התחלת עם רמקולים שלא מתאימים בגודלם, נצילותם, קונפיגורציה: סוג וכמות האלמנטים, מיקומם בתיבה ומיקום הפורט לחדר, שום מגבר לא יוכל להתאים אותם לחדר.
על מה אתה מדבר?
חשבתי שהנושא הוא בניית מערכת מאפס, שאז אפשר לבחור מראש רמקול שמתאים עקרונית לחדר, אלא אם מתכננים לעבור דירה בקרוב, שאז צריך לחשוב בעיקר על התאמה לחדר הבא.
אם תקנה רמקול שמתאים לחדר מראש אז יופי, אבל איך תדע שהרמקול הזה מתאים לחדר אם לא ניסית אותו עם מגבר שיפעיל אותם בחדר הנתון?
יותר קל לנסות כשיש כבר מגבר בבית ויותר קל להחליף מגבר מאשר רמקולים. החלטת על מנורות? יופי, קנה אחד שמתאים לך לחדר מאותה סיבה שיתאימו לך הרמקולים ואז בחירת הרמקולים שהיא הקשה בין השניים תהיה יותר קלה.
אני לא חושב שהבחירה צריכה להיעשות לפי מה שיותר קל, אלא לפי איזה סאונד אוהבים. מה גם כשבהרבה מקרים, במיוחד בציוד יקר, אין אפשרות לשמוע בביית או בכלל, ולפעמים אין ברירה אלא לקנות "על עיוור".
אני מציע להתחיל בלשמוע את כל
סוגי הרמקולים העיקריים, החל בדינאמיים רגילים, דרך אלקטרוסטאטים, ריבונים, שופריים רגילים, שופריים נצילים במיוחד, מדפיים לעומת רצפתיים, עם/בלי תוספת סאב לחיזוק הבאס, וכו'. במקרים מיוחדים, כמו רמקולים נצילים במיוחד, כדאי לשמוע גם עם הגברות חלשות אך איכותיות.
את כל זה לא לעשות אצלך בביית אלא במקומות בהם אתה מצליח למצוא ולשמוע את הרמקולים.
חשוב לשמוע אותם עם כל סוגי המוזיקה שאתה מאזין להם, שלא יתקבל מצב שייש דברים שאתה רוצה לשמוע סוג מסויים של מוזיקה והרמקול לא יכול להשמיע אותה לשביעות רצונך, שאז אולי כדאי לחפש פשרה כלשהי. למשל אם אהבת שופריים נצילים עם מגברי מנורות חלשים אבל אתה רוצה גם לשמוע סימפוניות של מאהלר בפול ווליום.
כך תגלה את סוגי הרמקולים שמייצרים את סוגי הצליל שאתה הכי אוהב. כך מומלץ להתחיל, כי לרמקול יש את ההשפעה הגדולה ביותר על סוג הצליל, ואת כל השאר תופרים לפי מה שתומך ברמקול לייצר את המקסימום שלו בתנאים הנתונים.
אם החדר שבו שמעת את הרמקול שאהבת שונה מהותית מהחדר שבו אתה אמור להאזין אצלך, נכנסת שאלת ההתאמה לחדר. אם אתה יכול להביא את הציוד אליך הבייתה ולבדוק -- נהדר. אם לא, תתיעץ עם מביני דבר, כולל אולי היצרנים של הרמקולים. ייתכן שתרצה לקחת רמקול קטן יותר או גדול יותר מאותו line של אותה חברה, או לפחות מאותו
סוג, וכמובן עדיף לשמוע קודם, אצל אחרים או עדיף בביית אם אפשרי.
אחר כך צריך לחפש הגברה שתתאים לרמקול, כולל התחשבות בגודל החדר ובעוצמות שבהן אתה מתכנן לשמוע. גם כאן כדאי לבדור את כל
סוגי המגברים העיקריים, החל בטרנזיסטורים, מנורות, היברידים, Class A, Class D וכו'. נקודת התחלה טובה היא ההגברה שאיתה שמעת את הרמקול שאהבת.
יש מיתוס שטוען שקריטי להוציא את המקסימום שהרמקולים ושאר הציוד מסוגלים לו. אני טוען שלא זה מה שקריטי, אלא שמה שאתה יכול להוציא מהרמקולים ושאר הציוד יהייה מה שאתה אוהב, ושינוצל במידה המקסימאלית שאפשרית אצלך בביית, גם אם זה לא המקסימום עבור הציוד.
למשל, אם אתה אוהב את הצליל של רמקול גדול יחסית, והחדר שלך אינו ענק, סביר שלא תוכל להפיק את כל מה שהרמקול מסוגל לו, אבל ייתכן שהתפוקה החלקית הזו עדיפה לאוזניך על פני מה שתקבל מרמקול קטן יותר שאתה פחות אוהב ומנוצל במלוא יכולתו.
עמיר