זו לא תשובה מלאה - זו רק תשובה חלקית מאוד המתבססת על צילומי תקריב של כל השליש הימני, מעט מהחלק המרכזי ומעט מהחלק השמאלי של במת אולם הפילהרמוני בברלין - אולם הבית של התזמורת הפילהרמונית של ברלין. צילום התקריב הוא מתוך הקונצרט שנערך ב-8 בנובמבר 2024 עם המנצח הראשי של התזמורת קיריל פטרנקו והכנרת הנורווגית וילדה פראנג שניגנה את הקונצ׳רטו לכינור של קרונגולד ואחר כך גם נתנה הדרן-סולו בקטע של מלחין איטלקי לא ידוע שם. כל הקונצרטים של התזמורת מצולמים ומוקלטים באופן רציף מזה כ-25 שנה, כך שהפילהרמוני הוא במקביל להיותו אולם קונצרטים גם אולפן הקלטה וצילום ממותקן ומצוייד היטב.
נכון העיר מר קסנר שעל במת הפילהרמוני, כמו ברוב אולמות הבית של תזמורת בעולם יושבים הנגנים של סקציות הכלים השונות בתזמורת על במות בהפרשי גובה של עשרות סנטימטרים זה מעל זה. הבמות הללו מקיפות בצורת קשתות את כל רוחב ועומק הבמה. הגובה המשתנה שבו ממוקמים המיקרופונים התלויים מהתקרה מתייחס כמובן גם לגובה הנגנים הישובים על במות הסקציות.
רוב המיקרופונים יורדים על פסים דקים מהתקרה, חלקם הקטן מוצב על מעקה היציע (במקרה זה הימני) שמעל הבמה או אפילו על הבמה עצמה.
צילום התקריב מכסה את תפרוסת המיקרופונים שמיועדת לקלוט רק שליש מנגני התזמורת שעל לבמה.
מעל ראשה של הסולנית, הכנרת וילדה פראנג תלוי מיקרופון ארוך שתפקידו לקלוט כמובן את צליל הכינור, הכלי הסולני בקונצרט.
אז מה היה לנו שם - להקלטת התזמורת:
1-2. שני מיקרופונים ראשיים בצד ימין מעל הפודיום של המנצח - שניהם בהטיה קלה לצד ימין. תפקידם לקלוט את מה ״ששומע״ המנצח פטרנקו מהצד הימני של נגני התזמורת.
3. כמטר לתוך הבמה - מיקרופון שיורד מאוד קרוב לראשיהם של שמונת נגני קבוצת הכינור השני.
4. כמטר נוסף לתוך הבמה - מיקרופון נוסף שתלוי כשני מטר מעל שמונת נגני קבוצת הכינור השני.
5. עוד יותר לעומק הבמה אבל כבר מעט לכיוון מרכז התזמורת - מיקרופון שתלוי מעל ראשיהם של חמשת נגני הויולה.
6. עוד יותר לעומק הבמה - מיקרופון שתלוי בגובה שני מטר מעל נגן כלי מקלדת, כנראה עוגב (לא ראיתי את המקלדת).
7. עוד יותר לעומק הבמה - מיקרופון שתלוי מעל ראשיהם של נגני הקרן ומכסה חלקית את סקציית נגני כלי הנשיפה ממתכת.
8-9. מאחורי שורת הכסאות שעליהם יושבים נגני הקרן של סקציית כלי הנשיפה ממתכת מוצב על הבמה סטנד ועליו שני מיקרופונים באותו גובה.
המיקרופון הראשון (8) מופנה קדימה - כלפי אותם נגני קרן. המיקרופון השני (9) מופנה לאחור כלפי שורת הנגנים האחרונה היושבת על טבעת הבמה
העליונה ביותר. אלו הם נגני התוף, כלי הנקישה (למשל קסילופון) וכלי ההקשה.
ועכשיו הסיומת המעניינת ביותר לגובה - בצד ימין יש עוד שני מיקרופונים, נקרא להם מיקרופוני יציע. תפקידם כנראה הוא לתת את מימד הגובה בהקלטת הקונצרטים. כבר ציינתי כאן בעבר שחלק מהקונצרטים של הפילהרמונית הברלינאית מוקלטים בשנים האחרונות בשיטת דולבי-אטמוס שמאפשרת הצבת רמקולי גובה, השיטה המומלצת ביותר על ידי מעבדות דולבי הוא למקם אותם בתקרת חלל ההאזנה בבית.
