אקוסטיקה


ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
280
מעורבות
356
נקודות
63
אני חושב שהדרך שרון ודן מציגים , שנותנת דגש וחשיבות לנושא האקוסטיקה , מאד מעניינת , אבל אני מודה שיש לי כמה דברים בסיסיים שאינני מבין בנושא , ואשמח לקצת תובנות והסברים ..
[חשבתי לשלוח בפרטי אבל מכיוון שזה עלול לעניין גם מישהו אחר שמתי בדו ערוצי ..]

מניין הבעיות האקוסטיות נוצרות ?
האם שמדברים על אקוסטיקה פסיבית , מתכוונים לטיפול בחלל שבו נמצא הסטאפ שלך , שכולל קירות , תקרה , רהיטים , שטיח רצפה ,מזנון וכו' ?

האם הבעיות האקוסטיות נוצרות כי במקום שגלי הקול מהרמקול יגיעו בקו ישר לאזנייך , הם נמצאים בחלל שכולל את כל האלמנטים שתיארתי שגורמי לגלי הקול להיות מוחזרים או להתפזר או להבלע במקום מסוים ואז חלק מהתדרים מונחתים או מגיעים בשינוי פאזה או בהשהייה יחסית לתדרים אחרים ?

האם זה אומר שבחדר שיש בו כמה שפחות אלמנטים התוצאה תהיה טובה יותר , כי יש פחות אלמנטים שגורמים לגלי הקול להתפזר , או שדווקא להיפך ?

מהו העיקרון שעומד מאחורי RC ?
האם RC הוא תהליך שבו הסיגנל עובר "עיבוד" על מנת "לפצות" על האימפקט השלילי של מבנה החלל על פיזור הצליל?

האם זה נעשה ע"י תהליך ראשוני של אנליזה של החלל שאתה נמצא בו , ואיפיון של ההיענות לתדרים שונים בנקודת ההאזנה , כך שתחום תדרים שמונחתים\משנים פאזה\עוברים השהייה עקב מבנה החלל יוגברו\יגיעו בדיליי ע"י הRC על מנת "לפצות" על האפקט השלילי של החדר ?

תדרים נמוכים וRC ?

לתדרים הנמוכים יש אורך גל גבוה במיוחד , ונתקלתי בתופעה שפעמים רבות סאבוופר בנקודות שונות בחדר , יישמע בעוצמות אחרות לגמרי , האם הRC מתגבר על האפקט הנ"ל ע"י הזזת מופע של תדרי הבאס , וכתוצאה מכך , הוא מקסימלי בנקודת ההאזנה. האם זה נכון שRC אפקטיבי במיוחד בתדרים הנמוכים ופחות בגבוהים ?

באיזה שלב בתהליך נעשה הRC ?

מכיוון שהחלל הוא יחסית קבוע (קירות , חלונות ורצפה לא זזים) , אז בחדר מסוים נדרש לעשות טיפול מסוים וקבוע , האם ההנחה הזאת נכונה ?

נניח שאני שומע רק דיגיטל ובהנחה שRC יודע לעשות תיקון שכנראה כולל תהליך של עיבוד אותות ספרתי (DSP) ,האם הוא נעשה על קובץ\שיר המקור ע"י עיבוד ספרתי כך שיגביר\ינחית\ישנה את התדרים\פאזות בהתאם לנתוני החדר ואז שומר את השיר\קובץ מחדש באותו פורמט , כך שהוא יכול להפוך את כל השירים בספרייה שלי , לשירים שמותאמים לחדר שלי לאחר עיבוד ?
למשל , אם בחדר שלי הבאסים והמידבאסים מונחתים ב3DB , השירים יישמרו מחדש עם הגברה של התדרים הנ"ל , בצורה כזאת אלגוריתם הDSP יכול להיעשות ע"י תוכנת מחשב ולא ע"י מכשיר ייעודי , בOFFLINE ולא בזמן אמת (למשל תוסף לרון שסורק את ספריית השירים שלך , ו"מכייל" אותם לחדר שלך לפי נתוני החדר שנאספו בזמן איפיון החלל שלך ? )

אופציה שניה הוא לעשות את העיבוד לסיגנל לפני ההגברה , האם זה אומר שהRC יושב לפני\אחרי יחידת ההגברה או בין הפרה למגבר הספק ? או שבכלל פתרונות הRC "מובנים" יחד עם הגברה , ז"א שבמקום להשתמש במגבר\פרה או באינטגרייטד החביב עלייך , אתה עובר לשימוש בTRINOV שכולל RC + AMPLIFICATION

סיבוכיות תהליך הכיול (PLUG & PLAY VS EXPERT)
בחלק מהפוסטים נרשם שהתהליך מסובך ודורש לימוד מעמיק של שנים את התחום , טיסות ברחבי העולם , והבאת אנשי מקצוע מהמומחים בתחום על מנת להפעיל את מערכת הRC. מצד שני נניח שאני רוצה להתרשם מביצועי מערכת RC , האם אפשרי טכנית לעשות DEMO בחלל הפרטי שלי ובזמן קצר לכייל אותו כךשהRC יביא 90% מהאימפקט (והאקסטרא 10% זה אחרי הלימוד המעמיק) או שאין קיצורי דרך ורק אחרי ניסיון וטעייה ושנים של עבודה מול אנשי מקצוע בארץ ובעולם של שנים מגיעים לתוצר המיוחל ?

תודה ויום מקסים
 

RanMoyal

חבר משקיען
הודעות
1,200
מעורבות
1,146
נקודות
113
שאלות חשובות ומהותיות. לצערי, אין לי כרגע את הזמן להשיב לכולן בגלל ה scope הרחב, אני בכל זאת אגיד מספר דברים בקצרה.

1. לכל המערכות הללו יש אותה מטרה והיא: תיקון הבעיות הקשות שהחלל יוצר.

2. המערכות הללו נבדלות בגישה, בחשיבה, בתפעול ובאלגוריתמים שלהם.
ולכן, העובדה שהקשבת לדירק אצלך בחלל ולא התרשמת, לא מעידה מה לינגדורף יכולה לעשות אצלך.

3. הן יעמדו תמיד בין ההגברה לפרה שלך, או כחלק מהפרה שלך (כמו הפתרון של טרינוב ) ואפילו כמכשיר הכולל בתוכו גם הגברה וגם פרה, כמו מוצרים חדשים יחסית של לינגדורף.

4. לא מעניין את המערכות הללו השירים שאתה מנגן והן לא שומרות את השירים, או עושות לכל שיר סוג של עיבוד אחר.

מעניין אותם החדר בלבד ולטובת זאת, כל אחת מהן מוציאה את ה Test Tone שלה, אשר נמדד באמצעות המיקרופון שלה, הממוקם במקום הישיבה שלך (לפעמים במקומות נוספים) ובהתאם לתוצאות המתקבלות, המערכת מפעילה תיקונים שונים ומשונים של פרמטרים שונים ומשונים.

בחלק מהמערכות תוכל לשלוט באילו פרמטרים אתה רוצה שהמערכת תטפל ובאילו פרמטרים אתה לא רוצה שהיא תטפל.

בחלק מהמערכות תוכל לשלוט איפה המערכת תטפל, קרי באיזה תחום של הסיגנל ובאיזה עוצמה היא תטפל בו.

5. זו טעות לחשוב שהמערכות הללו יעילות רק לתחום התחתון, האימפקט שלהן יבוא לידי ביטוי בכל התחומים, לרבות על האימיג'ינג והסדר של הדברים.

6. לעניין התמחות ושליטה, כמו בכל דבר, ככל שתעמיק יותר אתה תדע למקסם יותר את יכולות המערכת.
ולכן, מי ששמע אצלי טרינוב לפני חצי שנה, ישמע פתאום מערכת כמעט חדשה.

המערכות המאוד מורכבות יצריכו ממך שעות רבות של לימוד להגיע למלוא הפוטנציאל שלהן.
למרות זאת, הן יתנו לך את האופציה להגיע ל 80 אחוז מהיכולת שלהן בלחיצת כפתור ותוך דקות ספורות, ללא שום נסיון, או הבנה נדרשת.

7. המערכות הללו ידעו לטפל בצורה מושלמת בחיבורים בין רמקולים לסאב וופרים ובכך לייצר לך מקור באס נפרד אשר מהווה כשלעצמו, כלי נוסף במלחמה מול הבעיות האקוסטיות וזאת ללא קשר ליכולות הבאס של הרמקול שלך, אשר אינן מעלות ואינן מורידות בכל הקשור לבעיות החדר.

8. יש כאן יבואנים שמחזיקים חברות כדוגמת דירק, לינגדורף או טרינוב שיכולים לארגן לך הדגמה ביתית.

ברשותך, אתיחס לעניין בעיות האקוסטיקה, כיצד הן נגרמות והאפקט האדיר שיש להן על התוצאה הסופית קצת יותר מאוחר.

רן
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,677
מעורבות
1,168
נקודות
113
האם שמדברים על אקוסטיקה פסיבית , מתכוונים לטיפול בחלל שבו נמצא הסטאפ שלך , שכולל קירות , תקרה , רהיטים , שטיח רצפה ,מזנון וכו' ?
שאלת שאלות- איך להגיד - אחת יותר טובה מהשניה .אני אנסה לענות בקצרה ככל שאוכל.כל שאלה פה כמעט היוא עולם שלם.לא פחות.

האם הבעיות האקוסטיות נוצרות כי במקום שגלי הקול מהרמקול יגיעו בקו ישר לאזנייך , הם נמצאים בחלל שכולל את כל האלמנטים שתיארתי שגורמי לגלי הקול להיות מוחזרים או להתפזר או להבלע במקום מסוים ואז חלק מהתדרים מונחתים או מגיעים בשינוי פאזה או בהשהייה יחסית לתדרים אחרים ?
אם תהיה בחדר אנאקואי- כזה שאתה רק מקבל סאונד ישיר ואין סאונד חוזר - אתה תברח מהחדר ואחרי זמן מסוים תרגיש לא טוב(במידה ולא תברח לפני כן).המוח לא מעכל את הדיסאוננס הזה - שכן הוא לא מכיר את זה .זה לא קיים בטבע.זה קיים גם במחלת ים שבה -המוח(ראיה) לא מ"מרגיש תזוזה" והגוף כן.
המטרה היא לאזן ולשלוט בהחזרים,זמני הדהוד וכו- כאשר יש מספר מטרות דיי ברורות ושיטה דיי ברורה ל "איך עושים את זה". למרות שעדיין הנטיה פה לפחות היא לייבש את החדרים בטווח תדרים מסוים.

הם נוצרות מהמון סיבות - החזרים שונים בטונאליות שלהם מהסאונד הישיר(כתוצאה מאי אחידות באיזון הטונאלי בין הסאונד של הרמקול על הציר וזה שמחוץ לציר), החזרים חזקים מדי במילי שניות הראשונות, זמני הדהוד גבוהים או נמוכים מדי ,זמני הדהוד לא שויים או לינארים - תופעה נפוצה מאוד של זמני הדהוד גבוהים בבאס ומאוד נמוכים בגבוהים(בעיית הבעיות והגורם מספר אחד לחדר "מת" שגרוע באלפי מונים מחדר "חי") COMB FILTERING - התנגשיות של תדרים זהים בפאזה שונה הגורמת לביטולים והגברים,גלים עומדים באורכי גל גדולים מאחת הצלעות בחדר ובמקרה שלנו - של כולן,רזוננס של קיר/אביזר בחדר /חור/נישה -שמשחררים אנרגית באס "מאחורת",החזרים ישירים מקירות של תדרים נמוכים ששוב מתנגשים בפאזות שונות וגורמים לביטולים והגברים ועוד...

האם זה אומר שבחדר שיש בו כמה שפחות אלמנטים התוצאה תהיה טובה יותר , כי יש פחות אלמנטים שגורמים לגלי הקול להתפזר , או שדווקא להיפך ?

לא.זה נורא תלוי בחלל ובטיפול.בגדול חלל ריק לא מטופל ישמע מאוד מהדהד וצורם בגבוהים.אתה יכול להרגיש את זה כשאתה עובר דירה ;)

האם RC הוא תהליך שבו הסיגנל עובר "עיבוד" על מנת "לפצות" על האימפקט השלילי של מבנה החלל על פיזור הצליל?

עובר עיבוד על מנת לפצות על ההשפעה של החדר על הרמקולים שלך.כל רמקול מגיב אחרת באותו חלל - ודורש תיקון שונה לפעמים במעט ולפעמים בהרבה מרמקול אחר.בתדרים נמוכים - הפער בין רמקול X לרמקול Y- באותו חדר הולך ומצטמצם וככל שאתה יורד מתחת ל 100 הרץ הגל הוא אומני.(מוקרן ב 360 מעלות )

לתדרים הנמוכים יש אורך גל גבוה במיוחד , ונתקלתי בתופעה שפעמים רבות סאבוופר בנקודות שונות בחדר , יישמע בעוצמות אחרות לגמרי , האם הRC מתגבר על האפקט הנ"ל ע"י הזזת מופע של תדרי הבאס , וכתוצאה מכך , הוא מקסימלי בנקודת ההאזנה. האם זה נכון שRC אפקטיבי במיוחד בתדרים הנמוכים ופחות בגבוהים ?

הסיבה שאתה מקבל הגברים וביטולים מסוימים במקום הישיבה שלך כתוצאה ממיקום שונה של הסאב בחלל היא האינטרקציה שלו עם החלל במקום הישיבה שלך - אתה מוזמן להתהלך בחדר ולראות שיהיו מקומות שתשמע הרבה פחות ויהיו מקומות שתשמע הרבה יותר - כאשר הסאב נמצא בדיוק באותו מקום .

המופע ,מעצם היותי יחסי למשהו אחר,משנה את האינטגרציה של הסאב עם הקידמיים ברמת התזמון - הוא לא משנה את האינטרקציה של הסאב עם החדר.
המופע הוא גם כלי מוגבל יחסית ,גם בהנחה שהוא מגיע עם אופציה לבורר ביו 0-360,מכוון שהוא מתייחס לתדר מצומצם ולא לכל הטווח.נכון יותר להשתמש בדיליי ,בהנחה שיש כזה בסאב או במערכת.
מערכת RC משנה דיליי - שהוא "מופע" לכל הסיגנל -כל התדרים ישנו את התזמון וזה ישפיע על האינטגרציה עם רמקולים אחרים.
באשר להשפעה של התגובה של הסאב עצמו ללא קשר לרמקולים אחרים - מערכת הכיול תיישם פילטר מסוג IIR- שהוא דומה מאוד ל EQ (מגביר,מנחית) וגם פילטר מסוג FIR - שהוא משנה את התזמון של התדרים עצמם- האלוגירותם שלה לא תמיד מישם את זה בתדרים נמוכים כי זה עלול לגרום יותר נזק מתועלת.לכן לדוגמא,הדיפים המאוד קשים - לרוב לא מתוקנים או מתוקנים מעט בלבד.

טיפ קטן למיקום סאב בחדר (לא לעצלנים) הוא לשים אותו על הכסא שאתה יושב עליו (כן -לא בדיחה) - לנגן טרק עם באס בריא ולזחול בחלל עד למציאת המיקום המאוזן ביותר בו הכי יש הכי פחות ביטולים והגברים. שם למקם את הסאב.זה לא מושלם- אבל אם לא מודדים- השיטה הזו יכולה מאוד לעזור ופעם היינו משתמשים בה המון.

על האפקטביות של מערכות כיול בתדרים נמוכים - אף אחד לא מתווכח - כולם מסכימים.בתדרים היותר גבוהים יש מיעוט שגורס לא לתקן את מישור האמפליטודה (IIR) במיוחד אם התוצאה ערבה לאזניך ונמדדת טוב .פילטר FIR תמיד מיושם ועובד נהדר לכל הטווח.
אפשר לבדוק גם וגם .לרוב אני מתקן הכל ,במיוחד בעידן החדש בו האליגורתם נעשה הרבה יותר חכם.

מכיוון שהחלל הוא יחסית קבוע (קירות , חלונות ורצפה לא זזים) , אז בחדר מסוים נדרש לעשות טיפול מסוים וקבוע , האם ההנחה הזאת נכונה ?

קבוע וחד פעמי כל עוד לא שינית ציוד,הזזת מקום ישיבה או רכיב במערכת.ודאי שאם הוספת נניח שטיח-צריך כיול חדש.



נניח שאני שומע רק דיגיטל ובהנחה שRC יודע לעשות תיקון שכנראה כולל תהליך של עיבוד אותות ספרתי (DSP) ,האם הוא נעשה על קובץ\שיר המקור ע"י עיבוד ספרתי כך שיגביר\ינחית\ישנה את התדרים\פאזות בהתאם לנתוני החדר ואז שומר את השיר\קובץ מחדש באותו פורמט , כך שהוא יכול להפוך את כל השירים בספרייה שלי , לשירים שמותאמים לחדר שלי לאחר עיבוד ?

הוא לא שומר את השיר .הוא מפעיל " תיקון" על כל אות - את התיקון הנכון לחדר שלך .
יש המון פתרונות והמון וארציות ,כאשר השאיפה היא לבצע את זה לפני ההמרה לאנלוג ומשם היישר אל המגבר שלך/פרה אנאלוגי
יש פתרונות מחשב בלבד ,אבל אז אתה מוגבל לנגן רק מחשב (לא פוסל).

סיבוכיות תהליך הכיול (PLUG & PLAY VS EXPERT)

אני לא יכול לתת לך תשובה חד משמעית פה - היא גם לא תהיה אתית- לא משנה מה אגיד .זה נורא תלוי בחדר,בבעיות שבו ,במספר מקורות הבאס וכו.
מבחינתי RC מגיע אחרי שמוצו כל האופציות האחרות- מיקום נכון של רמקולים,התאמה,מיקום נכון של מקום ישיבה וכו.
תוכל להוריד תוכנה למחשב (פעם היה חודש חינם- לא יודע מה קורה היום לעניין החינם) ולנסות לבד - יתכן שתקבל תוצאה שתעיף אותך ויתכן שלא .אם תחליט להוריד - תגיד לי ואסביר לך מעט על גרף המטרה ומה כדאי.התוכנה מצפה לידע מסוים מהמשתמש וגרף המטרה שהיא מציעה לא מתאים לרוב האנשים(רזה מדי).יתכן שזה יעבוד לך נהדר ויתכן שתתקן מה שעדיף לא לתקן וזה ישמע "חשמלי ולא טבעי" .ברוב המקרים אנשים מתאהבים מיד ומשדרגים את הידע עם הזמן.

תוכל לקרוא עוד פה :

https://www.stereophile.com/content/dirac-live-3-room-correction-software

בהצלחה
 

ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
280
מעורבות
356
נקודות
63
מאד מעניין , רן ודן , תודה רבה על התשובות המושקעות :כל-הכבוד:
 

RB68

חבר משקיען
הודעות
730
מעורבות
592
נקודות
93
רזוננס של קיר/אביזר בחדר /חור/נישה -שמשחררים אנרגית באס "מאחורת"
היי דן,
בהתיחס לנקודה הנ"ל - תמיד תהיתי, כמה משמעותית ה"תרומה" של סט רמקולים נוסף הנוכח בחדר (למשל כאשר יש הפרדה מלאה בין סטאפ דו ערוצי לקולנוע ביתי עד וכולל הרמקולים)?
הרי כל פורט באס פתוח ולמעשה גם כל דרייבר גלוי שאינו "תחת שליטה" חשמלית מהווים רזונטור ותדר התהודה הטבעי שלהם הוא "by design" בתחום הנשמע. זה הופך כל רמקול מובטל למלכודת בס (או מלכודת "משהו") פוטנציאלית. אני מניח שעבור יבואנים וחנויות מדובר בסיוט (ככל שזה משמעותי). אשמח לדעת כמה העניין משמעותי מנסיונך (ומדידותיך ;)).

רועי

נ.ב.
התרומה שלך כאן, המיקוד בנושא שלא זכה בעבר (לא אשמת אף אחד) למשקל הראוי לו והרוח המרעננת שאתה מביא לא תסולא בפז... :כל-הכבוד:
 

pruym

חבר משקיען
הודעות
2,321
מעורבות
1,888
נקודות
113
התרומה שלך כאן, המיקוד בנושא שלא זכה בעבר (לא אשמת אף אחד) למשקל הראוי לו והרוח המרעננת שאתה מביא לא תסולא בפז...
לגמרי!
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,677
מעורבות
1,168
נקודות
113
היי דן,
בהתיחס לנקודה הנ"ל - תמיד תהיתי, כמה משמעותית ה"תרומה" של סט רמקולים נוסף הנוכח בחדר (למשל כאשר יש הפרדה מלאה בין סטאפ דו ערוצי לקולנוע ביתי עד וכולל הרמקולים)?
הרי כל פורט באס פתוח ולמעשה גם כל דרייבר גלוי שאינו "תחת שליטה" חשמלית מהווים רזונטור ותדר התהודה הטבעי שלהם הוא "by design" בתחום הנשמע. זה הופך כל רמקול מובטל למלכודת בס (או מלכודת "משהו") פוטנציאלית. אני מניח שעבור יבואנים וחנויות מדובר בסיוט (ככל שזה משמעותי). אשמח לדעת כמה העניין משמעותי מנסיונך (ומדידותיך ;)).

רועי

נ.ב.
התרומה שלך כאן, המיקוד בנושא שלא זכה בעבר (לא אשמת אף אחד) למשקל הראוי לו והרוח המרעננת שאתה מביא לא תסולא בפז... :כל-הכבוד:

ראשית,תודה רבה על התגובה החמה .מילותיך מרגשות! התרומה של החברים כאן לי אישית - במישור החברתי (החשוב לי מאוד) לא תסולא בפז אף יותר! אני גם מאוד אוהב ללמוד מאחרים ויש פה המון מה ללמוד.

בחנויות לא מדדתי - אף פעם לא התעסקתי עם חנויות.
אבל בחדרים שבניתי מאפס ומדדתי אותם לאורך השלבים,ממצב ריק עד מצב סופי - לא ראיתי השפעה כזו שתפסה לי את האוזן או הגרף. לא כיוונתי למצוא את מה שאתה מציין (שאכן יש לו השפעה כלשהיא) אבל את הבעיות פתרתי בדרכים שציינתי.
אני מניח שאם ההשפעה הייתה גדולה ומהותית - הבעיות לא היו נפתרות.
ואני מניח שזה בגלל ששטחם של הממברנות הוא קטן מאוד ביחס ל GRAND SCHEME .
כשאתה מסתכל על FS של ממברנה (תדר הרזוננס) הוא לרוב לא נמוך אלא אם כן מדובר בסאבים גדולים וגם שם בהשפעה לשאר הדברים האחרים ,כנראה שזה מתבטל,אחרת הבעיות לא היו נפתרות.

מעבר לזה - התדר הוא אחיד - וכל השפעה שהיא אחידה וצרה בתדר שלה - משמעותה נמוכה.
 

RB68

חבר משקיען
הודעות
730
מעורבות
592
נקודות
93
ואני מניח שזה בגלל ששטחם של הממברנות הוא קטן מאוד ביחס ל GRAND SCHEME
נראה לי שהבנתי. צריך להתייחס רק לחלק היחסי ב-SPL שפגש את הממברנה. היינו חלק זויתי קטן מהsphere של הפיזור, בהשוואה לאפקט של פורט או ה-FS של הדרייבר בכיוון ההפוך (מתוך הקופסה) שאז הוא חל על כל האנרגיה ברצועה הרלוונטית.
כך או כך, אם אתה רגוע בקשר לזה אז גם אני :אצבע מורמת
תודה, רועי
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,350
מעורבות
884
נקודות
113
ראשית,תודה רבה על התגובה החמה .מילותיך מרגשות! התרומה של החברים כאן לי אישית - במישור החברתי (החשוב לי מאוד) לא תסולא בפז אף יותר! אני גם מאוד אוהב ללמוד מאחרים ויש פה המון מה ללמוד.

בחנויות לא מדדתי - אף פעם לא התעסקתי עם חנויות.
אבל בחדרים שבניתי מאפס ומדדתי אותם לאורך השלבים,ממצב ריק עד מצב סופי - לא ראיתי השפעה כזו שתפסה לי את האוזן או הגרף. לא כיוונתי למצוא את מה שאתה מציין (שאכן יש לו השפעה כלשהיא) אבל את הבעיות פתרתי בדרכים שציינתי.
אני מניח שאם ההשפעה הייתה גדולה ומהותית - הבעיות לא היו נפתרות.
ואני מניח שזה בגלל ששטחם של הממברנות הוא קטן מאוד ביחס ל GRAND SCHEME .
כשאתה מסתכל על FS של ממברנה (תדר הרזוננס) הוא לרוב לא נמוך אלא אם כן מדובר בסאבים גדולים וגם שם בהשפעה לשאר הדברים האחרים ,כנראה שזה מתבטל,אחרת הבעיות לא היו נפתרות.

מעבר לזה - התדר הוא אחיד - וכל השפעה שהיא אחידה וצרה בתדר שלה - משמעותה נמוכה.
אני שמעתי הבדלים משמעותיים מאוד בין הימצאות זוג רמקולים נוסף בחדר לבין הוצאתם מהחדר. ברור שיש משמעות גם להיכן הם ממוקמים בחדר.
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,677
מעורבות
1,168
נקודות
113
אני שמעתי הבדלים משמעותיים מאוד בין הימצאות זוג רמקולים נוסף בחדר לבין הוצאתם מהחדר. ברור שיש משמעות גם להיכן הם ממוקמים בחדר.
היי רוזי ,
זו לא הייתה השאלה וגם לא התשובה.

ודאי שיש השפעה אדירה .רמקול הוא עדיין משטח רלפקטבי עם חלל ,עד כדי כך שבסוטאציות מסוימות (שלא קשורות ל דו ערוצי ) - אנחנו מצפים את חזית הרמקול (לא בשטח הממברנה או הפורט) בחומרים אקוסטים.
 

RB68

חבר משקיען
הודעות
730
מעורבות
592
נקודות
93
היי רוזי ,
זו לא הייתה השאלה וגם לא התשובה.

ודאי שיש השפעה אדירה .רמקול הוא עדיין משטח רלפקטבי עם חלל ,עד כדי כך שבסוטאציות מסוימות (שלא קשורות ל דו ערוצי ) - אנחנו מצפים את חזית הרמקול (לא בשטח הממברנה או הפורט) בחומרים אקוסטים.
אולי כדאי להסתכל גם על סטנדים של ציוד מההיבט הזה (של משטחים רפלקטיבים) ולא רק של שיכוח...
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,350
מעורבות
884
נקודות
113
היי רוזי ,
זו לא הייתה השאלה וגם לא התשובה.

ודאי שיש השפעה אדירה .רמקול הוא עדיין משטח רלפקטבי עם חלל ,עד כדי כך שבסוטאציות מסוימות (שלא קשורות ל דו ערוצי ) - אנחנו מצפים את חזית הרמקול (לא בשטח הממברנה או הפורט) בחומרים אקוסטים.
להבנתי זאת הייתה השאלה…
מה גורם רמקול נוסף בחדר.
והתשובה היא, להרבה דברים לא טובים, גם בגלל היותו בחדר כרהיט נוסף לא ממש אקוסטי וגם כי הוא מנגן יחד עם שאר הרמקולים בחדר (דבר שספציפית ניתן לבטל).
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,677
מעורבות
1,168
נקודות
113
להבנתי זאת הייתה השאלה…
מה גורם רמקול נוסף בחדר.
והתשובה היא, להרבה דברים לא טובים, גם בגלל היותו בחדר כרהיט נוסף לא ממש אקוסטי וגם כי הוא מנגן יחד עם שאר הרמקולים בחדר (דבר שספציפית ניתן לבטל).

רוזי ,

האיש שאל שאלה מאוד פשוטה - האם דרייברים של רמקולים (במצב לא פעיל) יכנסו לרזוננס כתוצאה מרמקולים אחרים שכן עובדים בחדר ,בתדר ה FS שלהם.(תדר הרוזזנס שלהם)

הוא גם הגדיל ושאל לגבי פורטים שגם הם - מכוילי תדר.

האיש לא שאל לגבי מיקום רמקולים בחלל בהקשר של אלמנט קופסתי כמו ארון או שולחן-שהרי פה התשובה ברורה והיא מופיעה שני פוסטים מעל.

יש לי הרגשה חזקה מאוד- שאתה מנסה לעשות משהו שאני לא כל כך אוהב וגורר אותי למקומות שאני לא אוהב להיות בהם.
לכן ברשותך - שחרר אותי
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,350
מעורבות
884
נקודות
113
רוזי ,

האיש שאל שאלה מאוד פשוטה - האם דרייברים של רמקולים (במצב לא פעיל) יכנסו לרזוננס כתוצאה מרמקולים אחרים שכן עובדים בחדר ,בתדר ה FS שלהם.(תדר הרוזזנס שלהם)

הוא גם הגדיל ושאל לגבי פורטים שגם הם - מכוילי תדר.

האיש לא שאל לגבי מיקום רמקולים בחלל בהקשר של אלמנט קופסתי כמו ארון או שולחן-שהרי פה התשובה ברורה והיא מופיעה שני פוסטים מעל.

יש לי הרגשה חזקה מאוד- שאתה מנסה לעשות משהו שאני לא כל כך אוהב וגורר אותי למקומות שאני לא אוהב להיות בהם.
לכן ברשותך - שחרר אותי
אולי תפסיק עם הצדקנות וההתבכיינות. מה זה מקצוע?
האיש שאל על רמקולים בחדר, מהתשובה שלך אפשר להבין שאין להם שום השפעה. לא הוספת סייגים לתשובתך ולכן היא במקרה הטוב תשובה חסרה ובמקרה הפחות טוב, מטעה.
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,677
מעורבות
1,168
נקודות
113
אולי תפסיק עם הצדקנות וההתבכיינות. מה זה מקצוע?
האיש שאל על רמקולים בחדר, מהתשובה שלך אפשר להבין שאין להם שום השפעה. לא הוספת סייגים לתשובתך ולכן היא במקרה הטוב תשובה חסרה ובמקרה הפחות טוב, מטעה.
אין לי שום סייגים לתשובה שלי .אל תנצל את מעמדי כיבואן שלא ממש יכול להגיב לך.אבל הייתי מבקש בצורה מנומסת שתקרא שוב את השאלה של רועי
 

רוזי1

חבר משקיען
הודעות
4,350
מעורבות
884
נקודות
113
אין לי שום סייגים לתשובה שלי .אל תנצל את מעמדי כיבואן שלא ממש יכול להגיב לך.אבל הייתי מבקש בצורה מנומסת שתקרא שוב את השאלה של רועי
אתה ממשיך בבכיינות.
מה בדיוק ואיך אני מנצל את היותך יבואן?
תקרא שום מה כתבתי.
התשובה שלך לשאלה הייתה חסרה.
 

ronengolanpt

אוהב את התחום
הודעות
280
מעורבות
356
נקודות
63
טוב , אז קראתי קצת יותר בלינק שדן סיפק וגם במקומות אחרים , וניסיתי לחשוב מה יכולה להיות נקודת פתיחה מתאימה שתתאים למה שאני צריך , מכיוון שאני משתמש במקור דיגיטלי בלבד (ROON מחובר לTIDALּ) שמזין את הDAC (שמשמש כROON ENDPOINTׂ) , אזי בדקתי האם ניתן דרך תוכנת ROON לבצע ROOM CORRECTION

מסתבר שיש תהליך שבו אתה מבצע את האפיון של החלל שלך , בעזרת מיקרופון מכויל ותכנה ייעודית בשם REW (חינמית) , ולאחר מכן מבצע את תהליך הכיול שכולל הנחתה/הגברה של תדרים ׁ(פילטר IIR) , שינוי תזמון התדרים (פילטר FIR) , ועוד המון אפשרויות , ובסוף התהליך ניתן לשמור את התוצר כקובץ סטנדרטי ולהזין אותו לתוכנת הROON , ולאחר מכן ROON יבצע את הRC בזמן ניגון ON THE FLY

זה נשמע לי כמו פתרון מעניין , עם לא מעט יתרונות:
1. התיקון נעשה בדומיין הדיגיטלי ולא בדומיין האנלוגי
2. גמישות רבה בתוכנה הכיול (פילטרים שונים , עקומת מטרה שונה , אינסוף פרמטרי כיול ..) , שמאפשרת המון אפשרויות לשחק עד לקבלת תוצאה ראויה , יש אינסוף מידע ברשת על אנשים שונים שמסבירים על התהליך
3. מחיר נמוך הרבה יותר מאשר חומרה ייעודית (צריך רק מיקרופון מכויל שעולה 100-300$ , תלוי בדגם ..)
4. הסרבר שמריץ ROON שברשותי חזק דיו להריץ את הכיול ON THE FLY

כמובן שהפתרון מתאים להזרמה דיגיטלית דרך ROON , מי שמעוניין בRC לאנלוג או לדיסקים זה פחות מתאים

למשל מדריך אחד שמסביר איך לעשות זאת נמצא כאן .. (יש עוד רבים אחרים ברשת)
https://community.roonlabs.com/t/a-guide-how-to-do-room-correction-and-use-it-in-roon/23800/927

השאלה שלי היא האם מישהו התנסה בזה , מה היו הרשמים, האם השיפור היה משמעותי והיכן בעיקר בא לידיי ביטוי ?

שאלה נוספת היא האם מערכת ייעודית כדוגמת TRINOV או DIRAC שכוללת עיבוד RC בחומרה ייעודית תהיה טובה יותר ומדוע ?

האמת שזה גם מתחבר לשאלה שנשאלה בפוסט נפרד על בקרת טון , הטענה של חלק מהאנשים הייתה שאין לעשות בקרה של הטון (פיצוי באס\טרבל\..) , כי זה מרחיק אותך מהסיגנל הנקי שיצא מאולפן ההקלטה כפי שהטכנאי התכוון , אבל בקרת טון , או בקרה יותר משוכללת של RC , בעצם "מפצה" על נתוני החדר שלך , ולכן יותר קרובה מהמקור , מכיוון שטכנאי ההקלטה לא לקח בחשבון את עיוותי החלל שלך , או שאני מפספס משהו .. ?
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,677
מעורבות
1,168
נקודות
113
אולי תפסיק עם הצדקנות וההתבכיינות. מה זה מקצוע?
האיש שאל על רמקולים בחדר, מהתשובה שלך אפשר להבין שאין להם שום השפעה. לא הוספת סייגים לתשובתך ולכן היא במקרה הטוב תשובה חסרה ובמקרה הפחות טוב, מטעה.

רועי טרח וציטט אותי " רזוננס של קיר/אביזר בחדר /חור/נישה -שמשחררים אנרגית באס "מאחורת""

המשפט הראשון שלו היה "בהתיחס לנקודה הנ"ל"

זה מספיק ברור עכשיו רוזי ?

הנה - נגררתי מעט לאן שלא רציתי.באסה
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,677
מעורבות
1,168
נקודות
113
היי דן,
בהתיחס לנקודה הנ"ל - תמיד תהיתי, כמה משמעותית ה"תרומה" של סט רמקולים נוסף הנוכח בחדר (למשל כאשר יש הפרדה מלאה בין סטאפ דו ערוצי לקולנוע ביתי עד וכולל הרמקולים)?
הרי כל פורט באס פתוח ולמעשה גם כל דרייבר גלוי שאינו "תחת שליטה" חשמלית מהווים רזונטור ותדר התהודה הטבעי שלהם הוא "by design" בתחום הנשמע. זה הופך כל רמקול מובטל למלכודת בס (או מלכודת "משהו") פוטנציאלית. אני מניח שעבור יבואנים וחנויות מדובר בסיוט (ככל שזה משמעותי). אשמח לדעת כמה העניין משמעותי מנסיונך (ומדידותיך ;)).

רועי

נ.ב.
התרומה שלך כאן, המיקוד בנושא שלא זכה בעבר (לא אשמת אף אחד) למשקל הראוי לו והרוח המרעננת שאתה מביא לא תסולא בפז... :כל-הכבוד:

שלום רועי, תוכל בבקשה להסביר האם הבנתי אותך נכון או לא.

במידה ולא - תסביר לי .
 

Dan-Cinemart

עוסק בתחום
הודעות
1,677
מעורבות
1,168
נקודות
113
אתה ממשיך בבכיינות.
מה בדיוק ואיך אני מנצל את היותך יבואן?
תקרא שום מה כתבתי.
התשובה שלך לשאלה הייתה חסרה.
רוזי - מחילה.
מעדיף להפסיק את זה .

תודה ושבת שלום
 

למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור