חמשת החדרים שהכי אהבנו בתערוכת אודיו היי-אנד מינכן 2023

תומר צין
04-06-2023 14:19

תמה ונשלמה תערוכת האודיו הי-אנד מינכן 2023 המפורסמת, המובילה והבלתי מעורערת, בכל הנוגע למתן הטון בעולם, בצורה מרשימה ולשחזור מוזיקלי ברמה הגבוהה ביותר. האירוע מספק רעיונות ותנופה ליצרנים, מוכרים וצרכנים של מוצרי אלקטרוניקה איכותיים כבר ארבעה עשורים. בארבעת ימי האירוע, כל העולם של מומחי אודיו ואנשי מקצוע מתכנסים במינכן כדי לבקר במאות מציגים מיותר מ-40 מדינות שונות כשהם מציגים לראווה את החידושים האחרונים שלהם באולמות ובאטריומים של מרכז האירועים MOC.

בתערוכה השנה מעל 100 חדרים שונים שהציגו את מיטב האודיו של אירופה, ארה"ב וסין. למי שלא קרא את החלק הראשון של סיכום התערוכה מוזמן ללחוץ כאן ולהעיף מבט, לפני שאציג כעת את חמשת החדרים בתערוכה שמצאו חן בעיני והייתי חי בשלום, עם כל אחד מרכיבי האודיו שבהם.

1. רמקולים מדפים TAD CE1TX, קדם מגבר, מונו בלוקים ונגן SACD מבית TAD

בחדר הזה היו רמקולים מדפים הטובים והקטנים ביותר בתערוכה שעמדו על מעמדים ושגרמו לנו הנאה מרובה. שותפים לצליל הם קדם מגבר - נגן SACD - ומגברי מונובלוק, מסדרת 700 מחברת TAD היפנית. הרמקולים מדפים עם באס רפלקס, היחידות וופר 180 מ"מ, קואקסיאלית עם מיד ממגנזיום בגודל 140 מ"מ וטוויטר כיפה בריליום בגודל 35 מ"מ. עכבה נומינלית: 4 אום, טווח תדרים: 34- 100 קילו הרץ, רגישות 85 די.בי, קצת נמוכה, והם יצטרכו הספק מגבר של לפחות 50 וואט לערוץ. עלותם של זוג CE1TX עם סטנדים תואמים הוא 35,000 אירו בקרוב.

ההגדרה שלי למילה "הטוב ביותר", כפי שהיא מיושמת על ידי תכלול ביטויים כמו "חושפת הכל" ו"טון מאוזן ללא רבב". המחשבה הזו הכתה בי עכשיו, כי בדיוק המילים האלה עברו לי בראש שוב ושוב במהלך החצי שעה, בכל 3 הזדמנויות השונות שביקרתי בחדר של TAD. ה-CE1TX האלה, שהם קטנים מבחינה פיזית, משחזרים במת צליל גדולה ורחבה מאוד. ה-TAD הם כמעט רמקולים לטווח מלא והם מחוברים לציוד קצה שעולה ממון רב ומעבר להשגתם של רוב האודיופילים. זה מה שמעלה את ה-TAD החדשים הללו לרמת ביצועים שלעיתים רחוקות חוויתי מרמקולים בכל מחיר, להציג כלים וקולות בצורה הכי נעימה ומפתה.

רמקול מדפי של TAD CE1TX

אני לא יכול לזהות חולשה או בעיה בולטת עם הרמקולים הללו שלא ניתן לשפר עם רכיבים תומכים, כבלים ו/או מקורות השמעה. באופן סובייקטיבי, בחלל ההאזנה של התערוכה עם חדר כל כך גדול, הייתי רוצה שיהיו לי כמה דציבלים יותר בבאס. לרמקולים יש שקיפות מרשימה, תגובה חולפת מהירה כברק, יכולת השמעה דינמית כמעט בלתי מוגבלת, בימוי צלילים והדמיה לרוחב מצוינים, גובה תמונה טוב מאוד, והפרדה אינסטרומנטלית נהדרת, מאוד הדוקה ומבוקרת.

מערכת יקרה של TAD

המערכת של TAD שאינה זקוקה להתנצלות על הנוחות שלה, או כל מחלוקת כאשר היא מתארת את איכות הצליל שלה. למעשה, הארכיטקטורה של המערכת שהיא ברובה חדשה, מעניקה כמה איכויות קוליות יוצאות דופן, טווח בינוני, עם תחושה מדהימה של בהירות ומיידיות. היא נשמעת כמו מערכת איכותית ומלאה שבמקרה מציעה קלות התקנה, פשוטה לשימוש על בסיס יומיומי, יחסית לא פולשנית ובעלת מראה יפה ונאה. אי אפשר להכחיש שהחיפוש אחר הגביע הקדוש של ה-high-end יימשך ככל שטכנולוגיות, חומרים, חלקים ומוצרים חדשים יתפתחו ויתעוררו לחיים, אבל ה-CE1TX כבר מייצג סוג של תרמית קולית, איכות ייחודית שבה הכל מתכנס במקום אחד ובו המוזיקה נשמעת נכונה, האנרגיה שלה מרגישה נכונה ונוצרת סינתזה אקוסטית הרמונית מקיפה. החדר של TAD היה לטעמי מהטובים בתערוכה, בעזרת הגברה ואלקטרוניקת קצה, הרמקול החדש של החברה יכול בהחלט להתאים לבעלי חלל האזנה קטן.

היבואן: קודו

היצרן: TAD 

2. רמקולים ריצפתים PMC Twenty 5 26I, קדם מגבר AVM PA8.3, 2 מגברי מונו AVM MA8.3, נגן מדיה AVM MP8.3

ה-PMC Twenty 5 26I הם רמקולים ריצפתים בינוניים עם 3 יציאות ובאס רפלקס קדמי. היחידות הן וופר 170 מ"מ, מיד כיפתי ורך 50 מ"מ וטוויטר כיפתי ורך 34 מ"מ, שאר הנתונים ממוצעים לגודל התיבה ששוקלת 55 ק"ג ולדרייברים. עלותם של זוג Twenty 5 26I הוא 12,500 אירו בקרוב. ה-PMC ו-AVM לקחו אותנו ביחד לחוויה המוזיקלית ולמישור אחר, חשפו לפנינו איכויות בהקלטות שעד כה הוסתרו היטב. הטווח הדינמי של הרמקול מאוד פתוח ובכל זאת הוא מוצא ניגודים דינמיים שיכולים להיות מזעזעים בצורה חיובית. הרמקולים מאוד קוהרנטיים, קולות אדם וכלים אקוסטיים כמו גיטרה, נשמעים כל כך בנינוחות ובטבעיות. התחום הדינמי של הרמקולים מאוד רחב, נציין את הבאס החזק ותחום הביניים המרווח, את הבהירות של הטרבל ושהוא בגודל קומפקטי יחסית לרמקולים גדולים אחרים.

ספינת הדגל של AVM ורמקולים של  PMC Twenty5 26I

כאמור, החוזק האמיתי של המערכת והרמקולים הוא התדר העליון והביצועים הטהורים, השקופים, המפרקים והלא מעייפים שלו. הרמקולים פשוט נוצצים במידע מוזיקלי מפורט להפליא ועשיר בגוונים. להפתעתי בהקלטות מסוימות, הרמקולים הצליחו לעקוב אחר צלילים מסובכים בתדרים עליונים, כמו התרסקות מצלתיים והטווח העליון של זמרות נשים, עם זריזות יותר מאשר ההתייחסות שלי.

הקצוות החיצוניים של הבמה הוקרנו הרבה מעבר לשולי התיבות, הן בצדדים והן על הפנלים העליונים, עומק הבמה היה עמוק מאוד. תמונות ריחפו בחלל והיו מוצקות וספציפיות, כולן יצרו הפעלות האזנה ארוכות ומהנות. בהקלטה שבה קטע הנשיפה מנגן בקול רם, למשל, או שזמר באמת שר למרפסת, הצליל המוקרן משתרע לתוך חדר ההאזנה בקירוב למה שקורה במוזיקה חיה. הרמקולים והמערכת מאוד מרשימים, למרות שהמערכת של AVM עולה כ-70,000 אירו, אני משוכנע שהמערכת תסתדר טוב גם עם ציוד פחות יקר, כמו מגבר הספק וקדם מגבר עם סטרימר. זה מדהים מה שרמקולים מודרניים יכולים לגלות במסתתר באלבומים האהובים עליי, מצב האומנות התקדם ללא ספק בקצב בריא.

2 מגברים של PrimaLuna בתצוגה

יבואן: גבי עמרם

יצרן הרמקולים: PMC

3. רמקולים מחברת diptyque דגמים DP 140 MK II ודגם REFERENCE, מונובלוקים וקדם מגבר עם סטרימר מהחברה הצרפתית B.audio

בחדר הזה היו רמקולים פלאנריים הטובים בתערוכה, שגרמו לנו הנאה מרובה. היצרנית הצרפתית של 2 זוגות הרמקולים diptyque שהודגמו זה אחר זה, השאירו את המאזינים בחדר פעורי פה לאורך כל ההדגמה. ה-DP 140 MKII במחיר של 14,000 אירו לזוג, 2 יציאות ונמדד 141 מ"מ גובה, 483 מ"מ רוחב 47 מ"מ עומק. העיצוב מבוסס ריבון שתואר על ידי החברה כחלק מדור חדש של רמקולים איזודינמיים המיועדים לאוהבי מוזיקה.

הרמקול הוא בעיצוב דו כיווני עם טוויטר (סרט) בגודל 55 ס"מ הפועל לצד מה שמתואר כשני תאי באס בינוניים, הפועלים בהתאם לעקרון ה-PPBM הבלעדי של החברה. יחידות אלה הם שילוב של סרט מילר וסליל מאלומיניום. ככל הנראה, הקרוסאובר מסדר ראשון מספק כל מה שנדרש ומתאום מושלם של היחידות. הטענה של diptyque לגבי רפרודוקציה של באס היא עניין די גדול מכיוון שלרמקולים רבים ופאנלים בפרט יש באס חלש - הם פשוט לא יכולים להזיז מספיק אוויר. זו הסיבה שרואים כל כך הרבה עיצובים "היברידיים", שמתחתנים עם יחידת הפאנל עם וופר בצורת קונוס מסורתי. אבל נציג של diptyque טוען לתגובת באס של 35 הרץ עבור DP 140 MKII, שאם זה נכון, הוא די מרשים. אני חושב שזה נכון, כי הקשבתי ל-2 הרמקולים במשך זמן רב, במערכת המורכבת מאלקטרוניקה של B.audio, ונדהמתי מתגובת הבאס שהייתה מספיק עמוקה, עד כדי כך שיכולתי להישבע שאני מאזין לרמקולים עם וופרים דינמיים מסורתיים. גם שאר הספקטרום היה מצוין, במת הצליל של הרמקולים נשמעה גדולה ורחבה מאוד עד שהם שמו לבקשתי את דגם ה-RERERENCE שהיה יותר טוב מאחיו הקטן בכל פרמטר שתבקשו.

רמקולים של diptyque דגם DP 140 MK II

מלחינים ומנצחים רבים רואים בפסנתר תסריט ליצירה תזמורתית. למרות שאינו מורכב כמו תזמורת, הפסנתר עדיין תובעני ביותר בכל הנוגע לשכפול הצליל המקורי. אל לנו לשכוח שהפסנתר הוא כלי הקשה בבסיסו, ובכל זאת הקסם של ה-REFERENCE הוא לתת לך לשכוח את התכונה הספציפית הזו וליהנות מעצם הקיום האמיתי של הפסנתר. הסיבה לבדה של כל השבחים הגדולים!

למען האמת, היופי של DP 140 MK II הגבוה, הרחב והרדוד עשוי להיות בעיני המתבונן, אבל אני חושב שהוא נראה ממש טוב ויכול להתאים לסלון עם המראה הגמיש והמודרני שלו.

דגם הקטן DP 140 MK II וספינת הדגל ה-REFERENCE.

היבואן: סינמארט

היצרן: Diptyque Audio

4. רמקולים מדפיים ELAC Vela BS 404, סאבוופר כפול 25 ס"מ בתיבה אטומה DS1000 ואלקטרוניקה של החברה

זה החדר בו הרמקולים המדפים הטובים ביותר וסאבוופרים להשלמת הטווח, מאשר בכל חדר אחר בתערוכת מינכן 2023. עם VELA BS 404 משלים היצרן ELAC את הסדרה. הרמקול הקומפקטי מציע ביצועים מעל הממוצע לגודלו וחוויה אקוסטית מעולה גם מחדר קטן. כמו שאר רכיבי הסדרה, גם ה-BS 404 החדש נשען על תיבה איכותית, משופע מעט לאחור, בעל צורה טרפזית, דפנות עבות ורדיוסים גדולים. הדרייברים הם וופר 180 מ"מ בטכנולוגיית AS-XR וטוויטר JET שמנגן עד 50 קילו הרץ ברמקול. הרמקול זמין בשחור לבן מבריק או פורניר עץ אמיתי. ה-BS 404 מנגן בכיווניות מוגברת מעט בטווח הביניים, עובר לוקליזציה טובה יותר ועיצוב במה מוגדרת בצורה ברורה יותר, בחדרים עם צליל מפוזר. הטונאליות בטווח התדרים הגבוהים היא נקודתית, מדויקת ומבלי להיראות קרה ואנליטית מדי. מבנה הבמה מופיע בצורה מושלמת והרמקולים לא בהכרח חייבים להיות מוקמים בזווית כדי להראות את הסטייה של הבמה. גם אזורים בודדים המבוססים על כלי נגינה טובים מאוד, המשוכפלים ללא זיופים אותנטיים.

המערכת של ELAC שווה לכל כיס

בין ה-BS 404 והסאב יש התאמה כמעט מושלמת והם משלימים האחד את השני - אני מאוד אוהב את זה. הבאס מתואר על ידי כ"עסיסי ופאנצ'י", שהוא בו בזמן מאוד מדויק ואינו מסיט בשום דרך אחרת, זה פשוט מתאים מאוד לז'אנר המוזיקה שלו. הצורה החיננית והמודרנית ממשיכה בשילוב מצוין עם החומרים המשמשים ומביאה איתה גם גימור מדויק ואיכותי להפליא. השחזור המדויק של הפרטים בתחומי הכלים והקולות, ההצגה המרחבית של במת הצליל והגודל המועבר, מעידים על כך שמדובר ברמקול גדול יותר. הרמקולים והסאבוופרים נמצאים בטווח מחירים נמוך יחסית, אבל הם באמת מציעים הרבה בכל התחומים. חומרים, ביצוע, צליל בטווח מלא, מביאים לחבילה כוללת מצוינת.

הרמקולים והסאב הכפול הם למעשה הקנייה הטובה ביותר למחירם. אם הם לא נמצאים כרגע ברדאר שלך, בתור אחד מיצרני הרמקולים שדוחפים את המעטפה, זה צריך להיות.

רמקול תוצרת ELAC דגם VELA BS 404

5. רמקולים Boenicke W22, האלקטרוניקה של החברה שתצא לשוק עד סוף השנה, נגן תקליטורים משודרג של סוני

זה החדר בו היו הרמקולים הדינמיים והיקרים ביותר בסקירה של תערוכת הי-אנד במינכן, שגרמו לנו הנאה, יותר מכל חדר אחר. נפגשתי בחדר עם בעל החברה, סוון בוניקה, שתרם את שם משפחתו לחברה שלו. הוא הציג את ספינת הדגל שלו W22, הומאז' לרגל יום השנה ה-22 של החברה. דיברנו על המוצר והוא מציין ש: "W22 הוא שיא הניסיון והמחקר של 30 שנות בניית רמקולים. זהו כור היתוך של טכנולוגיות ייחודיות שלא תמצאו באף מוצר זמין מסחרי אחר. מדובר בעלות רדיקלית ללא עלות". כשנישאל מה עלותם של הרמקולים לזוג לצרכן ציין: "כל זוג רמקולים W22 נתונים למשא ומתן עם המפיץ ולא פחות ממספר בין 6 ספרות". בנוסף, המשלוח נעשה לכל העולם וכולל כיוון אישי על ידי סוון בוניקה עצמו, כלול במחיר הרמקולים.

הרמקולים חתומים על ידו ויוצאים בפעם הראשונה כאב טיפוס מוגמר במלואו, הם יותר רחבים וגדולים מהרמקולים הדקים הרגילים של המותג השוויצרי. ה-W22 ריצפתים עם 3 יציאות ותיבה סגורה. היחידות: שני וופרים 380 מ"מ בכל רמקול בתיבה אטומה ועם מגבר 600 וואט קלאס D נשלט DSP בכל רמקול. הוא כולל את המיד-וופר והטוויטר הקדמי שתלויים בתיבה נפרדת באמצעות מנגנון שמזיז את היחידות ונותן תחושה שהן באוויר. מיד-וופר בהזמנה מיוחדת 285 מ"מ וללא קרוסאובר מבודד מהתיבה הראשית, טוויטר ראשי קוני בנצילות גבוה של 101 די.בי וטוויטר אחורי של Audax בעל נצילות גבוהה. התיבות מגיעות טרמינלים אחוריים Furutech FT-816, מעץ מלא Accoya או מהגוני, עם לוחות צד מעץ מלא לבחירת הלקוח.

רמקול של Boenicke דגם W22 במלוא הדרו ותפארתו

הצלילים והאלקטרוניקה המחוברת ל-W22 מופלאים ואין לי כלל הסתייגות מאיכותם של הרמקולים. הם משחזרים את הדינאמיקה והבאס העמוק ביותר, או מנגנים את הקטעים החזקים והדינמיים ביותר של מוזיקה פופולארית או קלאסית, עם הכי פחות צבעוניות. כשזה מגיע לבמת הקול, הדמיה ושקיפות כללית, הם הפיקו במה רחבה ופתוחה עם עומק מעולה, פירוט הדמיה, בניגודים דינמיים טבעיים ומפורטים מאוד. יחד עם זאת, הטוויטרים באמת יוצאים מן הכלל, ביצירת אזור האזנה רחב יחסית ומשכנע מוזיקלית באותה מידה. כשההקלטה הייתה מספיק טובה וטבעית, ה-W22 סיפק רמת פירוט מוזיקלית חושפנית בצורה יוצאת דופן, ללא שמץ של התקשחות גם בווליום מאוד חזק ובזווית המדויקת והטובה ביותר ששמעתי.

איכות הצליל המעולה הייתה ברורה גם כשהתחלתי להתמקד בצליל של כלים וקולות שונים. הם מצליחים להפיק את כל טווח איכות הצליל מתוך מוזיקת סולו, מקהלה ואופרה גדולה. הצליל של מגוון קולות גברים ונשים, רמת הפירוט אפילו מההקלטות הווקאליות הטובות ביותר היו תענוג, ככל שאפשרו חומר המקור והרכיבים הנלווים.

מקצת ההשקעה הכבירה המצויה Boenicke W22

ה-W22 מתוגמלים ומספקים באופן עקבי והסבו לי הנאה רבה מהדיסק שניגנתי. האם הם ללא רבב? זו תהיה טענה חזקה, אבל עדיין לא מצאתי פגם. נכון להיום, הם כמעט הרמקולים הטובים ביותר ששמעתי בחדרי התערוכה (או אולי בכל מקום), זה הקסם של סוון בואניקה שהוא בתנועה. הוא הקיף את כל הדברים הנכונים ביצירת האשליה בת-קיימא, המשחזרת רגעים מוזיקליים עם השפעה אמינה ותחושה גדולה יותר של אנרגיה רגשית ואטמוספרית כאחד. אני עדיין נדהם ומעכל את מה שאני שמעתי מהרמקולים האלה, זהו הישג גבוה בספרם של כל האודיופילים!.

היבואן: Byrdio

היצרן: Boencike

תמה ונשלמה התערוכה במינכן בשנת 2023, להתראות באירוע היי-אנד 2024 שיתקיים בשנה הבאה במינכן, 4 ימים מיום חמישי ה-9 במאי ועד יום ראשון ה-12 במאי.

 

 

מעבר לתגובות בפורום