


איתי, פוסט כזה עלול ליצור עומס בתור לגירושים ברבנות, מילא הרווקים שיכולים להרשות לעצמם חדר האזנה לא מרוהט אבל רחם על הנשואים שגם ככה לרובם האישה עושה טובה שנותנת להם להכניס רמקולים הביתה :D
 

itay123

חבר משקיען
הודעות
3,931
מעורבות
2,678
נקודות
113
אודיו (אודיו דו ערוצי, 2.0 בעיקר ) בדר"כ לא שומעים עם העיניים.

אם אין אפשרות לאופטימיזציה שמאפשרת לרמקולים ( בעיקר full range ) להשמע אופטימליים יותר לסביבתם הקיימת - חבל על כל שקל וחבל על האנרגיה - עדיף להשקיע במקום אחר.
לקנות "פסלים מעוצבים" מנגנים ניגון אווירה ו - אחלה שופוני - אפשרי גם מבלי לפתוח קופות חסכון למינהם...

אם ההנהלה לא מאפשרת, עדיף לשמוע לה ולהתרכז בתחומים אחרים שאולי מעניינים יותר אם ניתן להם צאנס.
 

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,885
מעורבות
1,883
נקודות
113
בעקבות הפוסט הזה הרחקתי מהקירות האחוריים והצידיים עוד 10 סמ מכל כיוון, כך שיש 60 סמ מכל קיר, והסטנד הוא לא בין הרמקולים ובאמת יש הבדל ניכר לטובה.
כל זה על חשבון המרחק בין שני הרמקולים עצמם שעומד עכשיו על 190 סמ, שזה קרוב למינימום התיאורטי המקובל, אבל למרות היצרות מה של הבמה אני חושב שזה עדיף בהרבה.
 

bu13

אוהב את התחום
הודעות
183
מעורבות
38
נקודות
28
הרחקת הרמקול מקיר אחורי צריכה להיות לפחות 60 ס״מ. פחות מזה, אין במה.
נמר, האן הכוונה ל 60 ס"מ מהדופן האחורית של הרמקול?
 

itay123

חבר משקיען
הודעות
3,931
מעורבות
2,678
נקודות
113
bu13
לדעתי נמר התכוון ל כ 60 ס"מ-לפחות-אך יכול להיות גם פחות כמובן תלוי גם במבנה החדר והרמקול הספציפי ותגובתו בהתאם לסביבתו )
ואני מסכים לחלוטין - אמנם יש לייחס כל מקרה לגופו.
יותר חשוב ה-מרווח אוויר (באותו יחס) לרמקול מצריך גם את הדופן הצידית (מהקיר נניח )
אז התשובה היא כן.
זא אותו יחס דופן צידי ואחורי.
מי ש"מתחתן" עם רמקול גדול - צריך להבין שצריך "להקריב" בזוגיות.
 

נערך לאחרונה ב:

exupgh12

חבר משקיען
הודעות
5,123
מעורבות
3,126
נקודות
113
אודיו (אודיו דו ערוצי, 2.0 בעיקר ) בדר"כ לא שומעים עם העיניים.

אם אין אפשרות לאופטימיזציה שמאפשרת לרמקולים ( בעיקר full range ) להשמע אופטימליים יותר לסביבתם הקיימת - חבל על כל שקל וחבל על האנרגיה - עדיף להשקיע במקום אחר.
לקנות "פסלים מעוצבים" מנגנים ניגון אווירה ו - אחלה שופוני - אפשרי גם מבלי לפתוח קופות חסכון למינהם...

אם ההנהלה לא מאפשרת, עדיף לשמוע לה ולהתרכז בתחומים אחרים שאולי מעניינים יותר אם ניתן להם צאנס.

אני לא מסכים איתך בנושא, יש משתנים נוספים שלא התייחסת אליהם
אקח את המקרה הפרטי שלי כדוגמה.

האם חלל האזנה שלי אופטימאלי - לא
יש בחלל מזנון, ספה עם שזלונג, יש קיר שרובו עשוי זכוכית, יש שולחן בין הספה לרמקולים ורחמנה ליצלן לא חסרים לי אגרטלים וחפצי זכוכית, אחד מהם רחמנה לצלן אחת מהם יושבת על הסאב אבל מפה קטנה, משקל עצמי גבוהה ויציבות הסאב מונעים כל קירקוש מיותר .

המזנון - בגובה 40 ס"מ, כך שההפרעה שלו יחסית מינימילית

צד שמאל של הספה שקרוב יותר לרמקול שמאל הוא בעצם יחידת השזלונג, במקרה הטוב הגובה מגיע ליחידת הבאס התחתונה (מכיוון שבאס פחות ממוקד אין באמת הפרעה), כאמור שאר היחידות נמצאות מעל לגובהה השזלונג.

קיר הזכוכית כוסה בווילון עבה דיו כך שאין רפלקציה של הסאונד

כלי הזכוכית שברשותי הם כלים כבדים בעלי משקל, לראיה אין לי רזוננסים ממקומות שונים בחלל האזנה גם בווליום גבוה כשהסאב או הקידמיים מוגברים לווליום שלא נעים לי להאזנה.

שטיח כבד תורם לכך שלא יהיו החזרים בלתי רצויים מהרצפה

תמונות בד על הקיר עוזרות להקטין החזרים.

לפי הדברים שרשמת, רובנו בכלל לא צריכים להחזיק רמקולים ריצפתיים, אולי זה נכון. האם התאוריה הזו עובדת בכל חלל? לא נראה לי. אני יכול לומר לך שאפילו בתי בת ה 12 וזוגתי עלו מיד על ההבדלים שנוצרו בעקבות שינוי הסטאפ, לדיבריהם יש שיפור גדול מאוד לטובה בסאונד בין הרמקולים הקודמים לנוכחיים.

בחיים יש רצוי ויש מצוי, בכלל החיים בנויים מרצף של אירועים ופשרות.

לדעתי השאלה העיקרית שצריכה לעניין כל אחד מאיתנו האם הסטאפ הנוכחי בחלל הנתון נותן ביצועים טובים יותר מסטאפ קודם שהיה ברשותנו, במידה והתשובה חיובית כול התאוריות שבעולם (כבודם במקומם מונח) לא רלוונטיות.
 
נערך לאחרונה ב:

itay123

חבר משקיען
הודעות
3,931
מעורבות
2,678
נקודות
113
גיא - להביא רמקול גדול יותר מהקודם לא הופך בהכרח את התוצאה לטובה יותר - כמובן אם התנאים נשארו אותם תנאים בדיוק - נהפוכו - נמצאים עם "בעיות" חמורות עוד יותר בגלל המבנה והגודל של הרמקול.

לא דברתי אגב בהכרך עליך או כל משתמש אחר - דבריי הם כלליים מניסיוני.
 

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,885
מעורבות
1,883
נקודות
113
אני לא מסכים איתך בנושא, יש משתנים נוספים שלא התייחסת אליהם
אקח את המקרה הפרטי שלי כדוגמה.

האם חלל האזנה שלי אופטימאלי - לא
יש בחלל מזנון, ספה עם שזלונג, יש קיר שרובו עשוי זכוכית, יש שולחן בין הספה לרמקולים ורחמנה ליצלן לא חסרים לי אגרטלים וחפצי זכוכית, אחד מהם רחמנה לצלן אחת מהם יושבת על הסאב אבל מפה קטנה, משקל עצמי גבוהה ויציבות הסאב מונעים כל קירקוש מיותר .

המזנון - בגובה 40 ס"מ, כך שההפרעה שלו יחסית מינימילית

צד שמאל של הספה שקרוב יותר לרמקול שמאל הוא בעצם יחידת השזלונג, במקרה הטוב הגובה מגיע ליחידת הבאס התחתונה (מכיוון שבאס פחות ממוקד אין באמת הפרעה), כאמור שאר היחידות נמצאות מעל לגובהה השזלונג.

קיר הזכוכית כוסה בווילון עבה דיו כך שאין רפלקציה של הסאונד

כלי הזכוכית שברשותי הם כלים כבדים בעלי משקל, לראיה אין לי רזוננסים ממקומות שונים בחלל האזנה גם בווליום גבוה כשהסאב או הקידמיים מוגברים לווליום שלא נעים לי להאזנה.

שטיח כבד טורם לכך שלא יהיהו החזרים בלתי רצויים מהרצפה

תמונות בד על הקיר עוזרות להקטין החזרים.

לפי הדברים שרשמת, רובנו בכלל לא צריכים להחזיק רמקולים ריצפתיים, אולי זה נכון. האם התאוריה הזו עובדת בכל חלל? לא נראה לי. אני יכול לומר לך שאפילו בתי בת ה 12 וזוגתי עלו מיד על ההבדלים שנוצרו בעקבות שינוי הסטאפ, לדיבריהם יש שיפור גדול מאוד לטובה בסאונד בין הרמקולים הקודמים לנוכחיים.

בחיים יש רצוי ויש מצוי, בכלל החיים בנויים מרצף של אירועים ופשרות.

לדעתי השאלה העיקרית שצריכה לעניין כל אחד מאיתנו האם הסטאפ הנוכחי בחלל הנתון נותן ביצועים טובים יותר מסטאפ קודם שהיה ברשותנו, במידה והתשובה חיובית כול התאוריות שבעולם (כבודם במקומם מונח) לא רלוונטיות.
גיא, תתחדש ותהנה! הרמקולים שלך נראים נפלא ואני בטוח שאתה שומע בהם טוב יותר מהקודמים.
הסלון שלך הוא כמו של כולם, כולל האילוצים והפשרות.
לדעתי המוזיקה צריכה להיות חלק מהבית ולכן צריכה להשתלב במרקם החיים גם אם יש 10% פשרה סונית.
כשלעצמי, בחרתי לשים את המערכת בסלון, על אף כמה אילוצים מובנים, למרות שהיתה לי האפשרות למקם אותה בחלל האזנה יעודי ומושלם. אני מעדיף שהילדים שלי יחשפו למוזיקה ויחיו אותה יחד איתי (למרות הפרצופים שהם עושים פה ושם ביחוד בקלאסית) מאשר לתקוע אותה בחדר סטרילי ולשבת שם לבד כמו באי בודד.
רק קיבלת הרגע את הרמקולים, אתה עוד תשחק איתם, תזיז פה ושם ותגיע לאופטימום. אני בטוח שתוכל להוציא תוצאה מעולה מהציוד שיש לך. אבל בשלב זה עזוב ציוד, פשוט תהנה מהמוזיקה שאתה אוהב ותן לקנייה החדשה ״לשקוע״ ועוד חודש תתחיל לשחק עם המיקומים. תתחדש!
 

eyalw

אוהב את התחום
הודעות
278
מעורבות
212
נקודות
43
הקטע הוא שאתם מתייחסים רק לבס. והבס, מה לעשות, הוא חלק מהשלם.

הרחקת הרמקול מהקיר האחורי משפיע על ההולוגרפיה, על הפוקוס, על התמונה בכלל.
זה לא משנה אם הפורט מקדימה או מאחורה בתחומים הללו (לא בס).

הרחקת הרמקול מקיר אחורי צריכה להיות לפחות 60 ס״מ. פחות מזה, אין במה.

ממש לא הייתי לוקח את האימרה שלך כתורה מבורא עולם .
בייחוד שהיא לא מדוייקת כלל .

חללים שונים מתנהגים שונה .
לדוגמה אצלי הרמקול רחוק 12-14 CM מה קיר האחורי ויש לי 2 פורטים (באס רפלקס אחוריים בכל רמקול ) ואין שום בעיה עם הבמה .

יש חשיבות גדולה למבנה החלל , מרחק הישיבה , התכולה של החלל , החזרים ,וכו..
אין פתרון קסם (כמו 60 ס"מ - לפחות לא בתחום הזהo_O) שיתאים לכולם .
בתחומים אחרים אולי כן :p:p:p:p
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור