קצת להרחיב על אותה שורה ועל אותו "קסם" שאלדר ציין.
***מי שלא מעניינים אותו מונחים טכניים הקשורים לעולם האודיו, הסברים על Room Correction וכיוצ"ב.....זה הזמן לדלג..***
לפני ההסבר, צריך ללכת קצת אחורה ולדבר על עקומות מטרה.
מערכות ה RC השונות מודדות את המצב הקיים של הרמקולים בחלל, כל אחת בהתאם ליכולות שלה, לאיכות המיקרופונים שלה, להנחיות המדידה שלה וכיוצ"ב.
לאחר אותה מדידה, המערכת מבצעת כיול.
איכות הכיול והתוצאה הסופית תהיה שונה לחלוטין ממערכת למערכת, לאור היכולות, הגמישות וכמובן טיבם של האלגוריתמים השונים.
מטרת הכיול של כל אותן מערכות כמובן זהה והיא לנסות ולתקן את החולי הגדול שיוצר החדר, כל זאת במישורים ואספקטים שונים לרבות impulse ו phase ו FR, תיקון ב- Time Domain וכיוצ"ב.
תיקון שמוביל לאן בעצם?
המערכות הללו (כמעט כולן) לא מתקנות את הבלגן שיצר החדר למצב של Flat, היות ומצב דברים שכזה ישמע בדרך כלל חד, שטוח וחסר נפח.
המערכת תקח את הבלגן שיצר החדר ותתאים אותו לעקומת מטרה שתהיה בהכרח שונה מ Flat.
עקומת מטרה היא למעשה עקומה גרפית הקובעת את היחס בין התדרים השונים שמרכיבים את כל הספקטרום השמיע.
קיימות לא מעט עקומות מטרה וכל חברה דוגלת בעקומה שלה, כאשר המפורסמות שבהן הן של B&K ו- Harman על 2 גרסאותיו.
ה Trinnov מבצע את האמור, בדומה לשאר מערכות ה RC ומסוגל להתאים את עצמו לעקומות מטרה שונות ומשונות, אבל, בנוסף, המערכת מעניקה למשתמש אופציה נוספת, מאוד ייחודית, ואליה למעשה נחשף אלדר בפעם הראשונה (ולמעשה היחידי שהקשיב לה עד היום...)
מצב דברים זה נקרא :
According To Left and Right
ומה זה אומר בעצם...?
המשמעות היא שהאלגוריתם של Trinnov משתמש ב-ריספונס המקורי של הרמקולים בחלל והופך את אותו ריספונס ,לעקומת מטרה מאוד ייחודית...
זאת אומרת שככל ונבחר להפעיל אופציה זו במכשיר, האלגוריתם של החברה יהפוך את הריספונס הייחודי של הרמקולים שלנו בחלל לעקומת מטרה, כאשר הוא למעשה ימנע מלתקן את ה FR מעל תדר של 200 הרץ.
בוא ננסה להסביר זאת באמצעות גרפים.
התמונה הראשונה מחולקת ל- 2 חלקים
הגרף הראשון מייצג את המדידה ראשונית של 2 הרמקולים, זהו מצב ה Before
הגרף מתחתיו הוא מצב ה After .
אם נתבונן במצב ה After נבחין כי האלגוריתם כייל את המצב הראשוני (Before ) לעקומת מטרה בה בחר המאזין להשתמש ובמקרה של הדוגמא הספציפית עקומת Harman = עקומה גרפית שמתחילה גבוה יותר בתחום התחתון ויורדת בהדרגתיות.
תמונה זו מצביעה על מצב דברים של כיול "קלאסי":
בלאגן ראשוני--->כיול והתאמת הסאונד לעקומה כלשהי.
עכשיו נעבור למצב של
According To L+R:
גם תמונה זו מחולקת ל-2 גרפים.
מצב ה Before כמובן לא השתנה. ככה נמדדים הרמקולים שלנו בחלל הספציפי.
לעומת זאת, מצב ה After נראה שונה בתכלית השינוי מהתמונה הראשונה, לכאורה אין שוני בין מצב ה Before למצב ה After.
לכאורה בלבד, כי אם נשים לב מקרוב, נראה כי ה- Trinnov תיקן ככל יכולתו את מצב הדברים עד 200 הרץ, אבל כמעט ולא נגע בעקומה לאחר ה 200 הרץ והוא כרגע מבצע תיקונים שונים ומשונים (ברקע), אך נמנע מלגעת ב FR מ 200 הרץ וצפונה.
מצב דברים זה יוצר סיטואציה לפיה המאזין מקשיב ל FR המקורי של הרמקולים בחלל.
האם בהכרח אפשרות זו תוביל לתוצאה טובה יותר מאשר הכיול "הקלאסי" לפיו הכיול מתיישר לעקומת מטרה קלאסית/אוניברסלית כלשהי?
לא בהכרח...
התשובה תהיה מאוד פרסונלית ותלויה במצב הדברים הראשוני של הרמקולים בחלל.
במקרה שלי, התוצאות בהחלט מפתיעות לטובה....
שאלה קצרצרה, תשובה ...ארוכה...
רן