כמה חומר יש ב"היי רז"?


נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,100
מעורבות
4,266
נקודות
113
במילים אחרות זה בעצם צעד אחורה מ- היי רז לקובץ רגיל.

תוכנה מעניינת.

השאלה היא כיצד היא עושה זאת, כיצד היא יודעת מהן ה"תוספות" בהיי רז מבלי לפגוע במה שהוא בעצם המקור {לפני ההי רז}.

עכשיו. מנסיוני, כאשר משמיעים שני שירים זהים אחד על השני בזמן אמת מתקבל אפקט שניקרא "קורוס" שגורם לבעיות פאזות בניהם.

כיצד מתגברים על הבעיה הזו?
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,948
מעורבות
2,947
נקודות
113
מיכאל.

אני לא מצליח להבין את עניין ה"חיסור". תוכל לפרט?
אז כנראה שמאי-הבנה (מאוד בסיסית) זו נובעת אי-הההבנה שלך לגבי רוב המיקרים של השימוש שלי במילה "עיוות", שטענת שאני "אוהב" אותה.

כהכללה, אם אתה רוצה לדעת מה שיעור ההבדל בין שני דברים, אתה מחסיר ביניהם.
כמקרה פרטי, אם אתה רוצה לדעת מה שיעור ההבדל בין שני גלים, אתה מחסיר ביניהם.

חיסור של גלים המיוצגים דיגיטאלית הוא חיסור נומרי של כל דגימה.
חיסור של גלים המיוצגים אנאלוגי מבוצע ע"י חיבור שני הגלים בפאזה הפוכה.

תאר לך גרף של גל א' (זמן ב-ציר X ואמפליטודה ב-Y), ועל אותו נייר/אוסילוסקופ גם גרף של גל ב'. אם הגרפים לא זהים, ייווצר ביניהם שטח ששיעורו הוא מדד לגודל ההבדל בין הגלים. אם הם זהים, לא יהייה שום שטח כזה.

בכל נקודת זמן, גודל השטח הוא פונקצייה של ההפרש (חיסור) בין האמפליטודה של גל א' לזו של גל ב' בנקודת הזמן הזו. הפרש חיובי שקול להפרש שלילי, ולכן יש להשתמש בערך מוחלט.
כלל השטח הוא בעצם סכום (אינטגרל) של הערך המוחלט של ההפרש באמפליטודות מוכפל בדיפרנציאל הזמן, היות וערך מוחלט אינו נוח לטיפול מתימאטי, לוקחים במקומו את ההפרש בריבוע, ומוציאים שורש מהתוצאה.

מכאן מתקבל מדד להפרש כ-Root Mean Square == שורש ממוצע הריבועים, הידוע כ-RMS.

אם גל א' הוא גל ההקלטה המקורית, וגל ב' הוא תוצאה של פעולה על א' (למשל העברה לתקליט :)), ההפרש הזה מודד את שיעור אי-הדיוק == עיוות == שבו גל ב' "משחזר" את גל א'.

עמיר
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,100
מעורבות
4,266
נקודות
113
עמיר.
אני יודע מה אומר חיסור וגם הבנתי שהכוונה היתה להוריד את ההי רז למצב הרגיל.
רציתי להבין כיצד זה מתבצע.

הייתי שמח אם היית משאיר את העוקץ שבתחילת תגובתך בצד.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,948
מעורבות
2,947
נקודות
113
עמיר.
אני יודע מה אומר חיסור וגם הבנתי שהכוונה היתה להוריד את ההי רז למצב הרגיל.
רציתי להבין כיצד זה מתבצע.

הייתי שמח אם היית משאיר את העוקץ שבתחילת תגובתך בצד.
סלח לי על אי ההבנה הבסיסית מאוד שלי בטרמינולוגייה: מה זה "המצב הרגיל" עבורך?

עמיר
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,100
מעורבות
4,266
נקודות
113
הכוונה היא להחזיר את הקובץ למצבו המקורי.
 

michael123

חבר משקיען
הודעות
9,753
מעורבות
1,439
נקודות
113
גם אני לא הבנתי: אתה לא נוגע בקובץ המקורי, בחיסור (או DIFF) אתה מייצר קובץ שלישי
 

michael123

חבר משקיען
הודעות
9,753
מעורבות
1,439
נקודות
113
יש אגב פרויקט מעניין:
למי שיש מערכת באיכות טובה כדי להנות מהיי-רז, אפשר להוריד מכאן כמה שירים:
http://www.mastersfromtheirday.com/
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,100
מעורבות
4,266
נקודות
113
הרי היי רז זה בעצם שידרוג איכות הצליל של השיר. דהיינו היה משהו שממנו שידרגו. הכוונה היא לקחת "צעד אחורה" לפני שהקובץ שודרג.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,948
מעורבות
2,947
נקודות
113
הרי היי רז זה בעצם שידרוג איכות הצליל של השיר. דהיינו היה משהו שממנו שידרגו. הכוונה היא לקחת "צעד אחורה" לפני שהקובץ שודרג.
ממש לא מדוייק / לעניין (אי הבנה בסיסית :)?)

ה"קובץ" במקרה של הביטלס הוא אוסף קטעי סרטים מגנטיים, שלהם עושים המרה לדיגיטאלי.

אפשר לעשות אותה מראש ל-16 ביט, כפי שעשו בדיסקים הישנים, ואפשר לעשות אותה ב-היי-רז, ל-24 או אפילו 32 ביט, ב-96 או 192 ו-384 קה"צ, או DSD. מזה אפשר כיום לעשות בצורה נומרית הסבה ל- 16/44.1 כולל שימוש ב-SBM, HDCD ודומיהם.

עמיר
 

katzofe

מושעה
הודעות
1,392
מעורבות
73
נקודות
48
ממש לא מדוייק / לעניין (אי הבנה בסיסית :)?)

ה"קובץ" במקרה של הביטלס הוא אוסף קטעי סרטים מגנטיים, שלהם עושים המרה לדיגיטאלי.

אפשר לעשות אותה מראש ל-16 ביט, כפי שעשו בדיסקים הישנים, ואפשר לעשות אותה ב-היי-רז, ל-24 או אפילו 32 ביט, ב-96 או 192 ו-384 קה"צ, או DSD. מזה אפשר כיום לעשות בצורה נומרית הסבה ל- 16/44.1 כולל שימוש ב-SBM, HDCD ודומיהם.

עמיר

עים חלוף השנים הסרטים הללו הולכים ומתכלים לכן לא בטוח שהתוצאה שתושג היום
בפורמטים החדשים תהיה טובה יותר מהתוצאות שהושגו אז אי שם בשנות ה-80 או
שאני טועה?
 

michael123

חבר משקיען
הודעות
9,753
מעורבות
1,439
נקודות
113
עים חלוף השנים הסרטים הללו הולכים ומתכלים לכן לא בטוח שהתוצאה שתושג היום
בפורמטים החדשים תהיה טובה יותר מהתוצאות שהושגו אז אי שם בשנות ה-80 או
שאני טועה?

לא יכול להשוות לאנלוגי, אבל מול מדיה דיגיטלית - במקרה הספציפי הזה - אני חושב שאתה טועה
 

michael123

חבר משקיען
הודעות
9,753
מעורבות
1,439
נקודות
113
הרי היי רז זה בעצם שידרוג איכות הצליל של השיר. דהיינו היה משהו שממנו שידרגו. הכוונה היא לקחת "צעד אחורה" לפני שהקובץ שודרג.

לא נכון
היי-רז זה מקור.
CD זה downgrade (שידרוג לאחור? שינמוך?) עם כל הכולרות
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,948
מעורבות
2,947
נקודות
113
לא נכון
היי-רז זה מקור.
CD זה downgrade (שידרוג לאחור? שינמוך?) עם כל הכולרות
גם לא נכון -- הרבה שנים הקליטו ב-16/44.1.

רק בהדרגה התקדמו ל-18 ביט, ל-20, מעט 22 וקפצו ל-24, וכיום הרבה פעמים ביותר resolution ובחלק מהמקרים אפילו ב-multichannel.

עמיר
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,948
מעורבות
2,947
נקודות
113
נ.ב. הרבה פעמים מתייחסים ל-16/44.1 בזילזול, כאילו זה low-rez עלוב נפש.

למעשה, בוצעו בטכנולוגייה הזו לא מעט הקלטות מופלאות (למשל Daphnis et Chloe של ראוול עם Dutoit), וייש הרבה CDs שנשמעים מצויין.
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,100
מעורבות
4,266
נקודות
113
נ.ב. הרבה פעמים מתייחסים ל-16/44.1 בזילזול, כאילו זה low-rez עלוב נפש.

למעשה, בוצעו בטכנולוגייה הזו לא מעט הקלטות מופלאות (למשל Daphnis et Chloe של ראוול עם Dutoit), וייש הרבה CDs שנשמעים מצויין.

וזה בדיוק מה שאני טוען כל הזמן.
זה לא משנה אם זה היי רז או ניגון ממחשב או CD. ההקלטה היא הקובעת ואם היא לא מספיק טובה אין טכנולוגיה שתשפר אותה בדיעבד.

דהיינו, היי רז עדיין אינו קידמה באיכות צליל אם הוא תמיד תלוי באיכות ההקלטה. בסופו של דבר הדבר היחיד הקובע את איכות הצליל הוא האוזן של הטכנאי.
 

Joshua_G

חבר משקיען
הודעות
3,721
מעורבות
4
נקודות
0
וזה בדיוק מה שאני טוען כל הזמן.
זה לא משנה אם זה היי רז או ניגון ממחשב או CD. ההקלטה היא הקובעת ואם היא לא מספיק טובה אין טכנולוגיה שתשפר אותה בדיעבד.

דהיינו, היי רז עדיין אינו קידמה באיכות צליל אם הוא תמיד תלוי באיכות ההקלטה. בסופו של דבר הדבר היחיד הקובע את איכות הצליל הוא האוזן של הטכנאי.

אכן כן, אם כי פורמט 44.1/16 מוגבל ונחות מעצם הגדרתו ומטבעו.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,948
מעורבות
2,947
נקודות
113
וזה בדיוק מה שאני טוען כל הזמן.
זה לא משנה אם זה היי רז או ניגון ממחשב או CD. ההקלטה היא הקובעת ואם היא לא מספיק טובה אין טכנולוגיה שתשפר אותה בדיעבד.

דהיינו, היי רז עדיין אינו קידמה באיכות צליל אם הוא תמיד תלוי באיכות ההקלטה. בסופו של דבר הדבר היחיד הקובע את איכות הצליל הוא האוזן של הטכנאי.
אבל זה ממש לא מה שאני טוען, להיפך.

הי-רז מדבר על אוסף טכנולוגיות (לא אחת) שמגדילות באופן שמיע ביותר את מה שניתן להשיג בהקלטה, הרבה מעבר לשינויים של כבלים וחשמל וכאלה שמקבלים פה המון חשיבות (ולא שהם לא יכולים לקלקל -- בהחלט כן).

האוזן המוזהבת ביותר עא תעזור אם טכנולוגיות ההקלטה אינן מספיק טובות, אם מגיעים לקליפינג כבר בחצי הטווח הדינאמי, אם יש (בהקלטה אנאלוגית) אי-יציבות במהירות הסרט, או (בהקלטה דיגיטאלית) A/D דפוק וכו'.

אבל הי-רז מאפשר לטכנאים ומפיקים שיודעים את עבודתם להגיע רחוק יותר וטוב יותר.

עמיר
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,948
מעורבות
2,947
נקודות
113
אכן כן, אם כי פורמט 44.1/16 מוגבל ונחות מעצם הגדרתו ומטבעו.
מוגבל -- ברור, נחות??? אולי יחסית ל-היי-רז, לא לוויניל, שהוא מוגבל ונחות מעצם טבעו הרעשני והמעוות ומטבעו היורד לקראת סוף התקליט, ושאר חולירות גרועות בהרבה מ-CD.

עמיר
 

נמר

כתב אודיו
צוות האתר
הודעות
20,100
מעורבות
4,266
נקודות
113
ועדיין אני מעדיף את התקליט.

אבל זה לא משנה מפני שזה לא הויכוח ואנחנו לא הולכים להיכנס לזה.
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור