האם האוזן והמוח בהאזנה למוזיקה מתנהג כמו שריר כלומר ככול שמאמנים אותו הוא משתפר?

  • פותח הנושא issi
  • פורסם בתאריך

issi

אוהב את התחום
הודעות
266
מעורבות
243
נקודות
43
אני מרגיש שיש לי שיפור ניכר, גם אבחנת כל ספקטרום התדרים.
כמובן שזה בתנאי שעוצמת האזנה לא גבוהה מ 90 DB ונגרם נזק לאוזניים.
כולנו יודעים שבטהובן היה בערוב ימיו חרש, ועדין חיבר את הסימפוניה התשיעית כאשר התנגנה במוחו.
מעניין אותי מה חברים אשר מבלים זמן רב בהאזנה חווים- אודיופילים ולא ציודופילם

פניתי עם השאלה הזאת ל CHATGPT ולהלן התשובה שלו:
המוח והאוזן אכן יכולים להשתפר בהאזנה למוזיקה, אך זה לא בדיוק כמו "אימון שריר". הנה איך זה עובד:
1. **פלסטיות מוחית**: המוח שלנו גמיש ומסוגל לשנות את מבנהו ותפקודו בתגובה לחוויות ולמידה, כולל האזנה למוזיקה. ככל שאנו מאזינים יותר למוזיקה, המוח יוצר חיבורים עצביים חדשים ומחזק את הקיימים, מה שמאפשר לנו להבין ולהעריך מוזיקה בצורה מעמיקה יותר.

2. **רגישות שמיעתית**: כשאנחנו מתאמנים על שמיעת מוזיקה, השמיעה שלנו יכולה להשתפר בהבנה של תדרים, קצב, והרמוניות מורכבות. לדוגמה, מוזיקאים יכולים להבחין בצורה טובה יותר בגוונים ובדיוק הצליל, לעומת אנשים שאינם מוזיקאים.

3. **הבנת מוזיקה**: האזנה חוזרת לסוגים שונים של מוזיקה יכולה לשפר את היכולת שלנו לזהות מבנים, סגנונות ורמזים מוזיקליים. זה דומה לאיך שאדם קורא ספרים בצורה יעילה יותר ככל שהוא קורא יותר.

בעצם, המוח מתרגל למוזיקה ככל שאנו מתאמנים עליו, ולכן הוא "משתפר" כמו כל יכולת נרכשת. אך מדובר בשיפור בתהליכים קוגניטיביים ועצביים ולא בדיוק ב"שריר" כמו באימון פיזי.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,898
מעורבות
2,928
נקודות
113
אני מרגיש שיש לי שיפור ניכר, גם אבחנת כל ספקטרום התדרים.
כמובן שזה בתנאי שעוצמת האזנה לא גבוהה מ 90 DB ונגרם נזק לאוזניים.
לא ברור לי אם אתה מתכוון לפיתוח יכולות של ניתוח/הבנת סאונד או מוזיקה.


מעניין אותי מה חברים אשר מבלים זמן רב בהאזנה חווים- אודיופילים ולא ציודופילם
*אם* מדובר על מוזיקה, אז השאלה היא לחובבי מוזיקה, לא לאודיופילים (מתעניינים בסאונד) ולא לציודופילים (מתעניינים בציוד).

אודיופילים וציודופילים אינם בהכרח חובבי מוזיקה, אם כי הם יכולים להיות.


פניתי עם השאלה הזאת ל CHATGPT ולהלן התשובה שלו:
המוח והאוזן אכן יכולים להשתפר בהאזנה למוזיקה, אך זה לא בדיוק כמו "אימון שריר". הנה איך זה עובד:
1. **פלסטיות מוחית**: המוח שלנו גמיש ומסוגל לשנות את מבנהו ותפקודו בתגובה לחוויות ולמידה, כולל האזנה למוזיקה. ככל שאנו מאזינים יותר למוזיקה, המוח יוצר חיבורים עצביים חדשים ומחזק את הקיימים, מה שמאפשר לנו להבין ולהעריך מוזיקה בצורה מעמיקה יותר.

2. **רגישות שמיעתית**: כשאנחנו מתאמנים על שמיעת מוזיקה, השמיעה שלנו יכולה להשתפר בהבנה של תדרים, קצב, והרמוניות מורכבות. לדוגמה, מוזיקאים יכולים להבחין בצורה טובה יותר בגוונים ובדיוק הצליל, לעומת אנשים שאינם מוזיקאים.

3. **הבנת מוזיקה**: האזנה חוזרת לסוגים שונים של מוזיקה יכולה לשפר את היכולת שלנו לזהות מבנים, סגנונות ורמזים מוזיקליים. זה דומה לאיך שאדם קורא ספרים בצורה יעילה יותר ככל שהוא קורא יותר.

בעצם, המוח מתרגל למוזיקה ככל שאנו מתאמנים עליו, ולכן הוא "משתפר" כמו כל יכולת נרכשת. אך מדובר בשיפור בתהליכים קוגניטיביים ועצביים ולא בדיוק ב"שריר" כמו באימון פיזי.
יש דמיון לשיפור שרירים, אבל עניין השרירים הרבה יותר פשטני.

במוזיקה, בהאזנה עצמאית אתה יכול לגלות דברים חדשים ולהתפתח עם הזמן מבחינת יכולות מוזיקליות, אבל זה תהליך יחסית איטי ומוגבל.

עם זאת, אתה יכול גם לקרוא ו/או ללמוד מאחרים על מוזיקה. כבר זה לכשעצמו מהווה פיתוח יכולות, אך גם יוצר עבורך מסלולים וכיוונים חדשים להתפתחות, שלא היית מגיע אליהם בעצמך בכלל, ללא תלות בכמה תאזין, וזה גם עשוי להאיץ את ההתקדמות בכיוונים שפיתחת עצמאית.
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,141
מעורבות
1,619
נקודות
113
למה אתה מתכוון בדיוק? ברור שאימון משפר, אבל האנלוגיה לשריר מיותרת, זה תהליך אחר.

אימון בשמיעה מוסיקלית משפר שמיעה מוסיקלית,
אימון בהאזנה לסאונד של רכיבים משפר את היכולת להבחין בהבדלים ביניהם.

זה בדיוק כמו חשיפה ליין. ככל שנחשפים ליותר סוגי יין, ככה משפרים את יכולת ההבחנה בין יינות. ואגב, זה שורש המחלוקת שיש לי על כל שיטת המבחנים העיוורים, אגב.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,898
מעורבות
2,928
נקודות
113
זה בדיוק כמו חשיפה ליין. ככל שנחשפים ליותר סוגי יין, ככה משפרים את יכולת ההבחנה בין יינות. ואגב, זה שורש המחלוקת שיש לי על כל שיטת המבחנים העיוורים, אגב.
מה בדיוק המחלוקת?
 

matanoosh

חבר משקיען
הודעות
4,141
מעורבות
1,619
נקודות
113
מה בדיוק המחלוקת?
מבחן עיוור שם את נושא המיומנות בצד ומתייחס לאוזן כמו מכשיר מדידה. וזו שגיאה במתודה.

וכשאני אומר מיומנות, אני לא מתכוון לכזו שנרכשת בשנים אלא גם במעמד הספציפי של המבחן, כשמשווים בין שניים או שלושה סט-אפים.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,898
מעורבות
2,928
נקודות
113
מבחן עיוור שם את נושא המיומנות בצד ומתייחס לאוזן כמו מכשיר מדידה. וזו שגיאה במתודה.
במחקר של Toole האזינו לדברים שונים מאוד מהרגיל בצורה שונה מאוד מהרגיל, אכן בהתייחסות לאוזן כמו מכשיר מדידה. אם רוצים להסיק מזה לגבי שמיעה של הדברים הרגילים בצורה הרגילה, אכן אפשר לקרוא לזה "שגיאה במתודה", אם כי זה יקפיץ את מי שעבורם המחקר הזה, ובמיוחד הצורה בה הם מבינים את תוצאותיו, הם האמת המדעית.


וכשאני אומר מיומנות, אני לא מתכוון לכזו שנרכשת בשנים אלא גם במעמד הספציפי של המבחן, כשמשווים בין שניים או שלושה סט-אפים.
בהשוואה (לא "מבחן") עיוורת, המאזינים יכולים להאזין בדיוק לאותם דברים, ובדיוק באותה צורה, כמו בהשוואה רגילה, כש*כל* ההבדל מתמצה *רק* בהיעדר הידיעה למה הם מאזינים בכל פעם.

במיומנות ש"נרכשת ... במעמד הספציפי של המבחן" ("ההאזנה"!) ייתכן שאתה מתכוון לכך שמאזין שם לב שסטאפ A עושה משהו שונה מסטאפ B, אולי עדיף, ואז הוא מתחיל לשים לב לזה ולבסס את זה בהאזנות חוזרות. אבל זה בעצם מצב שבו המאזין התחיל להאמין ש‑A עדיף על B, וככל שהוא מאמין בזה יותר לגבי A ו‑B, הוא ישמע את זה יותר.

רכישת המיומנות של האזנה לאספקט כזה לא נעלמת בהאזנה עיוורת, אלא רק הידיעה *איזה* סטאפ עושה את זה, אם בכלל—ייתכן שזה מדומיין—והמאזין יכול לבדוק את העניין בהאזנות חוזרות, רק מינוס הידיעה שמדובר ב‑A וב‑B. בהאזנות עיוורות חוזרות, זה יכול להיעלם, או ש‑A אכן יבוסס כעדיף, או להיפך, או ש‑A ו/או B "יתגלו" כעדיפים יחסית לעצמם :) הכל אפשרי.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,898
מעורבות
2,928
נקודות
113
במיומנות ש"נרכשת ... במעמד הספציפי של המבחן" ("ההאזנה"!) ייתכן שאתה מתכוון לכך שמאזין שם לב שסטאפ A עושה משהו שונה מסטאפ B, אולי עדיף, ואז הוא מתחיל לשים לב לזה ולבסס את זה בהאזנות חוזרות. אבל זה בעצם מצב שבו המאזין התחיל להאמין ש‑A עדיף על B, וככל שהוא מאמין בזה יותר לגבי A ו‑B, הוא ישמע את זה יותר.
נ.ב., זה בעצם תלוי בצורה שבה ההאזנה מבוצעת. אפשרות אחת היא לומר למאזין איזה סטאפ הוא שומע בכל רגע, A/B/C, שהוא לא יודע מה זה כל אחד מהם. זה לגמרי דומה להשוואה רגילה מבחינת "מיומנות נרכשת". המאזין בוחר באיזה סטאפ מביניהם הוא מעדיף, אם בכלל, ולמה. אפשר גם לתת שתי אותיות שונות לאותו סטאפ, כך שנוצרת אפשרות שהוא מעדיף את אותו סטאפ יחסית לעצמו, אבל זה מסבך את העניין אולי מעבר לנדרש.

במה שכתבתי לעיל התכוונתי לאפשרות שניה, שהמשתמש בכלל לא יודע שום דבר לגבי איזה סטאפ מושמע בכל רגע, וייתכן שמשמיעים לו שוב את אותו סטאפ פעמיים (או יותר) ברצף. הוא רק יכול לכתוב לעצמו הערות לגבי כל סטאפ בנפרד, אולי לדרג לעצמו מספרית, ואפילו לנחש איזה סטאפ הוא שמע בכל פעם. אפשר לומר שיש העדפה אם הוא אהב יותר כל פעם את אותו סטאפ באופן מובהק, ואולי אפילו מאותם נימוקים. כמובן שכאן אפשרי שמישהו מעדיף את אותו סטאפ יחסית לעצמו גם ללא הסיבוך הנ"ל.
 

