אודיופיליה בתיאוריה vs אודיופיליה בפועל.


ליאור

חבר משקיען
הודעות
636
מעורבות
409
נקודות
63
סליחה (לא באמת) על זה שאני חרא של בן אדם (באמת), אבל: הופעה חיה. אתם שם, על אמת, במקום הכי טוב במועדון.
אבל, רגע...! אתם לא באמת שומעים את הכלים. אתם שומעים את הצליל שבא מהמערכת במקום על שלל הדפיקויות שלה.
חמור מכך(!!!) הצליל שאתם שומעים הוגדרע"י הטכנאי, בקונסולה שלו שברוב המקרים נמצאת אי שם במיקום מאד לא אידאלי ולא במקום הכביכול נפלא בו אתם יושבים ולמרות הכל נהנים. תנחומי.

כן, אבל כמה סייגים:
1. בקונצרט קלאסי אתה שומע את האקוסטיקה הטבעית של ההיכל (ברור שלא את כלי הנגינה הבודד).
2. בהופעה חיה של כלים חשמליים אתה שומע (לרוב) את כלי הנגינה בצורה לא דחוסה: 5 - 8 ערוצים של תופים, 1 - 2 לגיטרה, בס וכו.. נכון, אתה שומע את המיקרופון(נים), אבל הם נכנסים לקונסולה ויוצאים מהצד השני של הבלאנס ללא דחיסה. זאת בשעה שכאשר מכינים קובץ להפצה (דיסק, תקליט, סטרימינג), דוחסים עשרות רבות של ערוצים למגבלות של קודק ספציפי.
3. לתת את הדעת: יותר ויותר משתמשים בהופעות חיות בקונסולות מבוססות מחשב, כלומר דיגיטליות. הצליל נדגם ועובר למחשב בתקשורת, והבלאנס כולו נעשה בדומיין הדיגיטלי, בתוכנה.
4 סעיפים 2 ו 3, בהופעה חיה, מעוצבים במידה רבה מהאקוסטיקה בהופעה. הייתי בהופעות מחרידות באיזה חלל שאילתרו בגני התערוכה, ובהזדמנות אחרת, אותו, אמן עם אותם סאונדמנים מוציאים תוצאה יפה במקום נורמלי.
 

Cloudy

חבר משקיען
הודעות
804
מעורבות
314
נקודות
63
כן, אבל כמה סייגים:
1. בקונצרט קלאסי אתה שומע את האקוסטיקה הטבעית של ההיכל (ברור שלא את כלי הנגינה הבודד).
2. בהופעה חיה של כלים חשמליים אתה שומע (לרוב) את כלי הנגינה בצורה לא דחוסה: 5 - 8 ערוצים של תופים, 1 - 2 לגיטרה, בס וכו.. נכון, אתה שומע את המיקרופון(נים), אבל הם נכנסים לקונסולה ויוצאים מהצד השני של הבלאנס ללא דחיסה. זאת בשעה שכאשר מכינים קובץ להפצה (דיסק, תקליט, סטרימינג), דוחסים עשרות רבות של ערוצים למגבלות של קודק ספציפי.
3. לתת את הדעת: יותר ויותר משתמשים בהופעות חיות בקונסולות מבוססות מחשב, כלומר דיגיטליות. הצליל נדגם ועובר למחשב בתקשורת, והבלאנס כולו נעשה בדומיין הדיגיטלי, בתוכנה.
4 סעיפים 2 ו 3, בהופעה חיה, מעוצבים במידה רבה מהאקוסטיקה בהופעה. הייתי בהופעות מחרידות באיזה חלל שאילתרו בגני התערוכה, ובהזדמנות אחרת, אותו, אמן עם אותם סאונדמנים מוציאים תוצאה יפה במקום נורמלי.


מסכים בהחלט. שתי הנקודות הרעות שרציתי להביא הן:
1. בהופעות חיות (חשמליות, ז"א לא נטו אקוסטיות), לרוב המקום עם הצליל הטוב ביותר יהיה קרוב לטכנאי הסאונד ולקונסולה, לא בקדמת הקהל, קרוב לבמה במועדון.
2. במועדונים רבים יש אקוסטיקה, מערכות ו/או טכנאי סאונד לא משהו בלשון במעטה, מסיבה זאת אני מכיר להקות שדורשות שבמינימום איש הסאונד שלהם ישב על הקונסולה בזמן שהם מופיעים ולא ה resident. חלקן אף מתעקשות על שימוש ב (חלק מציוד ה) הגברה שהן מביאות.
 

אד ליב

חבר משקיען
הודעות
531
מעורבות
323
נקודות
63
לי באופן אישי נהיה קשה להנות מהופעות בהרבה מאוד מקומות מאז שהשקעתי בסט-אפ בבית.
איכות ההגברה ברוב המקומות בארץ כל כך נמוכה ולפעמים מפוצצים בסאונד ומכניסים את הרמקולים לכזה דיסטורשן שבא לי ללכת לקונסולה ולהוריד את הווליום בעצמי.
לפעמים אני מחכה כבר לחזור לשמוע את אותם חומרים בבית כמו שצריך.
אומנם אני נהנה מהחוויה האנשוית ומלצפות באמנים מופיעים אבל הסאונד בד"כ מבאס (אם כי אחרי חודשים בלי הופעות לא אקטר אפילו על ההגברה של לבונטין 7 רק תנו לראות איזו הופעה..)
בהופעות אקוסטיות שהן ללא הגברה או כמעט ללא הגברה וגם בקונצרטים, הבעיה בדיוק הפוכה, לפעמים כל כך בא לי להגביר..
ולפעמים גם מישהו זז לידך כל הזמן וכל הניואנסים מתחרבשים.
בקיצור אין כמו בבית מול הסט-אפ, גם אם לא משחזר בדיוק בדיוק את ההקלטה או ההופעה..
 

moshem74

חבר משקיען
הודעות
1,507
מעורבות
525
נקודות
113
בהופעות חיות האיכות סאונד בד"כ גרועה, אבל הביצועים במיוחד אלו של הזמרים/ות/להקות שחוזרים אחרי כמה שנים טובות, עם ביצועים לשירים של פעם אותם אלו שגדלנו עליהם, שזה חודר וממוטט אותך עד בכי, את ההרגשה הזאת/אולי אנדרנלין... אי אפשר לשחזר בבית.
אחריכן, למי שמחפש איכות אפשר לקנות את ההופעה בבלוריי (אמאזון) ולהתרגש שוב.
 

genvirt

חבר משקיען
הודעות
2,359
מעורבות
810
נקודות
113
לדעתי הגדרה הכי מדוייק של מוסג ״אודיאופיל״ הינה בוויקי בשפה רוסית (בכול שפה הידוע לי יש הטייה שונה), אנסה לתרגם בדיוק:
אודיאופיל באה ממילה לטיניות ״אודיו״ - לשמוע ויוונית ״פיל״ - לאהוב.
המאפיינת אדם שיש לו דרישות מוגברות לאיכות הצליל בהשמעה (מוסג אודיאופיל לעיתים קרובות מבלבלים אם מוסג ״מלומן״ - אדם שאוהב לשמוע הרבה מוזיקה בכללי).
אודיאופיל להבדיל ממלומן מעדיף ונוטה להגיע להשמעת צליל בצורה הכי מדוייקת שניתן בדגש לאיכות המכשירים וגם למקום ההשמעה (מהצד אקוסטי ומיקומים וכו׳).

יש קצת בהמשך אך, פחות עקרוני.

זה מה שאני גם חושב.
לא חושב שאודיאופיל נוטה לקבלת סאונד מופע חייה, כי א׳ לדעתי זה לא ניתן טכנית בנאי הבית.
ב׳ סאונד קודם כול נולד באולפן הקלטה ומי שיוצר את המוזיקה וסאונד (אומן/להקה וכו׳) רואה את הסאונד שלו ולא בדרכינו (שזה ברור).
רק לאחר ההקלטות (לרוב) יש סבב מופיעות ושם אף פעם לא מנגנים האומנים כמו שבהקלטה מכול מיני סיבות - אימפרוביזציה , תנאים (אותו סבב יכול להיות במקומות שונים - שטח פתוח, קלאב, כנסייה וכו) וכמובן שצויין כאן הסאונד במופע ללא דחיסה וזה סאונד אחר.
אני עד היום לא מסוגל לשכוח סאונד הכי מדהים ששמעתי בחיי - מופע אחרונה בארץ של מטאליקה, אם לשים בצד כול הבאסה של ניתוקים מפגרים זה היה הכי מדהים ששמעתי.
ברור שאין שום אפשרות להגיע לזה בנאי הבית, ואני כלל לא בטוח שנידרש.
מי אמר שבהנחה הכי מפגרת ואצליח להגיע לזה בבית עבור ניגון מטאליקה - אני באותו סט אפ הגיע לתוצאה מעולה של ניגון פראנק סנאטרה, קולטריין או אורקסטרה? אני בספק רב מאוד.

לכן עבורי אודיאופיליה זה אהבה לצליל שבאה מהציוד טוב וכול מיני פיצ׳רים הקשורים בדרך שתומכים בתהליך הוצאת צליל האהוב לאוזניים (שלי ורק שלי).
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,926
מעורבות
2,941
נקודות
113
סליחה (לא באמת) על זה שאני חרא של בן אדם (באמת), אבל: הופעה חיה. אתם שם, על אמת, במקום הכי טוב במועדון.
אבל, רגע...! אתם לא באמת שומעים את הכלים. אתם שומעים את הצליל שבא מהמערכת במקום על שלל הדפיקויות שלה.
חמור מכך(!!!) הצליל שאתם שומעים הוגדרע"י הטכנאי, בקונסולה שלו שברוב המקרים נמצאת אי שם במיקום מאד לא אידאלי ולא במקום הכביכול נפלא בו אתם יושבים ולמרות הכל נהנים. תנחומי.
אני לא חושב/זוכר שהייתי אי פעם במועדון, אז כל מה שאני יכול להתייחס אליו זה אולמות קונצרטים וקונצרטים ביתיים, במוזיקה אקוסטית (קלאסית בלבד).

אז נתחיל בזה שבהופעה חיה, אם אתה לא משקיע סכום ממש ניכר, אתה לא יושב במקום הכי טוב באולם. בפילהרמונית של ברלין, למשל, האיזורים הטובים עולים פי 5.5 מהזולים (€138 לעומת €25), וגם לא כל המושבים היקרים באמת טובים או אפילו בכלל באמצע.

גם במקום הטוב ביותר באולם, אתה לא שומע את מה שקולטים מיקרופונים שנמצאים בקרבת הכלים, ובהקלטה אתה יכול לשמוע אינספור פרטים שלעולם לא תשמע מהמקום הטוב ביותר באולם.

כשאתה בבית, עם מערכת טובה, ובמיוחד אם יש לך חדר ייעודי:
  1. אתה יכול לשמוע מה שאתה רוצה בזמן שאתה רוצה, לא תכנית שהורכבה מראש בתאריך/שעה נתונים
  2. אתה יכול לשמוע אמנים גדולים שכבר נפטרו, או הפסיקו להופיע, או שאין לך גישה אליהם בגלל מיקום או מחיר
  3. אתה יכול להאזין ברצף ובמלוא תשומת הלב, או להפסיק לרגע, ללכת לשירותים, לענות לטלפונים, ובמקביל לקרוא, לכתוב בפורומים/בפייסבוק וכו'
  4. אתה יכול לשמוע באיזה ווליום שאתה רוצה (בהופעה זה עלול להיות חלש מדי או חזק מדי)
  5. אתה יכול לחזור על קטעים שאהבת, או על חלקים מתוכם לברר מה בדיוק נגנו
  6. אתה יכול לדלג על קטעים שאתה לא אוהב!! אוי כמה שזה חשוב!!
כשאתה בהופעה:
  1. אתה תקוע עם מה שמכתיבים לך, בכל המשמעויות
  2. יש את כל הזיופים, הפיספוסים ושאר הפגמים שבאולפן היו מתקנים לפני שזה מגיע אליך
  3. יש את השיעולים והכיחכוחים, בדיוק בקטעים הכי שקטים ומותחים
  4. יש הזקנות שפותחות לאט לאט את הסוכריות בצלופן, ואז הסוכריות נוקשות בשיניים התותבות שלהן
  5. יש את מי שמזמזם ומזייף לידך
  6. יש את מי שמתופף את הקצב, גם זה לא במדוייק, ומרעיד את המושבים, או סתם מתנועע בצורה שמושכת תשומת לב
  7. יש את המדפדפים בתכניות
  8. יש את אלה שעוסקים בסלולרי שלהם -- ממש מפריע לכל הסביבה
  9. יש את המאחרים ואת הממהרים לצאת
אז יש כאלה שלהתכונן, לצאת, ו/או לחוות את החוייה עם עוד הרבה אנשים במקביל עושה להם את זה.
לי לא זה ולא זה ולא זה.

אז אני מעדיף להשקיע את הכסף והזמן גם בעוד מוזיקה טובה בביצועים טובים וגם בשיפור המערכת והחדר, וכמעט ולא הולך להופעות חיות.
 

DavidGil

חבר משקיען
הודעות
1,884
מעורבות
1,882
נקודות
113
אני לא חושב/זוכר שהייתי אי פעם במועדון, אז כל מה שאני יכול להתייחס אליו זה אולמות קונצרטים וקונצרטים ביתיים, במוזיקה אקוסטית (קלאסית בלבד).

אז נתחיל בזה שבהופעה חיה, אם אתה לא משקיע סכום ממש ניכר, אתה לא יושב במקום הכי טוב באולם. בפילהרמונית של ברלין, למשל, האיזורים הטובים עולים פי 5.5 מהזולים (€138 לעומת €25), וגם לא כל המושבים היקרים באמת טובים או אפילו בכלל באמצע.

גם במקום הטוב ביותר באולם, אתה לא שומע את מה שקולטים מיקרופונים שנמצאים בקרבת הכלים, ובהקלטה אתה יכול לשמוע אינספור פרטים שלעולם לא תשמע מהמקום הטוב ביותר באולם.

כשאתה בבית, עם מערכת טובה, ובמיוחד אם יש לך חדר ייעודי:
  1. אתה יכול לשמוע מה שאתה רוצה בזמן שאתה רוצה, לא תכנית שהורכבה מראש בתאריך/שעה נתונים
  2. אתה יכול לשמוע אמנים גדולים שכבר נפטרו, או הפסיקו להופיע, או שאין לך גישה אליהם בגלל מיקום או מחיר
  3. אתה יכול להאזין ברצף ובמלוא תשומת הלב, או להפסיק לרגע, ללכת לשירותים, לענות לטלפונים, ובמקביל לקרוא, לכתוב בפורומים/בפייסבוק וכו'
  4. אתה יכול לשמוע באיזה ווליום שאתה רוצה (בהופעה זה עלול להיות חלש מדי או חזק מדי)
  5. אתה יכול לחזור על קטעים שאהבת, או על חלקים מתוכם לברר מה בדיוק נגנו
  6. אתה יכול לדלג על קטעים שאתה לא אוהב!! אוי כמה שזה חשוב!!
כשאתה בהופעה:
  1. אתה תקוע עם מה שמכתיבים לך, בכל המשמעויות
  2. יש את כל הזיופים, הפיספוסים ושאר הפגמים שבאולפן היו מתקנים לפני שזה מגיע אליך
  3. יש את השיעולים והכיחכוחים, בדיוק בקטעים הכי שקטים ומותחים
  4. יש הזקנות שפותחות לאט לאט את הסוכריות בצלופן, ואז הסוכריות נוקשות בשיניים התותבות שלהן
  5. יש את מי שמזמזם ומזייף לידך
  6. יש את מי שמתופף את הקצב, גם זה לא במדוייק, ומרעיד את המושבים, או סתם מתנועע בצורה שמושכת תשומת לב
  7. יש את המדפדפים בתכניות
  8. יש את אלה שעוסקים בסלולרי שלהם -- ממש מפריע לכל הסביבה
  9. יש את המאחרים ואת הממהרים לצאת
אז יש כאלה שלהתכונן, לצאת, ו/או לחוות את החוייה עם עוד הרבה אנשים במקביל עושה להם את זה.
לי לא זה ולא זה ולא זה.

אז אני מעדיף להשקיע את הכסף והזמן גם בעוד מוזיקה טובה בביצועים טובים וגם בשיפור המערכת והחדר, וכמעט ולא הולך להופעות חיות.
עמיר, אלו שתי סוגי חוויות שונות לגמרי.
לשמוע קונצרט חי, הופעת רוק באצטדיון ענק או ג׳ם ג’אז במרתף חשוך - אלו חוויות לנשמה עם אנרגיות אחרות לגמרי שאף מערכת בעולם לא יכולה לתת או לשחזר.
קוראים לזה חוויה אנושית בגלל האינטראקציה הבלתי אמצעית, שלא דרך מכשיר מברזל, בינך לבין האומן ובינך לבין הקהל.
לשמוע את אותו תקליט בבית זה תמיד יהיה אותו דבר. אבל אין אף קונצרט שדומה למישנהו אפילו שמגישים את אותה תוכנית ערב אחרי ערב.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,926
מעורבות
2,941
נקודות
113
עמיר, אלו שתי סוגי חוויות שונות לגמרי.
לשמוע קונצרט חי, הופעת רוק באצטדיון ענק או ג׳ם ג’אז במרתף חשוך - אלו חוויות לנשמה עם אנרגיות אחרות לגמרי שאף מערכת בעולם לא יכולה לתת או לשחזר.
קוראים לזה חוויה אנושית בגלל האינטראקציה הבלתי אמצעית, שלא דרך מכשיר מברזל, בינך לבין האומן ובינך לבין הקהל.
לשמוע את אותו תקליט בבית זה תמיד יהיה אותו דבר. אבל אין אף קונצרט שדומה למישנהו אפילו שמגישים את אותה תוכנית ערב אחרי ערב.
הופעות רוק וג'אז לא שמעתי. הגדרתי מראש למה התייחסתי. אין טעם להעיר לגבי דברים שלא התייחסתי אליהם.

יש הרבה אנשים -- כנראה הרוב המוחלט -- שעבורם החוויה של קונצרט חי, ואני מדבר על התחום הקלאסי בלבד -- שונה לגמרי מהחוויה בבית, ולא מעט מזה בגלל שהמערכת והתנאים שיש להם בבית אינם מצטיינים.

עבורי אישית החוויה אינה שונה מהותית, ולרוב יש עדיפות לחוויה הביתית. ברוב המקרים שאני הולך לקונצרט, הביצוע ואפילו הסאונד פחות טובים עבורי מאשר בביית.
 

MOAR

אוהב את התחום
הודעות
186
מעורבות
51
נקודות
28
עדין לא שמעתי מערכת ביתית שמתקרבת לסאונד של מופע חי בהנחה שמדובר במופע שאינו חלטורה. זה יומרני לחשוב שניתן לשחזר חווית סאונד של מופע בבית . הדבר היחיד שניתן להשיג בבית היא הסטרליזציה והשקט אולם כאשר מקבלים פריטה של גיטרה ובייס דראם במלוא הדרם במופע חי נישאר לנו רק לחלום שנשיג זאת בבית. ישיבה בנוחות על כורסא בחלקת האלוהים שלנו היא לא מדד לסאונד טוב יותר אלה חלק מחוויית האזנה כוללת שחלקנו מעדיפים אותה על ההמולה שכרוכה במופע חי אבל היא לא מדד לקביעה כי הסאונד בבית עדיף על סאונד במופע חי.
זה כמו לראות סוס רץ בשדה במסך hd או לחילופין לראותו רץ בשדה במציאות.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,926
מעורבות
2,941
נקודות
113
עדין לא שמעתי מערכת ביתית שמתקרבת לסאונד של מופע חי בהנחה שמדובר במופע שאינו חלטורה. זה יומרני לחשוב שניתן לשחזר חווית סאונד של מופע בבית . הדבר היחיד שניתן להשיג בבית היא הסטרליזציה והשקט אולם כאשר מקבלים פריטה של גיטרה ובייס דראם במלוא הדרם במופע חי נישאר לנו רק לחלום שנשיג זאת בבית. ישיבה בנוחות על כורסא בחלקת האלוהים שלנו היא לא מדד לסאונד טוב יותר אלה חלק מחוויית האזנה כוללת שחלקנו מעדיפים אותה על ההמולה שכרוכה במופע חי אבל היא לא מדד לקביעה כי הסאונד בבית עדיף על סאונד במופע חי.
זה כמו לראות סוס רץ בשדה במסך hd או לחילופין לראותו רץ בשדה במציאות.
מקור הבילבול כאן הוא המחשבה שמערכת אמורה לשחזר את החוויה -- אין מצב. אפילו אם גלי הקול שמגיעים לאוזן בהופעה חייה ובמערכת היו זהים -- ובפועל הם לא -- עדיין החוויה של להיות במופע היא חוויה שונה מהותית, לפחות לרוב האנשים.

אני לא יודע לגבי פריטה של גיטרה ובייס דראם, אבל לגבי מוזיקה קלאסית, זה לא שהמערכת בבית מתיימרת "לשחזר" צליל של תזמורת סימפונית. כבר כתבתי על זה הרבה פעמים שההקלטות בכלל לא מנסות לשמר את הצליל שמאזין היה שומע במרחב שבו בוצעה הקלטה. לא משתמשים רק בשני מיקרופונים במקום שבו היה יושב מאזין, אלא בהרבה מיקרופונים קרובים לכלים, וכך מתקבל סאונד אחר לחלוטין, עם כיווניות ובמה מלאכותיים לחלוטין שמיוצרים במיקס.

עם זאת, החוויה הצלילית שמקבלים בבית, שכאמור שונה אפילו ברמת גלי הקול שמגיעים לאוזן, יכולה להיות לא פחותה מזו שבהופעה חיה, למי שההשתתפות באירוע עם עוד אנשים לא מהותית עבורו. אפשר לקבל יותר פרטים, יותר ווליום, יותר הרגשת "נוכחות" אפילו, יותר כיווניות, יותר מכל אספקט שהוא. אבל עבור רוב האנשים, החוויה הכוללת תהיה שונה מאשר באולם, לפחות בגלל נוכחות עוד אנשים, וגם בגלל שרואים את הדברים מול העיניים, וגם בגלל שמתכוננים לקראת זה, ויוצאים וטורחים וזה שונה מהיומיום ומהרגיל, ולא סתם עוד תקליט/דיסק כמו מיליון הקודמים.
 

pruym

חבר משקיען
הודעות
2,321
מעורבות
1,888
נקודות
113
מקור הבילבול כאן הוא המחשבה שמערכת אמורה לשחזר את החוויה -- אין מצב. אפילו אם גלי הקול שמגיעים לאוזן בהופעה חייה ובמערכת היו זהים -- ובפועל הם לא -- עדיין החוויה של להיות במופע היא חוויה שונה מהותית, לפחות לרוב האנשים.

אני לא יודע לגבי פריטה של גיטרה ובייס דראם, אבל לגבי מוזיקה קלאסית, זה לא שהמערכת בבית מתיימרת "לשחזר" צליל של תזמורת סימפונית. כבר כתבתי על זה הרבה פעמים שההקלטות בכלל לא מנסות לשמר את הצליל שמאזין היה שומע במרחב שבו בוצעה הקלטה. לא משתמשים רק בשני מיקרופונים במקום שבו היה יושב מאזין, אלא בהרבה מיקרופונים קרובים לכלים, וכך מתקבל סאונד אחר לחלוטין, עם כיווניות ובמה מלאכותיים לחלוטין שמיוצרים במיקס.

עם זאת, החוויה הצלילית שמקבלים בבית, שכאמור שונה אפילו ברמת גלי הקול שמגיעים לאוזן, יכולה להיות לא פחותה מזו שבהופעה חיה, למי שההשתתפות באירוע עם עוד אנשים לא מהותית עבורו. אפשר לקבל יותר פרטים, יותר ווליום, יותר הרגשת "נוכחות" אפילו, יותר כיווניות, יותר מכל אספקט שהוא. אבל עבור רוב האנשים, החוויה הכוללת תהיה שונה מאשר באולם, לפחות בגלל נוכחות עוד אנשים, וגם בגלל שרואים את הדברים מול העיניים, וגם בגלל שמתכוננים לקראת זה, ויוצאים וטורחים וזה שונה מהיומיום ומהרגיל, ולא סתם עוד תקליט/דיסק כמו מיליון הקודמים.
עמיר צודק ולא אחזור על הייתרונות שהוא מנה להאזנה בבית....
מצד שני בוער לי לטרוף הופעה וקונצרט והצגה ומסיבה במועדון, אוףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףףף נשבר מהקורונה המעצבנת הזאת, מתגעגע להיכל התרבות ולבארבי ולהבימה ולבונטין 7 וקולנוע כמובן. בחיים שלי לא קרה שלא הייתי בלפחות 2 מהם חודש שלם! כל יום שומע בבית מינימום 3 שעות, מת על המערכת שלי, על הסאונד שיש לי בבית אבל ללכת לראות את הנגנים, את הבעות הפנים שלהם, לראות את השמחה שבה הם מגישים את המוזיקה, להרגיש את האנרגיה עוברת לנו הקהל זו חוויה מדהימה גם אם בבית אני מעדיף ווליום יותר גבוה מבקונצרט של הפילהרמונית וגם אם הרמקולים בבארבי נשמעים פחות טוב ממה שנכנס למיקרופון וגם אם בלבונטין אני עומד שעתיים והבירה נשפכת לי על החולצה בגלל מישהו שלא שם לב.
בסוף ההופעה יש מחיאות כפיים והדרן והתרגשות שבבית כמעט ולא קיימת.
מתגעגע!
 

arix

חבר משקיען
הודעות
2,352
מעורבות
493
נקודות
83
אני לא חושב/זוכר שהייתי אי פעם במועדון, אז כל מה שאני יכול להתייחס אליו זה אולמות קונצרטים וקונצרטים ביתיים, במוזיקה אקוסטית (קלאסית בלבד).

אז נתחיל בזה שבהופעה חיה, אם אתה לא משקיע סכום ממש ניכר, אתה לא יושב במקום הכי טוב באולם. בפילהרמונית של ברלין, למשל, האיזורים הטובים עולים פי 5.5 מהזולים (€138 לעומת €25), וגם לא כל המושבים היקרים באמת טובים או אפילו בכלל באמצע.

גם במקום הטוב ביותר באולם, אתה לא שומע את מה שקולטים מיקרופונים שנמצאים בקרבת הכלים, ובהקלטה אתה יכול לשמוע אינספור פרטים שלעולם לא תשמע מהמקום הטוב ביותר באולם.

כשאתה בבית, עם מערכת טובה, ובמיוחד אם יש לך חדר ייעודי:
  1. אתה יכול לשמוע מה שאתה רוצה בזמן שאתה רוצה, לא תכנית שהורכבה מראש בתאריך/שעה נתונים
  2. אתה יכול לשמוע אמנים גדולים שכבר נפטרו, או הפסיקו להופיע, או שאין לך גישה אליהם בגלל מיקום או מחיר
  3. אתה יכול להאזין ברצף ובמלוא תשומת הלב, או להפסיק לרגע, ללכת לשירותים, לענות לטלפונים, ובמקביל לקרוא, לכתוב בפורומים/בפייסבוק וכו'
  4. אתה יכול לשמוע באיזה ווליום שאתה רוצה (בהופעה זה עלול להיות חלש מדי או חזק מדי)
  5. אתה יכול לחזור על קטעים שאהבת, או על חלקים מתוכם לברר מה בדיוק נגנו
  6. אתה יכול לדלג על קטעים שאתה לא אוהב!! אוי כמה שזה חשוב!!
כשאתה בהופעה:
  1. אתה תקוע עם מה שמכתיבים לך, בכל המשמעויות
  2. יש את כל הזיופים, הפיספוסים ושאר הפגמים שבאולפן היו מתקנים לפני שזה מגיע אליך
  3. יש את השיעולים והכיחכוחים, בדיוק בקטעים הכי שקטים ומותחים
  4. יש הזקנות שפותחות לאט לאט את הסוכריות בצלופן, ואז הסוכריות נוקשות בשיניים התותבות שלהן
  5. יש את מי שמזמזם ומזייף לידך
  6. יש את מי שמתופף את הקצב, גם זה לא במדוייק, ומרעיד את המושבים, או סתם מתנועע בצורה שמושכת תשומת לב
  7. יש את המדפדפים בתכניות
  8. יש את אלה שעוסקים בסלולרי שלהם -- ממש מפריע לכל הסביבה
  9. יש את המאחרים ואת הממהרים לצאת
אז יש כאלה שלהתכונן, לצאת, ו/או לחוות את החוייה עם עוד הרבה אנשים במקביל עושה להם את זה.
לי לא זה ולא זה ולא זה.

אז אני מעדיף להשקיע את הכסף והזמן גם בעוד מוזיקה טובה בביצועים טובים וגם בשיפור המערכת והחדר, וכמעט ולא הולך להופעות חיות.
אני לא חושב/זוכר שהייתי אי פעם באולם קונצרטים חוץ מהופעות רוק שנערכו באולמות קונצרטים, אז כל מה שאני יכול להתייחס אליו זה להופעות חיות, ואני הולך הרבה להופעות חיות..
דבר אחד זה בטוח , אין אף זקנה שפותחות לאט לאט את הסוכריות בצלופן, ואין אף אחד שמנמנם לידך !!!
לפני כמה שנים פתחתי שרשור בנושא באם יש מערכת שיכולה לשחזר הופעה חיה,
אז השורה התחתונה הייתה דווקא של נמר, שאי אפשר לשחזר הופעה חיה אבל לפחות אפשר להנות ממה שיש בעזרת מערכת טובה ! :)
 

נערך לאחרונה ב:

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,926
מעורבות
2,941
נקודות
113
אני לא חושב/זוכר שהייתי אי פעם אולם קונצרטים חוץ מהופעות רוק שנערכו באולמות קונצרטים, אז כל מה שאני יכול להתייחס אליו זה להופעות חיות, ואני הולך הרבה להופעות חיות..
דבר אחד זה בטוח , אין אף זקנה שפותחות לאט לאט את הסוכריות בצלופן, ואין אף אחד שמנמנם לידך !!!
לפני כמה שנים פתחתי שרשור בנושא באם יש מערכת שיכולה לשחזר הופעה חיה,
אז השורה התחתונה הייתה דווקא של נמר, שאי אפשר לשחזר הופעה חיה אבל לפחות אפשר להנות ממה שיש בעזרת מערכת טובה ! :)
אה, כן, שכחתי מהעניין של אלה שמתנמנמים, מנקרים ואפילו נוחרים קלות, וזה מזכיר סיפור של חבר טוב שלי, שהיה בקונצרט שבו איזושהי זקנה ישבה מאחורי התזמורת, בדיוק מעל הטובה, בסימפוניה עם תזמורת ענק, והוא חיכה במתח לקטע שהטובה נכנסת בקולי קולות עם שאר התותחים הכבדים של התזמורת, הטרומבונים, החצוצרות, תוף הבאס -- אבל כלום לא קרה -- כל הטררם לא הפריע לה בכלל... :)
 

MOAR

אוהב את התחום
הודעות
186
מעורבות
51
נקודות
28
ברצוני להתנתק מהחוויה רק לצורך הדיון גם מהביתית וגם מהופעות חיות ולדבר על הסאונד בלבד שניתן לפרק לגורמים:
שיחזור, ראליזים ,הפרדה, מיקום הכלים על הבמה, תחושת של סאונד עוטף, וההרגשה הפיזית של הכלים( בס בעיקר) בכל זה ניצחון ב נוקאאוט להופעה חיה . אבל אני מבין שהחוויה הכללית של ההזנה היא עוד מישתנים ולעיתים מתחילה כבר בחניה ויכולה להיפגע מעוד הרבה דברים אחרים אבל לגבי הסאונד קשה לי להסכים איתכם.
 

pruym

חבר משקיען
הודעות
2,321
מעורבות
1,888
נקודות
113
אין אף זקנה שפותחות לאט לאט את הסוכריות בצלופן,
כמנוי בפילהרמונית, אני יושב במקום קבוע בין שתי זקנות, הכי כיף! לא צלופן ולא נעליים, הן אחלה קהל, מכירות את היצירות, מאזינות בשקיקה, מריחות טוב, לא מדברות מילה בזמן הקונצרט ומזמינות אותי קבוע לג׳ין טוניק בהפסקה... לא יודע איך קוראים להן אבל מתגעגע...
 

pruym

חבר משקיען
הודעות
2,321
מעורבות
1,888
נקודות
113
שיחזור, ראליזים ,הפרדה, מיקום הכלים על הבמה, תחושת של סאונד עוטף, וההרגשה הפיזית של הכלים( בס בעיקר) בכל זה ניצחון ב נוקאאוט להופעה חיה .
ממש לא מסכים עם זה.
 

AK1

חבר משקיען
הודעות
11,926
מעורבות
2,941
נקודות
113
ברצוני להתנתק מהחוויה רק לצורך הדיון גם מהביתית וגם מהופעות חיות ולדבר על הסאונד בלבד שניתן לפרק לגורמים:
שיחזור, ראליזים ,הפרדה, מיקום הכלים על הבמה, תחושת של סאונד עוטף, וההרגשה הפיזית של הכלים( בס בעיקר) בכל זה ניצחון ב נוקאאוט להופעה חיה . אבל אני מבין שהחוויה הכללית של ההזנה היא עוד מישתנים ולעיתים מתחילה כבר בחניה ויכולה להיפגע מעוד הרבה דברים אחרים אבל לגבי הסאונד קשה לי להסכים איתכם.
נתחיל בלחזור על זה שמערכת לא "משחזרת" שום דבר.

"שיחזור" הוא ייצור מחדש של מציאות שהיתה, אבל ההקלטות בכלל לא מנסות לשמר מציאות כפי שהיתה בחלל ההקלטה בעזרת שני מיקרופונים במקום המדויק שבו אמורות היו להיות אוזני מאזין.

אז הקלטה היא בכלל מדיום אחר, שבונה מחלקי צליל שהוקלטו ועורבבו משהו שדומה/מזכיר צליל אמיתי, אבל הוא נטול אמת.

המיקום ששומעים במערכת הוא מיקום שנבנה במיקס, ולא הקלטה של ה-cues האמיתיים של הכיווניות.
למעשה, במערכת שומעים כלים הרבה יותר ממוקדים ובמיקומים ספציפיים יותר מאשר במציאות.

ומבחינת סאונד עוטף, אין תחליף להקלטת סראונד -- הסאונד עוטף הרבה יותר מבמציאות, אבל יש גם הקלטות סטריאו עוטפות, ובמציאות לא תמיד יש הרגשה של סאונד עוטף.

והבאס שאתה מקבל בבית הוא פונקציה של קיומו, איכותו, מיקומו, ועוצמתו של הסאב -- עדיף יותר מאחד -- שיש לך בבית.

כך שרוב הנוק-אאוטים מבחינת סאונד נטו הם לטובת מערכת טובה בחדר טוב :)
 

אוהד11

צוות האתר
הודעות
542
מעורבות
250
נקודות
63
עדין לא שמעתי מערכת ביתית שמתקרבת לסאונד של מופע חי בהנחה שמדובר במופע שאינו חלטורה. זה יומרני לחשוב שניתן לשחזר חווית סאונד של מופע בבית . הדבר היחיד שניתן להשיג בבית היא הסטרליזציה והשקט אולם כאשר מקבלים פריטה של גיטרה ובייס דראם במלוא הדרם במופע חי נישאר לנו רק לחלום שנשיג זאת בבית. ישיבה בנוחות על כורסא בחלקת האלוהים שלנו היא לא מדד לסאונד טוב יותר אלה חלק מחוויית האזנה כוללת שחלקנו מעדיפים אותה על ההמולה שכרוכה במופע חי אבל היא לא מדד לקביעה כי הסאונד בבית עדיף על סאונד במופע חי.
זה כמו לראות סוס רץ בשדה במסך hd או לחילופין לראותו רץ בשדה במציאות.
אם אתה מדבר על מופע נטול הגברה בכלל, בו אתה שומע ישירות את הכלים והאקוסטיקה מעולה, אולי לדוגמא שלך יש רלוונטיות מסויימת, אבל כמה מופעים כאלו יש ?? מספרם ממש זניח.
אז הדוגמא שלך מצויינת אבל לדעתי היא נכונה רק להיבטים של המופע שאינם קשורים לצליל ולאודיו.
לא מדבר על קונצרטים (צריך להתייחס לזה בנפרד והתייחסו לזה באופן מאוד מקיף)
אם עוזבים את כל עניין האווירה, הציפייה, מימד ההפתעה, התנועה, הדיאלוג בין האמן לקהל וכולי וכולי ומתייחסים רק לפרמטרים של האודיו:
במצב בו יש הגברה של הכלים במופע וזה ב 99% מהמופעים, אין ספק שמערכת אודיופילית מצויינת מנצחת בנוק-אאוט את איכות ההגברה במופע, מה זה מנצחת, מרסקת.
אבל אודיו זה לא רק איכות, יש עניין העוצמה הקיצונית במופע שבבית אנחנו לא שומעים ככה כי נתחרש מהר מאוד וגם כי בחללים גדולים ניתן לשמוע בווליום הרבה יותר גבוה. לזה יש השפעה משמעותית על חווית ההאזנה, אבל זה לא סוס רץ בשדה וסוס על מסך..
יש גודל החלל והאופן הספציפי בו הוא נשמע ואם זה בחוץ אז גם יש לזה המימד הצלילי המסויים והעוצמה הדרמטית של הסאונד.
גם הגודל הוא לא סוס בשדה מול סוס על מסך.
מה כן עובד לפי הדוגמא שלך, ההיבט החברתי, האנושי, הפרפורמטיבי וכולי. בקיצור כל מה שלא קשור לאודיו..
 


למעלה
תצוגת צבעים באתר (* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה
+ 100% -
סגור