AK1
חבר משקיען
- הודעות
- 11,904
- מעורבות
- 2,929
- נקודות
- 113
בזמן האחרון ניטשים ויכוחים בין "מחנות" בענייני אודיו, סביב הנושא של מה מערכת אודיו "חייבת" לעשות, עם או בלי מרכאות, אם בכלל. עד עכשיו הייו ויכוחים מאוד מבוזרים, שבהם העמדות לא הוצגו בצורה מסודרת.
נראה שהעמדות של נמר ושל יואל ואולי של הרוב כאן הן דומות -- העמדות ה"קלאסיות", כפי ש"מחנכים" אודיופילים לחשוב, וגם אני חשבתי בצורה דומה פעם, אפילו בצורה די קיצונית.
כדי להסדיר את הדברים נראה לי שכדאי להציג את הדברים בצורה מסודרת שבאמת תייצג את עמדות הצדדים, ואז אפשר יהייה לטעון לכאן ולכאן בצורה עניינית ורלוואנטית.
להלן ניסיון לעשות זאת בקשר לעמדה ה"קלאסית", שמחולק לשני חלקים:
יש כאן בכוונה כפילויות -- דברים דומים בניסוח שונה -- כדי שכל אחד יוכל להתחבר לניסוח המקובל עליו.
המערכת צריכה להיות, ככל האפשר:
אפשר להתווכח על איך לסדר את הקריטריונים הנ"ל מבחינת חשיבות, אבל גם זה לא באמת ישנה את המהות, אז בואו לא ניכנס לזה.
שאלה אם הנאמר ממצה בצורה הוגנת, נכונה ו[פחות או יותר]מלאה את הדברים החשובים בגישה הזו.
אנא אשרו או תַקנו.
עמיר
נראה שהעמדות של נמר ושל יואל ואולי של הרוב כאן הן דומות -- העמדות ה"קלאסיות", כפי ש"מחנכים" אודיופילים לחשוב, וגם אני חשבתי בצורה דומה פעם, אפילו בצורה די קיצונית.
כדי להסדיר את הדברים נראה לי שכדאי להציג את הדברים בצורה מסודרת שבאמת תייצג את עמדות הצדדים, ואז אפשר יהייה לטעון לכאן ולכאן בצורה עניינית ורלוואנטית.
להלן ניסיון לעשות זאת בקשר לעמדה ה"קלאסית", שמחולק לשני חלקים:
- הבסיס הפילוסופי/תיאורטי/אידיאולוגי
- רשימת קריטריונים
- המטרה האולטימאטיבית של כל העיסוק באודיו הוא להגיע לצליל הקרוב ביותר האפשרי לצליל החי
- לפיכך, הרפרנס האולטימאטיבי הוא הצליל החי
- מטרת ההקלטה היא לשמר את המוזיקה בדיוק המירבי
- מטרת המערכת היא לשחזר את המוזיקה מתוך מה שנשמר
- אם מה שנשמר אינו מדוייק, המערכת אמורה לשקף את חוסר הדיוק הזה, ולכלול את כל המאפיינים שהוקלטו, גם אם במציאות לא הייו שומעים אותם בצורה כזו או בכלל.
- מערכת אודיו היא מוצר (אוסף של מוצרים), שיכול למלא את תפקידו בצורה טובה או לא טובה, וכל מה שביניהם
- כדי לדעת אם מערכת היא טובה, יש להגדיר אוסף קריטריונים/פרמטרים, שהמערכת חייבת לעמוד בכולם במידה המירבית
- בעצם כל אחד מהקריטריונים הנ"ל מתאר "יכולת" של המערכת -- יכולת להפיק יותר פרטים, יכולת הולוגראפית וכו', וזה לא טריוויאלי לממש יכולת כזו -- זה דורש טכנולוגייה טובה יותר
- לכן, לגבי כל אחד מהקריטריונים האמורים, ככל שהעמידה בהם טובה יותר, הרי זה משובח, ואז המערכת טובה יותר.
- לא קיים מצב של "יותר מדי"
- קודם כל המערכת צריכה לעמוד בכל הקריטריונים האלה, למעט כאלה שנגזרים מהגבלת השימוש במערכת לסוגי מוזיקה מסויימים. למשל, מי שמתכוון לשמוע רק מוזיקה קאמרית בווליום נמוך, אין הכרך שהמערכת שלו תהייה מסוגלת לנגן בווליומים גבוהים.
- רק אחרי זה אפשר להכניס טעם אישי, ולבחור דברים שאינם במיתאם לקריטריונים, אבל זאת רק במודע ולאחר הפעלת שיקול דעת
יש כאן בכוונה כפילויות -- דברים דומים בניסוח שונה -- כדי שכל אחד יוכל להתחבר לניסוח המקובל עליו.
המערכת צריכה להיות, ככל האפשר:
- מדוייקת
- נייטראלית -- לא מוסיפה שום דבר משלה ולא מחסירה שום דבר
- מפורטת
- שקופה
- מהירה
- יוצרת הולוגראפייה של הכלים
- נותנת מיקום מדוייק של כל כלי במרחב, כולל לצדדים, לעומק, ורצוי גם לגובה,אפילו מעבר לצידי הרמקולים
- ממחישה את הגודל של כל כלי, הטקסטורה/מירקם שלו, ממה הוא עשוי וכיו"ב
- בעלת טווח דינאמי גדול (ההפרש בין הצליל החזק ביותר לחלש ביותר)
- אינה מקטינה/מגדילה את הפערים בין צלילים חזקים לחלשים במוזיקה
- בעלת יכולת להגיע לעוצמות גבוהות ללא עיוותים
- רצפת רעש נמוכה
- מאוזנת, בלי להדגיש ובלי להנחית אף תחום צלילים
- באס הדוק -- לא מרוח, שנעצר בזמן
- בעלת "נשמה" -- נותנת למאזין הרגשה שבמוזיקה/למבצעים יש "נשמה"
- מדידות טובות (אופציונאלי )
- וייש גם דברים שאינם נגזרים בהכרח מאיכות/אופי הסאונד, כמו תקציב(!), אסתטיקה, Wife Acceptance Factor, אילוצי מיקום בחדר, גודל החדר וכו'
אפשר להתווכח על איך לסדר את הקריטריונים הנ"ל מבחינת חשיבות, אבל גם זה לא באמת ישנה את המהות, אז בואו לא ניכנס לזה.
שאלה אם הנאמר ממצה בצורה הוגנת, נכונה ו[פחות או יותר]מלאה את הדברים החשובים בגישה הזו.
אנא אשרו או תַקנו.
עמיר
נערך לאחרונה ב: