המניעים לפתיחת השרשור:
אחד המטרות המרכזיות של פורום זה (ופורומים בכלל) הוא להיות מורה נבוכים למתחילים שבאודיופילים או להבדיל להיות מקום להחלפת דעות ולהיפתח לרעיונות חדשים למנוסים שביננו .
במקרים רבים כשחבר מתחיל או מנוסה מבקש עצה הוא נתקל בשטף רב של רעיונות שנע בין החלפת הפיוז ב- CD לפיוז אודיופילי, דרך כבלים שונים ועד החלפת רמקולים וטיפול באקוסטיקה של החדר....הכל תלוי בניסיונו וב"פילוסופיה האודיופילית" (לא נאמר בציניות) של אותו חבר ממליץ.
בדיוק פוסט שכזה נפתח בפורום לפני כשבוע
(לינק) כאשר הבחור קיבל שלל רעיונות ועצות "מכל קצוות הקשת הפוליטית"....אני לעומת שאר החברים בקשתי ממנו לצלם את חדרו ולהראותו לפורום כי מניסיוני אפשר ללמוד על הרבה מאוד בעיות אפשריות בחדר לדוגמא :
1. חדר מהדהד עקב חוסר בחומרים בולעים (וילון , שטיח, ספות וכו')
2. ויטרינות / משטחים גדולים חלקים מסוג אחד בלבד
3. מיקום בעייתי של הציוד בחלל החדר , רמקול מוסתר ע"י ריהוט , Toe in חזק מדי או לא קיים כלל, מיקום רמקול בפינה.
4. מיקום רמקולים לאורך במקום לרוחב החדר , וההפך
כהרגלי בפורום "חטפתי צוננים" ממספר חברים (חלק מהפוסטים אף נמחקו) ולדעתי ממש לא בצדק מאחר שלפני שמייעצים לחבר על החלפת כבל חשמל ב- CD צריך להבין היטב כיצד ממוקמת המערכת ואיך נשמע החדר שלו דרך התמונות שהוא שלח .
וכאמור
נושא הפוסט : האם ניתן להעריך איך נשמע חדר האזנה (במיד ובגבוהים) דרך תמונות? ....לראות איך נשמע חדר?.... סתירה לוגית? לדעתי ממש לא.
אודיופיל פעיל לדעת נחשף בשנה לעשרות או מאות חללי האזנה שונים דרך שמיעה אצל חברים, חנויות ותערוכות....שערו בנפשכם כמה ניסיון צובר אותו אודיופיל שמתעסק בתחום מס' עשרות שנים.
אני מצרף תמונות קיצון של 2 חדרים , אחד ריק כמעט לחלוטין והשני עמוס בחומרי בליעה.... אני בטוח שלאור תמונות אלו אתם מבינים
ו"חשים" על מה אני מדבר..... כל שאר חדרי ההאזנה שהחברים מכירים הם איפה שהוא בין שני מקרי קיצון אלו.
שאר החברים שעדיין לא "חשים" על מה אני מדבר מוזמנים להמשיל בקריאה
צפה בקובץ המצורף 36956 צפה בקובץ המצורף 36957
מס' הבהרות וחומר תאורטי:
ראשית בתחתית הפוסט רשמתי מספר נתונים על תדרים ואורכי הגל שלהם שלדעתי רצוי שכל אודיופיל יכיר.
להערכתי ניתן בוודאות כמעט מוחלטת להעריך איך ישמע חלל האזנה מראיה בלבד החל מתדרי המיד הגבוה ועד לתדרים הגבוהים ביותר (2-20 KHz) ואסביר:
1. בחדר בגודל סביר עם חומרי בליעה בכמות סבירה (וילונות, שטיחים עבים, ספות, ספרים, וכו') לא יהיה הדהודבתדרים האמורים כלל .....וזאת מאחר ואורך הגל בתדרים אלו נע בן כ- 20 ס"מ לסנטימטרים בודדים.
חומרי הבליעה בחדר הם באותם סדרי גודל של אורכי גל אלו
(*) לכן כל האנרגיה נבלעת בחומר בצורה מוחלטת ולא חוזרת לחלל החדר בצורת הדהוד.
לדוגמא :
א.ספה שעובי הריפוד בא הוא 30-40 ס"מ תבלע את כל ספקרום התדרים החל מ כ- 1,000 Hz
ב. וילון שעובי הקפלים שלו כ- 10 ס"מ יבלע את כל ספקטרום התדרים החל מ כ - 3,000 Hz
2. וארחיק לכת יותר, לדעתי ניתן לדעת במידה מסויימת דגש
מסוימת גם איך ישמע החדר בתחום הבאס ואסביר:
א. מידות החדר אורך, גובה , רוחב קובעים בצורה
חד משמעית את תדרי הרזוננס של הבאס (עם הקירות
מבטון/בלוקים) כך ניתן העריך את התדרים בהם הבאס יהיה מודגש במיוחד - חדר שהאורך שווה בערך לרוחב יסבול במיוחד עקב "רזוננס כפול" .
ב. במידה וידוע סוג הקירות ניתן להבין
בצורה מסויימת (לא חד משמעית ) אם יש הדהוד בבאס:
- קירות בטון ובלוקים בעלי מסה של מאות קילוגרמים מחזירים את הבאס לחדר .
- קירות עץ/גבס בעלי מסה של עשרות קילוגרמים בלבד יעבירו את הבאס הלאה כך שיהיה פחות עומס בתדרים הנמוכים בחדר.
שבת שלום לכולנו
-----------------------------------------------------------------------------------------------
(*) היחס בין תדר שונים ואורכי הגל שלהם בתחומי המוסיקה השונים :
תחום הבאס: 20-200 Hz : מ- 16.5 עד 1.65 מטר
תחום המידבאס:200-500 Hz מ- 1.65 עד 0.6 מטר
תחום המיד: 500-3,000 Hz : מ- 0.6 מטר עד 11סנטימטר
תחום הגבוהים: 3,000-20,000 Hz : מ- 11סנטימטר עד 11.6 מילימטר