שלום אריקס
שוב, לא מדובר במוצר - יתרונות, חסרונות, תכונות, ביצוע, מחיר. מדובר בתופעות שהן מעבר למוצר עצמו.
ההתייחסות לדבר עצמו, העלתה אפשרות שיש מצב, בהינתן אופנה, טרנדיות ושאר דברים "לא ענייניים", כמו דרך חיים, העדפות אישיות וכו', שמוצר כזה יהווה אלטרנטיבה מסוג מסוים. גם בגלל שזה עשוי להיראות יותר מגניב ופחות המוני מאשר סלולרי שכל העולם מחזיק ביד, או שימושי דווקא בגלל שינויים בהרגלי חיים.
וכן, יש טרנדים שיצרן מסוים לא יכול להוביל, למרות שהיה חלוץ, ויצרן אחר דווקא כן, בגלל מעמדו. מעמד יכול להיווצר בגלל סיבות "מלאכותיות"? כן, אבל זה לא משנה את המצב.
שעוני יוקרה הם דוגמא מצוינת. לפני 25 שנים, מוצר לא מדויק, כבד, מוגבל ויקר זה, היה משול למת. מאז שנות התשעים, נרשמת פריחה מטורפת בתחום זה, ושעונים בעשרות אלפי אירו נמכרים בהמוניהם היחסיים, ומהדורות מוגבלות במאות אלפים נמכרות לפני שהשעון הראשון נוצר.
אחד הדברים שמובילים אותם זה תחכום מכני שעולה כסף רב (אבל מצביע על אומנות ברמה גבוהה מאוד), והעובדה שאין בעיה לקבל אותן תכונות ובדיוק גבוה הרבה יותר בשעון של מאתיים אירו ממש לא רלוונטית. למה? שוב, בגלל סיבות שהן מעל ומעבר למוצר לכשעצמו.
כלומר, כמוצר נטו, זה לא משהו. כמשהו אחר זה הרבה משהו.