היי דוד ולני , תודה על הפידבק
זה נכון שתזמורת סימפונית היא אתגר לכל מערכת מכיוון שיש בה עושר של כלים ושל נגנים , הבעיה שלי היא שבדרך כלל הם יושבים יחסית בצפיפות על הבמה ולכן לא ניתן להבחין באווריריות , כמו כן ישנם נגנים עם כלים זהים שנמצאים במקומות שונים (נגיד נגני כינור מימין ומשמאל) ואז אני לא מסוגל להבחין מהיכן הכינור מגיע אך זה לא בעיה של במה לא מסודרת אלא של במה שבה כלים זהים נמצאים במקומות שונים
הכי טוב זה לעצום את העיניים בהופעה של להקה חיה , אתה מהר מאד תראה איך אתה מזהה את המיקום של כל חברי הלהקה , אבל בתזמורת סימפונית של 60 נגנים שיושבת מולך שיהיה לך בהצלחה ..
מצד שני בתזמורת סימפונית יש הרבה רגעי סולו שבו רק כלי אחד מנגן , וזה נהדר לזיהוי איך הסטאפ שלך מתמודד עם זה
מצד שלישי אני חייב להודות שאיני מבין גדול במוזיקה קלאסית , אבל שמתי לעצמי מטרה להכיר אותה יותר , יכול להיות שהפידבק שלי נובע מחוסר היכרות עם מספיק יצירות , ואם יש יצירות ספציפיות שמתאימות אז אשמח להכיר
מה שאתה מגדיר כבעיה, זו אחת הסיבות מדוע סוג המוזיקה הזה הוא המאתגר ביותר למערכת ולפיכך הוא המבחן האולטימטיבי לאיכותה.
התזמורת הסימפונית עובדת בקבוצות של כלים. אם ניקח את התמונה שצירפת בתור דוגמא, אתה לא יכול ולא אמור להיות יכול, לזהות במדויק את ההבדל בין הכנרת השלישית משמאל לכנרת הרביעית משמאל, בשורת הכנרים השלישית מצד שמאל של התמונה.
אף מערכת בעולם לא תוכל לעשות את זה אלא אם כן במקרה שמו מיקרופון בין שתי הכנרות הללו. גם אם תשב במקום הכי טוב באולם, לא תשמע את ההפרדה בינהן.
אבל זה לא רק ההפרדה, זו הדינמיות, התפרצות הכח שיש רק לתזמורת כל כך מסיבית כמו זו, עושר הניואנסים שיש בכל קבוצת כלים, המעברים האינסופיים בין קטעים רגועים לקטעים אגרסיביים, השכבתיות של המוזיקה וכו וכו.
לגבי מאיפה מתחילים: יש את החמישית והתשיעית של בטהובן שכל ילד מכיר ואפשר באמת להתחיל מכל אחת מהסימפוניות של בטהובן/ ברהמס/ מוצרט/שוברט שהן קליטות למדי. יחד עם זאת, אם אתה לא מכיר מוזיקה קלאסית, אני הייתי מתחיל דווקא מקונצ׳רטו לפסנתר או כינור (לפי העדפתך את הכלי) ואם אהבת, ממשיך משם לסימפוניות. יש כל כך הרבה קונצ׳רטי מדהימים שקשה לנקוב אחד להתחיל ממנו. אני זוכר שאחד הקטעים הקלאסיים הראשונים שהאזנתי לו היה הקונצרטו לכינור של בטהובן.
לא דיברנו על מוזיקה ווקאלית שגם היא מאוד מאתגרת למערכת בשילוב עם תזמורת מלאה, נניח כדוגמא הרקוויאם של ורדי ויש עוד רבים.
דבר נוסף שחשוב לומר: כשמדברים על המבחן האולטימטיבי למערכת ועל מערכת ״טובה״ בכלל, חייבים לדבר על זה בקונטקס הנכון של למה המערכת הספציפית נועדה, קרי: איזה מוזיקה שומעים.
אם ההעדפה המוזיקלית היא לא מוזיקה מורכבת וגדולה (ממש לא חייב להיות קלאסי, יכול להיות גם רוק) אלא נניח מוזיקה ״קטנה״ שקטה מועטת כלים וזמר/ת אחד אז זה סתם בזבוז כסף ללכת על מערכת על בעלת רזולוציה מדהימה, מהירה והתקפית.
לא צריך F16 בשביל לנסוע מהבית למכולת, ההיפך הוא הנכון, אתה רוצה רכב מפנק ונוח וזה סתם מעצבן לקחת את הF16 למטרה הזאת ויש המון אלטרנטיבות שיעשו את העבודה הזאת בצורה הרבה יותר כיפיית.
(נ.ב: אני כותב לך את התגובה הזאת על רקע הסימפוניה השנייה של מאהלר (לונדון סימפוני/שולטי) שהיא דוגמא מובהקת למבחן אולטימטיבי לכל מערכת באשר היא).