הצד האפל של הירח Close to the edage
חששתי,קצת,להאזין לדיסק המחודש שמצורף להקלטה שבסקירה. חששתי להתאכזב.
במשך כמה ימים האזנתי לתקליט (זה השחור עם החור באמצע) אחריו לדיסק שיצא בשנות השמונים ולבסוך להקלטה מ 2011.
גבשתי לעצמי את התובנות מההאזנה לגרסה של 2011 אבל בטרם התיישבתי לכתוב החלטתי לקחת את הדברים אל הקצה - לוודא שבאמת מה ששמעתי שונה מדיסק שיצא בשנות השמונים מהתקליט ושבכלל שווה את ההשקעה,שלי כלקוח ושל EMI כשהחזירו לאולפן את העורך המקורי של הדיסק.
ההכנות:
[מפה והלאה - לא לנסות בבית ולמען הסר ספק שום דבר מהדברים המצויינים איננו חומר אסור שמופיע בפקודת הסמים המסוכנים]
כדי להאריך סופית את דעתי על גרסת 2011 של הצד האפל עשיתי שני דברים.
חיברתי את יציאת הרמקולים של המגבר שלי למחשב שמריץ את תוכנת האולפן. בעזרת הדיסק שיצא בשנות השמונים כיילתי את העוצמה ל 76 DB. עד כאן מוכנים לצאת לדרך...?
אח"כ סרתי לרופא המשפחה (רופא משפחה לא פסיכיאטר) והמצאתי כאב שלא היה ולא נברא מתוך ידיעה שהמרשם שיתן לי יחד עם קצת אלכוהול יגרמו לשתי תופעות: רגישות בראייה ורגישות יתר בשמיעה. וכך היה.
יצאנו לדרך....:
גרסת 2011 הוכנסה לדיסק אחרי שהכל היה מוכן ומוזמן. התוצאות לפניכם (ונוכונות לשלל ההאזנות שבוצעו קודם לכן):
1. גרסת 2011 מנורמלת ל מינוס 0.38 דציבל. הנירמול הזה גורם להסרת הנטייה של המדיום הזה לצעקנות מעולם הפח קרי: הסאונד חמים,מדוייק, במה נרחבת מאוד וקל מאוד לזהות איפה כל כלי נגינה נמצא וגם את ההבדלים והניואנסים בין הכלים - ובהקלטה הזו יש הרבה כאלה.
2. תחום הבס. הבס מנוגן על ידי שלושה חברים בלהקה (לפי סדר החשיבות): על ידי ווטרס, על ידי רייט ועל ידי מייסון על התופים.
3. כבר בקטע הפתיחה הדיוק של גרסת 2011 מופיע. אפקט דפיקות הלב מבוצע על ידי מייסון על הקיק באס 12 אינץ כאשר את כדור הפלסטיק בקצה הקיק עצמו החליפו בכדור נוצות קשיח והעבירו דרך קומפרסור,לימטר, ומערכת אפקטים שגורמים להידהוד אלא שההידהוד נוצר מעור התוף עצמו ולא בחלל שלו כמו שבדרך כלל נשמע קיק באס 12 אינץ. משלים אותו,בכמה וכמה מקומות בדיסק, רייט כשברוב הפעמים הבאס מיוצר מפדלי ה Hammod c 4 שיחד עם רייט כבר הלך לעולמו.
4. תורי איימוס: בתקליט קצת פחות בדיסק של שנות השמונים קצת יותר: היא נשמעת יותר צועקת וגונחת מאשר שרה. בגרסת 2011 היא מוקמה קצת יותר רחוק מהמקרופון שאליו שרה והיא שרה לא צועקת וזה היה עכב אכילס של ההקלטה בפורמט סי די המקורית ותוקן הפעם - לעניות דעתי:לטובה.
5. ההיסים מטיפ ההקלטה המקורי לא סוננו. בכמה וכמה מקומות בדיסק אפשר לשמוע אותם בעיקר באזור ה 3200 הרץ. זה מוסיף חמימות לסאונד וגם אותנטיות שקצת חסרה בגרסת ה CD של שנות השמונים.
6. בשנייה האחרונה של הדיסק שומעים את כבוי הטייפ משהו פיקשש שם. למרות הפיקשוש זה נשמע מאוד אותנטי - זה לא קיים לא בתקליט השחור ולא בגרסה משנות השמונים.
7. גם מיקום הכלים בבמת הסאונד כוייל מחדש והרבה יותר קרוב לתקליט השחור מאשר לגרסת שנות שמונים. הגיטרות של גילמור נשמעות בחלק האחורי של הבמה ובשני הרמקולים וזה כאשר הוא מנגן את קטעי הלווי,בקטעי הסולו הוא נודד פעם לצד ימין ופעם לצד שמאל ומקבל את ההדגש הרצוי לעובדה שהוא מנגן קטע סולו ושוב בלי הנטייה המעצבנת לחלילות מעולם קופסאות הפח שכן בולטת בגרסת שנות השמונים.
8. בדיסק של שנות השמונים הסקסופון נשמע בולט בקדמת הבמה ועם נטייה לצעקנות של המדיום. בגרסת 2011 הוא נדד קצת אחורה הצליל שלו חמים לא צעקני ויושב נכון בבימה וביחס בין שאר הכלים שמנגנים.
9. בקטע 2 בפתיחה שהקליטו בחנות השעונים סימו לב לאוזן שמאל בערך בשעה עשר שלה. יש שם שעון ששומעים את הגלגלים שלו קצת חורקים. מופיע חלקית בתקליט ולא קיים בגרסת שנות השמונים.
סיכום ומסקנות.
בוב עזרין אומנם לא נגע בהקלטה הזו,לא היה קשור אליה אבל התיאוריה שלו שצריך לנרמל הקלטות דיגטליות ל מינוס 0.38 די בי כדי לנטרל את הנטייה של מדיום הזה לפחיות יתר - גם כאן (וגם בחומה שהוא עצמו הפיק והקליט) מוכיחה את עצמה וגרסת 2011 יותר זהה למקור בתקליט מזו של שנות השמונים ולטעמי טוב שכך.
בדרך כלל הוצאות מחודשות שנערכות דיגיטאלית מהטייפים המקוריים מסננים מהם את רחשי הטייפ וגם מנרמלים לאפס ולפעמים יותר מזה. זה כדי "לעבוד" על האוזן האנושית שמפרשת את התוצאה "כיותר טובה". הפעם,ובהחלט לזכותם של EMI הפינק פלויד ולזכותו של J. Guthrie (העורך המקורי של התקליט) לא סוננו רחשי הטייפים המקוריים וזה,בהחלט,מוסיף לאותנטיות וגם לחמימות של הצליל שכה דרושה בתקליט הזה.וכל זה מבלי ללפגוע בשלל האפקטים שיש בהקלטה ובאיזון ביניהם. שימו לב למטוס שמתרסק הוא נשמע הרבה יותר קרוב למטוס מתרסק מאשר לאפקט פיצוצים ממערכת DVD שנקנתה בשקל בסופר השכונתי. לטעמי הקטע הזה נשמע אותנטיו אפילו יותר מהתקליט המקורי,כך זה צריך להשמע.
אני לא יודע לומר האם גרסת 2011 טובה יותר מהתקליט או מהדיסק של שנות השמונים. טוב יותר או לא זו הערכה סוביקטיבית אבל בהחלט ניכר שהייתה פה הרבה מחשבה ושמירה על האותנטיות ופחות מחשבה על למכור מוצר שבין כה וכה הוא להיט בטוח. ואת זה אני מאוד מעריך.
האזנה ערבה.
מנחם.