שניצל

חבר משקיען
הודעות
8,351
מעורבות
1,769
נקודות
113
נמחק ע"י הנהלה.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

ארז_וחני

חבר משקיען
הודעות
3,862
מעורבות
987
נקודות
113
לא ראוי להישאר וטוב שנמחק.
 
נערך לאחרונה ב:

גיא

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
3,260
מעורבות
1,246
נקודות
113
תוכן הוסר לבקשת הכותב.
וואלה הגזמת!!! אבל ממש.
לא מתאים. לך שתה מים עם יאמבה קרח!!!
 

גיא

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
3,260
מעורבות
1,246
נקודות
113
דבר שני,
לא שואל אותך, לא מעניין התכוונת, לא התכוונת לא מעניין גם מאיפה זה בא (ואני יודע ומכיר בדיוק מהיכן זה בא, מכיר אותך אישית מספיק טוב). לך זה עובר בקלילות סלנג, לאחרים ותכלס גם לי זה לא.
מוחק את התגובה הגועלית הזאת.

דבר שלישי,
יקרה מחוץ לפורום. לא פה.
 

shokroun

חבר משקיען
הודעות
1,432
מעורבות
710
נקודות
113
כמו כל חוש אחר, חוש השמיעה יכול להשתפר ולהתחדד. השאלה היותר מעניינת היא איך זה מתבצע ? כי לי ברור שזה לא רק משך השמיעה בשנים, כי יכול אדם לשמוע 30 שנה ועדיין להשאר בנקודת ההתחלה מבחינת " ההתבגרות" השמיעתית.
יש יחידי סגולה שמעצמם מתקדמים בשמיעה, רובינו ואני בתוכם, צריכים לפחות בהתחלה להסיר אגו להגביר מודעות ונכונות ללמוד ולסמוך על המזל שנפלנו על הדרכה נכונה ואו מערכת שמאפשרת רפרנס.
כמו באוכל, אתה לא יודע מה הטעם של המנה עד שלא טעמת את המנה האמיתית בעבר.. גם באומנות, מפגשים עם אומנות " גבוהה" אמורים לחדד את כושר ההבחנה בין אומנות לאמנות או סתם שרבוט טכני.

מה שמעניין זה שכנראה יש איזה מאפיין אחד או שניים שחייבים להישמר כדי שהמערכת והמוסיקה תישמענה חיוביות, כי הרי יש יותר ממערכת אחת שניתן להנות ממנה בצורה בוגרת.

אני חושב שזה האיזון בין התדרים , גם הטכני וגם ההרמוני, וההלימה בין מה שמוקלט ושניתן לדמיון בראש של המאזין , לבין מה שיוצא מהמערכת ( רק לצורך הדוגמא, אווירת הקלטה מרתפית תהיה שונה מאווירת הקלטת הופעה חיה רבת משתתפים - ואת האווירה הזאת רובינו מכירים ורוצים לשחזר כשההקלטה נשמעת). אולי זה פרופורציות למעשה, כי זמר לא צריך להישמע שהוא שר לא מהקאנט של הרצפה ולא מהלוסטרה בתקרה....

בד"כ בקצוות של המוסיקה יותר קל לנו להבחין, באס,שנחשב באוזנינו מוגזם או רזה, מצילות חריפות/ עייפות. לכן בדיוק בגבולות הללו שיותר קל לנו לשמוע שם ההבחנה הראשונית ושם ההתפתחות הראשונית של תפיסת האיזון. להגיע לרזולציות של טווח התדרי המיד , והשירה והגרון האנושי, שהם העיקריים בשמיעה זה כבר עליית מדרגה שדורשת להתחדד עם השנים. כלומר, החשיפה למבצעים גדולים ו"קטנים" כאחד, וההבחנה בין רמות ביצוע והיכולת להעריך איכות שירה ונגינה הם עליית המדרגה האמיתית לדעתי. ההבדל בין שירה לצווחה, הגשה כנגד "הקראת מברק", רמות מחוברות לטקסט, דיקציה, ועוד ועוד. הרבה פעמים זה בא יחד עם השתכללות כושר השמיעה , והרבה פעמים...לא. וכל אחד והמזל שלו.
 
נערך לאחרונה ב:

ymym

אוהב את התחום
הודעות
268
מעורבות
97
נקודות
28
האוזן והמוח לא משתפרים ככל שמאמנים אותם יותר,
להיפך עד גיל מסוים הגוף כולל הכל מתפתח ומגיע לשיא
( קראתי פעם איפהשהוא גיל 19, אבל יתכן גיל אחר)
(יתכן למוח והשיניים אין גיל משותף שבו מגיעים לשיא, אבל הגיל קיים)
ומאז מתחילה ירידה קטנה ומתמשכת על ציר הזמן.
אם ההבנה, כושר הניתוח ההבחנה וכו׳ גדלים, זה עקב ההתעניינות, הלימוד בצורותיו השונות, נסיון החיים והתובנות, שיחה, דיון וגם הקשבה עם תמהיל גם של הופעות חיות ומערכות שיכולות לשמש כרפרנס.
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,898
מעורבות
2,928
נקודות
113
האוזן והמוח לא משתפרים ככל שמאמנים אותם יותר,
להיפך עד גיל מסוים הגוף כולל הכל מתפתח ומגיע לשיא
( קראתי פעם איפהשהוא גיל 19, אבל יתכן גיל אחר)
(יתכן למוח והשיניים אין גיל משותף שבו מגיעים לשיא, אבל הגיל קיים)
ומאז מתחילה ירידה קטנה ומתמשכת על ציר הזמן.
אם ההבנה, כושר ההבחנה וכו׳ גדלים, זה עקב ההתעניינות, הלימוד בצורותיו השונות, נסיון החיים והתובנות, שיחה, דיון וגם הקשבה עם תמהיל גם של הופעות חיות ומערכות שיכולות לשמש כרפרנס.
אין סתירה בין ההתפתחות/דעיכה הביולוגיים, שעליהם אתה מדבר, לבין האימון/הזנחה של היכולות.

גם השרירים יורדים עם הגיל, ועדיין מי שיתאמן, השרירים שלו יהיו חזקים יותר יחסית לעצמו ללא אימון.

אם מישהו לא מקשיב למוזיקה עד גיל 50, ואז מתחיל להאזין, לקרוא, להתעניין וללמוד מאחרים, היכולות שלו יחסית לעצמו בתחום הזה יקפצו לאין הכר לעומת יכולותיו לפני כן, למרות שביולוגית, הכל בירידה.
 

גיא

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
3,260
מעורבות
1,246
נקודות
113
מעביר את התגובה לפוסט הנכון:

Untitled.png
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,898
מעורבות
2,928
נקודות
113
מעביר את התגובה לפוסט הנכון:

צפה בקובץ המצורף 66404
אני לא מתכוון לעסוק בלנטור טינה לשניצל, או לעשות מזה דראמה גדולה. אסתפק בלציין שהמילה "כנראה" לא ממש מתאימה כאן...
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
אשמח להיות זה שאומר את המילה האחרונה בפוסט.
נא לא להגיב .
תודה רבה
 

גיא

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
3,260
מעורבות
1,246
נקודות
113
לא!! ממש ממש לא!!

אני רוצה לומר את המילה האחרונה.

מילה.
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,641
מעורבות
1,151
נקודות
113
לא!! ממש ממש לא!!

אני רוצה לומר את המילה האחרונה.

מילה.
זה לא מכובד .
למה להרוס לי - אני פעם ביקשתי משהו ?
 

גיא

כתב האתר
צוות האתר
הודעות
3,260
מעורבות
1,246
נקודות
113
אני!!!
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור