exupgh12
חבר משקיען
- הודעות
- 5,071
- מעורבות
- 3,078
- נקודות
- 113
הקדמה
הדברים הבאים הנם התרשמות וחוות דעת אישית הנכתבים לאחר שימוש של כ 9 חודשים ברמקולים מסוג Magico S3MKII המחוברים להגברה וקדם מגבר מסדרה 900 של Luxman.
אין הרבה חובבי אודיו שאינם מכירים את השמות Magico ו Luxman, הראשונה חברה צעירה יחסית אשר שמקורותיה למרבה השמחה מצויים בארץ הקודש (המנכ"ל אלון וולף והמתכנן הראשי יאיר תמם).
בתחום הרמקולים נמצאת Magico בחזית הטכנולוגית, הרמקולים שהחברה מייצרת מאופיינים בגוף אלומיניום ודרייברים מחומר קשיח העשוי מתערובת קבלאר וננו גראפן, הטוויטרים בהם Magico עושים שימוש מבוססי בריליום ובדגמים הבכירים כמו ה S הטוויטר מצופה ביהלום למטרת הקשחה.
חברת Luxman היא כמעט ההפך הגמור מ Magico, מדובר בחברה עם מסורת ארוכה שנוסדה כבר ב 1925 באוסקה יפן, במהלך השנים החברה עברה מספר גלגולים, ואם בשנות השבעים והשמונים מוצריה היו נחשקים כמעט בכל קטגוריית מחיר לקראת המילניום, והשינויים בטעם הלקוחות שהעבירו דגש לטובת קולנוע ביתי התדרדר מצב החברה ועמו קו המוצרים שיצרה.
לשמחתי העשור האחרון הביא עמו שינויים לטובה, כיום החברה ניצבת שוב בחזית ומוצריה, בייחוד אלו המצויים בקו העליון נחשבים למופת.
קו העיצוב של Magico מסמל יותר מכל ניתוק מהמסורת של רוב יצרני הרמקולים, תיבה סגורה מחומרים מתקדמים ועיצוב תעשייתי, ב Luxman בוחרים בקו עיצוב הפוך, כזה המזכיר את הימים הגדולים של החברה מסוף שנות ה 70 ותחילת שנות ה 80, בשני המקרים התוצאה נאה.
את סידרת ה S כמו גם סדרות הרמקולים הממוצבים ניתן לקבל באחד משני אפשרויות גימור, באפשרות הראשונה מדובר בצביעה מבריקה עם ציפוי לקה שלא היה מבייש גימור צבע של רולס רוייס, באפשרות השנייה הרמקול מגיע בצביעת מט תעשייתי ומחוספס, ההפרש במחיר כלל לא זניח.
ה Luxman גם מעוצב ובנוי מגוף אלומיניום, גם כאן רמת הגימור והירידה לפרטים מדהימה, לדוגמה: אין למצוא ברגים בשום מקו החשוף לעין, הכול בנוי לתלפיות ונראה שהמגבר והקדם הכבדים יכולים לשרוד שואה גרעינית.
הדבר הבולט ביותר ב Luxman הם זוג חוגות הממקמות בחזית המגבר, מראה הרטרו אולי לא לטעמו של כל אחד אבל בעיני הדבר נותן אופי לאלקטרוניקה.
בפרה נמצאים חוגת הבורר וווליום גדולים, מסך גדול וקריא (ניתן לשנות את התצוגה בהתאם לנדרש) ובנוסף חוגות עבור Bass, Treble ו Balance (לא נפוץ בימים אלו).
לא אכנס לטופולוגיה ולטכנולוגיה בה בנויים המגבר והקדם, אבל חשוב לציין, המגבר למרות היותו מגבר סטריאו יוכל לעבוד במצב Bridge ולהפוך למגבר מונו חזק. (ההספק בסטריאו עומד על 150W ב 8 אום ואילו ב Bridge ההספק מכפיל עצמו).
רמקולים - האזנה
אתחיל מנקודה הכרחית עבור כל הרמקולים של Magico, זרם, כלומר הרמקולים הללו צריכים זרם בריא כדי להניע אותם, ככול והמגבר אליו יחוברו יכיל שנאי חזק יותר, ה Magico ישיבו לכם באהבה. איך אני יודע, בהתחלה ה S2MKII היו מחוברים אצלי למגבר עם אותו מספר וואטים אבל ללא מספיק זרם, והיו רחוקים מלהישמע במיטבם, לאחר התייעצות עם יאיר תמם (המתכנן והמהנדס הראשי בחברה) ביצעתי שינוי ברכיבי ההגברה.
סאונד – ל S3MKII יש מספר תכונות שניתן לזהות מיד, ראשית זו השקיפות, הרמקולים הללו שקופים, כמה שקופים, ככול שהמקור משתפר (ושלי השתפרו והוחלפו במהלך הזמן -דיגיטלי ואנלוגי) תגלו שהרמקולים הללו מעבירים כל מידע שהמקור יצליח לחלץ מההקלטה.
גבוהים - ה S3MKII הוא רמקול כמעט ניטראלי מצליח להישאר מצד אחד אנליטי (לא על הצד החריף) עם חמימות קלילה אצלי בשל החיבור ל Luxman (מסתבר שניתן להחזיק את המקל משני הקצוות), ה S3MKII לעולם לא יוצא משלוותו, לא משנה מה סגנון המוזיקה שזרקתי לעברם במהלך החודשים האחרונים מעולם לא הצלחתי להוציא את הרמקול משלוותו. הטוויטר לא חופר, להבדיל מטוויטר יהלום ברמקולים אחרים מעולם לא הרגשתי איזו שהיא אי נוחות באוזן, הצלילים הגבוהים טבעיים, פתוחים ואווריריים על הצד הטוב, עם יכולת פיזור טובה וטקסטורה – רשמתי, מעולם לא הרגשתי אי נוחות.
מיד – השקיפות והאווריריות נמשכת גם כאן, הדרייבר המהיר מצליח להעביר עומק, לחשוף טקסטורות ולתת נפח/רוחב וגובה לצלילים היוצאים ממנו, בקלות ניתן להבחין במיקום הכלים על הבמה, בין אם מדובר בקול אנושי, כלי קמרי או כלי בתזמורת. המיד מצטיין גם ב decay, היכולת של הדרייבר להאט פעולה בין אם ברגע או במדורג, פנומנלי. לאוזני יכולת הסאונד במיד הן מנקודות החוזק הבולטות שיש ל S3MKII להציע.
באס – על אף שה S3MKII יורדים "רק" ל 24Hz בין אם מדובר בצלילי מיד באס או באס המהירות ועומק הצליל התחתון שהרמקול מצליח להפיק ראויים לשבח. האימפקט והאנרגיות שהרמקול מצליח להוציא בתחום התחתון אולי לא ישתוו לסאב הכי אימתני שיש, אבל מבחינת מהירות קשה, קשה מאוד להתחרות בדרייברים האלה.
כמה הבאס טוב, נאמר שהאוקטבות הנמוכות בצלילי אורגן המוקלטים בחלל גדול מועברים ישירות למאזין, המצב זהה גם בעת ניגון ההופעה של להקת מטאליקה או הבאסים המהירים והנמוכים שלהקות כמו Yello עושות בו שימוש. בחלל סלון ישראלי ממוצע ואף למעלה מזה קשה לדמיין מישהו שצריך יותר מזה.
באופן כללי, אין לי כלי מדידה מלבד האוזן אבל אני יכול להישבע שלרמקול הזה אין בורות, הוא קרוב מאוד מאוד לנגן כיחידה אחת ונעלם בקלות בחלל על אף שלא מדובר ברמקול קטן. נכון הוא לא ייעלם כמו זוג מוניטורים טובים, אבל בהשוואה לרמקולים גדולים הוא פשוט מתנדף מהחדר ומשאיר את המאזין עם קיר ועומק של סאונד מפורט וטקסטורלי.
לסיכומו של דבר לאוזני ה S3MKII הוא רמקול לא פחות מרמקול מדהים.
עד כאן הטוב, אבל האם יש גם פחות טוב?
אין רמקול שהוא מושלם וכך גם ה S3MKII גם להם יש חסרונות:
מעבר לעיצוב התעשייתי שאינו פונה לכל אחד (לא קל אחרי שהורגלתי לעיצוב איטלקי מפנק), כמו כן לא מדובר ברמקול זול במיוחד, אומנם כרטיס ה כניסה ל Magico הפך נוח יותר עם סידרה A אבל התמחור של סדרה S שונה ואינו נגיש לכל.