10-11. שני המיקרופונים הללו ממוקמים על סטנדים קטנים המחוברים למעקה היציע הקהל הימני ממש מעל הצד הימני של במת התזמורת.
מיקרופון ״היציע״ הראשון (10) ממוקם כשלושה מטר לעומק הבמה, ובגובה כשלושה מטר מעל ראשי הנגנים ומופנה בהטיה קטנה כלפי מטה.
מיקרופון ״היציע״ השני (11) ממוקם כארבעה מטר לעומק הבמה כשהגובה שלו עשרות סנטימטרים בודדים מתחת לגובה מיקרופון ״היציע״ הראשון.
עדכונים נוספים - לשניות בודדות באותו קונצרט רואים צילום תקריב של מיקרופונים נוספים במרכז הבמה ובצד שמאל של הבמה:.
12-13. סטנד שמוצב מאחורי נגני הטיפאני בשורת הנגנים האחרונה בחלק האחורי העמוק ביותר של הבמה ועליו שני מיקרופונים די גדולים בגובה של כשני מטר מעל ראשו של נגן הטיפאני. מיקרופון אחד (12) מוצב על מוט בצידו הימני של הסטנד פונה קדימה בהטייה קלה לצד ימין. מיקרופון שני (13) מוצב על מוט בצידו השמאלי של הסטנד ופונה קדימה בהטייה קלה לצד שמאל.
14. מיקרופון תקרה היורד מעל לראשה של נגנית הנבל בצד ימין-מרכז של הבמה.
15-16. מעל ראשיהם של שניים מנגני הקונטרבאס העומדים ממש בעומק הבמה, בחלק הזה של הקונצרט בצד שמאל של הבמה, תלוי מהתקרה סטנד די רחב ברוחב של כ-30 סנטימטרים ועליו שני מיקרופונים גדולים - הכי גדולים שראיתי בצילומי התקריב. מיקרופון ימין (15) בצד הימני של הסטנד מופנה קדימה בהטיה קלה לימין. מיקרופון שמאל (16) בצד השמאלי של הסטנד מופנה קדימה בהטיה קלה לשמאל.
17. המצלמה הולכת שמאלה כמטר לכיוון קדמת הבמה, עדיין בצד שמאל. שם, מעל ראשו של נגן קונטרבאס נוסף תלוי מיקרופון קטן מאוד.
נכון העיר מר קסנר שעל במת הפילהרמוני, כמו ברוב אולמות הבית של תזמורת בעולם יושבים הנגנים של סקציות הכלים השונות בתזמורת על במות בהפרשי גובה של עשרות סנטימטרים זה מעל זה. הבמות הללו מקיפות בצורת קשתות את כל רוחב ועומק הבמה. הגובה המשתנה שבו ממוקמים המיקרופונים התלויים מהתקרה מתייחס כמובן גם לגובה הנגנים הישובים על במות הסקציות.
רוב המיקרופונים יורדים על פסים דקים מהתקרה, חלקם הקטן מוצב על מעקה היציע (במקרה זה הימני) שמעל הבמה או אפילו על הבמה עצמה.
צילום התקריב מכסה את תפרוסת המיקרופונים שמיועדת לקלוט רק שליש מנגני התזמורת שעל לבמה.
מעל ראשה של הסולנית, הכנרת וילדה פראנג תלוי מיקרופון ארוך שתפקידו לקלוט כמובן את צליל הכינור, הכלי הסולני בקונצרט.
אז מה היה לנו שם - להקלטת התזמורת:
1-2. שני מיקרופונים ראשיים בצד ימין מעל הפודיום של המנצח - שניהם בהטיה קלה לצד ימין. תפקידם לקלוט את מה ״ששומע״ המנצח פטרנקו מהצד הימני של נגני התזמורת.
3. כמטר לתוך הבמה - מיקרופון שיורד מאוד קרוב לראשיהם של שמונת נגני קבוצת הכינור השני.
4. כמטר נוסף לתוך הבמה - מיקרופון נוסף שתלוי כשני מטר מעל שמונת נגני קבוצת הכינור השני.
5. עוד יותר לעומק הבמה אבל כבר מעט לכיוון מרכז התזמורת - מיקרופון שתלוי מעל ראשיהם של חמשת נגני הויולה.
6. עוד יותר לעומק הבמה - מיקרופון שתלוי בגובה שני מטר מעל נגן כלי מקלדת, כנראה עוגב (לא ראיתי את המקלדת).
7. עוד יותר לעומק הבמה - מיקרופון שתלוי מעל ראשיהם של נגני הקרן ומכסה חלקית את סקציית נגני כלי הנשיפה ממתכת.
8-9. מאחורי שורת הכסאות שעליהם יושבים נגני הקרן של סקציית כלי הנשיפה ממתכת מוצב על הבמה סטנד ועליו שני מיקרופונים באותו גובה.
המיקרופון הראשון (8) מופנה קדימה - כלפי אותם נגני קרן. המיקרופון השני (9) מופנה לאחור כלפי שורת הנגנים האחרונה היושבת על טבעת הבמה
העליונה ביותר. אלו הם נגני התוף, כלי הנקישה (למשל קסילופון) וכלי ההקשה.
ועכשיו הסיומת המעניינת ביותר לגובה - בצד ימין יש עוד שני מיקרופונים, נקרא להם מיקרופוני יציע. תפקידם כנראה הוא לתת את מימד הגובה בהקלטת הקונצרטים. כבר ציינתי כאן בעבר שחלק מהקונצרטים של הפילהרמונית הברלינאית מוקלטים בשנים האחרונות בשיטת דולבי-אטמוס שמאפשרת הצבת רמקולי גובה, השיטה המומלצת ביותר על ידי מעבדות דולבי הוא למקם אותם בתקרת חלל ההאזנה בבית.
10-11. שני המיקרופונים הללו ממוקמים על סטנדים קטנים המחוברים למעקה היציע הקהל הימני ממש מעל הצד הימני של במת התזמורת.
מיקרופון ״היציע״ הראשון (10) ממוקם כשלושה מטר לעומק הבמה, ובגובה כשלושה מטר מעל ראשי הנגנים ומופנה בהטיה קטנה כלפי מטה.
מיקרופון ״היציע״ השני (11) ממוקם כארבעה מטר לעומק הבמה כשהגובה שלו עשרות סנטימטרים בודדים מתחת לגובה מיקרופון ״היציע״ הראשון.
עדכונים נוספים - לשניות בודדות באותו קונצרט רואים צילום תקריב של מיקרופונים נוספים במרכז הבמה ובצד שמאל של הבמה:.
12-13. סטנד שמוצב מאחורי נגני הטיפאני בשורת הנגנים האחרונה בחלק האחורי העמוק ביותר של הבמה ועליו שני מיקרופונים די גדולים בגובה של כשני מטר מעל ראשו של נגן הטיפאני. מיקרופון אחד (12) מוצב על מוט בצידו הימני של הסטנד פונה קדימה בהטייה קלה לצד ימין. מיקרופון שני (13) מוצב על מוט בצידו השמאלי של הסטנד ופונה קדימה בהטייה קלה לצד שמאל.
14. מיקרופון תקרה היורד מעל לראשה של נגנית הנבל בצד ימין-מרכז של הבמה.
15-16. מעל ראשיהם של שניים מנגני הקונטרבאס העומדים ממש בעומק הבמה, בחלק הזה של הקונצרט בצד שמאל של הבמה, תלוי מהתקרה סטנד די רחב ברוחב של כ-30 סנטימטרים ועליו שני מיקרופונים גדולים - הכי גדולים שראיתי בצילומי התקריב. מיקרופון ימין (15) בצד הימני של הסטנד מופנה קדימה בהטיה קלה לימין. מיקרופון שמאל (16) בצד השמאלי של הסטנד מופנה קדימה בהטיה קלה לשמאל.
17. המצלמה הולכת שמאלה כמטר לכיוון קדמת הבמה, עדיין בצד שמאל. שם, מעל ראשו של נגן קונטרבאס נוסף תלוי מיקרופון קטן מאוד.
נערך לאחרונה ב: