אני איש של מקורות "מסורתיים": הרבה שנים הייתי עם פטפון, ואחרי שמצאתי את עצמי תקוע עם מוזיקה לבתי אבות, עברתי לנגן תקליטורים. עד היום. כולל. מכל מקום, ניסיתי פעם אחת, לפני כמה וכמה חודשים, לשמוע ממחשב. עשיתי את רוב, אם לא את כל הטעויות האפשריות, והתוצאה נשמעה בהתאם. הרפיתי.
בכל אופן, לאחרונה שמעתי אצל חברים תוצאות בהחלט מרשימות עם מחשב, והחלטתי לנסות שוב. אני רוצה לשתף אתכם ברשמים שלי, בניסויים השונים, ובתוצאות שלהם. המומחים בכם, נא לגלות סבלנות. בעלי הסטרימרים המצוינים וכיו"ב, גלו גם אתם אורך רוח.
אז קודם כל שמתי בצד את הנגן שלי, והעמדתי יפה על המדף שלו ממיר נהדר של CEC, מדגם DA5 (ראו תמונה).
אחר כך הנחתי לידו מחשב שקניתי לא מזמן – HP Pavillion. ניקיתי אותו מכל מה שלא הכרחי, והתקנתי עליו את התכנה הנהדרת של AUDIRVANA.
כמו שאתם רואים בתמונה, למדתי שאסור לזלזל בהעמדה נכונה של המחשב, בדיוק כמו כל מכשיר אחר. העמדתי תחתיו משככים אקטיביים (מעולים!) של SOLID TECH, והכי חשוב – אחד בדיוק מתחת למאוורר. זה משיג שתי תוצאות: אחת, ספיגה יעילה של הוויברציות מהמחשב; שתיים, אוורור מצוין למחשב בזכות הרווח הגדול מהבסיס. ספייקים רגילים יכולים להשיג את התוצאה השנייה, אבל לא את הראשונה.
צפה בקובץ המצורף 49564 צפה בקובץ המצורף 49564
לצמצום הוויברציות חשוב שהמחשב יהיה סגור. יותר מדי פעמים ראיתי מערכות עם מחשבים פתוחים.
על כבל USB טוב אין מה להרחיב: הכרחי! בדיוק כמו כל כבל אחר במערכת, ואולי טיפה יותר. שם נמצא ההבדל בין לשמוע רע לטוב. הכבל שלי הוא של ACOUSTIC REVIVE – הכי טוב לטעמי שמצאתי בגבולות המחיר שהרשיתי לעצמי.
נעבור לראוטר. אז מצאתי שכדי לקבל את התוצאות הכי טובות חובה שהמחשב יהיה מחובר ישירות לראוטר. ולא סתם מחובר, אלא בכבל טוב. מפליא כמה השפעה יש לכבל הזה על התוצאה הכללית. שוב, גם כאן חיברתי כבל של ACOUSTIC REVIVE – חברה מצוינת, גם אם די גזלנית. 1600 ג'ובות על כבל LAN! טירוף, אבל נפלא. עם הכבל הזה הצליל הופך להיות מלא, חלק כמו מים על הגב, קוהרנטי, ממוקד, ועם במה תפלצתית.
קפיצה נאה בתוצאה, ולשם שינוי זולה, קיבלתי כשהחלפתי את הכבל מהקיר אל הראוטר מ-CAT5 ל-CAT6. אמנם הכבילה הפנימית בבית היא CAT6, אבל הזמנתי כבל CAT7 לא יקר, וכנראה איכותי, כדי להחליף את הכבל הזול הקיים. מעניין מה תהיה התוצאה.
עניין נוסף: חשוב שבזמן ההאזנה המחשב יעבוד על הסוללה שלו. ההבדל בין עבודה עם הסוללה לבין חיבור לחשמל הוא משמעותי מאוד.
לפני שאסכם את הרשמים, אעבור לעניין התוכן. בדקתי את קובוז ואת טידל. קובוז טוב יותר לטעמי מכל הבחינות: מוזיקלית, מבחר, והגשה. אז נשארתי רק עם קובוז. בכל אופן, אני ממעט מאוד לשמוע בסטרימינג: אני מוצא שהוא מתאים אולי למוזיקת רקע (למי ששומע ככה מוזיקה. לא אני.), ולבדיקת ביצועים שונים או חומר לא מוכר. אבל לשמיעה רצינית (ובשביל זה אנחנו משקיעים כל כך במערכות שלנו), הקובץ במחשב עושה את העבודה הכי טובה. ובפער ניכר.
אז יחד עם כל בדיקות הציוד התחלתי לחקור את נושא הריפינג. בדקתי כל מיני תכנות ריפינג, ומצאתי שהטובה ביותר היא של dbpoweramp, והיא גם די זולה, ולאחרונה עברה עדכון משמעותי.
בעבודת פרך ניסיתי את כל (!) הפורמטים שאתם רואים בתמונה, ומצאתי שהפורמט הכי משכנע, ובצורה ברורה, הוא של WAVE. ב-WAVE עצמו ניסיתי את כל הדגימות האפשריות (ראו תמונות), ומצאתי ש-as source עושה את העבודה הכי טובה.
אה, כן, וחשוב שהריפר שלכם יהיה מאוזן פלס, ולא מחובר לחשמל...
אני מקווה שהניסויים שלי יחסכו לכם הרבה זמן וקללות.
טוב, אז מה הסיכום? פשוט למדי: בחיי שהתוצאה משכנעת, ובמקרים של קובץ hi-res טוב, די מעוררת הרהורים.