מאסטרו אודיו
עוסק בתחום
- הודעות
- 1,790
- מעורבות
- 338
- נקודות
- 83
האם מוסיקה בלי קצב יכולה לרגש?
על קצה המזלג.
אי שם במאה התשע עשרה, כנראה אצל פרנץ ליסט, הקצב (או המקצב. Tempi) החל מתחבא
בתוך המוסיקה. המוסיקה זורמת בזמן מבלי לקצוב אותו ובכך מעבירה את המאזין למימד אחר, מנותק
מהזמן.
להלן רשימה קצרה של מלחינים חשובים שהתנתקו מקציבת הזמן במובן הקלסי ויצרו שפה מוסיקלית
חדשה ומרתקת:
ואגנר
סיבליוס
דביסי
ראוול
גרהארד
אוחנה
דיטייה
קרטר
קראמב
בולז
סביבם יש כמובן מלחינים רבים נוספים.
מנגד להם, מלחינים אחרים העבירו את המקצב לקידמת הבמה וניתן לומר שהוא הפך ללב המוסיקה
שלהם. פיליפ גלאס וסטיב רייך מהבולטים שבהם.
סטרווינסקי, מלבד היותו רב אמן בתזמור היה אשף במשחקי מקצב. יצירות כמו פולחן האביב וציפור
האש מדגימות שינויי טמפו כמעט קבועים מתיבה לתיבה. למרות זאת, המוסיקה שלו נשארת קליטה
וסוחפת. איך זה קורה?
מעניין לציין שראוול משתייך לשתי הקבוצות. העמידו למשל את דפניס וכלואה אמול הבולרו המפורסם.
מדוע קצב כל כך מושך אותנו, או בהפוכה, מדוע מוסיקה שמחביאה את המקצב אינה פופולרית בקרב
הקהל הרחב ומצריכה סבלנות והשקעה?
עופר.
על קצה המזלג.
אי שם במאה התשע עשרה, כנראה אצל פרנץ ליסט, הקצב (או המקצב. Tempi) החל מתחבא
בתוך המוסיקה. המוסיקה זורמת בזמן מבלי לקצוב אותו ובכך מעבירה את המאזין למימד אחר, מנותק
מהזמן.
להלן רשימה קצרה של מלחינים חשובים שהתנתקו מקציבת הזמן במובן הקלסי ויצרו שפה מוסיקלית
חדשה ומרתקת:
ואגנר
סיבליוס
דביסי
ראוול
גרהארד
אוחנה
דיטייה
קרטר
קראמב
בולז
סביבם יש כמובן מלחינים רבים נוספים.
מנגד להם, מלחינים אחרים העבירו את המקצב לקידמת הבמה וניתן לומר שהוא הפך ללב המוסיקה
שלהם. פיליפ גלאס וסטיב רייך מהבולטים שבהם.
סטרווינסקי, מלבד היותו רב אמן בתזמור היה אשף במשחקי מקצב. יצירות כמו פולחן האביב וציפור
האש מדגימות שינויי טמפו כמעט קבועים מתיבה לתיבה. למרות זאת, המוסיקה שלו נשארת קליטה
וסוחפת. איך זה קורה?
מעניין לציין שראוול משתייך לשתי הקבוצות. העמידו למשל את דפניס וכלואה אמול הבולרו המפורסם.
מדוע קצב כל כך מושך אותנו, או בהפוכה, מדוע מוסיקה שמחביאה את המקצב אינה פופולרית בקרב
הקהל הרחב ומצריכה סבלנות והשקעה?
עופר.