וזום הכוונה נגיד שאני יושב בתצפית על רכש מושלג שקצת רחוק ממני,ואני רוצה להדגיש את הרכס,זו תהיה בעייה בלי זום.
ה"קצת רחוק" זו הגדרה בעיתית משהו אבל אנסה לענות:
אנחנו מדברים על עדשות בטווח של 18-55 או עדשה "ללא זום" שנקראת עדשת פריים.
עדשות פריים הן תענוג מיוחד במינו כשמצלמים איתן אבל...
אבל: אני לא חושב שעדשת פריים מתאימה כעדשה יחידה בסט של מתחיל. למה? כי...
בעדשה,כמו 18-55,אנחנו יכולים להסתכל בעינית,ולא משנה פה הטיפולוגיה של גוף הצלמה,ולראות שהאוביקט שאותו אנחנו רוצים לצלם נראה קטן ומרוחק...ואז:נשנה את טווח הזם,מ 18 ל 55 למשל,והאוביקט יתפוס יותר מקום על העינית,ואח"כ גם על הסנסור.כלומר אנחנו (קרי הצלם) נשארנו במקומנו ובעזרת העדשה קירבנו "אלינו" את האוביקט הנדרש ולקחנו את התמונה.
ההתנהגות הזו,למי שמצלם,היא מאוד טבעית וקוראת על אוטומט לא צריך להתאמץ או ללמוד אותה.
עדשת פריים,או חסרת הזום,מתנהגת קצת אחרת:כדי להכניס את האוביקט,המרוחק,לעינית ולקרב אותו "אלינו" צריך לכתת רגליים
ולהתקרב פיזית אל האוביקט. אם זה הר מושלג ההתקרבות הפיזית יכולה להיות כרוכה בהליכה/נסיעה של כמה ק"מ טובים...
.
צילום נוף,כמו זה שמתואר בציטוט לעיל,מצריך התמקצעות וניסיון. לפעמים נוח להשתמש בטווח הזום התחתון של העדשה (במקרה הזה 18 מ"מ) על מנת לקבל תמונה רחבה שמכניסה "הרבה" נוף לתמונה ולפעמים צריך דווקא את הטווח הגבוה יותר,שבא על חשבון רוחב התמונה,כלומר כמה מההר שניתן להכניס לעינית ודרכה לסנסור. כל זה עניין של לימוד ותהייה,קומפוזיציה וניסיון.
בשורה התחתונה:
האם לבחור כעדשה ראשונה למצלמה הראשונה בעדשת פריים מול עדשה עם טווח זום כלשהו (למשל ה 18-55) ההמלצה שלי היא ללכת לעדשת הזום,לחיות איתה,ללמוד אותה,לחיות עם המצלמה,ללמוד אותה ולהבין לאן מובילה הדרך שבחרת ואז...אפשר לדבר על עדשות יותר ספציפיות לסוגה זו או אחרת של צילום (למשל נוף) וגם על עדשת פריים.
ולמה עדשת הפריים היא "כזו כייף" לשימוש?
כי,כצלם,אתה חייב להיות מאוד מעורב ביצירת הקומפוזיציה של התמונה. אי אפשר לתפוס תצפית ולהשתמש ביכול הזום של העדשה צריך לכתת רגלים ולהיות מעורב פיזית ביצירת התמונה. וכשכבר עושים את זה,מעורבים פיזית,אז גם תשומת הלב לקומפוזיציה,הולכת העין ושימוש במעט פרטים שיספרו סיפור מאוד גדול של התמונה - התשומת הלב לעניין הזה גדלה וגדלה בהרבה - וזה נאמר,מניסיון אמפירי.
אגב,גם בצילומי מאקרו מקובל להשתמש בטכניקה של תזוזת הצלם ולא שינויים בטווח הזום מאותן סיבות של קומפוזיציה ותפיסת האוביקט בימטבו בעינית ועל הסנסור - אבל עשויה להיות בעיתית אם האוביקט איננו חובב אדם כמו,למשל,איזה עכביש מעניין.
מנחם