מגבר "חזק" עדיף? ומה בעיניין ה Thermal distortion


Slim1900

אוהב את התחום
הודעות
269
מעורבות
114
נקודות
43
בפורומים בארץ קראתי בעבר טענות שהבעיה מרכזית במערכות אודיו -שהם חסרות כוח מספיק בגלל שימוש במגבר לא מספק מבחינת הכוח ולכן המוזיקה שמופקת יכולה להיות נעימה אבל דרדלה , חסרת ביצים ואנרגיה.
מין סוג היגד כזה שנכתב ב"עשרת הדיברות" וכמו הפייק ניוז הקיים היום על אמירות כלשהן שסוביקטיביות הופכת לאוביקטיביות ובמקרה האודיופילי הנסמכות על "ניסיון " והאזנה של מאות שנים.
אם מבינים את זה ככה, אז המגבלה של לשים מגבר "גיבור מבחינת החוזק" הוא שלא כל מגבר כזה "מפיק מוזיקה" וכנראה הבעיה היא במגבר עצמו. וכדי להשיג מגבר כזה (טרנזיסטורי) צריך לשלם הרבה והרבה ויותר הרבה, או להסתפק במגבר קלאס D או להוסיף קדם מגבר עם שפופרת ,אבל שיהיה בעל איכויות מוזיקאליות ולא ייבש תשכל.

Speaker Efficiency​

נתקלתי בהסבר אחר או נוסף לצורך העיניין והוא הקשור לקשר בין עוצמת המגבר ויעילות הדריבר. לא מדובר נצילות של הרמקול או העקבה אלא
ביעילות הרמקול להפוך אנרגיה חשמלית לאנרגיה אקוסטית. היות ויעילות זו היא גרועה והרוב המוחלט של האנרגיה שמוציא המגבר מתבזבזת על חום בדריבר(בסליל של הדריבר), נשאלת השאלה מה חימום הדריבר ( החימום והקירור של הדריבר) משפיעים על הסאונד

Efficiency (decimal)Efficiency (percentage)Sensitivity (1w/1m)
0.20020%105 dB SPL
0.10010%102 dB SPL
0.0505%99 dB SPL
0.0202%96 dB SPL
0.0101%93 dB SPL
0.0050.5%90 dB SPL
0.0020.2%87 dB SPL
0.0010.1%84 dB SPL



שני הלינקים הבאים מסכמים את העיניין

 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,908
מעורבות
2,930
נקודות
113
כדי לשמוע בעוצמה מפוצצת אוזניים של 95dB SPL במרחק 3 מ' מרמקול שרגישותו 93dB יש צורך במגבר של 15 ואט.
אם המגבר רציני, הוא יכול בקלות לטפל בפיקים רגעיים של הרבה מעבר לזה.

לעומת זאת, יש מגברים בהספק של מאות ואטים שמספקים מוזיקה חסרת אנרגיה וביצים, ולא תמיד אפילו כל כך נעימה. היה לי מזמן אחד כזה, Bel Canto eVo 4, שב-bridged סיפק לכאורה 400 ואט.

עוד עניין שעלול להטעות בקשר למגברים: יש גם עניין של רגישות המגבר. אם המתח בכניסה שמספק המקור/הפרה אינו גדול/שווה לרגישות המגבר, המגבר לא יספק את ההספק הנומינלי שלו, ונידרש למגבר חזק יותר, לא בגלל שכל ההספק שלו נחוץ, אלא כדי שמה שהקלט גורם למגבר להפיק יהיה ההספק הנחוץ.

כדי לספק את מה שצריך, הספק RMS אינו הפרמטר היחיד, והרבה מדברים על 50 או 100 ואט "טובים" לעומת "גרועים". אני לא בטוח מהם כל הפרמטרים הרלוונטיים, אבל הם כוללים ללא ספק יכולת הזרמת זרם גבוה, ואולי גם Slew Rate גבוה או Rise Time נמוך, ואני לא בטוח לגבי damping factor גבוה -- יש מגברי מנורות עם באס כייפי ודמפינג פאקטור נמוך. יש גם את עניין הכפלת ההספק בחציית האימפדנס, אבל יש הרבה מגברים מצוינים שאינם מסוגלים לזה, כולל מגברי מנורות, כך שזה כנראה לא תנאי סף.

כך שהסיפורים על ההספקים האדירים הנדרשים הם סיפורים, מיתוסים, למעט אולי במקרים קיצוניים של האזנה בעוצמות גבוהות עם רמקולים לא רגישים, או שהאימפדנס שלהם יורד לערכים נמוכים שדורשים הספקים גבוהים, או מתח יציאה נמוך מדי של המקור/פרה יחסית לרגישות המגבר. לפעמים יש צורך במגבר יקר יותר לאו דווקא בגלל ההספק הנומינלי שלו, אלא כי הוא מספק את מה שנדרש מפרמטרים אחרים, או בגלל עניין רגישות הכניסה.

ובקשר ליעילות של הרמקול -- כנראה שזה לא משנה כלל מבחינת השפעת הטמפרטורה על איכות הצליל -- בכל רגישות/יעילות נתונים יש רמקולים מצוינים ורמקולים בינוניים ומטה. הפרמטר של רגישות הוא קריטי בעיקר (רק?) בעניין בחירת המגבר עבור עוצמת האזנה רצויה.
 

YOSSI24

חבר משקיען
הודעות
1,937
מעורבות
476
נקודות
83
בפורומים בארץ קראתי בעבר טענות שהבעיה מרכזית במערכות אודיו -שהם חסרות כוח מספיק בגלל שימוש במגבר לא מספק מבחינת הכוח ולכן המוזיקה שמופקת יכולה להיות נעימה אבל דרדלה , חסרת ביצים ואנרגיה.
מין סוג היגד כזה שנכתב ב"עשרת הדיברות" וכמו הפייק ניוז הקיים היום על אמירות כלשהן שסוביקטיביות הופכת לאוביקטיביות ובמקרה האודיופילי הנסמכות על "ניסיון " והאזנה של מאות שנים.
אם מבינים את זה ככה, אז המגבלה של לשים מגבר "גיבור מבחינת החוזק" הוא שלא כל מגבר כזה "מפיק מוזיקה" וכנראה הבעיה היא במגבר עצמו. וכדי להשיג מגבר כזה (טרנזיסטורי) צריך לשלם הרבה והרבה ויותר הרבה, או להסתפק במגבר קלאס D או להוסיף קדם מגבר עם שפופרת ,אבל שיהיה בעל איכויות מוזיקאליות ולא ייבש תשכל.

Speaker Efficiency​

נתקלתי בהסבר אחר או נוסף לצורך העיניין והוא הקשור לקשר בין עוצמת המגבר ויעילות הדריבר. לא מדובר נצילות של הרמקול או העקבה אלא
ביעילות הרמקול להפוך אנרגיה חשמלית לאנרגיה אקוסטית. היות ויעילות זו היא גרועה והרוב המוחלט של האנרגיה שמוציא המגבר מתבזבזת על חום בדריבר(בסליל של הדריבר), נשאלת השאלה מה חימום הדריבר ( החימום והקירור של הדריבר) משפיעים על הסאונד

Efficiency (decimal)Efficiency (percentage)Sensitivity (1w/1m)
0.20020%105 dB SPL
0.10010%102 dB SPL
0.0505%99 dB SPL
0.0202%96 dB SPL
0.0101%93 dB SPL
0.0050.5%90 dB SPL
0.0020.2%87 dB SPL
0.0010.1%84 dB SPL



שני הלינקים הבאים מסכמים את העיניין

כעיקרון למגבר צריכות להיות רזרבות כח כדי לא לעבוד קרוב לקצה היכולת, האנלוגיה דומה למנוע של מכונית, תכנון נכון המנוע צריך להיות גמיש בסל"ד נמוך יחסית צריך להגיע למהירות שיוט קבועה מותרת,
אותה תפיסה צריכה להיות בבחירת מגבר ביחס לרמקול, אם נבחר מגבר שהוא תחנת כח לרמקול בעל עכבה נדיבה, זו תהיה טעות לגבי נוחיות ווליום, עיוותים גבוהים וביצועים פגומים במערכת,
הגישה שלא נסבול מכל עודף כוח לא נכונה.
 
נערך לאחרונה ב:

Cloudy

חבר משקיען
הודעות
803
מעורבות
313
נקודות
63
להסתפק במגבר קלאס D
:mad: EVIL

תהרגו אותי אבל למרות שבהחלט יתכן שכותב הפוסט לא התכוון לטעון שקלאס D נחות, זה עדיין נשמע כאילו עוד רגע יקפוץ לפה מישהו מהפורום האודיופילי ויספר לי שאין כמו טלויזיה CRT עם מנורות ושידורי UHF ושכל ה LCD עם ה 4K והבלוריי הדיגיטלי הרגו את חווית הצפייה והכל נראה מלאכותי וחסר רגש.
 

נערך לאחרונה ב:

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור