כמה מיקרופונים משמשים בהקלטת קונצרט הפילהרמונית של ברלין?


רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
369
מעורבות
321
נקודות
63
זו לא תשובה מלאה - זו רק תשובה חלקית מאוד המתבססת על צילומי תקריב של כל השליש הימני, מעט מהחלק המרכזי ומעט מהחלק השמאלי של במת אולם הפילהרמוני בברלין - אולם הבית של התזמורת הפילהרמונית של ברלין. צילום התקריב הוא מתוך הקונצרט שנערך ב-8 בנובמבר 2024 עם המנצח הראשי של התזמורת קיריל פטרנקו והכנרת הנורווגית וילדה פראנג שניגנה את הקונצ׳רטו לכינור של קרונגולד ואחר כך גם נתנה הדרן-סולו בקטע של מלחין איטלקי לא ידוע שם. כל הקונצרטים של התזמורת מצולמים ומוקלטים באופן רציף מזה כ-25 שנה, כך שהפילהרמוני הוא במקביל להיותו אולם קונצרטים גם אולפן הקלטה וצילום ממותקן ומצוייד היטב.

נכון העיר מר קסנר שעל במת הפילהרמוני, כמו ברוב אולמות הבית של תזמורת בעולם יושבים הנגנים של סקציות הכלים השונות בתזמורת על במות בהפרשי גובה של עשרות סנטימטרים זה מעל זה. הבמות הללו מקיפות בצורת קשתות את כל רוחב ועומק הבמה. הגובה המשתנה שבו ממוקמים המיקרופונים התלויים מהתקרה מתייחס כמובן גם לגובה הנגנים הישובים על במות הסקציות.

רוב המיקרופונים יורדים על פסים דקים מהתקרה, חלקם הקטן מוצב על מעקה היציע (במקרה זה הימני) שמעל הבמה או אפילו על הבמה עצמה.
צילום התקריב מכסה את תפרוסת המיקרופונים שמיועדת לקלוט רק שליש מנגני התזמורת שעל לבמה.

מעל ראשה של הסולנית, הכנרת וילדה פראנג תלוי מיקרופון ארוך שתפקידו לקלוט כמובן את צליל הכינור, הכלי הסולני בקונצרט.

אז מה היה לנו שם - להקלטת התזמורת:
1-2. שני מיקרופונים ראשיים בצד ימין מעל הפודיום של המנצח - שניהם בהטיה קלה לצד ימין. תפקידם לקלוט את מה ״ששומע״ המנצח פטרנקו מהצד הימני של נגני התזמורת.
3. כמטר לתוך הבמה - מיקרופון שיורד מאוד קרוב לראשיהם של שמונת נגני קבוצת הכינור השני.
4. כמטר נוסף לתוך הבמה - מיקרופון נוסף שתלוי כשני מטר מעל שמונת נגני קבוצת הכינור השני.
5. עוד יותר לעומק הבמה אבל כבר מעט לכיוון מרכז התזמורת - מיקרופון שתלוי מעל ראשיהם של חמשת נגני הויולה.
6. עוד יותר לעומק הבמה - מיקרופון שתלוי בגובה שני מטר מעל נגן כלי מקלדת, כנראה עוגב (לא ראיתי את המקלדת).
7. עוד יותר לעומק הבמה - מיקרופון שתלוי מעל ראשיהם של נגני הקרן ומכסה חלקית את סקציית נגני כלי הנשיפה ממתכת.
8-9. מאחורי שורת הכסאות שעליהם יושבים נגני הקרן של סקציית כלי הנשיפה ממתכת מוצב על הבמה סטנד ועליו שני מיקרופונים באותו גובה.
המיקרופון הראשון (8) מופנה קדימה - כלפי אותם נגני קרן. המיקרופון השני (9) מופנה לאחור כלפי שורת הנגנים האחרונה היושבת על טבעת הבמה
העליונה ביותר. אלו הם נגני התוף, כלי הנקישה (למשל קסילופון) וכלי ההקשה.

ועכשיו הסיומת המעניינת ביותר לגובה - בצד ימין יש עוד שני מיקרופונים, נקרא להם מיקרופוני יציע. תפקידם כנראה הוא לתת את מימד הגובה בהקלטת הקונצרטים. כבר ציינתי כאן בעבר שחלק מהקונצרטים של הפילהרמונית הברלינאית מוקלטים בשנים האחרונות בשיטת דולבי-אטמוס שמאפשרת הצבת רמקולי גובה, השיטה המומלצת ביותר על ידי מעבדות דולבי הוא למקם אותם בתקרת חלל ההאזנה בבית.

10-11. שני המיקרופונים הללו ממוקמים על סטנדים קטנים המחוברים למעקה היציע הקהל הימני ממש מעל הצד הימני של במת התזמורת.
מיקרופון ״היציע״ הראשון (10) ממוקם כשלושה מטר לעומק הבמה, ובגובה כשלושה מטר מעל ראשי הנגנים ומופנה בהטיה קטנה כלפי מטה.
מיקרופון ״היציע״ השני (11) ממוקם כארבעה מטר לעומק הבמה כשהגובה שלו עשרות סנטימטרים בודדים מתחת לגובה מיקרופון ״היציע״ הראשון.

עדכונים נוספים - לשניות בודדות באותו קונצרט רואים צילום תקריב של מיקרופונים נוספים במרכז הבמה ובצד שמאל של הבמה:.

12-13. סטנד שמוצב מאחורי נגני הטיפאני בשורת הנגנים האחרונה בחלק האחורי העמוק ביותר של הבמה ועליו שני מיקרופונים די גדולים בגובה של כשני מטר מעל ראשו של נגן הטיפאני. מיקרופון אחד (12) מוצב על מוט בצידו הימני של הסטנד פונה קדימה בהטייה קלה לצד ימין. מיקרופון שני (13) מוצב על מוט בצידו השמאלי של הסטנד ופונה קדימה בהטייה קלה לצד שמאל.

14. מיקרופון תקרה היורד מעל לראשה של נגנית הנבל בצד ימין-מרכז של הבמה.

15-16. מעל ראשיהם של שניים מנגני הקונטרבאס העומדים ממש בעומק הבמה, בחלק הזה של הקונצרט בצד שמאל של הבמה, תלוי מהתקרה סטנד די רחב ברוחב של כ-30 סנטימטרים ועליו שני מיקרופונים גדולים - הכי גדולים שראיתי בצילומי התקריב. מיקרופון ימין (15) בצד הימני של הסטנד מופנה קדימה בהטיה קלה לימין. מיקרופון שמאל (16) בצד השמאלי של הסטנד מופנה קדימה בהטיה קלה לשמאל.

17. המצלמה הולכת שמאלה כמטר לכיוון קדמת הבמה, עדיין בצד שמאל. שם, מעל ראשו של נגן קונטרבאס נוסף תלוי מיקרופון קטן מאוד.
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
12,103
מעורבות
2,986
נקודות
113
1-2: האם יש מיקרופונים בצד שמאל מעל הפודיום של המנצח (בהטיה קלה לצד שמאל)? או שלא רואים אותם?
והאם הם מיקרופונים זהים או שונים?

אז בקיצור, רק המיקרופונים הראשיים קולטים ענייני שמאל/ימין ועומק כפי שהם, והם הבסיס לכל ההקלטה. אם יש זוג לימין וזוג לשמאל, סביר שמשתמשים רק באחד מכל זוג כזה, או שהשני משמש כגיבוי.
כל השאר הם helpers, והפלטים שלהם מוכנסים במיקס. שכחתי לציין שיש גם אפשרות של מיקרופונים לקליטת ההחזרים שמגיעים מכל הכיוונים, כולל מאחור, שמהווים את האמביאנס של האולם. זה שימושי מאוד בהקלטות עבור מדיה רב-ערוצית. הוספתי את זה לפוסט התיקון.

הקלטות כאלה נעשות ב-multi-tracking, כלומר כמה ערוצים מקבילים ובלתי תלויים, שכל אחד מהם יכול להקליט פלט של מיקרופון אחד או יותר. לא חייב להיות מתאם בין מספר הטרקים (מונח של הקלטה) למספר הערוצים (channels, מונח של השמעה). לא חייבים להקליט בכל הטרקים האפשריים.

באיזשהו שלב מבצעים down-mix: ניתוב של טרקים למספר הערוצים הרצויים בהשמעה. למשל עבור סטריאו, הטרקים של המיקרופונים הראשיים הם הבסיס, שמכיל את כל הכיווניות הבסיסית, כולל העומק. ואפשר לבחור כל טרק נוסף ולערבב אותו עם התוצאה המצטברת שיש בשמאל ובימין ביחס הרצוי ביניהם -- מה שקובע את מיקומם בתמונת הסטריאו -- ובעוצמה היחסית הרצויה, לפעמים אפילו בדיליי, מה שקובע את העומק שלהם בתמונת הסטריאו. לא חייבים להשתמש בכל הטרקים שהוקלטו.

מיקס לא חייב להיות באולפן בין טרקים לאחר מעשה, אפשר לערבב כמה מיקרופונים בעוצמות היחסיות הרצויות ולנתב את התוצאה לטרק אחד כבר בזמן ההקלטה, אבל זה מיקס לכל דבר ועניין.
 
נערך לאחרונה ב:

רן לוי

אוהב את התחום
הודעות
369
מעורבות
321
נקודות
63
יופי של תגובה, מר קסנר. לא רואים מיקרופונים בצד שמאל מעל הפודיום של המנצח. לא גיליתי עדיין לאורך הקונצרט צילום תקריב של במת המנצח מצד שמאל.
 
נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
12,103
מעורבות
2,986
נקודות
113
יופי של תגובה, מר קסנר. לא רואים מיקרופונים בצד שמאל מעל הפודיום של המנצח.
לא רואים כי אין בצד שמאל, או כי, כמו שאמרת, "זו רק תשובה חלקית מאוד (כשליש) המתבססת על צילום תקריב של השליש הימני של במת אולם הפילהרמוני בברלין"?

זה מוזר מאוד אם אין סימטריה.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
12,103
מעורבות
2,986
נקודות
113
יש לציין שריבוי מיקרופונים אינו אופטימלי מבחינת צלילות וחדות הפוקוס, כי כל מיקרופון קולט גם את מה שמיקרופונים אחרים קולטים, אך לא באותו זמן, וממרחק שונה ומזווית שונה, מה שאומר גוון צליל שונה, וכשמערבבים, עלול להיווצר סלט.

עם זאת, יש לכך יתרונות חשובים:
  1. קל יותר לתקן שגיאות בלי להקליט מחדש את כל ההרכב. אם יש מיקרופון או מיקרופונים שממוקדים על כלי, קבוצת כלים, או קולות, אפשר להחליף רק את תוכן הטרק הספציפי שמכיל אותם בתוכן המקביל מטייק אחר (שיכול להיות מהופעה אחרת או מחזרה). בדרך כלל מקליטים הכול ושומרים על אותו מיקום של מיקרופונים.

  2. אפשר להדגיש דברים שאינם נשמעים מהאולם או אפילו מעמדת המנצח, למשל קלרינט שמבחינת המאזינים או המנצח מכוסה לחלוטין על ידי הטרומבונים.

  3. ניתן גם לשפר את האיזון בין חלקי התזמורת – לא רק באמצעות הדגשות, אלא גם על ידי החלשות.
תיקוני שגיאות ואיזון באופן זה חוסכים זמן וכסף רב, וסביר להניח שזהו אחד הגורמים לכך שהתעשייה אימצה פתרון זה ושיפרה אותו מאוד מאז ימי תחילת השימוש ב-helpers.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,194
מעורבות
1,656
נקודות
113
נכבדיי, אני חושב שהתשובה לשאלה שרן מתיג היא פשוטה מאד:
חוץ מלשניכם, Nobody gives a shit!!!!
או במילים אחרות - Get a room.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
12,103
מעורבות
2,986
נקודות
113
נכבדיי, אני חושב שהתשובה לשאלה שרן מתיג היא פשוטה מאד:
חוץ מלשניכם, Nobody gives a shit!!!!
או במילים אחרות - Get a room.
.Nobody gives a shit that you and/or some others don't give a shit

.THIS is a (virtual) room
 

issi

אוהב את התחום
הודעות
305
מעורבות
259
נקודות
63
Yes, Give a shit
אני כבר הרבה שנים מנוי על הפילהרמונית של ברלין ונהנה מאוד.
אני בהחלט מסתכל על מיקום המיקרופונים.
בשידור חי ללא עיבוד נוסף כבר ברוב ההופעות התוצאה מעולה.
ההופעה אחרי עיבוד כשבועיים משתחררת לארכיב עם שיפורים מזעריים.
הווידאו גם משובח.
ממליץ גם על אתר MEDICI.TV בו גם אני מנוי שדומה לברלינר וכולל גם אופרות בלט וגאז.
איסי
 

Croc

חבר משקיען
הודעות
560
מעורבות
123
נקודות
43
1. מתנוש - למה כך? LOLLLL

2. אז כמה מיקרופונים יש? 17?

3. מקליטים על דיגיטל?
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,194
מעורבות
1,656
נקודות
113
.Nobody gives a shit that you and/or some others don't give a shit

.THIS is a (virtual) room
צודק 100%, גנא!!! :)
 

omi

חבר משקיען
הודעות
892
מעורבות
429
נקודות
63
לעניין מיקרופונים באולם פילהארמוני בברלין, רק דבר אחד קופץ לי בראש. קונצרט לפני שנתיים באולם המדהים הזה, בו ניגנו - "כה אמר זאראתוסטרה", מחזור שירים צנוע ויפהפה של ווהאן וויליאמס, ויצירה סימפונית של מלחינה קוריאנית שנכחה באולם.

אחרי היצירה האחרונה, הזמינו את המלחינה הקטנטנה לבמה, וכמו קוריאנית אמיתית היא פתחה בקידה עמוקה בתנופה, שעוד בתחילתה כמעט צעקתי כי היא לא שמה לב שיש מיקרופון על עמוד דק לפניה. היא הביאה לו ראסיה מהגיהנום הקוריאני, המיקרופון נפל והיא התנודדה לא קלות בכלל. מנאום התודה הקצר שלה לא הבנתי דבר אבל קשה לומר אם זה בגלל הזעזוע מוח או סתם המבטא.
 
נערך לאחרונה ב:

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור