יש בעיה עם ניסוח השאלה: כמה זה עשרות אלפי דולר, ולמה יש פער לא קטן בצד השני של המשוואה.
לא יהיה הבדל גדול בין כמה עשרות אלפי דולר, אם העשרות האלה זה שמונה, למשל ואם מולו עומד אחד שעולה 100 אלף.
יהיה פער אדיר בין אחד שעולה שתי עשרות וכזה שעולה 150 אלף.
מה כל ההתפלפלות ,רמקול שעולה מעל100 $ הוא הרבה יותר טוב מרמקול ב10$ ,האמת קשה למצוא אפילו רמקול סביר במחיר הזה ,וגם אז ,אם אתה רוצה שישמע טוב ,לך תעשה כמו גיא לנדאו ,וחבר אותו למגבר סוף העולם ,
אבל בכללי ,רמקולים טובים מתחילים ב30000$ ,סליחה על הפלצנות ,אבל זה המצב לצערי.
מה כל ההתפלפלות ,רמקול שעולה מעל100 $ הוא הרבה יותר טוב מרמקול ב10$ ,האמת קשה למצוא אפילו רמקול סביר במחיר הזה ,וגם אז ,אם אתה רוצה שישמע טוב ,לך תעשה כמו גיא לנדאו ,וחבר אותו למגבר סוף העולם ,
אבל בכללי ,רמקולים טובים מתחילים ב30000$ ,סליחה על הפלצנות ,אבל זה המצב לצערי.
איזה באסה, רק 26K$
תראה !תראה...
הגם שלא האזנתי מעודי לרמקולים של 150K$ (ונדמה לי שגם לא 100K$) אני מנחש שיש איזו נקודה בה השיקולים המנחים בבחירת הרמקולים מפסיקים להיות אודיופיליים ודומים יותר לשיקולים שבבחירת תכשיט ממעצב ממש נחשב. קשה לי להאמין שהאוזן האנושית מסוגלת לקלוט את ההבדלים המזעריים שבין רמקולים ברמה כזו, והבחירה מפסיקה להיות בחירה בין איכות לאיכות גבוהה יותר, והופכת לבחירה של טעם.
נמר טוען שכשמגיעים לרמת מחירים כזו, היצרן יכול להשתמש בחומרים יותר אקזוטיים וכו', אבל אני לא בטוח שאני מסכים עם זה. השימוש באקזוטיקה לא בהכרח מתחייב, ולא בהכרח יתן תוצאות טובות יותר. בנוסף, אני גם בדעה שתמחור רמקולים ב 50K$, שליש או חצי מחיר מהמספר האסטרונומי של 150K$, אמור לתת למתכנן הרמקולים כל אקזוטיקה שרק ידמיין. דחילק...50,000 דולר....זה סכום מטורף שמאפשר מה שרק רוצים שיצא אי פעם מנ.א.ס.א.
קיבלנו המחשה קלה לעקרון הזה באירוע הקדמים הגדול, שם התחרו ראש בראש קדמים ברמה גבוהה מאוד, כולם נהדרים - ועדיין לכל אחד אופי משלו ותכונות משלו. מנעד המחירים שם היה משמעותי, והגיע למכפלות מחיר בין הקדם הזול ביותר ("זול" זה מונח יחסי פה, כן? ) לזה היקר ביותר - ועדיין "הזול" נתן פייט מעורר ייראה.
(שורה תחתונה - יש איזו נקודה, נמוכה בהרבה מ 150K$ שמעליה אני לא מאמין שיש הבדל שאפשר לשמוע ולהבחין באיכותו. אבל מי יודע - אולי יום בהיר אחד אאזין למפלצות שכאלה ואבוא לכאן להכות על חטא).
גם אני לא שמעתי רמקולים בסכומים כאלה, מה גם שאם הייתי שומע מערכת שמכילה רמקולים כאלה, ההבדל לא הייה רק ברמקולים אלא גם במה שמחובר אליהם.הגם שלא האזנתי מעודי לרמקולים של 150K$ (ונדמה לי שגם לא 100K$) אני מנחש שיש איזו נקודה בה השיקולים המנחים בבחירת הרמקולים מפסיקים להיות אודיופיליים ודומים יותר לשיקולים שבבחירת תכשיט ממעצב ממש נחשב. קשה לי להאמין שהאוזן האנושית מסוגלת לקלוט את ההבדלים המזעריים שבין רמקולים ברמה כזו, והבחירה מפסיקה להיות בחירה בין איכות לאיכות גבוהה יותר, והופכת לבחירה של טעם.
אני לא בטוח שניתן להסיק מזה הרבה מסקנות.אני כן האזנתי.
רמקול במעל ל 80K בערך, כבר נותנים הבדל עצום מרמקולים זולים יותר.
מה שכן הם מחייבים מערכת בערך באותו ערך ...
ההבדלים בין רמקולים שונים גדולים בהרבה מההבדלים בין נגנים, קדמגברים ומגברים, כך שאין שום סיבה שהיא להניח שההבדל בין רמקולים יקטן עם העלאת המחיר. אם כבר, סביר שההבדלים דווקא יגדלו, בוודאי אם מדובר בטכנולוגיות שונות -- דינאמי יהייה שונה לחלוטין מפלנארי, וסביר שפלנארי על פני קיר שלם ישמע שונה לחלוטין מפנלנארי של מטר וחצי גובה ו-70 ס"מ רוחב, וכו'.
ואשר לשאלה אם ההבדל בביצועים שווה את המחיר, אין לזה שום משמעות בלי להגיד שווה עבור מי!
.
.
וגם בגלל שמה שנשמע לאחד כמו הבדל זניח, יכול להשמע לאחר כמו עולם אחר.
עמיר
תראה !
במינכן כשמסתובבים ,פוגשים עשרות חדרים עם רמקולים במחירים של כמה אלפים בודדים של דולרים ,אבל השוס בדרך כלל נמצא בחדרים הגדולים ,עם TAD , LANCE 'KARMA ' MBL ,ZELATON , ודומים להם בגודל ובמחיר ,נכון שמדי פעם ניתקלים ביהלום כמו רמקולים של סוני שעולים גם הם קרוב ל30000 שנותנים פייט ,אבל יש ,
אבל הרמקולים הסופר יקרים הגדולים הללו אלו רמקולים שנועדו לחדרים גדולים מאוד ונועדו לנגן בעוצמות גבוהות מאוד בכדי למלא החדר ,ובתנאים הללו הרמקולים הזולים פשוט היו מתפרקים ,או לא מצליחים למלאות החדר ,
בסלון הישראלי הממוצע ,שבחלק גדול מהמיקרים הנו מסדרון רחב שמחובר למטבח ולפינת אוכל ,שמה גם לרמקולים הזולים יותר גם יש עדנה ,אלו רמקולים קטנים יותר ,פחות מחוזקים ,שבתנאים קלים יותר יכולים לתת צליל נהדר ,
אני באופן אישי ניסיתי להתכווץ בגודל המערכת ,וגררתי הביתה רמקולים קטנים יותר משלי במחירים סבירים ,ותמיד התברר שהללו לא עומדים בלחץ המתבקש למלאות סלון גדול ,ומה שקורה הוא שבתנאים האנומלים הללו של חדר גדול ,מגברים חזקים והמון אויר מסביב ,הרמקולים הקטנים והטובים הללו פשוט נחנקים ,נכנסים לדיטורשיין ,הפורט מרעיש מהלחץ הגדול שנוצר בקופסה ,הקופסא מקרקשת ,בקיצור על הפנים ,
אבל שים את הללו בחדר קטן ,מגבר חמוד וידודותי ,והנה לך תוצאה לא פחות טובה ,
אבל הבעיה שרמקולים גדולים שעומדים בלחץ עולים הרבה כסף ,
והסיפור הזה שאני מספר לך על הקושי של הרמקולים לנגן בלחץ גבוה ,קרה אצלי בסלון עם אבלון ,סטרדיברי , קבקאס ,ברודמן VC7, הגברת השמנה ,איסופון ערבה ,ובטח עוד כמה שאני לא זוכר במהלך השנים האחרונות ,
אז מה שאני אומר הוא שיש איזה שהוא קו שמפריד בין התותחים היקרים שנועדו לשימוש מסוים ,לבין הממוצע שנועד לחדרים רגילים ,ושמה יש את הקפיצה גם בכסף ,
קח לדוגמה את המחירון של רוקפורט ,מוניטור ,מירה ,אביאור ,הם נהדרים ,אבל תנסה לקנות רמקול מעל האביאור ,ומיד תשלם פי ארבע על המודל הבא ,למה ? כי הוא כבר מיועד לעמוד בתנאים אחרים .
גם אם זה נכון -- ואני לא בטוח בזה -- שאלומיניום הוא חומר שפותר באופן פלא את כל בעיות הקופסה,שניצל,
ברמקול שעשוי מאלומיניום לא יהיה לך חנק, דיסטורשיין וקופסא מקרקשת.
ההפך הוא הנכון, כמה שתתן להם יותר כח הם ינגנו יותר טוב. אין להם מגבלה.
אם נגעו בתחום הרכב הרי ידוע שהחברות המובילות בענף בונים את הבלוק מנוע שלהם מאלומיניום
שהוא קל ,חזק ועומד בלחצים גבוהים.
.שניצל,
אם הבנתי נכון, אז ישנן שתי נקודות עיקריות במה שאתה אומר והן שהגודל כן קובע ושהגודל חייב להשתקף ישירות במחיר.
אז בנוגע לגודל - זה ברור שחייבת להיות התאמה בין גודל הדרייברים וגודל התיבה לבין גודל החדר. על כך אין וויכוח (ואני לא מדבר על אלקטרוסטטיים וכו').
אבל הדיון הזה תוהה אם יש הבדל של ממש בין רמקולים של 50K$ לכאלה של 150K$, שזה וואחד זינוק בעלייה. אז שוב - בחיים שלי לא שמעתי רמקולים של 150K$ אז אולי אני מדבר שטויות, אבל כשאני רואה שהווילסון פאפי שהם רמקולים גדולי מימדים (עם תיבה גדולה משמעותית מזו של הרוב המכריע של הרצפתיים "הרגילים"), שללא ספק נחשבים ליצירה, ושללא ספק נועדו לחללים גדולים, עולים 28K$ (לפני התמקחות בזאר פרסי והנחת סלב, וזה כשכבר לוקחים בחשבון את כל ה mark ups לרווח וכו') זה גורם לי לחשוב. בעצם כשחושבים על זה הרף התחתון שהוצב בדיון הזה הוא בעצם פי 2 ממחיר הווילסונים.
פייר - אני באמת ובתמים לא חושב שגודל התיבה או אפילו גודל הדרייברים שאולי שונה (אני לא יודע, לא בדקתי) מצדיק קפיצה פי שש (6!) כאשר ממש לא ברור אם יש איזה שיפור בסאונד. אם תחשוב על זה, מי שרוצה מערכת סופר אודיופילית לחלל שגדול על הווילסונים ודומיהם, כנראה ממקם את המערכת באולם בגודל אולם התעמלות של בית ספר, ואז כנראה שלא די בשני רמקולים אלא יש להנדס מערכת סאונד הרבה יותר מורכבת' אז בעצם כבר מדובר בהשוואת תפוחים לתפוזים. אני די בטוח שאם היית ממקם אצלך בסלון רמקולים (לטעמך) שעלותם לא 50K$ אלא 40K$ היית מוותר על המשך השדרוג לצעצועים של 60K$ וזה עדיין רחוק מאוד מהמספרים שנזרקו כאן.
דעתי? כמו שכתבתי קודם - תמחור כזה גבוה נוצר משיקולי שיווק ולא משיקולי עלות, ונועד לפנות לאותם "שיקולי תכשיט" - הידיעה שרוכשים משהו מיוחד, one off.