סאונד - מי שיקרא את השורות לעיל ישאל את עצמו היכן בדיוק הבעיה?
מצוינים ככול שיהיו ה S3MKII אינם מסוג הרמקולים המערבים, כאן Magico קצת פספסו לטעמי.
הרמקולים האלה נולדו במעבדות על גבי תוכנת מחשב וזה מורגש בגישה הסטרילית משהו, בהשוואה לרמקולים איטלקיים הפורטים על הרגש ה S3MKII הם חיה אחרת, יותר טכנוקרטיים וסטריליים.
בדומה להבדל בין פורשה לפרארי, שני רכבים מצוינים האחרון מערב יותר את הנהג אבל גם כולל יותר חסרונות ומוגבל ביכולת לשמש כלי תחבורה יום יומי מעבר להיותו מכונית ספורט.
מה עדיף? זה כבר נתון לשיקול המאזין, אחרי שנים עם רמקולים איטלקיים בחרתי ב Magico ואיני מסתכל לאחור לרגע.
כל הטוב הזה לא היה יכול להגיע ללא אלקטרוניקה טובה, זה הזמן להאיר קצת על הקדם והמגבר המחוברים (בעזרת כבילה של Cardas) לרמקולים.
אלקטרוניקה, מספר משפטים לסיכום.
נדמה לי ש Luxman הוציאו את סדרת ה 900 אי שם ב 2014, ההדף שהפצצות של Luxman הטילו לשוק לא אחר להגיע, מדובר בקדם ובמגבר שגם במחיר גבוה בהרבה ממחירם הלא זול בעליל קשה להתחרות בהם.
הקדם – קדם טוב צריך להיות שקוף ככול האפשר ולשמחתי ה C900u כזה, הוא מצליח להעביר כל מה שיוצא מהמקורות (אנלוג - פטיפון וזרוע של ברינקמן Bardo מחובר לפונו של Zesto. מקורות דיגיטליים - Cary Audio DMS600 ונגן תקליטורים Unison Research Due).
ה Luxman מאפשר למאזין לבצע שינויים ב Treble, Base וב Balance, אצלי מצב האזנה הקבוע הוא bypass, ובכל זאת בעיני מדובר בגמישות מבורכת. רעש או רחשי רקע לא תשמעו מהקדם הזה, רצפת הרעש כאן פנומנלית.
מגבר – בן זוגו של הקדם לסדרת ה 900 ה M-900u, מגבר במשקל כבד יחסית לוואטים "הצנועים" שהוא מפיק (150W ב 8 אום), הסיבה טמונה בחלקה במעטפת ובשאסי הכבדים אבל בעיקר בספק הכוח בעל 1.25VA המצליח להניע את הרמקולים בקלילות. המגבר כבר הזכרתי, יכול לעבוד כמגבר סטראו או כ Bridge ולהפך למגבר מונו.
צליל המגבר שקוף עם נטייה קלה לגוון חמימות (בניסיונותיי חובר ישירות לקדם מגבר הדיגיטלי שב Cary) היכולת של המגבר להעביר את הפרטים מהקדם כולל העדינים ביותר מעוררי השתאות.
שני החלקים חולקים מספר מאפיינים: הגימור ראוי שוב לאזכור הוא ללא דופי.
כמו כן, שני החלקים בנויים בתצורה של loopless chassis למניעת ground loop, בשניהם מותקנת מערכת תיקון מסוג ONDF 4.
גם לאחר כ 9 חודשי שימוש טרם מצאתי סגנון מוזיקה שהזוג המדובר יתקשה להחזיקו ביד רמה, מי שיכול להרשות לעצמו רכיבים במחיר הזה, שווה לבדוק ולבחון את הזוג.
שאר רכיבי סטאפ סטריאו:
כבילה (אינטרקונקטים + כבלי רמקולים + כבלי חשמל) – Cardas Clear
מקור דיגיטלי – Cary Audio DMS 600, Unison Research CD Due
מקור אנלוגי – Brinkmann Bardo + Phono Zesto PS1
הדברים הבאים הנם התרשמות וחוות דעת אישית הנכתבים לאחר שימוש של כ 9 חודשים ברמקולים מסוג Magico S3MKII המחוברים להגברה וקדם מגבר מסדרה 900 של Luxman.
אין הרבה חובבי אודיו שאינם מכירים את השמות Magico ו Luxman, הראשונה חברה צעירה יחסית אשר שמקורותיה למרבה השמחה מצויים בארץ הקודש (המנכ"ל אלון וולף והמתכנן הראשי יאיר תמם).
בתחום הרמקולים נמצאת Magico בחזית הטכנולוגית, הרמקולים שהחברה מייצרת מאופיינים בגוף אלומיניום ודרייברים מחומר קשיח העשוי מתערובת קבלאר וננו גראפן, הטוויטרים בהם Magico עושים שימוש מבוססי בריליום ובדגמים הבכירים כמו ה S הטוויטר מצופה ביהלום למטרת הקשחה.
חברת Luxman היא כמעט ההפך הגמור מ Magico, מדובר בחברה עם מסורת ארוכה שנוסדה כבר ב 1925 באוסקה יפן, במהלך השנים החברה עברה מספר גלגולים, ואם בשנות השבעים והשמונים מוצריה היו נחשקים כמעט בכל קטגוריית מחיר לקראת המילניום, והשינויים בטעם הלקוחות שהעבירו דגש לטובת קולנוע ביתי התדרדר מצב החברה ועמו קו המוצרים שיצרה.
לשמחתי העשור האחרון הביא עמו שינויים לטובה, כיום החברה ניצבת שוב בחזית ומוצריה, בייחוד אלו המצויים בקו העליון נחשבים למופת.
קו העיצוב של Magico מסמל יותר מכל ניתוק מהמסורת של רוב יצרני הרמקולים, תיבה סגורה מחומרים מתקדמים ועיצוב תעשייתי, ב Luxman בוחרים בקו עיצוב הפוך, כזה המזכיר את הימים הגדולים של החברה מסוף שנות ה 70 ותחילת שנות ה 80, בשני המקרים התוצאה נאה.
את סידרת ה S כמו גם סדרות הרמקולים הממוצבים ניתן לקבל באחד משני אפשרויות גימור, באפשרות הראשונה מדובר בצביעה מבריקה עם ציפוי לקה שלא היה מבייש גימור צבע של רולס רוייס, באפשרות השנייה הרמקול מגיע בצביעת מט תעשייתי ומחוספס, ההפרש במחיר כלל לא זניח.
ה Luxman גם מעוצב ובנוי מגוף אלומיניום, גם כאן רמת הגימור והירידה לפרטים מדהימה, לדוגמה: אין למצוא ברגים בשום מקו החשוף לעין, הכול בנוי לתלפיות ונראה שהמגבר והקדם הכבדים יכולים לשרוד שואה גרעינית.
הדבר הבולט ביותר ב Luxman הם זוג חוגות הממקמות בחזית המגבר, מראה הרטרו אולי לא לטעמו של כל אחד אבל בעיני הדבר נותן אופי לאלקטרוניקה.
בפרה נמצאים חוגת הבורר וווליום גדולים, מסך גדול וקריא (ניתן לשנות את התצוגה בהתאם לנדרש) ובנוסף חוגות עבור Bass, Treble ו Balance (לא נפוץ בימים אלו).
לא אכנס לטופולוגיה ולטכנולוגיה בה בנויים המגבר והקדם, אבל חשוב לציין, המגבר למרות היותו מגבר סטריאו יוכל לעבוד במצב Bridge ולהפוך למגבר מונו חזק. (ההספק בסטריאו עומד על 150W ב 8 אום ואילו ב Bridge ההספק מכפיל עצמו).
רמקולים - האזנה
אתחיל מנקודה הכרחית עבור כל הרמקולים של Magico, זרם, כלומר הרמקולים הללו צריכים זרם בריא כדי להניע אותם, ככול והמגבר אליו יחוברו יכיל שנאי חזק יותר, ה Magico ישיבו לכם באהבה. איך אני יודע, בהתחלה ה S2MKII היו מחוברים אצלי למגבר עם אותו מספר וואטים אבל ללא מספיק זרם, והיו רחוקים מלהישמע במיטבם, לאחר התייעצות עם יאיר תמם (המתכנן והמהנדס הראשי בחברה) ביצעתי שינוי ברכיבי ההגברה.
סאונד – ל S3MKII יש מספר תכונות שניתן לזהות מיד, ראשית זו השקיפות, הרמקולים הללו שקופים, כמה שקופים, ככול שהמקור משתפר (ושלי השתפרו והוחלפו במהלך הזמן -דיגיטלי ואנלוגי) תגלו שהרמקולים הללו מעבירים כל מידע שהמקור יצליח לחלץ מההקלטה.
גבוהים - ה S3MKII הוא רמקול כמעט ניטראלי מצליח להישאר מצד אחד אנליטי (לא על הצד החריף) עם חמימות קלילה אצלי בשל החיבור ל Luxman (מסתבר שניתן להחזיק את המקל משני הקצוות), ה S3MKII לעולם לא יוצא משלוותו, לא משנה מה סגנון המוזיקה שזרקתי לעברם במהלך החודשים האחרונים מעולם לא הצלחתי להוציא את הרמקול משלוותו. הטוויטר לא חופר, להבדיל מטוויטר יהלום ברמקולים אחרים מעולם לא הרגשתי איזו שהיא אי נוחות באוזן, הצלילים הגבוהים טבעיים, פתוחים ואווריריים על הצד הטוב, עם יכולת פיזור טובה וטקסטורה – רשמתי, מעולם לא הרגשתי אי נוחות.
מיד – השקיפות והאווריריות נמשכת גם כאן, הדרייבר המהיר מצליח להעביר עומק, לחשוף טקסטורות ולתת נפח/רוחב וגובה לצלילים היוצאים ממנו, בקלות ניתן להבחין במיקום הכלים על הבמה, בין אם מדובר בקול אנושי, כלי קמרי או כלי בתזמורת. המיד מצטיין גם ב decay, היכולת של הדרייבר להאט פעולה בין אם ברגע או במדורג, פנומנלי. לאוזני יכולת הסאונד במיד הן מנקודות החוזק הבולטות שיש ל S3MKII להציע.
באס – על אף שה S3MKII יורדים "רק" ל 24Hz בין אם מדובר בצלילי מיד באס או באס המהירות ועומק הצליל התחתון שהרמקול מצליח להפיק ראויים לשבח. האימפקט והאנרגיות שהרמקול מצליח להוציא בתחום התחתון אולי לא ישתוו לסאב הכי אימתני שיש, אבל מבחינת מהירות קשה, קשה מאוד להתחרות בדרייברים האלה.
כמה הבאס טוב, נאמר שהאוקטבות הנמוכות בצלילי אורגן המוקלטים בחלל גדול מועברים ישירות למאזין, המצב זהה גם בעת ניגון ההופעה של להקת מטאליקה או הבאסים המהירים והנמוכים שלהקות כמו Yello עושות בו שימוש. בחלל סלון ישראלי ממוצע ואף למעלה מזה קשה לדמיין מישהו שצריך יותר מזה.
באופן כללי, אין לי כלי מדידה מלבד האוזן אבל אני יכול להישבע שלרמקול הזה אין בורות, הוא קרוב מאוד מאוד לנגן כיחידה אחת ונעלם בקלות בחלל על אף שלא מדובר ברמקול קטן. נכון הוא לא ייעלם כמו זוג מוניטורים טובים, אבל בהשוואה לרמקולים גדולים הוא פשוט מתנדף מהחדר ומשאיר את המאזין עם קיר ועומק של סאונד מפורט וטקסטורלי.
לסיכומו של דבר לאוזני ה S3MKII הוא רמקול לא פחות מרמקול מדהים.
עד כאן הטוב, אבל האם יש גם פחות טוב?
אין רמקול שהוא מושלם וכך גם ה S3MKII גם להם יש חסרונות:
מעבר לעיצוב התעשייתי שאינו פונה לכל אחד (לא קל אחרי שהורגלתי לעיצוב איטלקי מפנק), כמו כן לא מדובר ברמקול זול במיוחד, אומנם כרטיס ה כניסה ל Magico הפך נוח יותר עם סידרה A אבל התמחור של סדרה S שונה ואינו נגיש לכל.
סאונד - מי שיקרא את השורות לעיל ישאל את עצמו היכן בדיוק הבעיה?
מצוינים ככול שיהיו ה S3MKII אינם מסוג הרמקולים המערבים, כאן Magico קצת פספסו לטעמי.
הרמקולים האלה נולדו במעבדות על גבי תוכנת מחשב וזה מורגש בגישה הסטרילית משהו, בהשוואה לרמקולים איטלקיים הפורטים על הרגש ה S3MKII הם חיה אחרת, יותר טכנוקרטיים וסטריליים.
בדומה להבדל בין פורשה לפרארי, שני רכבים מצוינים האחרון מערב יותר את הנהג אבל גם כולל יותר חסרונות ומוגבל ביכולת לשמש כלי תחבורה יום יומי מעבר להיותו מכונית ספורט.
מה עדיף? זה כבר נתון לשיקול המאזין, אחרי שנים עם רמקולים איטלקיים בחרתי ב Magico ואיני מסתכל לאחור לרגע.
כל הטוב הזה לא היה יכול להגיע ללא אלקטרוניקה טובה, זה הזמן להאיר קצת על הקדם והמגבר המחוברים (בעזרת כבילה של Cardas) לרמקולים.
אלקטרוניקה, מספר משפטים לסיכום.
נדמה לי ש Luxman הוציאו את סדרת ה 900 אי שם ב 2014, ההדף שהפצצות של Luxman הטילו לשוק לא אחר להגיע, מדובר בקדם ובמגבר שגם במחיר גבוה בהרבה ממחירם הלא זול בעליל קשה להתחרות בהם.
הקדם – קדם טוב צריך להיות שקוף ככול האפשר ולשמחתי ה C900u כזה, הוא מצליח להעביר כל מה שיוצא מהמקורות (אנלוג - פטיפון וזרוע של ברינקמן Bardo מחובר לפונו של Zesto. מקורות דיגיטליים - Cary Audio DMS600 ונגן תקליטורים Unison Research Due).
ה Luxman מאפשר למאזין לבצע שינויים ב Treble, Base וב Balance, אצלי מצב האזנה הקבוע הוא bypass, ובכל זאת בעיני מדובר בגמישות מבורכת. רעש או רחשי רקע לא תשמעו מהקדם הזה, רצפת הרעש כאן פנומנלית.
מגבר – בן זוגו של הקדם לסדרת ה 900 ה M-900u, מגבר במשקל כבד יחסית לוואטים "הצנועים" שהוא מפיק (150W ב 8 אום), הסיבה טמונה בחלקה במעטפת ובשאסי הכבדים אבל בעיקר בספק הכוח בעל 1.25VA המצליח להניע את הרמקולים בקלילות. המגבר כבר הזכרתי, יכול לעבוד כמגבר סטראו או כ Bridge ולהפך למגבר מונו.
צליל המגבר שקוף עם נטייה קלה לגוון חמימות (בניסיונותיי חובר ישירות לקדם מגבר הדיגיטלי שב Cary) היכולת של המגבר להעביר את הפרטים מהקדם כולל העדינים ביותר מעוררי השתאות.
שני החלקים חולקים מספר מאפיינים: הגימור ראוי שוב לאזכור הוא ללא דופי.
כמו כן, שני החלקים בנויים בתצורה של loopless chassis למניעת ground loop, בשניהם מותקנת מערכת תיקון מסוג ONDF 4.
גם לאחר כ 9 חודשי שימוש טרם מצאתי סגנון מוזיקה שהזוג המדובר יתקשה להחזיקו ביד רמה, מי שיכול להרשות לעצמו רכיבים במחיר הזה, שווה לבדוק ולבחון את הזוג.
שאר רכיבי סטאפ סטריאו:
כבילה (אינטרקונקטים + כבלי רמקולים + כבלי חשמל) – Cardas Clear
מקור דיגיטלי – Cary Audio DMS 600, Unison Research CD Due
מקור אנלוגי – Brinkmann Bardo + Phono Zesto PS1
תמונות מצורפות
נערך לאחרונה ב: